ecopress
Την έντονη αντίδραση κατοίκων της Ραφήνας προκαλούν τα σχέδια για τη γιγάντωση του λιμανιού της παραλιακής πόλης, όχι μόνο γιατί δεν έχουν ενημερωθεί για... Το σχέδιο για λιμάνι-γίγας στη Ραφήνα

Την έντονη αντίδραση κατοίκων της Ραφήνας προκαλούν τα σχέδια για τη γιγάντωση του λιμανιού της παραλιακής πόλης, όχι μόνο γιατί δεν έχουν ενημερωθεί για όσα σχεδιάζονται, αλλά και γιατί μέσα στην τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου, μόλις δύο μέρες πριν από την ορκωμοσία του νέου Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής, το απερχόμενο Περιφερειακό Συμβούλιο συνεδριάζει της Τρίτη 27 Αυγούστου 2019, προκειμένου να εγκρίνει το «Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και τη Μελέτη Διαχείρισης (masterplan)» του λιμανιού.

Οπως  σημειώνεται σε σχετικό ρεπορτάζ της “ΕφΣυν” προβλέπεται στη μελέτη, για το λιμάνι Ραφήνας χωροθετούνται τέσσερις βασικές χρήσεις, με τέσσερα αντίστοιχα Λιμενικά Τμήματα (Λ.Τ.): το Λ.Τ. Ακτοπλοΐας, που θα περιλαμβάνει το Λ.Τ. των συμβατικών πλοίων και το Λ.Τ. ταχύπλοων πλοίων, και τα Λ.Τ. μικρών σκαφών, αλιευτικού καταφυγίου και υδατοδρομίου.

Οπως περιγράφεται, έπειτα από τα απαραίτητα έργα που θα γίνουν προκειμένου να επεκταθεί ο μόλος του λιμανιού της Ραφήνας, θα υπάρχει η δυνατότητα να προσδένουν σε αυτό 15 πλοία, ενώ το «όραμα» για το μέλλον του ξεπερνά όλες τις προσδοκίες:

«Ο λιμένας της Ραφήνας είναι (…) ο δεύτερος μεγαλύτερος σε επιβατική κίνηση μεταξύ των 16 ελληνικών λιμένων διεθνούς ενδιαφέροντος (…) και συμμετέχει ουσιαστικά στο ευρύτερο σύστημα λιμένων της Αττικής, με προοπτική τα επόμενα χρόνια να γίνει το πρώτο σε επιβατική κίνηση στην Αττική», αναφέρεται.

Βέβαια, για τη δημιουργία ενός τέτοιου γιγαντιαίου λιμανιού θα είναι απαραίτητη και η οικοδόμηση κτιριακών εγκαταστάσεων που περιλαμβάνουν τερματικούς σταθμούς, διώροφους και τριώροφους χώρους στάθμευσης, χώρους αναμονής Ι.Χ., φορτηγών και δικύκλων, συνεδριακό κέντρο 300 ατόμων, εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης σκαφών, κτίρια διοίκησης, καφέ-εστιατόρια και καταστήματα.

Για όλους αυτούς τους τσιμεντένιους όγκους που πρόκειται να κατασκευαστούν απαιτείται συνολικά επιφάνεια 25.400 τ.μ. Οπως γίνεται κατανοητό, όλο το θαλάσσιο μέτωπο της Ραφήνας θα καταληφθεί από λιμενικές εγκαταστάσεις με αποτέλεσμα την αποκοπή μιας παραδοσιακά παραθαλάσσιας πόλης από τη θάλασσα!

«Η περιβαλλοντική επιβάρυνση (ατμοσφαιρική ρύπανση και ηχορύπανση) από τον ταυτόχρονο ελλιμενισμό 15 πλοίων, 5 υδροπλάνων και τη διέλευση εκατοντάδων χιλιάδων Ι.Χ.-φορτηγών-δικύκλων, μαζί με τη διαρκώς αυξανόμενη επιβάρυνση από τις συνεχόμενες αεροπορικές πτήσεις πάνω από τη Ραφήνα, θα είναι αφόρητη.

Ηδη σήμερα η κατάσταση είναι αφόρητη με τα μισά πλοία από αυτά, τα μισά Ι.Χ.-φορτηγά και χωρίς υδροπλάνα», επισημαίνει η «Πρωτοβουλία Κατοίκων για ένα λιμάνι που θα συμβιώνει αρμονικά με την πόλη».

«Αξιοποίηση» ακτών

Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, μπαίνουν στη ρουλέτα της «αξιοποίησης» και όλες οι παραλίες της Ραφήνας. Σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην εισήγηση της περιφέρειας, θα συνταχθεί «ακόμα ένα σχέδιο με όρους δόμησης-χρήσης γης, το οποίο θα περιλαμβάνει όλη την επιφάνεια της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα Ραφήνας, συμπεριλαμβανομένων όλων των παραλιών, Κόκκινο, Μπλε, Πράσινο Λιμανάκι, Κεντρική Πλαζ Ραφήνας, παραλία Πανόραμα και Μαρίκες».

Επιπλέον, για την εξυπηρέτηση ενός γιγαντιαίου λιμανιού θα θυσιαστούν ολόκληρες περιοχές, όπως η Διασταύρωση της Ραφήνας, όπου προβλέπεται η κατασκευή ανισόπεδου κόμβου που θα χωρίσει την πόλη σε τουλάχιστον δύο κομμάτια ξεκομμένα μεταξύ τους, απειλώντας να καταστρέψει οικονομικά την τοπική αγορά και να επιβαρύνει την ατμόσφαιρα και τον θόρυβο από τη συνεχόμενη διέλευση βαρέων και μη οχημάτων.

Στην κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου έχει αντιταχθεί και το δημοτικό συμβούλιο Ραφήνας-Πικερμίου σε συνεδρίασή του στις 19/4/2019.

Κι αυτό γιατί θεωρεί ότι η κατασκευή του, εκτός από σημαντική οπτική όχληση, θα προκαλέσει «μόνιμες μη αναστρέψιμες επιπτώσεις στα μορφολογικά και τυπολογικά χαρακτηριστικά της παρόδιας αστικής περιοχής (οικισμός Διασταύρωση), καθώς από τη μελέτη προβλέπονται υπερυψωμένη σιδηρά γέφυρα μήκους 122,5 μέτρων και υπερυψωμένοι τοίχοι από σκυρόδεμα, μήκους 180 μέτρων, με ύψος έως και 5 μέτρα». Αυτός ο κτιριακός όγκος θα βρίσκεται σε απόσταση μόλις 10 μέτρων από τις παρακείμενες κατοικίες.

Γι’ αυτούς τους λόγους ο Δήμος Ραφήνας-Πικερμίου έχει προτείνει ως αποκλειστική λύση την υπογειοποίηση του κλάδου Ραφήνα-Αθήνα με δύο λωρίδες κυκλοφορίας.

Σημειώνεται ότι στην εισήγηση της περιφέρειας προτείνεται η κατασκευή υπόγειου κλάδου μιας λωρίδας, που θα εξυπηρετεί την κίνηση λιμάνι Ραφήνας-Αθήνα, αλλά κι αυτό μεταγενέστερα, στη μακροπρόθεσμη «Φάση Β» του προβλεπόμενου έργου.

Μεγαλοεπενδυτές

«Εν όψει της πώλησης του λιμανιού σε μεγαλοεπενδυτές, όλα αυτά τα σχέδια μπορεί να γίνουν πολύ πιο αποτρόπαια. Η εμπειρία από την πώληση του Πειραιά είναι ότι η Cosco παραβιάζει συνεχώς τους όρους του masterplan και των οποιωνδήποτε όρων χρήσης στους οποίους υποτίθεται έχει συμφωνήσει.

»Για να υλοποιηθούν όλα αυτά που προγραμματίζονται στην περιοχή, μαζί με όλα τα άλλα που παράλληλα σχεδιάζονται, όπως εγκιβωτισμός του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας, κέντρο επεξεργασίας λυμάτων, διάνοιξη οδού Φλέμινγκ, θα μετατρέψουν περίπου για μια 10ετία την ευρύτερη περιοχή σε ένα απέραντο εργοτάξιο», επισημαίνει η «Πρωτοβουλία Κατοίκων για ένα λιμάνι που θα συμβιώνει αρμονικά με την πόλη».

Η Πρωτοβουλία υποστηρίζει ότι «είναι απαράδεκτο τέτοιοι σχεδιασμοί που αλλάζουν τη συνολική φυσιογνωμία μιας πόλης να γίνονται πίσω από τις πλάτες των κατοίκων της, χωρίς καμία διαβούλευση με την τοπική κοινωνία και να προχωρούν σχέδια επέκτασης του λιμανιού προς όφελος των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων χωρίς τη γνώμη των πολιτών».

Καλεί τον δήμο να ζητήσει ακύρωση της συζήτησης των θεμάτων αυτών στο Περιφερειακό Συμβούλιο μέχρι να γνωμοδοτήσει η τοπική κοινωνία και καλεί τους κατοίκους της Ραφήνας να παραστούν στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου αύριο στις 3 μ.μ. (Αναστάσεως 2 & Τσιγάντε, Χολαργός, σταθμός μετρό Εθνική Αμυνα).

Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Ραφήνας-Πικερμίου ζητά την αναβολή της συζήτησης για τον ανισόπεδο κόμβο στο αυριανό Περιφερειακό Συμβούλιο.

Η ανακοίνωση

Το πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης των κατοίκων έχει ως εξής:

Λιμάνι GIGAS και ανισόπεδο κόμβο στην περιοχή Διασταύρωση ψηφίζει το απερχόμενο Περιφερειακό Συμβούλιο την Τρίτη 27/8, μόλις δύο μέρες πριν από την ορκωμοσία του νέου Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής, εν μέσω καλοκαιριού   και χωρίς οι κάτοικοι της Ραφήνας να έχουν ενημερωθεί  για όσα σχεδιάζονται.  Αυτό και μόνο αποτελεί πρόκληση!

Πρόκληση όμως είναι και τα ίδια τα σχέδια για το λιμάνι και την πόλη της Ραφήνας. Παραθέτουμε αυτούσια κομμάτια από τις εισηγήσεις της Περιφέρειας:

Α. Αναφορικά με το MASTERPLAN του λιμανιού:

« Στον Λιμένα Ραφήνας χωροθετούνται τέσσερεις βασικές xρήσεις, με τέσσερα αντίστοιχα Λιμενικά Τμήματα (ΛΤ):

  1. Λιμενικό Τμήμα Ακτοπλοΐας: Το ΛΤ Ακτοπλοΐας περιλαμβάνει το ΛΤ των Συμβατικών πλοίων και το ΛΤ Ταχύπλοων πλοίων, τα οποία χωροθετούνται στο κεντρικό κρηπίδωμα και ανατολικά του αλιευτικού καταφυγίου αντίστοιχα
  2. Λιμενικό Τμήμα Μικρών Σκαφών: Χωροθετείται νότια της κεντρικής λιμενολεκάνης, στην περιοχή του παλαιού λιμένα Ραφήνας
  3. Λιμενικό Τμήμα Αλιευτικού Καταφυγίου: Χωροθετείται βορείως του κεντρικού λιμένα, στη θέση του υφιστάμενου αλιευτικού καταφυγίου
  4. Λιμενικό Τμήμα Υδατοδρομίου: Χωροθετείται μεταξύ του ΛΤ του αλιευτικού Καταφυγίου και του ΛΤ Ταχύπλοων πλοίων του λιμένα

Ως προς τις άλλες χρήσεις που περιλαμβάνονται στο αντικείμενο του Φακέλου του Έργου αναφέρονται τα ακόλουθα:

Λιμενική υποδομή για κρουαζιέρα στην Αττική υπάρχει ήδη στον Λιμένα του Πειραιά, και προγραμματίζεται επέκτασή της ώστε αφενός να καταστεί ο Λιμένας αφετηρία δρομολογίων κρουαζιέρας (“home port”) και αφετέρου να μπορεί να εξυπηρετήσει κρουαζιερόπλοια πολύ μεγάλου μεγέθους (μήκους άνω των 350m). Επιπλέον έχει κατασκευαστεί προ 10-ετίας κρηπίδωμα κρουαζιερόπλοιων στο Λιμένα Λαυρίου, το οποίο και υποχρησιμοποιείται.  Συνεπώς δεν κρίνεται σκόπιμο να χωροθετηθεί εγκατάσταση εξυπηρέτησης της κρουαζιέρας στον Λιμένα Ραφήνας.

– Λόγω του περιορισμένου διαθέσιμου χερσαίου χώρου του Λιμένα και της σημαντικής επιβατικής κίνησης καθίσταται εξαιρετικά δυσχερής, έως και αδύνατη η χωροθέτηση εγκαταστάσεων τροφοδοσίας και αποθήκευσης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG BUNKERING)

Αναφέρεται επίσης πως «…Με τα προτεινόμενα έργα, προκύπτει η δυνατότητα ταυτόχρονης παραβολής 15 πλοίων – χωρητικότητα, σε πλήρη κατάληψη του Λιμένα» και πως  «Ο Λιμένας της Ραφήνας είναι…ο δεύτερος μεγαλύτερος σε επιβατική κίνηση μεταξύ των 16 ελληνικών λιμένων Διεθνούς Ενδιαφέροντος ….και συμμετέχει ουσιαστικά στο ευρύτερο σύστημα λιμένων της Αττικής, με προοπτική τα επόμενα χρόνια να γίνει το πρώτο σε επιβατική κίνηση στην Αττική

Β. Αναφορικά με τον ανισόπεδο κόμβο στην περιοχή Διασταύρωση

Η εισήγηση αναφέρει ότι  «…τα νέα έργα προβλέπεται να αναπτυχθούν σε δυο φάσεις ως εξής:

Φάση Α (μεσοπρόθεσμη)

Προβλέπεται η κατασκευή ανισόπεδου κόμβο (βλ. Σχέδιο Οριζοντιογραφίας Έργων Φάσης Α), ο σχεδιασμός του οποίου τηρεί όλα τα προαναφερόμενα κριτήρια και συμμορφώνεται με τις ΟΜΟΕ-Χ και ΟΜΟΕ-ΚΑΟ.

Το κύριο τεχνικό έργο αυτής της Φάσης είναι η κατασκευή γέφυρας συνολικού μήκους 122,5 m, με 7 ανοίγματα.

Φάση Β (μακροπρόθεσμη)

Τα προβλεπόμενα έργα (βλ. Σχέδιο Οριζοντιογραφίας Έργων Φάσης Β) θα χρειαστεί να υλοποιηθούν, ώστε να εξυπηρετήσουν την κυκλοφορία της Λεωφ. Μαραθώνος όταν αυτή θα διπλασιαστεί. Αυτά τα έργα είναι δυνατόν να υλοποιηθούν με την προϋπόθεση ότι θα γίνουν οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις, τουλάχιστον στη δυτική πλευρά της Λεωφ. Μαραθώνος σε έκταση που είναι εκτός Σχεδίου Πόλης. Το κύριο τεχνικό έργο της λύσης είναι η κατασκευή υπόγειου κλάδου μιας λωρίδας, που θα εξυπηρετεί την κίνηση Λιμάνι  Ραφήνας – Αθήνα.»

Το λιμάνι πρόκειται να χρησιμοποιήσει συνολικά επιφάνεια 25.400τ.μ για ανάπτυξη κτιριακών εγκαταστάσεων που περιλαμβάνουν τερματικούς σταθμούς, διώροφους και τριώροφους χώρους στάθμευσης, χώρους αναμονής ΙΧ, φορτηγών και δίκυκλων, συνεδριακό κέντρο 300 ατόμων, εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης σκαφών, κτίρια διοίκησης, καφέ-εστιατόρια, καταστήματα κλπ. Με λίγα λόγια όλο το θαλάσσιο μέτωπο της πόλης θα καταληφθεί από λιμενικές εγκαταστάσεις με αποτέλεσμα την αποκοπή μιας παραδοσιακά παραθαλάσσιας πόλης από τη θάλασσα!

Η περιβαλλοντική επιβάρυνση (ατμοσφαιρική ρύπανση και ηχορύπανση) από τον ταυτόχρονο  ελλιμενισμό 15 πλοίων, 5 υδροπλάνων και τη διέλευση εκατοντάδων χιλιάδων ΙΧ-φορτηγών-δίκυκλων, μαζί με τη διαρκώς αυξανόμενη επιβάρυνση από τις συνεχόμενες αεροπορικές πτήσεις πάνω από τη Ραφήνα  θα είναι αφόρητη. Ήδη σήμερα η κατάσταση είναι αφόρητη με τα μισά πλοία από αυτά,  τα μισά ΙΧ-φορτηγά και χωρίς υδροπλάνα.

Επιπλέον, μπαίνουν στη ρουλέτα της «αξιοποίησης» και όλες οι παραλίες της Ραφήνας: Κόκκινο-Μπλε-Πράσινο Λιμανάκι, Πλαζ, Πανόραμα, Μαρίκες.  Σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην εισήγηση της Περιφέρειας         «… Μετά την υποβολή της Β΄ Φάσης της Μελέτης μας ζητήθηκε… να συνταχθεί ακόμα ένα σχέδιο με όρους δόμησης χρήσεις γης, το οποίο να περιλαμβάνει όλη την επιφάνεια της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα Ραφήνας, συμπεριλαμβανομένων όλων των παραλιών, Κόκκινο, Μπλέ, Πράσινο Λιμανάκι, Κεντρική Πλάζ Ραφήνας, παραλία Πανόραμα και Μαρίκες.  Αντίθετα με τις προεκλογικές υποσχέσεις περί μεταφοράς των παραλιών στη δικαιοδοσία του Δήμου, όλες οι παραλίες της Ραφήνας εντάσσονται πλέον στο άρμα της «ανάπτυξης» με χτίσιμο Συνεδριακού Κέντρου, καταστημάτων  Εστίασης – Αναψυκτηρίων – Καφέ, χώρων στάθμευσης, αθλητικών εγκαταστάσεων, παιδικών χαρών και λοιπών χρήσεων που θα καταλάβουν ένα μεγάλο ποσοστό των παραλιών μας, που αποτελούν δημόσια γη.

Επίσης, ενόψει της πώλησης του λιμανιού σε μεγαλοεπενδυτές, όλα αυτά τα σχέδια μπορεί να γίνουν πολύ πιο αποτρόπαια. Η εμπειρία από την πώληση του Πειραιά, είναι ότι η COSCΟ παραβιάζει συνεχώς τους όρους του  MASTERPLAN και των οποιονδήποτε όρων χρήσης στους οποίους υποτίθεται έχει συμφωνήσει.

Επιπλέον, για την εξυπηρέτηση ενός λιμανιού GIGAS, θυσιάζονται ολόκληρες περιοχές όπως η Διασταύρωση της Ραφήνας, την οποία ο ανισόπεδος κόμβος θα χωρίσει σε τουλάχιστον δύο κομμάτια ξεκομμένα μεταξύ τους, θα καταστρέψει οικονομικά την τοπική αγορά και θα επιβαρύνει την ατμόσφαιρα και το θόρυβο από τη συνεχόμενη διέλευση βαρέων και μη οχημάτων.

Τέλος, για να υλοποιηθούν όλα αυτά που προγραμματίζονται στην περιοχή, μαζί με όλα τα άλλα που παράλληλα σχεδιάζονται όπως εγκιβωτισμός Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας, Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων, διάνοιξη οδού Φλέμινγκ, θα μετατρέψουν περίπου για μια 10ετία την ευρύτερη περιοχή σε ένα απέραντο εργοτάξιο.

  • Είναι απαράδεκτο, τέτοιοι σχεδιασμοί που αλλάζουν τη συνολική φυσιογνωμία μιας πόλης να γίνονται πίσω από τις πλάτες των κατοίκων της, χωρίς καμία διαβούλευση με την τοπική κοινωνία.
  • Είναι απαράδεκτο να προχωρούν σχέδια επέκτασης του λιμανιού προς όφελος των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων χωρίς τη γνώμη των πολιτών
  • Καλούμε το Δήμο να ζητήσει ακύρωση της συζήτησης των θεμάτων αυτών στο Περιφερειακό Συμβούλιο μέχρι να γνωμοδοτήσει η τοπική κοινωνία και το Δημ.Συμβούλιο

ΚΑΛΟΥΜΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΤΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ ΝΑ ΠΑΡΑΣΤΟΥΝ ΣΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ

Τρίτη 27/8, ώρα 3μμ

(Αναστάσεως 2 & Τσιγάντε, Χολαργός, σταθμός μετρό Εθνική Άμυνα)

ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΑΦΗΣΟΥΜΕ ΝΑ ΠΕΡΑΣΟΥΝ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ

ΠΟΥ ΥΠΟΒΑΘΜΙΖΟΥΝ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ

22/8/2019, Πρωτοβουλία Κατοίκων για ένα λιμάνι που θα συμβιώνει αρμονικά με την πόλη

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας