ecopress
Του Αργύρη Δεμερτζή/ Οι δήμοι αποκτούν άμεση πρόσβαση σε συνολική χρηματοδότηση 200 εκατ. ευρώ για να ολοκληρώσουν τον πολεοδομικό σχεδιασμό στην περιοχή τους. Οι... ΤΧΣ: Πότε και πως θα σταματά και θα επιστρέφεται η χρηματοδότηση

Του Αργύρη Δεμερτζή/

Οι δήμοι αποκτούν άμεση πρόσβαση σε συνολική χρηματοδότηση 200 εκατ. ευρώ για να ολοκληρώσουν τον πολεοδομικό σχεδιασμό στην περιοχή τους. Οι «κάνουλες» θα κλείνουν και θα επιστρέφουν ολόκληρη τη χρηματοδότηση, εάν δεν ολοκληρώσουν τα νέα Τοπικά Χωρικά Σχέδια σε 34 μήνες.

Με φορέα Διαχείρισης το Πράσινο Ταμείο, που θα ορίσει προτεραιότητες, ιδίως σε περιοχές, που δέχονται πιέσεις, αυθαίρετης δόμησης και οικιστικής και τουριστικής ανάπτυξης και διυπουργική επιτροπή παρακολούθησης, που θα έχει τη συνολική εποπτεία του εγχειρήματος, θα ξεκινήσει τους προσεχείς μήνες το νέο πρόγραμμα μελετών Τοπικών Χωρικών σχεδίων για τους Δήμους της χώρας.

Το πρόγραμμα των νέων ΤΧΣ, ύψους 200 εκατ. ευρώ, έχει δανειακή κάλυψη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, θα αναπτυχθεί  μέσω  δανείων του Παρακαταθηκών και Δανείων  προς τους δήμους, η αποπληρωμή των οποίων θα γίνεται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του ΥΠΕΝ.

Υπουργική απόφαση

Με κοινή υπουργική απόφαση των υπουργείων Εσωτερικών, Οικονομίας Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Ενέργειας, που δημοσιεύτηκε στις 10 Μαίου 2019 δείτε εδώ το ΦΕΚ,  θεσμοθετείται το νέο πρόγραμμα εκπόνησης και χρηματοδότησης των νέων ΤΧΣ και προβλέπεται ότι ο πρώτος κύκλος υποβολής προτάσεων για την ένταξη πράξεων στο Πρόγραμμα αρχίζει μέσω αντί­στοιχης πρόσκλησης, η οποία αναμένεται να γίνει από το Πράσινο ταμείο και το ΥΠΕΝ τους προσεχείς μήνες.

Ταυτοχρόνως με την κοινή υπουργική απόφαση  τίθενται οι δικλείδες για να αποφευχθούν εμπλοκές και άλλες παθογένειες, που έχουν ως αποτέλεσμα μέχρι τώρα να καθυστερεί ο πολεοδομικός σχεδιασμός άνω των τριών δεκαετιών.

Χαρακτηριστικά προβλέπεται ότι  «η πράξη ΤΧΣ δεν έχει ολοκληρωθεί σε 34 μήνες, όπως ορίζεται στο άρθρο 7, παρ. 6,η πράξη απεντάσ­σεται, μετά από εισήγηση του Φορέα Διαχείρισης και έγκριση της ΕπΠα, και κοινοποιείται στο ΤΠ και Δ και στο ΥΠΕΝ, η δανειακή σύμβαση καταγγέλλεται, η πληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων παύει να χρηματοδοτείται από το ΠΔΕ και ο δικαιούχος υποχρεούται να επιστρέ­ψει στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων το σύνο­λο του ποσού που έχει εκταμιευθεί προς αυτόν από το συνομολογηθέν δάνειο, ανεξάρτητα από τα ποσά που έχουν αποδοθεί από το Π.Δ.Ε. για την αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεών του».

Επίσης μέσω του Πράσινου Ταμείου και της επιτροπής παρακολούθησης προβλέπεται συστηματική παρακολούθηση της εξέλιξης των νέων μελετών Τοπικών Χωρικών Σχεδίων, όπως επίσης η δυνατότητα Δήμοι, που δεν έχουν τη δυνατότητα να προκηρύξουν και να υλοποιήσουν τα σχετικά έργα να υποκατασταθούν είτε να λάβουν βοήθεια από κεντρικές δομές.

Η απόφαση προβλέπει σχετικά ότι «πέραν των θεσμοθετημένων ελέγχων των δαπανών του Δημοσίου, ο Φορέας Διαχείρισης δύναται να προβαί­νει σε δειγματοληπτικούς ή στοχευμένους ελέγχους των έργων προκειμένου να επιβεβαιώσει την ορθότητα των στοιχείων των δελτίων παρακολούθησης».

Επιτελικό ρόλο θα έχει η  Επιτροπή Παρακολούθησης, στην οποία, σύμφωνα με την απόφαση συμμετέ­χουν:

–     Ο Πρόεδρος του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δα­νείων, ως Πρόεδρος της ΕπΠα,

–     Η Γενική Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστι­κού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ, ως μέλος,

–     Ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, ως μέλος,

–     Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εσωτερικών, ως μέλος,

–     Ο Πρόεδρος του Πράσινου Ταμείου, ως μέλος.

Τα μέλη ορίζουν τους αναπληρωτές τους, με την επι­φύλαξη των διατάξεων που διέπουν τον φορέα τους.

Ως γραμματέας της ΕπΠα ορίζεται υπηρεσιακό στέλε­χος προερχόμενο από το Φορέα Διαχείρισης.

Η ΕπΠα συγκαλείται τουλάχιστον μία (1) φορά το χρό­νο με πρόσκληση του Προέδρου της. Οι αποφάσεις της ΕπΠα λαμβάνονται με πλειοψηφία.

11 άρθρα

Η κοινή υπουργική απόφαση περιλαμβάνει συνολικά 11 άρθρα, τα οποία αφορούν σε:

Άρθρο 1 ΟΡΙΣΜΟΙ

Άρθρο 2 ΣΤΟΧΟΙ, ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Άρθρο 3 ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Άρθρο 4 ΠΟΡΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Άρθρο 5 ΦΟΡΕΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ – ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ – ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ

Άρθρο 6 ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ -ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΚΑΙ ΕΝΤΑΞΗΣ ΠΡΑΞΕΩΝ – ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ

Άρθρο 7 ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

Άρθρο 8 ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΩΜΩΝ

Άρθρο 9 ΣΥΝΤΑΞΗ ΕΚΘΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΦΟΡΩΝ, ΕΛΕΓΧΟΙ

Άρθρο 10 ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ

Άρθρο 11 ΤΕΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Ολόκληρη η απόφαση

Ολόκληρη η απόφαση με τίτλο «ειδικό Πρόγραμμα Χορήγησης Επενδυτικών Δα­νείων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) Α’ βαθμού για εκπόνηση Τοπικών Χωρικών Σχεδί­ων (ΤΧΣ)» έχει ως εξής:.

Αριθμ. ΥΠΕΝ/ΓΡΓΓ/32989/627  ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ – ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ – ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ – ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

  1. Τη διάταξη του άρθρου 70 του ν. 4509/2017 (Α’ 201) «Μέτρα θεραπείας ατόμων που απαλλάσσονται από την ποινή λόγω ψυχικής ή διανοητικής διαταραχής…».
  2. Τις διατάξεις του ν. 4495/2017 (Α’ 167) «Έλεγχος και προστασία του Δομημένου Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
  3. Τις διατάξεις του ν. 4270/2014 (Α’ 143) «Αρχές δη­μοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) – δημόσιο λογιστικό και άλλες δι­ατάξεις», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
  4. Τις διατάξεις του ν. 3889/2010 (Α’182) «Χρηματοδό­τηση Περιβαλλοντικών Παρεμβάσεων, Πράσινο Ταμείο, Κύρωση Δασικών Χαρτών και άλλες διατάξεις», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
  5. Τις διατάξεις του ν. 3852/2010 (Α’ 87) για τη «Νέα Αρ­χιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης», όπως τροποποι­ήθηκε και ισχύει.
  6. Τις διατάξεις του ν. 4412/2016 (Α’147) «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρ­μογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25ΕΕ)».
  7. Τις διατάξεις της παρ.3 του άρθρου 2 του ν. 3965/ 2011 (Α’ 113) «Αναμόρφωση πλαισίου λειτουργίας Τα­μείου Παρ/κων και Δανείων, Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργα­νισμών, Σύσταση Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περι­ουσίας και άλλες διατάξεις», την 34/13-1-2012 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών περί «έγκρισης της 3427/ 22-12-2011 απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων με την οποία προσδιορίζονται τα στοιχεία του Ενεργητικού και Πα­θητικού που εντάσσονται στον εμπορικό κλάδο του Τα­μείου» (Β’ 55) και την 2/23510/0094/9-4-2012 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών «Κανονισμός του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων» κατ’ εφαρμογή του άρ­θρου 4 του ν. 3965/2011.
  8. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα, ο οποίος κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α’98) «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα».
  9. Το π.δ. 132/2017 (Α’ 160) Οργανισμός του Υπουργεί­ου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
  10. Το π.δ. 147/2017 (Α’ 192) Οργανισμός του Υπουρ­γείου Οικονομίας και Ανάπτυξης.
  11. Το π.δ. 141/2017 (Α’ 180) Οργανισμός του Υπουρ­γείου Εσωτερικών.
  12. Το π.δ. 142/2017 (Α’ 181) Οργανισμός του Υπουρ­γείου Οικονομικών.
  13. Το π.δ. 125/2016 (Α’ 210) περί Διορισμού Υπουργών Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών.
  14. Το π.δ. 123/2016 (Α’ 208) σχετικά με τη σύσταση και μετονομασία Υπουργείων.
  15. Το π.δ. 95/1996 (Α’ 76) Οργανισμός του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων.
  16. Το π.δ. 22/2018 (Α’ 37) «Διορισμός Υπουργών, Ανα­πληρωτή Υπουργού και Υφυπουργών».
  17. Το π.δ. 88/2018 (Α’ 160) «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».
  18. Την 91589/4.9.2018 (Β’ 3814) απόφαση ανάθεσης αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομίας και Ανάπτυ­ξης Ευστάθιο Γιαννακίδη.
  19. Το ν. 4048/2012 «Ρυθμιστική Διακυβέρνηση, Αρχές, Διαδικασίες και Μέσα καλής Νομοθέτησης» και ειδικό­τερα του άρθρο 6.
  20. Την 134453/23.12.2015 (Β’ 2857) κοινή υπουρ­γική απόφαση με τίτλο «Ρυθμίσεις για τις πληρωμές των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επεν­δύσεων – ΠΔΕ (Τροποποίηση και αντικατάσταση της 46274/Β’/26.09.2014 – ΦεΚ 2573 κοινής υπουργικής απόφασης).
  21. Το ν. 4447/2016 (Α’ 241) «Χωρικός σχεδιασμός – Βιώσιμη ανάπτυξη και άλλες διατάξεις» και ειδικότερα οι διατάξεις του άρθρου 5.
  22. Την ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ. 107017/28.08.2006 (Β’ 1225) κοινή υπουργική απόφαση «Εκτίμηση των πε­ριβαλλοντικών επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων και προγραμμάτων, σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 2001/42/ΕΚ».
  23. Το ν. 3882/2010 «Εθνική Υποδομή Γεωχωρικών Πληροφοριών – Εναρμόνιση με την Οδηγία 2007/2/ΕΚ του Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Μαρτίου 2007 και άλλες διατάξεις».
  24. Την ΥΠΕΝ 27016/2017 απόφαση «Τεχνικές προ­διαγραφές μελετών Τοπικών Χωρικών Σχεδίων του ν. 4447/2016» (Β’ 1975).
  25. Το π.δ. 90/2018 (Α’ 162) που καθορίζει «Αρμόδια διοικητικά όργανα, διαδικασίες και προθεσμίες έγκρι­σης, αναθεώρησης και τροποποίησης των πλαισίων και σχεδίων του συστήματος χωρικού σχεδιασμού του ν. 4447/2016 (Α’ 241),καθώς και ειδικότερο περιεχόμενο αυτών».
  26. Την ανάγκη για την ενίσχυση των τοπικών υπο­δομών των ΟΤΑ της χώρας, με στόχο την ενίσχυση των τοπικών οικονομιών και την τόνωση της επιχειρημα­τικότητας, μέσω της βιώσιμης ανάπτυξης τους, μέσω της ολοκλήρωσης του χωρικού σχεδιασμού τοπικού επιπέδου.
  27. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολο­γισμού. Η δαπάνη που θα προκληθεί από τις Προσκλή­σεις που θα εκδοθούν στη βάση της απόφασης αυτής και την εν συνεχεία υποβολή και έγκριση των Προτάσεων στο Πρόγραμμα θα βαρύνει τον Προϋπολογισμό Δημο­σίων Επενδύσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και δεν θα ξεπεράσει συνολικά τα διακόσια εκατομμύρια (200.000.000) ευρώ, αποφασίζουμε:

Την εφαρμογή Ειδικού Προγράμματος Επενδυτικών Δανείων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) Α’ βαθμού για εκπόνηση Τοπικών Χωρικών Σχεδίων (ΤΧΣ) (εφεξής «Πρόγραμμα ΤΧΣ») και ειδικότερα το σκοπό, το φορέα διαχείρισης, τα κριτήρια αξιολόγησης έργων, τη διαδικασία υποβολής και αξιολόγησης και το σύστημα διοίκησης και διαχείρισης του Προγράμματος, τους όρους και τα δικαιολογητικά χορήγησης των δανείων από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, τον τρόπο απόδοσης του προϊόντος των δανείων, τη διαδικασία και τα δικαιολογητικά για την αποπληρωμή των δανείων από το ΠΔΕ, όπως καθορίζονται στα ακόλουθα άρθρα:

Άρθρο 1 ΟΡΙΣΜΟΙ

Για τις ανάγκες της παρούσας απόφασης, ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

  1. Έργο ΤΧΣ: το σύνολο των διαδικασιών, όπως αυτές ορίζονται στην ΥΠΕΝ 27016/2017 απόφαση «Τεχνικές προδιαγραφές μελετών ΤΧΣ του ν. 4447/2016» (Β’ 1975), από την ενιαία ανάθεση κύριας μελέτης και των απαιτούμενων κατά περίπτωση υποστηρικτικών μελετών μέχρι και την έκδοση του π.δ. ΤΧΣ και Περιβαλλοντικών Όρων.
  2. Πράξη ΤΧΣ: το σύνολο των διαδικασιών, όπως αυτές ορίζονται στην ΥΠΕΝ 27016/2017 απόφαση «Τεχνικές προδιαγραφές μελετών ΤΧΣ του ν. 4447/2016» (Β’ 1975), από την ενιαία ανάθεση κύριας μελέτης και των απαιτούμενων κατά περίπτωση υποστηρικτικών μελετών μέχρι και την παραλαβή και έγκριση των μελετών, συμπεριλαμ­βανομένων όλων των ενδιάμεσων εγκρίσεων.

Άρθρο 2 ΣΤΟΧΟΙ, ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  1. Βασικός στόχος του Προγράμματος ΤΧΣ είναι η τα­χεία εκπόνηση και έγκριση Τοπικών Χωρικών Σχεδίων για το σύνολο της χώρας, που θα συμβάλει στην ολοκληρωμένη χωρική ανάπτυξη και εδαφική οργάνωση σε επίπεδο πρωτοβάθμιων ΟΤΑ, δημιουργώντας συνθήκες ασφάλειας δικαίου για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.
  2. Σκοπός του Προγράμματος είναι η ολοκλήρωση του χωρικού σχεδιασμού σε τοπικό επίπεδο, σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο του ν. 4447/2016, καθώς και του ν. 3852/2010.
  3. Η συνολική διάρκεια εφαρμογής του Προγράμματος είναι η περίοδος 2019-2024, με δυνατότητα παράτασης.

Άρθρο 3 ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  1. Δικαιούχοι του προγράμματος είναι οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) Α’ βαθμού καθώς και οι συμπράξεις αυτών.
  2. Πεδίο εφαρμογής του Προγράμματος είναι όλη η χώρα.

Άρθρο 4 ΠΟΡΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  1. Ο συνολικός προϋπολογισμός του Προγράμματος για όλη τη διάρκεια εφαρμογής του θα ανέλθει μέχρι του ποσού των διακοσίων εκατομμυρίων (200.000.000) ευρώ.
  2. Η χρηματοδότηση των έργων που εντάσσονται στο Πρόγραμμα πραγματοποιείται μέσω των επενδυτικών δανείων που χορηγούνται από το Ταμείο Παρακαταθη­κών και Δανείων, συνομολογούνται με δανειακές συμβά­σεις μεταξύ του δικαιούχου και του Ταμείου Παρακατα­θηκών και Δανείων (ΤΠ και Δ) και αποπληρώνονται από πόρους του εθνικού ή συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ).
  3. Η κάλυψη κάθε είδους εξόδων και λοιπών δαπανών συνομολόγησης και εξόφλησης των δανείων γίνεται από το εθνικό ή το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προ­γράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) του ΥΠΕΝ, σε λογαριασμό που συστήνεται στο Ταμείο Παρακαταθη­κών και Δανείων.

Άρθρο 5 ΦΟΡΕΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ – ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ – ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ

  1. Φορέας Διαχείρισης του Προγράμματος ΤΧΣ ορίζε­ται το Πράσινο Ταμείο (εφεξής Φορέας Διαχείρισης), το οποίο αναλαμβάνει την τεχνική και διαχειριστική υπο­στήριξη της υλοποίησής του, με εξαίρεση τις αρμοδιό­τητες που ανατίθενται στην Επιτροπή Παρακολούθησης της παρ. 2. Για το σκοπό αυτό, το Πράσινο Ταμείο, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, συνεργάζεται με τη Δι­εύθυνση Πολεοδομικού Σχεδιασμού του ΥΠΕΝ που είναι, σύμφωνα με τον οργανισμό του ΥΠΕΝ, θεσμικά αρμόδια υπηρεσία για τη χάραξη των κατευθυντήριων γραμμών του πολεοδομικού σχεδιασμού σε τοπικό επίπεδο και με τη Διεύθυνση Οικονομικής Διαχείρισης του ΥΠΕΝ ως αρμόδια για την τήρηση του Μητρώου Δεσμεύσεων του Προγράμματος Δημόσιων Επενδύσεων του ΥΠΕΝ.
  2. Γ ια τον συντονισμό των εμπλεκόμενων φορέων και την εποπτεία της προόδου του προγράμματος, καθώς και για την άσκηση των αρμοδιοτήτων διαχείρισης της επόμενης παραγράφου, συγκροτείται Επιτροπή Παρα­κολούθησης (ΕπΠα) με απόφαση του Υπουργού Περι­βάλλοντος και Ενέργειας.
  3. Στην Επιτροπή Παρακολούθησης (ΕπΠα) συμμετέ­χουν:

–     Ο Πρόεδρος του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δα­νείων, ως Πρόεδρος της ΕπΠα,

–     Η Γενική Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστι­κού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ, ως μέλος,

–     Ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, ως μέλος,

–     Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εσωτερικών, ως μέλος,

–     Ο Πρόεδρος του Πράσινου Ταμείου, ως μέλος.

Τα μέλη ορίζουν τους αναπληρωτές τους, με την επι­φύλαξη των διατάξεων που διέπουν τον φορέα τους.

Ως γραμματέας της ΕπΠα ορίζεται υπηρεσιακό στέλε­χος προερχόμενο από το Φορέα Διαχείρισης.

Η ΕπΠα συγκαλείται τουλάχιστον μία (1) φορά το χρό­νο με πρόσκληση του Προέδρου της. Οι αποφάσεις της ΕπΠα λαμβάνονται με πλειοψηφία. Σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η ψήφος του Προέδρου της ΕπΠα. Επεί­γοντα θέματα, μπορούν να προταθούν από τον Πρόεδρο στα μέλη της ΕπΠα με γραπτή διαδικασία.

Η ΕπΠα μπορεί να συνεδριάζει και με ειδική σύνθεση, με συμμετοχή χωρίς δικαίωμα ψήφου, εκπροσώπων και άλλων συναρμοδίων Υπουργείων ή φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ανάλογα με το αντικείμενο της συνεδρί­ασης, κατόπιν πρόσκλησης του προέδρου της. Ο Φορέας Διαχείρισης του Προγράμματος διανέμει (ηλεκτρονικά) τις αποφάσεις της συνεδρίασης της ΕπΠα εντός δεκα­πέντε (15) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία της συνεδρίασης, στους αρμόδιους φορείς προκειμένου να λάβουν γνώση.

Αρμοδιότητες της ΕπΠα είναι:

α) Συντονίζει τους εμπλεκόμενους φορείς και προ­γραμματίζει τις ενέργειες για την υλοποίηση του προ­γράμματος (προσκλήσεις, ημερίδες, δημοσιότητα κ.λπ.).

β) Εγκρίνει τις προσκλήσεις, μετά από εισήγηση του Φορέα Διαχείρισης.

γ) Εγκρίνει τον κατάλογο των θετικά αξιολογημένων προς ένταξη πράξεων.

δ) Παρακολουθεί την ομαλή εξέλιξη του Προγράμ­ματος και εγκρίνει τις Εκθέσεις Προόδου και τις Τελικές Εκθέσεις.

ε) Αποφασίζει για την απένταξη πράξεων από το Πρό­γραμμα.

  1. Αρμοδιότητες του Φορέα Διαχείρισης είναι:

α) Η υποστήριξη της ΕπΠα, για τη διαχείριση του Προ­γράμματος, σύμφωνα με την παρούσα.

β) Η προετοιμασία των προσκλήσεων και η μέριμνα για την υποβολή τους προς έγκριση στην ΕπΠα, η έκδοση και δημοσιοποίησή τους.

γ) Η σύνταξη των αναγκαίων υποδειγμάτων (Τεχνικά Δελτία Πράξης -ΤΔΠ-, Δελτίο Ελέγχου Εκπλήρωσης Κρι­τηρίων Επιλογής, Δελτίο Παρακολούθησης Φυσικού – Οικονομικού αντικειμένου κ.λπ.) για την αξιολόγηση, ένταξη, παρακολούθηση και ολοκλήρωση των πράξεων του Προγράμματος.

δ) Η δημιουργία διακριτής ιστοσελίδας, συνδεδεμένης στον ιστότοπο του ΥΠΕΝ, του Πράσινου Ταμείου και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, προκειμένου να διασφαλίζεται η δημοσιότητα του Προγράμματος, η επικοινωνία με τους δικαιούχους και η διαφάνεια της πορείας υλοποίησης του Προγράμματος.

ε) Η συγκέντρωση των αιτημάτων των δικαιούχων για την ένταξη πράξεων στο Πρόγραμμα, τα οποία υποβάλ­λονται στο Φορέα Διαχείρισης με συνημμένα τα Τεχνικά Δελτία Πράξης (ΤΔΠ) και τα συνοδευτικά έγγραφα που ζητούνται από την πρόσκληση.

στ) Η παροχή πληροφόρησης και διευκρινίσεων επί του συστήματος διοίκησης και διαχείρισης του Προ­γράμματος προς τους εμπλεκόμενους φορείς υλοποίη­σης των πράξεων του και τους δικαιούχους.

ζ) Ο έλεγχος της πληρότητας και αρτιότητας των αιτη­μάτων που κατατίθενται από τους δικαιούχους για έντα­ξη των πράξεων στο Πρόγραμμα, η αξιολόγηση τους με βάση τα κριτήρια που αναφέρονται στις προσκλήσεις και η υποβολή στην ΕπΠα του καταλόγου των θετικά αξιολογημένων προτάσεων προς ένταξη. η) Η έκδοση αποφάσεων ένταξης.

θ) Η συγκέντρωση των Δελτίων Παρακολούθησης της υλοποίησης των πράξεων που συντάσσονται από τους δικαιούχους και η σύνταξη συνολικών αναφορών προ­όδου προςτην ΕπΠα.

ι) Η μέριμνα για την παραγωγή ή/και αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων εργαλείων προκειμένου να παρακολου­θείται η εξέλιξη του φυσικού και οικονομικού αντικειμέ­νου και οι χρηματορροές των πράξεων.

ια) Η σύνταξη των εκθέσεων παρακολούθησης και ολοκλήρωσης των πράξεων και του Προγράμματος και η υποβολή τους στην ΕπΠα.

ιβ) Η εισήγηση για την πιθανή απένταξη πράξεων από το Πρόγραμμα.

Άρθρο 6 ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ -ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΚΑΙ ΕΝΤΑΞΗΣ ΠΡΑΞΕΩΝ – ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ

  1. Στις προσκλήσεις για την υποβολή προτάσεων στο Πρόγραμμα, που εκδίδονται από το Πράσινο Ταμείο με την έγκριση της ΕπΠα, εξειδικεύονται η διαδικασία υπο­βολής των αιτήσεων και τα έντυπα και δικαιολογητικά που απαιτούνται (Τεχνικά Δελτία Πράξεων, αποφάσεις συλλογικών οργάνων κ.λπ.), η ανάλυση των κριτηρίων επιλογής, η προτεραιοποίηση των αναγκών, οι υποχρεώ­σεις των δικαιούχων και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
  2. Τα αιτήματα ένταξης των δράσεων στο Πρόγραμμα υποβάλλονται από τους δυνητικούς δικαιούχους στο Πράσινο Ταμείο, σύμφωνα με την πρόσκληση.
  3. Οι φορείς που δεν διαθέτουν την απαιτούμενη τεχνι­κή επάρκεια αναθέτουσας αρχής για την σύναψη δημο­σίων συμβάσεων έργων και προμηθειών, κατά το άρθρο 44 του ν. 4412/2016, στο αίτημα για την ένταξή τους στο Πρόγραμμα, οφείλουν να προβλέπουν την ανάληψη των καθηκόντων της αναθέτουσας αρχής από τεχνική υπηρεσία άλλου φορέα. Το αίτημα θα συνοδεύεται από την σύμφωνη γνώμη του φορέα που αναλαμβάνει τα καθήκοντα. Στην απόφαση ένταξης για τα αιτήματα αυτά θα υπάρχει σχετική πρόβλεψη.
  4. Η υποβολή των αιτημάτων από τους δικαιούχους για την ένταξη στο Πρόγραμμα πραγματοποιείται με αποφά­σεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων τους, οι οποίες λαμβάνονται με απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων με­λών και δεσμεύουν μετά την έκδοση της απόφασης έντα­ξης τον δικαιούχο για τη συνομολόγηση του επενδυτικού δανείου. Στις αποφάσεις αυτές πρέπει να περιλαμβάνεται ρήτρα εκχώρησης εσόδων εκ μέρους του δικαιούχου προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, σε περί­πτωση μη ορθής και σύννομης χρήσης των πόρων του προγράμματος, σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 8 της παρούσας. Επίσης πρέπει να ορίζεται η τεχνική υπηρεσία άλλου φορέα, που αναλαμβάνει καθήκοντα αναθέτουσας αρχής, σύμφωνα με την παρ. 3 του παρόντος άρθρου.
  5. Η απόφαση ένταξης πράξης στο Πρόγραμμα εκδίδεται από το Πράσινο Ταμείο και στηρίζεται στην αξιολό­γηση των προτάσεων σύμφωνα με τα κριτήρια επιλογής, όπως αυτά προσδιορίζονται στις προσκλήσεις.
  6. Ως χρόνος εκπόνησης της πράξης ορίζεται το διάστη­μα από την ενιαία ανάθεση της κύριας μελέτης και των απαιτούμενων κατά περίπτωση υποστηρικτικών μελε­τών, μέχρι την παραλαβή και έγκριση των μελετών, όπως αυτό ορίζεται στο π.δ. 90/2018 (Α’ 162) και στην απόφαση ΥΠΕΝ 27016/2017 «Τεχνικές προδιαγραφές μελετών Το­πικών Χωρικών Σχεδίων του ν. 4447/2016» (Β’ 1975). Ο χρόνος από την παραλαβή και έγκριση των μελετών μέχρι την έκδοση του ΠΔ ΤΧΣ και Περιβαλλοντικών Όρων, που εκδίδεται με ευθύνη του ΥΠΕΝ, ορίζεται ως ολοκλήρωση του έργου ΤΧΣ και παρακολουθείται από την ΕπΠα.
  7. Η απόφαση ένταξης αποστέλλεται από τον Φορέα Δι­αχείρισης στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, προ­κειμένου να εγκριθεί από το Διοικητικό του Συμβούλιο η χορήγηση του δανείου και οι όροι συνομολόγησής του.

Άρθρο 7 ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

  1. Οι αναθέσεις δημοσίων συμβάσεων για την εκτέ­λεση των μελετών, καθώς και οι τροποποιήσεις τους, ακολουθούν τους εθνικούς κανόνες που τις διέπουν.
  2. Η υλοποίηση των πράξεων που εγκρίνονται για χρηματοδότηση ακολουθεί τις προβλεπόμενες από την ισχύουσα νομοθεσία διαδικασίες.
  3. Η παρακολούθηση και πιστοποίηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου των πράξεων πραγματο­ποιείται με ευθύνη των αρμόδιων κατά περίπτωση Υπη­ρεσιών του δικαιούχου ή του φορέα που έχει αναλάβει καθήκοντα βάσει της παρ. 3 του άρθρου 6.
  4. Ο Φορέας Διαχείρισης δύναται να ζητά πληροφορια­κά στοιχεία σε οποιοδήποτε στάδιο εξέλιξης της πράξης προκειμένου να διασφαλίζεται η ορθή υλοποίηση του Προγράμματος και η παρακολούθηση της ομαλής προ­όδου των συμβατικών χρονοδιαγραμμάτων.
  5. Ο συνολικός χρόνος εκπόνησης έργου ΤΧΣ, όπως ορίζεται στο άρθρο 1 της παρούσας, δεν δύναται να υπερβαίνει τους 46 μήνες από την ημερομηνία της ενι­αίας ανάθεσης μελετών.
  6. Ο συνολικός χρόνος εκπόνησης πράξης ΤΧΣ, όπως ορίζεται στο άρθρο 1 της παρούσας, δεν δύναται να υπερβαίνει τους 34 μήνες από την ημερομηνία της ενι­αίας ανάθεσης μελετών.

Άρθρο 8 ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΩΜΩΝ

  1. Με τη σύναψη της δανειακής σύμβαση μεταξύ του δικαιούχου φορέα και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων συνομολογείται επενδυτικό δάνειο στο ποσό της έγκρισης από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΠ και Δ, ενώ το τελικό ποσό δανειοδότησης περιορίζεται με πρό­σθετη πράξη στο ποσό της προσκομιζόμενης από τον δικαιούχο σύμβασης ανάθεσης εκπόνησης της μελέτης. Το επιτόκιο, η έναρξη εξυπηρέτησης, η διάρκεια αποπλη­ρωμής του δανείου, η απόδοση του προϊόντος δανείου και λοιποί όροι χορήγησης καθώς και τα έξοδα του Τα­μείου Παρακαταθηκών και Δανείων καθορίζονται από το Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου στην απόφαση έγκρισης του δανείου και δεν μπορούν να υπερβαίνουν αυτά που ισχύουν στα αντίστοιχα έργα του προγράμ­ματος συγχρηματοδότησης ΕΤΕπ-ΤΠΔ. Κατά το στάδιο σύναψης των δανείων του ΤΠ και Δ με την ΕΤΕπ ζητείται από το ΤΠ και Δ η συμβουλευτική γνώμη του Οργανι­σμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους Ν.Π.Δ.Δ. (Ο.Δ.Δ.Η.Χ.) για τους όρους δανεισμού.
  2. Οι δικαιούχοι υποβάλλουν αίτημα εκταμίευσης του δανείου στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για τη χορήγηση μέρους ή όλου του δανείου που αφορά σε δα­πάνες των εγκεκριμένων πράξεών τους, ως ακολούθως:

α) Με την υπογραφή της σύμβασης ενιαίας ανάθεσης της κύριας μελέτης και των απαιτούμενων κατά περίπτω­ση υποστηρικτικών μελετών αποδίδεται στον δικαιούχο Ο.Τ.Α. ποσό ίσο με την προβλεπόμενη προκαταβολή, σύμφωνα με το υφιστάμενο πλαίσιο ανάθεσης δημο­σίων συμβάσεων. Ως δικαιολογητικό της εκταμίευσης χρησιμοποιείται η υπογεγραμμένη σύμβαση ανάθεσης με την επισήμανση της προκαταβολής που προβλέπεται για τον ανάδοχο.

β) Με την υποβολή από τον δικαιούχο κάθε εγκε­κριμένου λογαριασμού/πιστοποίησης και τιμολογίου, θεωρημένα από τα αρμόδια όργανα και κάθε άλλου δικαιολογητικού που αφορά στην παραλαβή και έγκρι­ση κάθε σταδίου της μελέτης, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, αποδίδεται το αναλογούν ποσό.

  1. Για τις πληρωμές απαιτούνται ως δικαιολογητικά της εκταμίευσης τα προβλεπόμενα στο άρθρο 12 της 134453/23.12.2015 (Β’ 2857) κοινής υπουργικής απόφα­σης, αναλογικά εφαρμοζόμενο.
  2. Το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων δύναται να ζητά πρόσθετα δικαιολογητικά που να τεκμηριώνουν τις εκταμιεύσεις του προϊόντος του δανείου προς τους δικαιούχους.
  3. Η πληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων των δι­καιούχων σύμφωνα με τις συνομολογηθείσες δανειακές συμβάσεις γίνεται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέρ­γειας, με μεταφορά ποσών σε λογαριασμό που συστήνεται για τον σκοπό αυτό στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Η πληρωμή των ποσών που αντιστοιχεί στην εξυπηρέτηση των δανειακών υποχρεώσεων προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων πραγματοποιείται ανά εξάμηνο από τη Διεύθυνση Οικονομικής Διαχείρισης

του ΥΠΕΝ μετά από αίτημα του Πράσινου Ταμείου και με βάση αναλυτικά στοιχεία των οφειλόμενων δόσεων που αποστέλλονται από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Η πληρωμή γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 8 της 134453/23.12.2015 (Β’2857) κοινής υπουργικής απόφασης από την ανωτέρω Διεύ­θυνση του ΥΠΕΝ. Η πληρωμή των δανειακών υποχρεώ­σεων με βάση την συνομολογηθείσα δανειακή σύμβαση δικαιούχου και Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων για τις εγκεκριμένες πράξεις του Προγράμματος δεν βαρύνει τον δικαιούχο, εξαιρουμένων των περιπτώσεων 7α και 7β του παρόντος άρθρου.

  1. Η πληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων μέσω του ΠΔΕ, σύμφωνα με την παραπάνω διαδικασία, δύναται να περιλαμβάνει ποσά για πρόωρη εξόφληση, ακόμα και εντός της περιόδου χάρητος, μέρους ή/και του συνόλου των δανειακών υποχρεώσεων, σύμφωνα με τις εκάστοτε δημοσιονομικές δυνατότητες του Προγράμματος Δημο­σίων Επενδύσεων.
  2. Στις κάτωθι περιπτώσεις δικαιούχων που:

α) δεν κάνουν ορθή και σύννομη χρήση των πόρων του προγράμματος, όπως αυτό διαπιστώνεται από τον Φορέα Διαχείρισης, το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δα­νείων, ή ελεγκτικά όργανα που ελέγχουν τις ενέργειες και τις δαπάνες των δικαιούχων σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία,

β) η πράξη ΤΧΣ δεν έχει ολοκληρωθεί σε 34 μήνες, όπως ορίζεται στο άρθρο 7, παρ. 6,η πράξη απεντάσ­σεται, μετά από εισήγηση του Φορέα Διαχείρισης και έγκριση της ΕπΠα, και κοινοποιείται στο ΤΠ και Δ και στο ΥΠΕΝ, η δανειακή σύμβαση καταγγέλλεται, η πληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων παύει να χρηματοδοτείται από το ΠΔΕ και ο δικαιούχος υποχρεούται να επιστρέ­ψει στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων το σύνο­λο του ποσού που έχει εκταμιευθεί προς αυτόν από το συνομολογηθέν δάνειο, ανεξάρτητα από τα ποσά που έχουν αποδοθεί από το Π.Δ.Ε. για την αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεών του. Στις περιπτώσεις αυτές ενεργοποιείται ο όρος της δανειακής σύμβασης περί εκχώρησης των μελλοντικών εσόδων του για την εξυ­πηρέτηση τυχόν βεβαιωμένων οφειλών του.

Τα ποσά των δανειακών υποχρεώσεων, που έχουν πληρωθεί από το ΠΔΕ, μετά την απένταξη του έργου, αποδίδονται από το ΤΠ και Δ στο ΠΔΕ ως έσοδο ή συμ­ψηφίζονται με υποχρεώσεις άλλων δανείων.

  1. Στην περίπτωση ολοκλήρωσης της πράξης ΤΧΣ, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 10, παρ. 1, αλλά μη έκ­δοσης του ΠΔ ΤΧΣ και των Περιβαλλοντικών Όρων εντός των προθεσμιών του άρθρου 7, παρ.5, η πληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων εξακολουθεί να χρηματοδο­τείται από το ΠΔΕ.

Άρθρο 9 ΣΥΝΤΑΞΗ ΕΚΘΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΦΟΡΩΝ, ΕΛΕΓΧΟΙ

  1. Οι δικαιούχοι συμπληρώνουν σε ετήσια βάση τυπο­ποιημένα δελτία παρακολούθησης για την καταγραφή της εξέλιξης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου των πράξεών τους και τα αποστέλλουν στον Φορέα Δι­αχείρισης.
  2. Ο Φορέας Διαχείρισης επεξεργάζεται τις εκθέσεις και υποβάλλει συγκεντρωτική έκθεση προόδου προς την ΕπΠα. Ο Φορέας Διαχείρισης διατηρεί το δικαίωμα να ζητά από τους φορείς υλοποίησης πρόσθετες διευ­κρινίσεις ή λοιπές πληροφορίες, προκειμένου να αποκτά σαφή εικόνα για την πορεία υλοποίησης των πράξεων.
  3. Η ΕπΠα, με βάση τις συγκεντρωτικές εκθέσεις, ειση­γείται μέτρα για την εύρυθμη εξέλιξη της υλοποίησης των έργων του Προγράμματος, σύμφωνα με τις παρ. 5 και 6 του άρθρου 7.
  4. Πέραν των θεσμοθετημένων ελέγχων των δαπανών του Δημοσίου, ο Φορέας Διαχείρισης δύναται να προβαί­νει σε δειγματοληπτικούς ή στοχευμένους ελέγχους των έργων προκειμένου να επιβεβαιώσει την ορθότητα των στοιχείων των δελτίων παρακολούθησης.

Άρθρο 10 ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ

  1. Ως ολοκληρωμένη ορίζεται η πράξη ΤΧΣ για την οποία έχει δοθεί η έγκριση των μελετών, εντός της προ­θεσμίας της παρ. 6 του άρθρου 7.
  2. Το έργο ΤΧΣ θεωρείται ολοκληρωμένο με την έκ­δοση του σχετικού ΠΔ ΤΧΣ και Περιβαλλοντικών Όρων εντός της προθεσμίας της παρ. 5 του άρθρου 7.
  3. Μετά την ολοκλήρωση των πράξεων, δηλαδή την παραλαβή και έγκριση των μελετών, οι δικαιούχοι προ­βαίνουν σε ενέργειες κλεισίματος συντάσσοντας σχετική έκθεση, βάσει τυποποιημένου υποδείγματος, που αποστέλλεται στον Φορέα Διαχείρισης.
  4. Ο Φορέας Διαχείρισης επεξεργάζεται τις εκθέσεις κλεισίματος διενεργώντας, όταν απαιτείται, έλεγχο για την επαλήθευση των στοιχείων των πράξεων και εφόσον πληρούνται οι όροι ένταξης ο δικαιούχος αποδεσμεύεται από κάθε υποχρέωση αποπληρωμής του δανείου.
  1. Στη βάση των εκθέσεων κλεισίματος των πράξεων καθώς και των πορισμάτων των πιθανών ελέγχων, και μετά την έκδοση του σχετικού π.δ., ο Φορέας Διαχείρισης εισηγείται την τελική έκθεση των έργων, προς την ΕπΠα. Η ΕπΠα εγκρίνει την τελική έκθεση και αυτή αποστέλλεται στο ΤΠ και Δ.

Άρθρο 11 ΤΕΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

  1. Η παρούσα ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφη­μερίδα της Κυβέρνησης.
  2. Ο πρώτος κύκλος υποβολής προτάσεων για την ένταξη πράξεων στο Πρόγραμμα αρχίζει μέσω αντί­στοιχης πρόσκλησης.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 11 Απριλίου 2019

Ο Υπουργοί

Εσωτερικών

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΧΑΡΙΤΣΗΣ

Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΟΥΛΙΑΡΑΚΗΣ

Υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης

ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΓΙΑΝΝΑΚΙΔΗΣ

Περιβάλλοντος και Ενέργειας

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ

Τεύχος B’ 1620/10.05.2019

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας