ecopress
Κατατέθηκε  το βράδυ της Παρασκευής 14 Ιανουαρίου 2022 στη Βουλή από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, που σύμφωνα με τους... Στη Βουλή ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος–ενισχύσεις και για ελεύθερους επαγγελματίες

Κατατέθηκε  το βράδυ της Παρασκευής 14 Ιανουαρίου 2022 στη Βουλή από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, που σύμφωνα με τους εισηγητές του,  δίνει τη δυνατότητα στα νομικά πρόσωπα όλων των μορφών και ανεξαρτήτως μεγέθους, να προχωρήσουν σε επενδύσεις με επιδοτήσεις και φορολογικά κίνητρα.

Δικαίωμα συμμετοχής στον νέο Αναπτυξιακό Νόμο έχουν όλες οι Επιχειρήσεις  ανεξάρτητα από τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούν και τον τζίρο τους, με εξαίρεση τις ατομικές που αποκλείονται. Προβλέπεται επίσης ότι και οι ελεύθεροι επαγγελματίες μπορούν να διεκδικήσουν τη δημόσια ενίσχυση, ιδρύοντας μια μονοπρόσωπη ΙΚΕ.

Βασική προϋπόθεση αποτελεί η διαμόρφωση του προϋπολογισμού των υπό ένταξη επενδύσεων, πάνω από τα ακόλουθα ελάχιστα όρια:

  • Πολύ μικρές επιχειρήσεις (έως 10 εργαζόμενοι με τζίρο έως 2 εκατ. ευρώ): 150.000 ευρώ
  • Μικρές επιχειρήσεις (έως 50 εργαζόμενοι με τζίρο έως 10 εκατ. ευρώ): 250.000 ευρώ
  • Μεσαίες επιχειρήσεις (έως 250 εργαζόμενοι με τζίρο έως 50 έως εκατ. ευρώ): 500.000 ευρώ
  • Μεγάλες επιχειρήσεις (πάνω από 250 εργαζόμενοι με τζίρο άνω των 50 εκατ. ευρώ): 1.000.000 ευρώ

Το ύψος των ενισχύσεων είναι κατά μέσο όρο αυξημένο 20% σε σχέση με τον προηγούμενο Αναπτυξιακό. Ειδικά για τις περιοχές που πρέπει να αλλάξουν το οικονομικό τους μοντέλο με κρατική εντολή, όπως  για την απολιγνιτοποίηση της χώρας, η επιδότηση φτάνει στο 100%.

Εντός 60 ημερών

Για την αξιολόγηση και την έγκριση των αιτήσεων προβλέπεται ότι  η όλη διαδικασία θα ολοκληρώνεται εντός 60 ημερών, ώστε να ξέρει ο επενδυτής αν μπορεί ή όχι να λάβει την ενίσχυση και να κάνει τον προγραμματισμό του. Σε περίπτωση που ο αρμόδιος για τον έλεγχο δημόσιος φορέας δεν δώσει απάντηση σε 45 ημέρες, ο φάκελος θα δίδεται άμεσα σε ελεγκτική εταιρεία, η οποία θα πρέπει να αξιολογήσει την πρόταση εντός 15 ημερών. Με τον τρόπο αυτόν θα τηρηθεί ο όρος των 60 ημερών.

Σκοπός του νομοσχεδίου σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση είναι «η προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας με τη χορήγηση κινήτρων σε συγκεκριμένες δραστηριότητες και κλάδους, προκειμένου να επιτευχθούν ο ψηφιακός και τεχνολογικός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων, η πράσινη μετάβαση, η δημιουργία οικονομιών κλίμακας, η στήριξη καινοτόμων επενδύσεων και όσων επιδιώκουν την εισαγωγή νέων τεχνολογιών της «Βιομηχανίας 4.0», της ρομποτικής και της τεχνητής νοημοσύνης, η ενίσχυση της απασχόλησης με εξειδικευμένο προσωπικό, η στήριξη της νέας επιχειρηματικότητας, η ενίσχυση λιγότερο ευνοημένων περιοχών της χώρας και περιοχών που εντάσσονται στο Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΣΔΑΜ), η περαιτέρω ενίσχυση του τουρισμού και η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας σε τομείς υψηλής προστιθέμενης αξίας. Για την επίτευξη των σκοπών αυτών εισάγονται ρυθμίσεις για την επιτάχυνση όλων των διαδικασιών αξιολόγησης, έγκρισης, ελέγχου και πιστοποίησης των επενδυτικών σχεδίων που υπάγονται στα καθεστώτα του νόμου αυτού».

Κατηγορίες επενδύσεων

Αντικείμενο του νομοσχεδίου  αποτελεί η θέσπιση καθεστώτων χορήγησης κρατικών ενισχύσεων σε επενδυτικά σχέδια, τα οποία δύνανται να υπάγονται στις παρακάτω κατηγορίες:

  1. Ψηφιακός και τεχνολογικός μετασχηματισμός επιχειρήσεων,
  2. Πράσινη μετάβαση – Περιβαλλοντική αναβάθμιση επιχειρήσεων,
  3. Νέο Επιχειρείν,
  4. Καθεστώς Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης,
  5. Έρευνα και εφαρμοσμένη καινοτομία,
  6. Αγροδιατροφή – πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση γεωργικών προϊόντων – αλιεία και υδατοκαλλιέργεια,
  7. Μεταποίηση – Εφοδιαστική αλυσίδα,
  8. Επιχειρηματική εξωστρέφεια,
  9. Ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων,
  10. Εναλλακτικές μορφές τουρισμού,
  11. Μεγάλες επενδύσεις,
  12. Ευρωπαϊκές αλυσίδες αξίας,
  13. Επιχειρηματικότητα 360ο.

Οι ρυθμίσεις

Με το σχέδιο νόμου, προβλέπονται τα ακόλουθα:

– Παρέχονται κίνητρα σε συγκεκριμένες δραστηριότητες και κλάδους και θεσπίζονται αντίστοιχα καθεστώτα χορήγησης κρατικών ενισχύσεων σε επενδυτικά σχέδια που δύνανται να υπάγονται στις αναφερόμενες κατηγορίες (ψηφιακός μετασχηματισμός επιχειρήσεων, πράσινη μετάβαση, νέο επιχειρείν κ.λπ.). Καθορίζεται το κυρίως θεσμικό πλαίσιο που διέπει την εφαρμογή των ανωτέρω καθεστώτων ενισχύσεων, τίθενται ορισμοί και προσδιορίζονται τα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στα εν λόγω καθεστώτα και οι επιλέξιμες δαπάνες που δύνανται να λαμβάνουν ενισχύσεις (περιφερειακές και άλλες πλην των περιφερειακών). (άρθρα 1-8)

– Εξειδικεύονται τα είδη, το περιεχόμενο και ο τρόπος καταβολής των προβλεπόμενων ενισχύσεων [φορολογική απαλλαγή, επιχορήγηση, επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing), επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης, χρηματοδότηση επιχειρηματικού κινδύνου], οι εντάσεις και τα ύψη αυτών αναλόγως του χαρακτήρα τους ως περιφερειακού ή μη, καθώς και τα ανώτατα ποσά των ενισχύσεων. Επιπροσθέτως, προσδιορίζονται οι πηγές χρηματοδότησης για το σύνολο των ανωτέρω ειδών ενίσχυσης πλην της φορολογικής απαλλαγής [κάλυψη από ΠΔΕ από εθνικούς πόρους ή Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία (ΕΔΕΤ) ή από άλλους χρηματοδοτικούς οργανισμούς]. Σε περίπτωση μη τήρησης των προβλεπόμενων όρων για τα ποσά ενίσχυσης, προβλέπεται επιστροφή ή και ανάκτηση καθώς και επιβολή κυρώσεων. (άρθρα 9-12 και 24)

– Καθορίζονται οι προϋποθέσεις και η διαδικασία υπαγωγής των επενδυτικών σχεδίων στα προβλεπόμενα καθεστώτα χορήγησης ενισχύσεων (δικαιούχοι, ελάχιστο ύψος επενδυτικών σχεδίων, υποβολή αίτησης, αξιολόγηση κ.λπ.), ο έλεγχος των επιμέρους σταδίων τους (υλοποίηση, τυχόν τροποποίηση, ολοκλήρωση, έναρξη παραγωγικής λειτουργίας), καθώς και οι υποχρεώσεις των ενισχυόμενων φορέων. Σε περίπτωση μη τήρησης των οριζομένων για την ολοκλήρωση της επένδυσης, προβλέπεται ανάκτηση των ποσών ενίσχυσης. Επιπροσθέτως, σε περίπτωση παράβασης των οριζόμενων υποχρεώσεων από τους ενισχυόμενους φορείς, προβλέπονται, κατά περίπτωση οι μνημονευόμενες κυρώσεις αναφορικά με τις χορηγούμενες ενισχύσεις, αναλόγως και του είδους αυτών (ανάκτηση του συνόλου ή μέρους της ενίσχυσης νομιμοτόκως, ολική ή μερική απώλεια του φορολογικού οφέλους, προσαυξημένη επιστροφή ποσού ενίσχυσης, επιβολή προστίμου κ.λπ.). (άρθρα 13-23, 25-26 και 28)

-Προβλέπεται η καταβολή παραβόλου για την υποβολή κ.λπ. των επενδυτικών σχεδίων κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. Τα εν λόγω παράβολα δύναται να μην επιστρέφονται ή να εκπίπτουν κατά αναφερόμενη περίπτωση. (άρθρα 17, 19, 20, 27)

-Με υ.α. προκηρύσσονται ετησίως τα θεσπιζόμενα καθεστώτα χορήγησης ενισχύσεων και με κ.υ.α. καθορίζεται ετησίως το μέγιστο ποσό κατά είδος ενίσχυσης που δύναται να χορηγείται ανά καθεστώς. Η απόφαση προκήρυξης περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τον συνολικό προϋπολογισμό του καθεστώτος, το είδος και το ύψος των χορηγούμενων ενισχύσεων, καθώς και το ύψος του απαιτούμενου παραβόλου κατά περίπτωση. (άρθρα 29-30)

– Εξειδικεύονται τα επιμέρους καθεστώτα χορήγησης ενισχύσεων με καθορισμό του σκοπού, των υπαγόμενων επενδυτικών σχεδίων, των επιλέξιμων δαπανών, των ειδών και ποσών ενισχύσεων, των δικαιούχων, της διαδικασίας αξιολόγησης κ.λπ., όπως το καθεστώς ενισχύσεων που διέπει την αγροδιατροφή, την πρωτογενή παραγωγή, τη μεταποίηση γεωργικών προϊόντων και την αλιεία και υδατοκαλλιέργεια, τις τουριστικές επενδύσεις, τις «Μεγάλες Επενδύσεις», τις «Ευρωπαϊκές Αλυσίδες Αξίας», και την «Επιχειρηματικότητα 3600». (άρθρα 31-116)

Ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με την αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων:

– Αξιοποιούνται το Εθνικό Μητρώο Πιστοποιημένων Αξιολογητών (Ε.Μ.Π.Α.), του άρθρου 7 του π.δ. 33/2011 καθώς και το Μητρώο Ορκωτών Ελεγκτών – Λογιστών, που συστήνεται με υ.α. (άρθρο 117)

– Παρέχεται εξουσιοδότηση για τη σύσταση, με υ.α, Επιτροπής Αξιολόγησης Επενδυτικών Σχεδίων,

– Συστήνεται επίσης Επιτροπή εξέτασης των ενστάσεων, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρα 118-119)

– Ορίζεται ότι η διενέργεια των ελέγχων των επενδυτικών σχεδίων πραγματοποιείται από τα μέλη του Εθνικού Μητρώου Πιστοποιημένων Ελεγκτών (Ε.Μ.Π.Ε.) του π.δ. 33/2011 ή ορκωτό ελεγκτή – λογιστή ή ελεγκτική εταιρεία, κατ` επιλογή του φορέα,

– Παρέχεται η εξουσιοδότηση για τη σύσταση, με υ.α. των οργάνων ελέγχου επενδύσεων. Με την ίδια απόφαση ορίζεται ο αριθμός των μελών τους, ο χρόνος και ο τρόπος συγκρότησής τους, οι αρμοδιότητές τους, το αντικείμενο του ελέγχου, το χρονικό διάστημα εντός του οποίου υποχρεούνται να διενεργήσουν τον έλεγχο και να παραδώσουν την έκθεσή τους, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα

– Περιλαμβάνεται πρόβλεψη για διενέργεια δειγματοληπτικού ελέγχου ποσοστού, τριάντα τοις εκατό (30%) τουλάχιστον ετησίως επί του συνόλου των επενδυτικών σχεδίων, με τις σχετικές κυρώσεις σε περίπτωση αποκλίσεων ή/και ανακριβών δηλώσεων ή άλλων σοβαρών παραβάσεων. (άρθρο 120)

– Συστήνεται, με υ.α, Επιτροπή Διαχείρισης Μητρώων και Ελέγχου Διαδικασιών καθώς και Επιτροπή Αξιολόγησης Τροποποιήσεων Αποφάσεων Υπαγωγής, με τις οριζόμενες αρμοδιότητες,

– Σε κάθε φορέα υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων συστήνεται, με απόφασή του, Γνωμοδοτική Επιτροπή με έργο τη γνωμοδότηση για την έκδοση αποφάσεων ανάκλησης και επιστροφής ενισχύσεων, καθώς και του τρόπου συμμόρφωσης προς δικαστικές αποφάσεις και συστάσεις ελεγκτικών οργάνων για επενδυτικά σχέδια που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις των οριζόμενων αναπτυξιακών νόμων. (άρθρα 121 – 123)

– Παρέχεται η εξουσιοδότηση για τον καθορισμό με κ.υ.α., των αποζημιώσεων των μελών των Μητρώων Αξιολογητών Επενδυτικών Σχεδίων, των Eπιτροπών: i) Αξιολόγησης Επενδυτικών Σχεδίων, ii) Ενστάσεων, iii) Διαχείρισης Μητρώων και Ελέγχου Διαδικασιών, iv) Γνωμοδότησης, v) Αξιολόγησης Τροποποιήσεων Απόφασης Υπαγωγής καθώς και των οργάνων ελέγχου επενδυτικών σχεδίων. Για τις εν λόγω αποζημιώσεις εφαρμόζονται οι διατάξεις των παρ.3, 4 και 5 του άρθρου 80 και του δευτέρου, τρίτου, τέταρτου και πέμπτου εδαφίου της παρ.17 του άρθρου 85 του ν.4399/2016. (άρθρα 124, 125, 129)

-Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού νόμου (Π.Σ.-Αν), του τρόπου δημοσιότητας των σχετικών πληροφοριών των ανωτέρω καθεστώτων καθώς και της αξιολόγησης των συνεπειών των ενισχύσεων. (άρθρα 126-128)

Περιλαμβάνονται εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση επιμέρους θεμάτων για την εφαρμογή των ανωτέρω και μεταβατικής ισχύος διατάξεις.

Μεταξύ άλλων, προβλέπονται και τα ακόλουθα:

– Με κοινή απόφαση των συναρμόδιων Υπουργών δύναται να υπάγονται στον υπό ψήφιση νόμο και επενδυτικά σχέδια για ενισχύσεις με βάση άλλες κανονιστικές πράξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατόπιν εξειδίκευσης των όρων και προϋποθέσεων υπαγωγής,

– Με υ.α. δύναται να ανατίθεται στον Ενδιάμεσο Φορέα Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ» (ΕΦΕΠΑΕ) ή σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων υπό όρους και προϋποθέσεις,

– Με κ.υ.α. καθορίζεται το ελεγκτικό πλαίσιο, βάσει του οποίου διενεργούνται οι έλεγχοι του άρθρου 120,

– Με κοινή απόφαση των συναρμόδιων Υπουργών μπορεί να προκηρυχθεί, κατ` εξαίρεση, καθεστώς στον τομέα της ναυπηγίας, κατόπιν προηγούμενης έγκρισης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, – Επενδυτικά σχέδια τα οποία έχουν υπαχθεί στους νόμους 4399/2016, 3908/2011, 3299/2004, 2601/1998 και 1892/1990 εξακολουθούν να διέπονται από το ίδιο θεσμικό πλαίσιο,

– Επενδυτικά σχέδια που έχουν υποβληθεί στα καθεστώτα ενισχύσεων του ν. 4399/2016 και για τα οποία δεν έχουν εκδοθεί αποφάσεις υπαγωγής ή απόρριψης μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2021, εξετάζονται σύμφωνα με τον ν. 4399/2016 και το οικείο καθεστώς ενίσχυσης αυτού,

– Σε περιπτώσεις που μετά από την 1η Ιανουαρίου 2022 εκδίδονται αποφάσεις υπαγωγής και μόνο εφόσον το ύψος ενίσχυσής τους υπερβαίνει τα όρια του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων 2022 – 2027 πραγματοποιείται η προσαρμογή στα νέα όρια,

– Για τα επενδυτικά σχέδια που έχουν ήδη υποβληθεί έως τη δημοσίευση του υπό ψήφιση νόμου στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, εξακολουθούν να εφαρμόζονται οι κανονιστικές αποφάσεις που ισχύουν για την υλοποίησή τους και αφορούν στις διαδικασίες ελέγχου, ολοκλήρωσης και καταβολής των ενισχύσεων. (άρθρα 129-130)

«Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη»

ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑ ΜΕΡΟΣ Α’

ΞΕΙΣ – ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ – ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’
ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 1 Σκοπός
Άρθρο 2 Αντικείμενο
Άρθρο 3 Γενικές αρχές για τις κρατικές ενισχύσεις – Ενωσιακό δίκαιο
Άρθρο 4 Ορισμοί
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
Άρθρο 5 Υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια
Άρθρο 6 Επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών ενισχύσεων
Άρθρο 7 Επιλέξιμες δαπάνες εκτός περιφερειακών ενισχύσεων
Άρθρο 8 Μη επιλέξιμες δαπάνες
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’

ΕΙΔΗ ΚΑΙ ΠΟΣΟΣΤΑ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

Άρθρο 9 Είδη ενισχύσεων
Άρθρο 10 Εντάσεις και ύψη ενισχύσεων περιφερειακού χαρακτήρα
Άρθρο 11 Εντάσεις και ύψη εκτός περιφερειακών ενισχύσεων
Άρθρο 12 Ανώτατα ποσά χορηγούμενων ενισχύσεων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΥΠΑΓΩΓΗΣ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΣΤΑ ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ

ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

Άρθρο 13 Δικαιούχοι και εξαιρούμενοι ενισχύσεων
Άρθρο 14 Χρηματοδοτικό σχήμα επενδυτικών σχεδίων
Άρθρο 15 Ελάχιστο ύψος επενδυτικών σχεδίων
Άρθρο 16 Προϋποθέσεις για τις ενισχύσεις περιφερειακού χαρακτήρα
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΥΠΑΓΩΓΗΣ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΣΤΑ ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ

ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

Άρθρο 17 Υποβολή αίτησης
Άρθρο 18 Περιεχόμενο αξιολόγησης
Άρθρο 19 Όργανα και διαδικασία αξιολόγησης
Άρθρο 20 Αποφάσεις ένταξης σε καθεστώτα ενισχύσεων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ

Άρθρο 21 Έλεγχος επενδυτικών σχεδίων
Άρθρο 22 Τροποποιήσεις επενδυτικών σχεδίων
Άρθρο 23 Ολοκλήρωση επενδυτικών σχεδίων και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας
Άρθρο 24 Περιεχόμενο και καταβολή ενισχύσεων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ’

ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ

Άρθρο 25 Υποχρεώσεις ενισχυόμενων φορέων
Άρθρο 26 Παρακολούθηση τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων
Άρθρο 27 Παράβολα
Άρθρο 28 Ανάκληση αποφάσεων υπαγωγής – Κυρώσεις
ΜΕΡΟΣ Β’

ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΥΣΤΑΣΗΣ ΚΑΘΕΣΤΩΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΚΡΑΤΙΚΩΝ

ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’

ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΚΑΘΕΣΤΩΤΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

Άρθρο 29 Καθορισμός ποσών ενισχύσεων στα επιμέρους καθεστώτα
Άρθρο 30 Προκήρυξη καθεστώτων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’

ΣΥΣΤΑΣΗ ΚΑΘΕΣΤΩΤΩΝ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’

ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

Άρθρο 31 Σκοπός
Άρθρο 32 Υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια
Άρθρο 33 Επιλέξιμες δαπάνες
Άρθρο 34 Είδη, ένταση και ποσά ενισχύσεων
Άρθρο 35 Δικαιούχοι
Άρθρο 36 Διαδικασία αξιολόγησης
Άρθρο 37 Εξουσιοδότηση προς καθορισμό ειδικού πλαισίου καθεστώτος
ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’

ΠΡΑΣΙΝΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ – ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

Άρθρο 38 Σκοπός
Άρθρο 39 Υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια
Άρθρο 40 Επιλέξιμες δαπάνες
Άρθρο 41 Είδη, ένταση και ποσά ενισχύσεων
Άρθρο 42 Δικαιούχοι
Άρθρο 43 Διαδικασία αξιολόγησης
Άρθρο 44 Εξουσιοδότηση προς καθορισμό ειδικού πλαισίου καθεστώτος
ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΝΕΟ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ
Άρθρο 45 Σκοπός
Άρθρο 46 Υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια
Άρθρο 47 Επιλέξιμες δαπάνες
Άρθρο 48 Είδη, ένταση και ποσά ενισχύσεων
Άρθρο 49 Δικαιούχοι
Άρθρο 50 Διαδικασία αξιολόγησης
ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’

ΔΙΚΑΙΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ

Άρθρο 51 Σκοπός
Άρθρο 52 Υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια
Άρθρο 53 Επιλέξιμες δαπάνες
Άρθρο 54 Είδη, ένταση και ποσά ενισχύσεων
Άρθρο 55 Δικαιούχοι
Άρθρο 56 Διαδικασία αξιολόγησης
Άρθρο 57 Εξουσιοδότηση προς καθορισμό ειδικού πλαισίου καθεστώτος
ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’

ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ

Άρθρο 58 Σκοπός
Άρθρο 59 Υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια
Άρθρο 60 Επιλέξιμες δαπάνες
Άρθρο 61 Είδη, ένταση και ποσά ενισχύσεων
Άρθρο 62 Δικαιούχοι
Άρθρο 63 Διαδικασία αξιολόγησης
Άρθρο 64 Εξουσιοδότηση προς καθορισμό ειδικού πλαισίου καθεστώτος
ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’

ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ – ΠΡΩΤΟΓΕΝΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ ΓΕΩΡΓΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ-ΑΛΙΕΙΑ-ΥΔΑΤΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ

Άρθρο 65 Σκοπός
Άρθρο 66 Υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια
Άρθρο 67 Επιλέξιμες δαπάνες
Άρθρο 68 Είδη, ένταση και ποσά ενισχύσεων
Άρθρο 69 Δικαιούχοι
Άρθρο 70 Διαδικασία αξιολόγησης
Άρθρο 71 Εξουσιοδότηση προς καθορισμό ειδικού πλαισίου καθεστώτος
ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ’

ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ – ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗ ΑΛΥΣΙΔΑ

Άρθρο 72 Σκοπός
Άρθρο 73 Υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια
Άρθρο 74 Επιλέξιμες δαπάνες
Άρθρο 75 Είδη, ένταση και ποσά ενισχύσεων
Άρθρο 76 Δικαιούχοι
Άρθρο 77 Διαδικασία αξιολόγησης
ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ Η’ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ
Άρθρο 78 Σκοπός
Άρθρο 79 Υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια
Άρθρο 80 Επιλέξιμες δαπάνες
Άρθρο 81 Είδη, ένταση και ποσά ενισχύσεων
Άρθρο 82 Δικαιούχοι
Άρθρο 83 Διαδικασία αξιολόγησης
ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ Θ’

ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

Άρθρο 84 Σκοπός
Άρθρο 85 Υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια
Άρθρο 86 Επιλέξιμες δαπάνες
Άρθρο 87 Είδη, ένταση και ποσά ενισχύσεων
Άρθρο 88 Δικαιούχοι
Άρθρο 89 Διαδικασία αξιολόγησης
Άρθρο 90 Εξουσιοδότηση προς καθορισμό ειδικού πλαισίου καθεστώτος
ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ Ι’

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Άρθρο 91 Σκοπός
Άρθρο 92 Υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια
Άρθρο 93 Επιλέξιμες δαπάνες
Άρθρο 94 Είδη, ένταση και ποσά ενισχύσεων
Άρθρο 95 Δικαιούχοι
Άρθρο 96 Διαδικασία αξιολόγησης
Άρθρο 97 Εξουσιοδότηση προς καθορισμό ειδικού πλαισίου καθεστώτος
ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΑ’ ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
Άρθρο 98 Σκοπός
Άρθρο 99 Υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια
Άρθρο 100 Επιλέξιμες δαπάνες
Άρθρο 101 Είδη, ένταση και ποσά ενισχύσεων
Άρθρο 102 Διαδικασία ταχείας αδειοδότησης
Άρθρο 103 Δικαιούχοι
Άρθρο 104 Διαδικασία αξιολόγησης
ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΒ’ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΑΛΥΣΙΔΕΣ ΑΞΙΑΣ
Άρθρο 105 Σκοπός
Άρθρο 106 Υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια
Άρθρο 107 Επιλέξιμες δαπάνες
Άρθρο 108 Είδη, ένταση και ποσά ενισχύσεων
Άρθρο 109 Δικαιούχοι
Άρθρο 110 Διαδικασία αξιολόγησης
ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΓ’ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ 360ο
Άρθρο 111 Σκοπός
Άρθρο 112 Υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια
Άρθρο 113 Επιλέξιμες δαπάνες
Άρθρο 114 Είδη, ένταση και ποσά ενισχύσεων
Άρθρο 115 Δικαιούχοι
Άρθρο 116 Διαδικασία αξιολόγησης
ΜΕΡΟΣ Γ

ΘΕΣΜΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ, ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΝΟΜΟΥ, ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΘΕΣΜΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ
Άρθρο 117 Μητρώα Αξιολογητών Επενδυτικών Σχεδίων
Άρθρο 118 Επιτροπή Αξιολόγησης Επενδυτικών Σχεδίων
Άρθρο 119 Επιτροπή Ενστάσεων
Άρθρο 120 Όργανα ελέγχου επενδυτικών σχεδίων
Άρθρο 121 Επιτροπή Διαχείρισης Μητρώων και Ελέγχου Διαδικασιών
Άρθρο 122 Γνωμοδοτική Επιτροπή
Άρθρο 123 Επιτροπή Αξιολόγησης Τροποποιήσεων Αποφάσεων Υπαγωγής
Άρθρο 124 Αποζημιώσεις μελών Επιτροπών
Άρθρο 125 Υποχρέωση μελών επιτροπών υποβολής δήλωσης περιουσιακής κατάστασης
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΝΟΜΟΥ, ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

Άρθρο 126 Θέματα λειτουργίας του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού Νόμου (ΠΣ-Αν)
Άρθρο 127 Όροι δημοσιότητας
Άρθρο 128 Αξιολόγηση συνεπειών ενισχύσεων
ΜΕΡΟΣ Δ’

ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ- ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ

Άρθρο 129 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
Άρθρο 130 Μεταβατικές διατάξεις
ΜΕΡΟΣ Ε’

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ – ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ

Άρθρο 131 Παραρτήματα Α’ και Β’
Άρθρο 132 Έναρξη ισχύος
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α’

ΥΠΑΓΟΜΕΝΑ ΚΑΙ ΕΞΑΙΡΟΥΜΕΝΑ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β’

ΕΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ ΕΚΤΟΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

Δείτε ολόκληρο το νομοσχέδιο όπως κατατέθηκε στη Βουλή

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας