Τα «καθαρά» καύσιμα έβαλαν «φωτιά» στα εισιτήρια των πλοίων
ΕιδήσειςΟικονομίαΠεριβάλλον 10 Ιανουαρίου 2020 Αργύρης
«Η Ελλάδα είναι υπέρ της εφαρμογής αυστηρών περιβαλλοντικών κανόνων στον χώρο της παγκόσμιας ναυτιλίας» τόνισε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννης Πλακιωτάκης, ανοίγοντας τις εργασίες του 12ου συνεδρίου Maritime Congress με θέμα την πράσινη ναυτιλία και τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση.
Στο μεταξύ σε αύξηση κατά 6% της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων προχώρησαν, από την Τετάρτη 8 Ιανουαρίου, ορισμένες από τις μεγαλύτερες ακτοπλοϊκές εταιρείες στη χώρα, προκειμένου να αντιμετωπίσουν το αυξημένο μέχρι και κατά 25% κόστος των νέων ναυτιλιακών καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, κατά εφαρμογή κανονισμού του ΙΜΟ.
Υπουργείο Ναυτιλίας
«Στις πολλές και σημαντικές περιβαλλοντικές προκλήσεις και τις εφαρμογές νέων νομοθεσιών, όπως η εφαρμογή του νέου καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (0,5% έναντι 3,5%), αναφέρθηκε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννης Πλακιωτάκης, ανοίγοντας τις εργασίες του 12ου συνεδρίου Maritime Congress με θέμα την πράσινη ναυτιλία και τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση.
«Παρακολουθούμε με ενδιαφέρον τα πρώτα δείγματα από την εφαρμογή του νέου διεθνούς κανονισμού του ΙΜΟ για τα καύσιμα, που αφορά την παγκόσμια ναυτιλία», σημείωσε η κύριος Πλακιωτάκης και συνέχισε τονίζοντας ότι «η Ελλάδα είναι υπέρ της εφαρμογής αυστηρών περιβαλλοντικών κανόνων στον χώρο της παγκόσμιας ναυτιλίας»
«Στην τελευταία σύνοδο του IMO ως πρώτη ναυτιλιακή δύναμη του κόσμου, εκφράσαμε τους προβληματισμούς μας όσον αφορά την διαθεσιμότητα, την ασφάλεια, την επάρκεια, την ποιότητα του νέου καυσίμου.
Η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες που υιοθέτησε την εφαρμογή ποιοτικών καυσίμων από τις πετρελαϊκές εταιρείες που προμηθεύουν το νέο καύσιμο. Θεωρούμε όμως απαραίτητη την παρακολούθηση της εφαρμογής του μέτρο στην πράξη, όπως και τη διασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού για όλες τις σημαίες. Η περιβαλλοντική ατζέντα, πρέπει να συνοδεύεται από κανονισμούς οι οποίοι είναι και πρακτικοί, ρεαλιστικοί και εφαρμόσιμοι».
Σε ότι αφορά τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε ότι «πλέον αυτή στρέφεται προς ανατολάς. Με νέους τρόπους, είτε μέσω leasing είτε μέσω private equity, είτε μέσω μετατρέψιμων ομολογιακών. Εδώ οφείλουμε να πούμε ότι και εμείς ως χώρα λαμβάνοντας και τα μηνύματα της αγοράς, στο τελευταίο φορολογικό νομοσχέδιο εκσυγχρονίσαμε τη νομοθεσία μας, ακριβώς όσον αφορά στο κομμάτι του leasing, δηλαδή ελληνικής πλοιοκτησίας πλοία που χρηματοδοτούνται μέσω leasing μπορούν να νηολογηθούν στην Ελληνική σημαία, που είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό και δεν προβλεπόταν μέχρι σήμερα. Γεγονός που δείχνει ότι και η ελληνική ναυτιλία αρχίζει να προσαρμόζεται με βάση τη διεθνή εμπειρία. Και θέλω να επισημάνω ότι και οι ελληνικές τράπεζες, στο μέτρο βέβαια που τους αναλογεί, μπορούν και φαντάζομαι θα το κάνουν το επόμενο διάστημα, να ενισχύσουν την ελληνόκτητη ναυτιλία».
Αυξήσεις ναύλων
Σε αύξηση κατά 6% της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων προχώρησαν, από την Τετάρτη 8 Ιανουαρίου, ορισμένες από τις μεγαλύτερες ακτοπλοϊκές εταιρείες στη χώρα, προκειμένου να αντιμετωπίσουν το αυξημένο μέχρι και κατά 25% κόστος των νέων ναυτιλιακών καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, κατά εφαρμογή κανονισμού του ΙΜΟ.
Η τιμή ανά τόνο του νέου καυσίμου 0,5% περιεκτικότητας σε θείο σύμφωνα με τα δεδομένα των τελευταίων ημερών ήταν κοντά στα 575 ευρώ ο τόνος όταν το αντίστοιχο που έκαιγαν μέχρι την 31/12/2019 τα πλοία (3,5% σε θείο) ήταν στα 450 ευρώ ο τόνος.
Για το θέμα της αύξησης της τιμής των εισιτηρίων οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ενημέρωσαν ήδη την Επιτροπή Ανταγωνισμού αλλά και το υπουργείο Ναυτιλίας.
Οι ακτοπλόοι προκειμένου να μην προχωρήσουν σε αυξήσεις της τιμής των εισιτηρίων είχαν καταθέσει πρόταση μείωσης του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από το 24% που είναι σήμερα. Το θέμα έχει θέσει ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας στο υπουργείο Οικονομικών ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει κάποια συγκεκριμένη εξέλιξη.
Ως εναλλακτική προς το παρόν είναι η τοποθέτηση συσκευών καθαρισμού καυσαερίων Scrubbers, που θα επιτρέψει τη χρησιμοποίηση καύσιμου υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, ενώ παράλληλα θα συμμορφώνεται με το νέο όριο του 0,5% που έχει θέσει ο ΙΜΟ. Ήδη κάποιες ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν προχωρήσει ή αναμένεται να προχωρήσουν στην εγκατάσταση Scrubbers, ωστόσο κι αυτή είναι μία κοστοβόρα λύση καθώς το κόστος για την τοποθέτηση ενός τέτοιου συστήματος κυμαίνεται περίπου στα 5 εκατ. ευρώ για το κάθε πλοίο.
Η πρώτη ακτοπλοϊκή εταιρεία η οποία σε όλα τα πλοία της έχει προχωρήσει στην εγκατάσταση συσκευών καθαρισμού καυσαερίων είναι οι Μινωικές Γραμμές. Η διαδικασία ολοκληρώθηκε στα πλοία KNOSSOS PALACE, FESTOS PALACE και MYKONOS PALACE. Σύντομα και η Attica Group που δραστηριοποιείται στην επιβατηγό ναυτιλία σε Ελλάδα και εξωτερικό μέσω των SUPERFAST FERRIES, BLUE STAR FERRIES, HELLENIC SEAWAYS και AFRICA MOROCCO LINK με συνολικά 31 πλοία αναμένεται να προχωρήσει στην τοποθέτηση Scrubbers σε κάποια από αυτά.
Σχετικά Άρθρα
- ΥΠΕΝ: αναγκαία ευρωπαϊκή λύση για την ενεργειακή ακρίβεια
- ΕΕ: προσωρινή συμφωνία για μείωση εκπομπών στα πλοία
- EE: στο σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων ρύπων ναυτιλία, μεταφορές, κτίρια
- Συγκροτήθηκε το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής Αιγαίου
- Ελληνική ακτοπλοΐα: δεν πληροί τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς
- ΦΕΚ: μεγαλώνει η λίστα των κατασκευών χωρίς άδεια δόμησης