Τι θα γίνει με τη Σιδηροδρομική γραμμή Νέων Πόρων – Πλαταμώνα
Αστικό περιβάλλονΑυτοδιοίκησηΈργαΕυρωπαϊκή ΈνωσηΜεταφορέςΟικονομίαΠεριβάλλονΥποδομές 17 Μαΐου 2021 ecotypos
Της Ντίνας Καράτζιου/
Πρόσφατα ο ΟΣΕ προέβη σε αποχαρακτηρισμό της σιδηροδρομικής γραμμής Σ.Σ Νέων Πόρων –Πλαταμώνα. Το γεγονός πυροδότησε την αντίδραση του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου. Χαρακτήρισε ως «μεγάλο λάθος» την απόφαση και ζήτησε ο εν λόγω κλάδος να ενταχθεί στο «ενεργό δίκτυο» ως τουριστική, ιστορική και τοπική γραμμή. Ποιο θα είναι όμως το μέλλον της γραμμής; Το «Ecopress», μίλησε με τον ΟΣΕ, το δήμο Δίου-Ολύμπου και τον Σ.Φ.Σ για το τι μέλλει γενέσθαι.
Η σιδηροδρομική γραμμή Σ.Σ. Νέων Πόρων – Πλαταμώνα δεν αποτελεί πλέον του τμήμα του «Ενεργού Δικτύου» σε αναστολή. Ο ΟΣΕ προέβη σε αποχαρακτηρισμό του συγκεκριμένου κλάδου. Το γεγονός προκάλεσε τη σφοδρή αντίδραση του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου που προέβαλλε μια σειρά επιχειρημάτων που υπαγορεύουν την επανένταξη της γραμμής για τουριστικούς, συγκοινωνιακούς αλλά και για λόγους ανάδειξης και διαφύλαξης της ιστορίας και της πολιτιστικής κληρονομιάς του ελληνικού Σιδηρόδρομου, ζωτικό κομμάτι της οποίας είναι και ο συγκεκριμένος κλάδος, όπως με θέρμη υποστηρίζεται από το Σ.Φ.Σ
Το «Ecopress», διερεύνησε τις προθέσεις και τις θέσεις όλων των πλευρών, στο πλαίσιο μίας ιδιαίτερης συγκυρίας για το Σιδηρόδρομο, καθώς το 2021 ως ευρωπαϊκό έτος Σιδηροδρόμων, προβάλει επιτακτικότερη η ανάγκη για την ανάληψη δράσεων που θα αναδείξουν τη διαχρονικότητα του, τη συμβολή του στην ανάπτυξη της χώρας, τη μελλοντική εξέλιξή του, αλλά και τη διαφύλαξη της ιστορίας του.
ΟΣΕ: ανοιχτός σε προτάσεις
Με αφορμή την εξέλιξη του ζητήματος, κύκλοι από τον ΟΣΕ αναφέρουν στο «Ecopress», ότι υπό μία έννοια, όλα είναι ανοιχτά και συζητήσιμα. Ειδικότερα, υπογραμμίζουν, ότι «ο ΟΣΕ είναι ανοιχτός σε οποιαδήποτε σοβαρή πρόταση που μπορεί να θέσει σε λειτουργία τη γραμμή με συγκεκριμένα τεχνοοικονομικά κριτήρια». Και προσθέτουν: «Από τη στιγμή που υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι, μία ομάδα, που θέλουν να παραμείνει αυτή η γραμμή εν ενεργεία, θα πρέπει, να κάνουν κάποια σοβαρή πρόταση την οποία θα εξετάσει ο ΟΣΕ με τη ΓΑΙΑΟΣΕ».
ΣΦΣ: Να αξιοποιηθεί η γραμμή ως τουριστική, ιστορική και τοπική γραμμή
Ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμων τάσσεται αναφανδόν υπέρ της διατήρησης της γραμμής στο ενεργό δίκτυο. Ο πρόεδρος του Σ.Φ.Σ κ. Π. Ράλλης, που μίλησε για το θέμα στο «Ecopress», υποστηρίζει, ότι η διάσωσή της βρίσκεται στα χέρια του ΟΣΕ και προτείνει «ο εν λόγω κλάδος να ενταχθεί στο καθεστώς των πρόσφατα ανακηρυχθέντων με απόφαση του Δ.Σ του ΟΣΕ τμημάτων του «ενεργού» δικτύου του, ως «Τουριστικές, Ιστορικές και Τοπικές Γραμμές».
Αναφέρει χαρακτηριστικά, ότι πριν από μερικούς μήνες είχαν πραγματοποιήσει μία σχετική συνάντηση με τη διοίκηση του ΟΣΕ για το συγκεκριμένο ζήτημα. «Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, είχαμε υπογραμμίσει ότι και στην Ελλάδα, πρέπει ο Οργανισμός να δει διαφορετικά τις μουσειακές τουριστικές γραμμές, όπως συμβαίνει σε πολλές χώρες της Ευρώπης. Όπως για παράδειγμα στην Ελβετία, όπου γίνεται μια πολύ μεγάλη αξιοποίηση των γραμμών αυτών με απίστευτα οικονομικά οφέλη πολλών δις και βεβαίως παράλληλη ανάδειξη της πολιτιστικής και ιστορικής κληρονομιάς του Σιδηρόδρομου. Στην Ελλάδα έχουμε διαδρομές απίστευτου φυσικού κάλλους για τις οποίες θα μπορούσε να βρει εφαρμογή ένα τέτοιο σχέδιο». Και προσθέτει: «Τον τρόπο που θα δρομολογήσει ένα τέτοιο σχέδιο ο ΟΣΕ, θεωρούμε, ως σιδηροδρομική επιχείρηση, θα μπορούσε να το βρει. Εμείς, σε εκείνη τη συνάντησή μας, είχαμε προτείνει στη διοίκηση, να συστήσει μία θυγατρική εταιρεία για να μπορεί να εντάξει τόσο το μουσειακό τροχαίο υλικό, όσο αλλά και τις γραμμές, προκειμένου να τις εκμεταλλευτεί. Γιατί ως οργανισμός με τη δομή που έχει, δεν μπορεί να προχωρήσει σε κάτι τέτοιο. Είναι ένας τρόπος για να συντηρηθούν τα ιστορικά μουσειακά τρένα». «Προς τιμήν του, ο ΟΣΕ», συνεχίζει ο κ. Ράλλης, «πήρε μία απόφαση πρόσφατα, με την οποία ενέταξε κάποιες ιστορικές γραμμές για τοπικά και τουριστικά δρομολόγια. Θα μπορούσε να εντάξει και τον Πλαταμώνα».
Θα αποσυμφορηθεί ο Πλαταμώνας
Ο κ. Ράλλης εξηγεί επίσης ότι ο Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου σε πρόσφατη ανακοίνωσή του παρέθεσε με αναλυτικό τρόπο σειρά επιχειρημάτων που τεκμηριώνουν γιατί η επανένταξη της γραμμής στο ενεργό δίκτυο είναι αναγκαία. Η λύση που υποστηρίζεται από τον Σ.Φ.Σ είναι, ότι ο εν λόγω κλάδος, θα πρέπει να αξιοποιηθεί για συγκοινωνιακούς και τουριστικούς λόγους, με τακτικά, περιοδικά και έκτακτα δρομολόγια προαστιακού, τουριστικού ή και εκδρομικού τύπου, στο τμήμα Λάρισα-Ν. Πόροι-Πλαταμώνας. Μάλιστα υποστηρίζεται, ότι θα πρέπει να υπάρξουν και ανταποκρίσεις στον Σ.Σ Νέων Πόρων με τον ηλεκτρικό Προαστιακό Σιδηρόδρομο Θεσσαλονίκης-Λάρισας: «Το ιστορικό θέρετρο του Πλαταμώνα, ειδικά την θερινή περίοδο αντιμετωπίζει έντονα προβλήματα κυκλοφοριακού κορεσμού λόγω του ανεπαρκούς οδικού του δικτύου, αλλά και των ελάχιστων διαθέσιμων θέσεων στάθμευσης, με συνέπεια την έντονη περιβαλλοντική, λειτουργική και αισθητική του υποβάθμιση», αναφέρεται. «Η ανεπάρκεια και απροθυμία των ΚΤΕΛ να εξυπηρετήσουν αποτελεσματικά το εν λόγω θέρετρο, σε συνδυασμό με την έντονη αιχμή της επιβατικής ζήτησης που εκδηλωνόταν και στον σιδηροδρομικό σταθμό Πλαταμώνα την εποχή που λειτουργούσε, με την ίδια κατάσταση να εμφανίζεται σήμερα στον απέχοντα 3 χιλιόμετρα μακριά σιδηροδρομικό σταθμό Νέων Πόρων, επιβάλει μια τέτοια παρέμβαση, όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλα τα ανάλογης σημασίας τουριστικά θέρετρα της Ευρώπης. Ακόμα και στο δικό μας Λουτράκι, όπου αυτή τη στιγμή ανακατασκευάζεται για να επαναλειτουργήσει η παλαιά διακλάδωση Ισθμού-Λουτρακίου, ως τμήμα του Προαστιακού Σιδηροδρόμου της Αθήνας», υπογραμμίζεται στην ανακοίνωσή.
Αποδέκτης της πρότασης του Σ.Φ.Σ
Αποδέκτης των προτάσεων του Σ.Φ.Σ είναι και ο δήμαρχος Δίου/Ολύμπου κ. Βαγγέλης Γερολιόλιος στον οποίο προτείνεται από το σύλλογο να εξετάσει τις προαναφερθείσες προτάσεις για την αξιοποίηση της γραμμής στο πλαίσιο του υπό εκπόνηση Σχέδιου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) Πλαταμώνα, και σε συνεργασία με τον ΟΣΕ και την ΓΑΙΑΟΣΕ. Στόχευση, να υπάρξει αρμονικότερη ένταξη της γραμμής στον πολεοδομικό ιστό του Πλαταμώνα, η οποία θα υλοποιηθεί σε συνδυασμό με τις παρεμβάσεις ανάπλασης που θα εισηγηθεί το υπό εκπόνηση ΣΒΑΚ.
Δήμος Δίου –Ολύμπου: το ΣΒΑΚ θα δείξει τη λύση
Μιλώντας με το δήμαρχο Δίου –Ολύμπου κ. Βαγγέλη Γερολιόλιο για το αν στις επιδιώξεις της δημοτικής αρχής είναι η επανεργοποίηση ή όχι της γραμμής, αυτός ανέφερε στο «Ecopress»: «Κανένας δήμαρχος δεν μπορεί να πει ποιο είναι το σωστό ή το λάθος. Θα κάνουμε ένα σχέδιο ΣΒΑΚ και θα μας δείξει η διαβούλευση αυτή, η επιστημονική αυτή προσέγγιση μέσω του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, τι πρέπει γίνει». Και πρόσθεσε: «Το γεγονός ότι μία γραμμή χαρακτηρίστηκε ανενεργή δεν έχει να κάνει με το δήμο. Πρόκειται για ιδιοκτησία του ΟΣΕ. Εμείς θα έχουμε λόγο, αν έχουμε λόγο, όταν μας δοθεί η παραχώρηση ή χρήση αυτής της γραμμής».
Για το τι σχεδιάζει ο δήμος κι αν θα υποστήριζε το ενδεχόμενο λειτουργία της γραμμής για ιστορικούς, τουριστικούς λόγους με τοπικά δρομολόγια, ο δήμαρχος Δίου –Ολύμπου, προέβαλε και πάλι τη λύση που θα προκύψει μετά την εκπόνηση του ΣΒΑΚ: «Από τη στιγμή που θα μας δοθεί η δυνατότητα να παρέμβουμε, τότε λοιπόν θα πάρουμε και τις αποφάσεις οι οποίες επαναλαμβάνω, θα προέλθουν μέσα από το ΣΒΑΚ. Αυτό θα μας δείξει. Εμείς γίναμε δέκτες της απόφασης αυτής η οποία είναι μία απόφαση της διοίκησης του ΟΣΕ. Αν τυχόν μας παραχωρηθεί αυτή η γραμμή θα δούμε τι θα γίνει». Και προσθέτει: «Εχει γίνει θόρυβος και έχει σηκωθεί το θέμα το τελευταίο διάστημα, χωρίς να έχει αλλάξει κάτι δραματικά. Η γραμμή ήταν σε αναστολή. Δεν λειτουργούσε. Σε κάθε περίπτωση δεν είναι δική μας αρμοδιότητα η επανεργοποίηση της γραμμής».
Σχετικά Άρθρα
- ΕΡΓΟΣΕ: στη Β φάση ο διαγωνισμός για 6ο προβλήτα ΟΛΘ-δυτικό προαστιακό
- Υποδομών: πότε θα ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα ΟΛΘ
- Σιδηρόδρομος: πως θα φτάσει το τρένο στο λιμάνι της Πάτρας
- Yπεγράφη η σύμβαση σηματοδότησης για τη γραμμή Θεσσαλονίκη-Ειδομένη
- ΕΡΓΟΣΕ: σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τη γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο
- ΕΡΓΟΣΕ: τα έργα προτεραιότητας στον σιδηρόδρομο