ΣΜΗΒΕ: 13+1 μέτρα για φρένο στη μάστιγα των τροχαίων
ΕιδήσειςΈργαΜεταφορέςΟικονομίαΥποδομές 26 Μαρτίου 2025 Αργύρης

Ο Σύλλογος Διπλωματούχων Μηχανολόγων – Ηλεκτρολόγων Βορείου Ελλάδος (ΣΜΗΒΕ) επισημαίνει ότι τα οδικά ατυχήματα στην επικράτεια οδηγούν σε θάνατο περισσότερους από 600 συμπολίτες μας κάθε χρόνο και καταθέτει 13+1 προτάσεις, ώστε όλοι μαζί ως κοινωνία να μειώσουμε τα οδικά ατυχήματα και τις τραγικές τους συνέπειες.
«Οι μηχανικοί μέλη του Συλλόγου Διπλωματούχων Μηχανολόγων – Ηλεκτρολόγων Βορείου Ελλάδος ΣΜΗΒΕ με θλίψη παρατηρούμε ότι τα οδικά ατυχήματα στην επικράτεια οδηγούν σε θάνατο περισσότερους από 600 συμπολίτες μας κάθε χρόνο» σημειώνεται στην ανακοίνωση και αναλυτικά αναφέρονται τα ακόλουθα:.
Αν και μειωμένος σε σχέση με προηγούμενες δεκαετίες όπου συχνά τα θανατηφόρα ξεπερνούσαν ετησίως τις 2000, ο αριθμός παραμένει πολύ υψηλός, με δεδομένο και τον εκσυγχρονισμό του στόλου οχημάτων που κυκλοφορούν, τις νέες προδιαγραφές ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας που διαθέτουν πλέον τα ΙΧ κλπ.
Από την αρχική επεξεργασία των στατιστικών στοιχείων των τροχαίων ατυχημάτων των ετών 2022 και 2023, όπως αυτά δημοσιεύονται από την Ελληνική Αστυνομία προκύπτει ότι:
-Περισσότεροι από 600 άνθρωποι κάθε χρόνο χάνουν τη ζωή τους σε οδικά τροχαία ατυχήματα και άλλοι τόσοι υπόκεινται σοβαρούς τραυματισμούς.
-Κάθε χρόνο σημειώνονται περίπου 600 θανατηφόρα και άλλα τόσα σοβαρά τροχαία ατυχήματα επί συνόλου περίπου 11.000 οδικών ατυχημάτων.
-Περισσότερα από 1600 οχήματα ενεπλάκησαν σε θανατηφόρα ή σοβαρά τροχαία ατυχήματα επί συνόλου 19.000 οχημάτων.
-Σημειώνονται περισσότερες από 1500 παρασύρσεις πεζών κάθε χρόνο, κατά τα δύο τελευταία έτη.
-Το 38% των θανάτων αφορά δίκυκλα οχήματα, το 44% σε οδηγούς άλλων οχημάτων και το 18% πεζούς.
-Βεβαιώνονται από την τροχαία 5.600 παραβάσεις φθαρμένων ελαστικών και περισσότερες από 25.500 παραβάσεις ΚΤΕΟ.
-Οι παθόντες από τροχαία ατυχήματα ανέρχονται συνολικά ετησίως σε 14.000 ανθρώπους εκ των οποίων περίπου το 13% είναι πεζοί, το 25% άνω των 50 ετών, το 3% παιδιά κάτω των 12 ετών και το 3% έφηβοι ηλικίας από 13 έως 17 ετών.
-Σημαντικά αυξημένα ποσοστά ατυχημάτων συμβαίνουν κατά τις ώρες 09:00-13:00 και 17:00-21:00.
-Για το 60% περίπου των ατυχημάτων δεν έχει ολοκληρωθεί η έρευνα ή δεν έχουν δημοσιοποιηθεί τα σχετικά στοιχεία έρευνας των αιτιών.
-Το 0,65% των ατυχημάτων οφειλόταν σε υπερβολική ταχύτητα, 5,5% σε απόσπαση της προσοχής του οδηγού, το 0,7% στην κατάσταση του δρόμου. Για όλα τα υπόλοιπα ατυχήματα αιτία είναι η παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (παραβιάσεις σηματοδότη, οδικής σήμανσης κλπ).
Επιβάλλεται όλοι μαζί ως κοινωνία να μειώσουμε τα οδικά ατυχήματα και τις τραγικές τους συνέπειες. Για την επίτευξη του στόχου αυτού ο ΣΜΗΒΕ προτείνει:
1. Την ένταξη της εκμάθησης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας στην υποχρεωτική Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση με σκοπό την ευαισθητοποίηση των πολιτών και το σεβασμό στον Κ.Ο.Κ. από τους μελλοντικούς οδηγούς.
2. Την εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών και σε δύσκολες συνθήκες κυκλοφορίας (νυχτερινή οδήγηση, άσχημες καιρικές συνθήκες, ταχύτητες >80 Km/h κλπ) που μπορούν να προσομοιωθούν και μέσω αξιοποίησης τεχνολογίας Virtual Reality πέρα από την εκπαίδευση στο όχημα εκπαίδευσης με την παρουσία του εκπαιδευτή.
3. Την εξέταση των υποψηφίων οδηγών και σε συνθήκες πορείας εκτός πόλης, αξιοποιώντας επίσης την τεχνολογία VR.
4. Την εκπαίδευση και ενημέρωση όλων των οδηγών και υποψηφίων οδηγών για τη σημασία της καλής κατάστασης του οχήματος και την ανάγκη τακτικής συντήρησης (έλεγχος ΚΤΕΟ, αντικατάσταση φθαρμένων ελαστικών κλπ)
5. Την αυστηρή ιατρική εξέταση ανά τακτά χρονικά διαστήματα για ανανέωση της άδειας οδήγησης οδηγών ηλικίας άνω των 60 ετών.
6. Αυστηρούς ελέγχους και επιβολή προστίμων για πινακίδες πλησίον των οδών που δύναται να αποσπάσουν την προσοχή των οδηγών.
7. Αξιοποίηση των τεχνολογικών δυνατοτήτων (κάμερες κυκλοφορίας) για τον εντοπισμό παραβάσεων εντός και εκτός πόλεων.
8. Έμφαση σε όλες τις επικίνδυνες παραβάσεις, όπως η αντικανονική προσπέραση, η αναστροφή σε κεντρικές αρτηρίες, η χρήση Λ.Ε.Α., η παραβίαση της διπλής γραμμής, η μη τήρηση αποστάσεων ασφαλείας, η επιθετική και επιδεικτική οδήγηση κ.α.
9. Επέκταση των αρμοδιοτήτων των Υπηρεσιών Δημοτικής Αστυνομίας ώστε να συνδράμουν το έργο της Τροχαίας στις παραπάνω κατευθύνσεις χωρίς να περιορίζονται στην επιβολή προστίμων παράνομης στάθμευσης.
10. Συνδρομή όλων των Φορέων για την ανάλυση των αιτιών όλων των ατυχημάτων ανεξαιρέτως.
11. Περαιτέρω ανάλυση και αξιοποίηση των στατιστικών στοιχείων από τους Φορείς για την εξάλειψη των αιτιών των τροχαίων ατυχημάτων.
12. Αξιοποίηση της εμπειρίας των εκπαιδευτών οδηγών οχημάτων στη διαμόρφωση των προγραμμάτων εκπαίδευσης.
13. Εφαρμογή του ψηφισμένου Νόμου 4850/2021 περί εκσυγχρονισμού του πλαισίου εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών και ιδιαίτερα του Άρθρου 15 περί «Οπτικοαουστικής καταγραφής πρακτικής δοκιμασίας».
14. Υλοποίηση της σχετικής Σύμβασης μεταξύ Υπ. Μεταφορών και ΕΚΕΤΑ για την εφαρμογή του ανωτέρω Άρθρου.
Σχετικά Άρθρα
- ΣΜΗΒΕ: οδηγίες για ασφάλεια στα ηλεκτρολογικά και τη θέρμανση κτιρίων
- ΣΜΗΒΕ: Οι «παγίδες» μετατροπής θέρμανσης φυσικού αερίου σε πετρελαίου
- Ξεκρέμαστες οι επιχειρήσεις από χειριστές ανυψωτικών μηχανημάτων
- Τα «Εξοικονομώ» ξέμειναν από ενεργειακούς επιθεωρητές δεύτερου ΠΕΑ
- Πάγωμα πληρωμών σε αλλάζω θερμοσίφωνα και εξοικονομώ καίει την αγορά
- Η-Μ εγκαταστάσεις: επτά προαπαιτούμενα για ασφαλή κτίρια
