Θέσεις στάθμευσης στην πιλοτή: σε ποιους ανήκουν και ποιοι δικαιούνται να τις χρησιμοποιούν
ΕιδήσειςΚτηματαγοράΟικιστικάΠολεοδομία 1 Ιουλίου 2019 Αργύρης

Της Τερίνας Τσουρού*
Πληροφορίες για την πιλοτή: Πιλοτή είναι ο ισόγειος χώρος ενός κτιρίου, που δεν έχει περιτοιχιστεί, ώστε να φαίνονται τα υποστυλώματα.
Villa Savoye του αρχιτέκτονα Le Corbusier που χρησιμοποίησε πρώτος την πιλοτή, με τον όρο pilotis (στα γαλλικά σημαίνει υποστυλώματα).
Στην Ελλάδα, η τεχνική της ανέγερσης κτιρίων πάνω σε υποστυλώματα, ώστε ο ισόγειος χώρος να χρησιμοποιείται για τη στάθμευση αυτοκινήτων, αναφέρεται για πρώτη φορά στην παρ. 9 του άρθρου 22 και την παρ. 4 του άρθρου 32 του Ν.Δ. 8/19731.
-Σε ποιους ανήκουν οι θέσεις στάθμευσης στην πιλοτή
Η υποχρέωση πρόβλεψης θέσεων στάθμευσης στις πολυκατοικίες, θεσπίστηκε με το νόμο 960/1979, που στη συνέχεια αντικαταστάθηκε από το νόμο 1221/19812.
Ο νόμος αυτός δημιούργησε έντονο προβληματισμό, γιατί με το εδ. γ), παρ. 5, του άρθρου 1 κατάργησε τη δυνατότητα σύστασης χωριστών θέσεων στάθμευσης, που υπήρχε μέχρι τις 31/12/1980.
-Ν. 1221/1981, άρθρο 1, παρ. 5, εδ. γ) Αι τυχόν δημιουργούμεναι θέσεις σταθμεύσεως εις τον ελεύθερον ισόγειο χώρον του κτιρίου όταν τούτο κατασκευάζεται επί υποστηλωμάτων (PILLOTIS) κατά τας ισχυούσας διατάξεις, δεν δύνανται να αποτελέσουν διηρημένας ιδιοκτησίας
Ακολούθησε πληθώρα αποφάσεων των δικαστηρίων που έκρινε πως είναι άκυρη η συμφωνία των συνιδιοκτητών να συστήσουν αυτοτελείς ιδιοκτησίες στους ανοικτούς χώρους της πιλοτής3.
Συγκεκριμένα, η απόφαση 23/2000 της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου αναφέρει:
… ο χώρος της πυλωτής ή ανοικτά τμήματα του χώρου αυτού δεν ήταν δυνατόν ούτε πριν από τους Ν. 960/1979 και 1221/1981, να αποτελέσουν αντικείμενο διαιρεμένης ιδιοκτησίας και συνεπώς οι χώροι της πιλοτής ανήκαν και τότε στα κοινόκτητα και κοινόχρηστα μέρη της οικοδομής…
Οι χώροι της πιλοτής είναι κοινόκτητοι.
Όλοι συνιδιοκτήτες μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις θέσεις στάθμευσης στην πιλοτή, εκτός από εκείνες που τυχόν έχουν έγκυρα παραχωρηθεί για αποκλειστική χρήση.
-Αποκλειστική χρήση θέσεων στάθμευσης στην πιλοτή
Από τη στιγμή που οι ανοικτοί χώροι στάθμευσης στην πιλοτή, εντάχθηκαν στα κοινόκτητα και κοινόχρηστα μέρη της πολυκατοικίας, κρίθηκε πως είναι δυνατή η παραχώρηση του δικαιώματος αποκλειστικής χρήσης ορισμένου τμήματος της πιλοτής σε κάποιους συνιδιοκτήτες3.
Οι χώροι της πιλοτής … επί των οποίων μπορεί μόνο να παραχωρηθεί, με τη συστατική της οροφοκτησίας δικαιοπραξία ή με μεταγενέστερη συμφωνία όλων των συνιδιοκτητών, δικαίωμα αποκλειστικής χρήσεως, σε ιδιοκτήτες ορόφων ή διαμερισμάτων της ίδιας οικοδομής 4.
Οι χώροι της πιλοτής, που έχουν παραχωρηθεί για αποκλειστική χρήση σε ορισμένους ιδιοκτήτες (διαμερίσματος ή ορόφου), αποτελούν παρακολούθημα της ιδιοκτησίας και συνεπώς δεν είναι δυνατή η αυτοτελής διάθεσή τους, ούτε η παραχώρησή τους σε τρίτο, μη ιδιοκτήτη5.
Όταν στη σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας ή στον κανονισμό, ορίζονται οι θέσεις στάθμευσης που παραχωρούνται σε συγκεκριμένους συνιδιοκτήτες, αλλά δεν καθορίζεται ποια θέση αντιστοιχεί στον καθένα, οι θέσεις αυτές δεν είναι κοινόχρηστες και συνεπώς οι υπόλοιποι συνιδιοκτήτες αποκλείονται από τη χρήση τους.
Σημειώσεις:
1 Νομοθετικό Διάταγμα 8/1973: Περί Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού (ΦΕΚ 124/Α/1973), 09-06-1973.
2 Ν. 1221/81 Περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεις του Ν. 960/79 «περί επιβολής υποχρεώσεων προς δημιουργίαν χώρων σταθμεύσεως αυτοκινήτων δια την εξυπηρέτησιν των κτιρίων και ρυθμίσεως συναφών θεμάτων» και άλλων τινών διατάξεων (ΦΕΚ 292/Α/5-10-81).
3 Ολ.ΑΠ 23/2000 και ΑΠ1305/2002.
4 Ολ.ΑΠ 23/2000
5 ΑΠ 2174/2009
Απόσπασμα από το βιβλίο «Εγχειρίδιο για όσους συμμετέχουν στις Γενικές Συνελεύσεις Πολυκατοικίας» Δείτε εδώ της Τερίνας Τσουρού
Για παραγγελία, στείλτε μήνυμα εδώ, ή ηλεκτρονικό μήνυμα στο diaxeiri@otenet.gr
Μπορείτε να δείτε όλα τα βιβλία εδώ
*Η Τερίνα Τσουρού είναι Αρχιτέκτων με ειδικότητα στην Πολεοδομία. Εργάστηκε 35 χρόνια στην Ιταλία, με κύρια δραστηριότητα στο σχεδιασμό-οργάνωση-διαχείριση ιδιωτικών και δημόσιων τεχνικών έργων. Έχει γράψει βιβλία Πολεοδομίας και εξειδικευμένα λεξικά. Ολοκληρώνει τώρα την 6η διαδοχική ετήσια θητεία της ως συνιδιοκτήτρια διαχειρίστρια πολυκατοικίας στο κέντρο της Αθήνας. Αμέσως μετά την ανάληψη της διαχείρισης το Δεκέμβριο του 2012, διαπίστωσε τη διάχυτη άγνοια και παραπληροφόρηση που επικρατεί για τα περισσότερα θέματα που αφορούν στη διοίκηση, διαχείριση και συντήρηση των πολυκατοικιών. Στοχεύοντας να συνεισφέρει στην αναβάθμιση των κτιρίων στα οποία διαμένουν οι περισσότεροι κάτοικοι της χώρας μας, αφιέρωσε περισσότερες από 2.500 ώρες για να συλλέξει, να μελετήσει και να διατυπώσει σε απλή γλώσσα, τις στοιχειώδεις νομικές και οικονομοτεχνικές γνώσεις που πρέπει να διαθέτουν όλοι όσοι συμμετέχουν στη διοίκηση και διαχείριση των πολυκατοικιών. Ταυτόχρονα, σχεδίασε και δοκίμασε στην πράξη τις εναλλακτικές διαδικασίες αποτελεσματικής διαχείρισης, που προτείνονται στα βιβλία και τα βιβλιοτετράδια της σειράς «ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΩΝ».
Σχετικά Άρθρα
- Σε εφαρμογή η νέα ρύθμιση για θέσεις στάθμευσης σε πυλωτές πολυκατοικιών
- Θέσεις στάθμευσης σε πολυκατοικία: τι ισχύει για όλες τις κατηγορίες κτιρίων
- ΕΕ: θέσεις στάθμευσης με φορτιστές οχημάτων στα νέα κτίρια
- ΝΟΚ: μπόνους δόμησης για παρκινγκ ποδηλάτων σε νέα και υφιστάμενα κτίρια
- Θεσσαλονίκη: διπλασιάζονται οι θέσεις στάθμευσης για ΑμΕΑ
- Χωροθέτηση θέσεων στάθμευσης μοτοσικλετών, μοτοποδηλάτων, ποδηλάτων