Μετά το ναυάγιο των συνομιλιών ΑΔΜΗΕ- Euroasia Interconnektor (της εταιρείας για τη διασύνδεση Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης) και με δεδομένο το περιθώριο που έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για επίλυση του ζητήματος της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα έως το τέλος του έτους, η ΡΑΕ βάζει οριστικό τέλος στο σίριαλ του Euroasia Interconnektor . Με απόφαση που πήρε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας την Τρίτη 4 Σεπτεμβρίου 2018 θέτει περιθώριο μόλις τεσσάρων ημερών, ώστε ο ΑΔΜΗΕ να συστήσει νέα εταιρία.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΡΑΕ
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Μάχης Τράτσα στο tovima.gr τη σύσταση μιας νέας εταιρείας ειδικού σκοπού (SPV) για την κατασκευή της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Αττικής – Κρήτης από τον ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) προτείνει στην τελική της απόφαση (816/2008) η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ).
To έργο, όπως αναφέρεται στην απόφαση, θα πρέπει να υλοποιηθεί και να τεθεί σε λειτουργία σε χρόνο ο οποίος δεν θα υπερβαίνει το πρώτο εξάμηνο του 2022, προκειμένου να αποφευχθούν οι κίνδυνοι στην ηλεκτροδότηση του νησιού, που εκτιμάται ότι θα προκύψουν μετά το 2020, με την υποχρεωτική απόσυρση, για λόγους περιβαλλοντικούς, των ρυπογόνων μονάδων της ΔΕΗ. Η SPV, πρέπει να υποβάλει, αμέσως μετά την ανάθεση της υποχρέωσης υλοποίησης του έργου διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, αναθεωρημένο δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα εργασιών, το οποίο θα ενσωματωθεί στο υπάρχον δεκαετές σχέδιο ανάπτυξης, για να εγκριθεί από τη ΡΑΕ.
Ο Ρυθμιστής, μετά το ναυάγιο των συνομιλιών ΑΔΜΗΕ-Euroasia Interconnektor (της εταιρείας για τη διασύνδεση Ισραήλ-Kύπρου-Κρήτης) και με δεδομένο το περιθώριο που έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για επίλυση του ζητήματος έως το τέλος του έτους, προτείνει το συγκεκριμένο σχέδιο.
Ειδικότερα, εντός μόλις τεσσάρων ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης της Αρχής, ο ΑΔΜΗΕ πρέπει να ιδρύσει την SPV, η οποία θα αναλάβει την χρηματοδότηση καθώς και την κατασκευή της διασύνδεσης. Η εταιρεία ειδικού σκοπού θα έχει μετοχικό κεφάλαιο 200 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί στο 26% της μέγιστης εκτιμώμενης συνολικής επένδυσης, η οποία έχει υπολογιστεί σε 770 εκατομμύρια.
Ο ΑΔΜΗΕ θα ελέγχει το 100% της νέας εταιρείας, η οποία εντός τεσσάρων μηνών από την σύστασή της, θα μπορεί να εκχωρήσει το 39% στην Euroasia Interconnektor ή σε θυγατρική της. To υπόλοιπο ποσοστό θα διατεθεί με διαγωνισμό σε πιστοποιημένους Διαχειριστές Ευρωπαϊκών Συστημάτων Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. Υπάρχει άλλωστε ήδη το ενδιαφέρουν του βελγικού και του γαλλικού Διαχειριστή (ELIA, RTE). Για τις σχετικές εγκρίσεις υποβάλλονται στη ΡΑΕ τα τεύχη του διαγωνισμού το αργότερο ένα μήνα πριν από τη δημοσίευση. Διαφορετικά, οι υπολειπόμενες μετοχές παραμένουν στον ΑΔΜΗΕ.
Με δεδομένο ότι η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής θα υλοποιηθεί ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI), η εταιρεία ειδικού σκοπού οφείλει να αξιοποιήσει τις μελέτες που έχει ήδη διενεργήσει ο φορέας υλοποίησης Euroasia Interconnector Ltd με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και τις άδειες και εγκρίσεις που έχουν ήδη εκδοθεί για την υλοποίηση του έργου.
Για το λόγο αυτό, όπως αναφέρει η απόφαση, οι εταιρείες Euroasia Interconnector Ltd και ΑΔΜΗΕ Α.Ε. πρέπει να προωθήσουν την αδειοδοτική διαδικασία, παραδίδοντας, στην εταιρεία ειδικού σκοπού, τις σχετικές μελέτες και εγκρίσεις που αφορούν το τμήμα Κρήτη-Αττική και άλλα στοιχεία που κρίνονται αναγκαία ώστε να διασφαλιστεί η ταχεία αδειοδότηση του έργου καθώς και η λειτουργικότητα του συνολικού Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος.
Πριν από τη διενέργεια της προκήρυξης για την κατασκευή τμήματος ή του συνόλου του έργου διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, η SPV θα πρέπει να υποβάλει στη ΡΑΕ τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου προς έγκριση. Η έγκριση θα λάβει χώρα το συντομότερο δυνατό και το αργότερο εντός δύο μηνών από την υποβολή των προδιαγραφών στη ΡΑΕ, και αφού η Αρχή λάβει υπόψη τις απόψεις των εμπλεκόμενων φορέων.
Η απόφαση της ΡΑΕ
Αναλυτικά στο σκέλος της απόφασης η ΡΑΕ σημειώνει οτι: Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της σύμφωνα με την Οδηγία 2009/72/ΕΚ και τον Κανονισμό αποφασίζει τα ακόλουθα:
- Η εταιρεία με την επωνυμία «Ανεξάρτητος Διαχειριστής του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Α.Ε.» (ΑΔΜΗΕ Α.Ε.) καλείται να συστήσει, εντός τεσσάρων (4) εργάσιμων ημερών από την κοινοποίηση της παρούσας, εταιρεία ειδικού σκοπού («SPV») εκατό τοις εκατό (100%) θυγατρική της, με σκοπό τη χρηματοδότηση και κατασκευή του έργου κοινού ενδιαφέροντος υπ’ αριθμ. 3.10.3 «Γραμμή μεταφοράς μεταξύ Κορακιάς στην Κρήτη και περιφέρειας Αττικής (EL)», προκειμένου να ορισθεί από τη ΡΑΕ ως φορέας για την κατασκευή και χρηματοδότηση του ανωτέρω έργου. Ειδικότερα:
(α) Ιδρυτικό μετοχικό κεφάλαιο: Το ιδρυτικό μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας θα ανέρχεται σε ποσό διακοσίων εκατομμυρίων ευρώ (€ 200.000.000), το οποίο εκτιμάται σε ποσοστό περίπου [26%] επί του μέγιστου εκτιμώμενου προϋπολογισμού του έργου, ο οποίος ανέρχεται σε επτακόσια εβδομήντα εκατομμύρια ευρώ (770.000.000 ευρώ), και θεωρείται επαρκής βάση για την ασφαλή ανάληψη της κατασκευής και χρηματοδότησης του έργου από την ανωτέρω εταιρεία.
(β) Μετοχική σύνθεση: Μέτοχος της υπό σύσταση εταιρείας θα είναι, κατά τη σύστασή της, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. σε ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%), ως αναφέρεται ανωτέρω. Εντός τεσσάρων (4) μηνών από την ολοκλήρωση της σύστασης της εταιρείας, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. υποχρεούται να διαθέσει σε τρίτα πρόσωπα ποσοστό συμμετοχής στην εταιρεία έως σαράντα εννέα τοις εκατό (49%), ως εξής;
αα) Εκ του ανωτέρω ποσοστού αναγνωρίζεται στην Euroasia Interconnector Ltd ή θυγατρική αυτής δικαίωμα κατά προτεραιότητα αγοράς μετοχών στην ονομαστική τους αξία σε ποσοστό έως τριάντα εννέα τοις εκατό (39%) του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας ειδικού σκοπού που θα συσταθεί ως άνω από την ΑΔΜΗΕ Α.Ε., το οποίο η Euroasia Interconnector Ltd ή θυγατρική αυτής δύναται να ασκήσει αποκλειστικά εντός τριών (3) μηνών από την ολοκλήρωση της σύστασης της εταιρείας, για την οποία λαμβάνει γνώση άμεσα, με ευθύνη της ΑΔΜΗΕ Α.Ε..
ββ) Οι υπολειπόμενες – κατόπιν άσκησης ή μη του ανωτέρω δικαιώματος αγοράς από την Euroasia Interconnector Ltd ή θυγατρική αυτής – μετοχές της εταιρείας ειδικού σκοπού δύνανται να διατεθούν από την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. σε πιστοποιημένους Διαχειριστές Ευρωπαϊκών Συστημάτων Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας με διαγωνισμό του οποίου η πρόσκληση για την εκδήλωση ενδιαφέροντος δημοσιεύεται κατά το πέρας του χρονικού διαστήματος άσκησης του ως άνω δικαιώματος απόκτησης μετοχών κατά προτεραιότητα, από τη «Euroasia Interconnector Ltd.» ή θυγατρικής της, και οι όροι του οποίου εγκρίνονται από τη ΡΑΕ. Για την έγκριση αυτή, υποβάλλονται στη ΡΑΕ τα τεύχη του διαγωνισμού το αργότερο ένα μήνα πριν από τη δημοσίευση. Σε περίπτωση μη διεξαγωγής του εν λόγω διαγωνισμού ή μη εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τρίτα πρόσωπα για συμμετοχή στην εταιρεία, οι υπολειπόμενες μετοχές παραμένουν στην ΑΔΜΗΕ Α.Ε.. Σε κάθε περίπτωση, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. θα συμμετέχει στην εταιρεία ειδικού σκοπού που θα συστήσει κατά τα ανωτέρω σε ποσοστό τουλάχιστον πενήντα ένα τοις εκατό (51%).
Οι συμμετέχοντες – μέτοχοι της εταιρείας ειδικού σκοπού που θα συσταθεί θα πρέπει να πληρούν τα οριζόμενα στην Οδηγία 2009/72/ΕΚ και στον Κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009, σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1228/2003 σχετικά με τη δραστηριοποίησή τους, είτε απευθείας είτε μέσω θυγατρικών τους εταιρειών, στους τομείς της παραγωγής και της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας (τήρηση προϋποθέσεων διαχωρισμού), ενώ αποκλείεται η συμμετοχή στην εταιρεία εταιρειών με συμφέροντα αντίθετα στην υλοποίηση ή τη λειτουργία του έργου.
(γ) Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου: Το έργο θα πρέπει να υλοποιηθεί και να τεθεί σε λειτουργία σε χρόνο που δε θα υπερβαίνει το Α΄ εξάμηνο του έτους 2022. Προς τούτο, η εταιρεία ειδικού σκοπού υποχρεούται να υποβάλει αμέσως μετά την ανάθεση σε αυτή της υποχρέωσης υλοποίησης του έργου διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής αναθεωρημένο δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα εργασιών, το οποίο θα ενσωματωθεί και στο ΔΠΑ του ΕΣΜΗΕ περιόδου 2019 – 2028 και θα εγκριθεί από τη ΡΑΕ.
(δ) Βιωσιμότητα της εταιρείας και χρηματοδότηση του έργου: Η εταιρεία ειδικού σκοπού και οι συμμετέχοντες σε αυτήν υποχρεούνται σε διασφάλιση της βιωσιμότητάς της προς όφελος των καταναλωτών. Η εταιρεία και οι συμμετέχοντες σε αυτήν απαιτείται να δεσμευθούν για την μεγιστοποίηση αξιοποίησης χρηματοδοτικών προγραμμάτων και εργαλείων ιδίως των προσφερόμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τους οργανισμούς που εντάσσονται σε αυτήν.
(ε) Συμμετοχή στην αδειοδοτική διαδικασία: Δεδομένου ότι η υλοποίηση της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής με βάση την παρούσα, πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Κανονισμού και της έγκρισης του συνολικού έργου ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI), η εταιρεία ειδικού σκοπού αξιοποιεί τις μελέτες που έχει ήδη διενεργήσει ο φορέας υλοποίησης Euroasia Interconnector Ltd με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και τις λοιπές άδειες και εγκρίσεις που έχουν ήδη εκδοθεί για την υλοποίηση του έργου, κατ’ εφαρμογή του Κανονισμού. Προς τούτο, η Euroasia Interconnector Ltd και η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. θα συνδράμουν με κάθε μέσο στην προώθηση της αδειοδοτικής διαδικασίας, παραδίδοντας, μεταξύ άλλων, στην εταιρεία ειδικού σκοπού (SPV) τις σχετικές μελέτες και εγκρίσεις που αφορούν το τμήμα Κρήτη-Αττική, καθώς και άλλα στοιχεία που κρίνονται αναγκαία προκειμένου να διασφαλίζεται η προσήκουσα και ταχεία αδειοδότηση του έργου καθώς και η διαλειτουργικότητα του συνολικού Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος.
(στ) Αποπληρωμή του έργου και Μέσο Σταθμισμένο Κόστος Κεφαλαίου (WACC): Το έργο θεωρείται Έργο Μείζονος Σημασίας και αποπληρώνεται σταδιακά από τη θέση του σε λειτουργία, ήτοι την ηλέκτρισή του. Δεδομένων των σημαντικών μεταβολών που επήλθαν σε σχέση ιδίως με την υλοποίηση του έργου από τον ορισμό του Μέσου Σταθμισμένου Κόστους Κεφαλαίου του έργου (εφεξής: WACC) με την εν ισχύ συμφωνία για τον «διασυνοριακό επιμερισμό κόστους του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος “EUROASIA Interconnector” μεταξύ της Ελλάδας και της Κύπρου» (σχετ. 15), κρίνεται σκόπιμη η αναθεώρηση του αναφερόμενου στην εν λόγω συμφωνία WACC. Συνεπώς, το WACCreal με ενσωματωμένο premium θα οριστεί, με σκοπό την παροχή των κατάλληλων και αποτελεσματικών κινήτρων. Οι παράμετροι αποπληρωμής του έργου θα καθοριστούν στην απόφαση ανάθεσης της υλοποίησης του έργου στο SPV και θα συμπεριληφθούν, μαζί με το νέο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης στην αναθεωρημένη έκδοση της απόφασης διασυνοριακού επιμερισμού του κόστους που θα εκδοθεί κατόπιν συνεργασίας των Εθνικών Ρυθμιστικών Αρχών Ελλάδας και Κύπρου, βάσει επαναξιολόγησης των στοιχείων που συνθέτουν τον υπολογισμό του (συντελεστής δανειακής επιβάρυνσης, ασφάλιστρα κινδύνου αγοράς και χώρας, κόστος δανειακών κεφαλαίων, συντελεστές συστηματικού κινδύνου).
(ζ) Έγκριση τεχνικών προδιαγραφών για την κατασκευή του έργου διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής: Πριν από τη διενέργεια της προκήρυξης για την κατασκευή τμήματος ή του συνόλου του έργου διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, ο φορέας υλοποίησης (εταιρεία ειδικού σκοπού- SPV) θα υποβάλει στη ΡΑΕ τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου προς έγκριση. Η έγκριση θα λάβει χώρα το συντομότερο δυνατό και το αργότερο εντός δύο μηνών από την υποβολή των προδιαγραφών στη ΡΑΕ, και αφού η Αρχή λάβει υπόψη τις απόψεις των εμπλεκόμενων φορέων.
- Την κοινοποίηση της απόφασης αυτής στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Κύπρου, στον ACER, στην ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και στην Euroasia Interconnector Ltd.
- Την ανάρτηση της απόφασης στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ.
Σχετικά Άρθρα
- ΑΔΜΗΕ: δολιοφθορά στο έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής
- ΥΠΕΝ –ΑΔΜΗΕ: ανακοινώσεις για ηλεκτρικές διασυνδέσεις
- Ο ΑΔΜΗΕ φορέας υλοποίησης της διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ
- Πόντιση ηλεκτρικών καλωδίων 335 χλμ για τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής
- O ΑΔΜΗΕ στην ηλεκτρική διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ
- ΥΠΕΝ: συμφωνία για ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ