ecopress
Του Κώστα Βουτσαδάκη/ Θεαματική ήταν η αύξηση των καταγγελιών και παραπόνων των καταναλωτών για θέματα που σχετίζονται με την ηλεκτρική ενέργεια το 2018 σύμφωνα... Συνήγορος Καταναλωτή: “βροχή” οι καταγγελίες για την ενέργεια

Του Κώστα Βουτσαδάκη/

Θεαματική ήταν η αύξηση των καταγγελιών και παραπόνων των καταναλωτών για θέματα που σχετίζονται με την ηλεκτρική ενέργεια το 2018 σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του συνηγόρου του καταναλωτή που παραδόθηκε χθες από τον Συνήγορο Λευτέρη Ζαγορίτη στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Προκόπη Παυλόπουλο.

energeia

Συγκεκριμένα ο κλάδος ενέργειας και ύδρευσης σημείωσε την Τρίτη μεγαλύτερη αύξηση στο πλήθος των αναφορών που υποβλήθηκαν στον συνήγορο του καταναλωτή (19,9%) , μετά τις υπηρεσίες Μεταφορών και αναψυχής ενώ συνολικά περίπου μία στις δέκα αναφορές που έλαβε ο συνήγορος πέρυσι αφορούσε τον συγκεκριμένο κλάδο.

Σύμφωνα με την έκθεση τα παράπονα των καταναλωτών σχετίζονται κατά κύριο λόγο με τα εξής θέματα:

  1. Την εμφάνιση μίας νέας κατηγορίας αναφορών, που συνδέονται με την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και εκπορεύονται από προβλήματα κατά τη διαδικασία αλλαγής προμηθευτή και, ιδίως, από τη μη ορθή προσυμβατική ενημέρωση των καταναλωτών, τόσο για τα τιμολόγια προμήθειας (μέγεθος εκπτώσεων, ρήτρες προσαρμογής, ρήτρα οριακής τιμής συστήματος) όσο και, γενικότερα, για τα νόμιμα δικαιώματά τους (π.χ. υπαναχώρηση).
  2. Την καθυστερημένη απόδοση χρηματικών ποσών, τα οποία οι καταναλωτές κατέβαλαν εμπρόθεσμα στην εταιρεία «ΕΛ.ΤΑ. Α.Ε.» προς εξόφληση λογαριασμών κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος της εταιρείας «ΔΕΗ Α.Ε.», με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να εμφανίζονται με ανεξόφλητες οφειλές και να υφίστανται τις σχετικές αρνητικές συνέπειες (απώλεια «εκπτώσεων συνέπειας», απώλεια ρυθμίσεων αποπληρωμής οφειλών, διακοπή ηλεκτροδότησης).
  3. Την επανεμφάνιση προβληματικών ζητημάτων, για τα οποία η Αρχή έχει εκδώσει Συστάσεις κατά το παρελθόν, αλλά δεν συμμορφώνονται οι προμηθευτές (π.χ. μη αναστολή αξιώσεων της εταιρείας «ΔΕΗ Α.Ε.» που εκπορεύονται από εύλογα αμφισβητούμενους ή λανθασμένους λογαριασμούς κατανάλωσης).

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η κατανομή των παραπόνων ανά τομέα της αγοράς (προμήθεια, δίκτυα – καταμέτρηση κλπ.). Ενδεικτικά ορισμένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που έθεσαν οι καταναλωτές πέρυσι για διαφορές με προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας:

-Αμφισβήτηση των μεγεθών κατανάλωσης των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας, είτε κατά την έκδοση των τακτικών εκκαθαριστικών λογαριασμών είτε κατά την αλλαγή προμηθευτή ή την αλλαγή πελάτη στην εκάστοτε παροχή.

-Αμφισβήτηση της ορθής τιμολόγησης των λογαριασμών κατανάλωσης (χρέωση προμήθειας, ρυθμιζόμενες χρεώσεις, Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο).

– Αιτήματα ρύθμισης οφειλών, λόγω οικονομικής αδυναμίας των καταναλωτών.

-Μία νέα κατηγορία αναφορών, η οποία εμφανίζεται μετά την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και βαίνει αυξανόμενη, σχετίζεται με τα προβλήματα που παρουσιάζονται κατά τη διαδικασία αλλαγής προμηθευτή και, ιδίως, με τη μη ορθή προσυμβατική ενημέρωση

των καταναλωτών κατά τη σύναψη συμβάσεων με νέους προμηθευτές. Η μη ορθή αυτή ενημέρωση σχετίζεται τόσο με το τιμολόγιο προμήθειας (μέγεθος εκπτώσεων, ρήτρες προσαρμογής, ρήτρα οριακής τιμής συστήματος) όσο και με τα γενικότερα νόμιμα δικαιώματα των καταναλωτών (π.χ. υπαναχώρηση).

-Περαιτέρω, η Αρχή συνεχίζει να λαμβάνει σταθερό αριθμό αναφορών σχετικά με την εφαρμογή της αθέμιτης εμπορικής πρακτικής εκ μέρους της εταιρείας «ΔΕΗ Α.Ε.» για αξίωση της καταβολής (εξόφλησης) οφειλών προηγούμενων χρηστών (ιδιοκτήτη ή μισθωτή) από τον επόμενο καταναλωτή, ως προϋπόθεση για τη σύναψη ή τη λύση σύμβασης.

Για τα θέματα των οφειλών η Αρχή εξέδωσε μεταξύ άλλων συστάσεις σχετικά με:

-Την υποχρέωση διακανονισμού των οφειλών ευάλωτων πελατών σε μηνιαία προτεινόμενη δόση ίση με το 50% της αντίστοιχης, μέσης μηνιαίας δαπάνης για την αξία ηλεκτρικής ενέργειας της υπό κρίση παροχής.

– Την ακυρότητα της διακοπής ηλεκτροδότησης ή της καταγγελίας της σύμβασης πριν από τον διακανονισμό της οφειλής, σύμφωνα με τις διατάξεις για τους ευάλωτους πελάτες.

– Την υποχρέωση διακανονισμού των οφειλών ευάλωτων πελατών, σύμφωνα με τις διατάξεις για τους ευάλωτους πελάτες, πριν από την άρνηση σύναψης σύμβασης προμήθειας λόγω ύπαρξης ληξιπρόθεσμης οφειλής ή έκδοσης εντολής απενεργοποίησης του μετρητή, όταν ο ευάλωτος πελάτης έχει συνάψει σύμβαση προμήθειας με νέο προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας.

– Την υποχρέωση αναστολής της αξίωσης εύλογα αμφισβητούμενων οφειλών και τη μη επιβολή τόκων ή τη διακοπή της ηλεκτροδότησης, έως τον έλεγχο και την τελική εκκαθάριση της οφειλής.

– Τη μη αξίωση καταβολής οφειλών προηγούμενων χρηστών (ιδιοκτήτη ή μισθωτή) από τον επόμενο καταναλωτή, ως προϋπόθεση για τη σύναψη σύμβασης.

– Την υποχρέωση αναλυτικής διόρθωσης της τιμολόγησης σε περίπτωση έκδοσης διορθωτικού λογαριασμού, αμέσως μετά τη σχετική οδηγία της εταιρείας «ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ.», με σαφή αναφορά στα αίτια της διόρθωσης, στο χρονικό διάστημα στο οποίο αυτή αναφέρεται, στις αρχικές και τις διορθωμένες τιμές των επηρεαζόμενων μεγεθών, καθώς και στη λεπτομερή ανάλυση του τρόπου προσδιορισμού των τιμών αυτών και του υπολογισμού των σχετικών χρεώσεων.

– Την ενημέρωση (μέσω e-mail, γραπτού μηνύματος sms ή επιστολής) των καταναλωτών σχετικά με την έκδοση εντολής διακοπής της ηλεκτροδότησης, πριν από τη διακοπή της ηλεκτροδότησης.

Στον τομέα της διανομής ηλεκτρικής ενέργειας διαπιστώθηκαν:

-Η μη πραγματοποίηση ή η πολύμηνη καθυστέρηση ελέγχων της ορθής συλλογής μετρήσεων, σε συνδυασμό με ιδιαίτερα μεγάλες καθυστερήσεις στη διόρθωση των δεδομένων μέτρησης που αποδείχτηκαν λανθασμένα.

– Η μη πραγματοποίηση ή η πολύμηνη καθυστέρηση της έγκαιρης αποκατάστασης της καλής λειτουργίας των μετρητών.

– Η μη τήρηση των υποχρεώσεων διαπίστωσης της παρέμβασης σε μετρητές και της μεθόδου υπολογισμού της κατανάλωσης, σε περιπτώσεις ρευματοκλοπής.

– Ιδιαίτερα μεγάλες καθυστερήσεις στην εγκατάσταση μετρητών νυχτερινής κατανάλωσης, σε συνδυασμό με την άρνηση αναδρομικής διόρθωσης της κατανάλωσης μετά την εγκατάσταση των μετρητών.

Το πλήρες κείμενο της έκθεσης βρίσκεται στη διεύθυνση εδώ

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας