ecopress
Της Ντίνας Καράτζιου/ Σε διακρατικές συμφωνίες με υγειονομικά αξιόπιστες χώρες προσανατολίζεται να προχωρήσει η χώρας μας χωρίς να προσφύγει τελικά σε ενιαία ταξιδιωτικά πρωτόκολλα... Τουρισμός: λύση διακρατικών συμφωνιών, με υγειονομικά αξιόπιστες χώρες

Της Ντίνας Καράτζιου/

Σε διακρατικές συμφωνίες με υγειονομικά αξιόπιστες χώρες προσανατολίζεται να προχωρήσει η χώρας μας χωρίς να προσφύγει τελικά σε ενιαία ταξιδιωτικά πρωτόκολλα μέσω μίας κοινής πανευρωπαϊκής συμφωνίας, η οποία σύμφωνα με παράγοντες της τουριστική αγοράς, μπορεί να αποδεχθεί υγειονομικά αμφίβολη και αναποτελεσματική.

Ο τόνος προς αυτή την κατεύθυνση έχει δοθεί τις τελευταίες ημέρες, τόσο από την πολιτική ηγεσία, όσο κι από τους εκπροσώπους των θεσμικών εκφράσεων του τουρισμού. Αμφότερες οι πλευρές έχουν αναφερθεί σε υπό δρομολόγηση συμφωνίες με την Κύπρο και το Ισραήλ. Ξένα δημοσιεύματα ωστόσο, με πιο πρόσφατο αυτό της  Wall street Journal   διευρύνει τη συμφωνία αυτή, και κάνουν λόγο για  συμφωνία επτά εθνών (Ελλάδας, Δανίας, Τσεχίας, Ισραήλ, Αυστραλίας, Νέας Ζηλανδίας  μεταφέροντας ότι  «η Ελλάδα έχει προσεγγιστεί ως μέρος μιας συμμαχίας για την ενίσχυση του τουρισμού και του εμπορίου ως ένα από λίγα κράτη  που κατάφεραν να συγκρατήσουν την εξάπλωση του Covid-19 με εξαιρετική επιτυχία».

Το δημοσίευμα παραπέμπει στην τηλεδιάσκεψη στην οποία συμμετείχε ο Έλληνας Πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, με τον καγκελάριο της Αυστρίας, Sebastian Kurz, τους πρωθυπουργούς της Δανίας, Mette Frederiksen, της Τσεχίας Andrej Babiš, του Ισραήλ Benjamin Netanyahu, της Αυστραλίας, Scott Morrison και της Νέας Ζηλανδίας, Jacinda Ardern.

Η πρωτοβουλία σύμφωνα με το δημοσίευμα φαίνεται να ανήκει στον αυστριακό καγκελάριο, και σ΄αυτό υπογραμμίζεται ότι « επτά χώρες με καλές  υγειονομικές επιδόσεις, σκέπτονται να ενώσουν τις δυνάμεις τους για να βοηθήσουν στην αναζωογόνηση των οικονομιών τους μέσω του τουρισμού και του εμπορίου. Αναφέρεται ακόμη, ότι μπροστά στην προοπτική μίας τέτοιας συνεργασίας, ο καγκελάριος της Αυστρίας ανακοίνωσε ότι το το διεθνές αεροδρόμιο της Βιέννης στην Αυστρία, έχει πλέον την δυνατότητα να πραγματοποιεί εξετάσεις για COVID-19, σε ειδικό εργαστήριο μέσα στις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου.

Στην Ελλάδα, η επίσημη ανακοίνωση από του Μαξίμου έκανε λόγο για τηλεδιάσκεψη του πρωθυπουργού  με έξι ηγέτες κρατών απ΄όλο τον κόσμο που κατάφεραν να αποκρούσουν με επιτυχία το πρώτο κύμα της πανδημίας». Και υπογραμμίστηκε, ότι «δόθηκε έμφαση στις πρακτικές που περιόρισαν την επιδημία, καθώς και στις εμπειρίες των χωρών αυτών, οι επτά ηγέτες ανέλυσαν τα μέτρα που ελήφθησαν εγκαίρως για τη μείωση της διασποράς του ιού προκειμένου να δοθεί χρόνος στα συστήματα υγείας να ανταπεξέλθουν στην πίεση και να σωθούν ανθρώπινες ζωές». Συζητήθηκαν επίσης οι στρατηγικές που εξετάζει κάθε χώρα για την σταδιακή αποκλιμάκωση των περιοριστικών μέτρων και τη μετάβαση σε μια νέα κανονικότητα./

Δύσκολη η εξίσωση της ενιαίας ευρωπαϊκής υγειονομικής πολιτικής

H ενιαία ευρωπαϊκή στρατηγική αντί διακρατικών συμφωνιών για την αναθέρμανση της τουριστικής βιομηχανία αναδεικνύεται μία πολύ δύσκολη εξίσωση.  «Είναι πάρα πολύ δύσκολο να εκκινηθούν όλοι οι οικονομικοί τομείς της τουριστικής δραστηριότητας με κοινά υγειονομικά πρωτόκολλα,  για αεροδρόμια, ξενοδοχεία, μέσα μεταφοράς, τουριστικά λεωφορεία εστίαση κλπ την ώρα που κάθε χώρα ακολουθεί το δικό της υγειονομικό μοντέλο διαγράφοντας διαφορετική καμπύλη και αριθμό κρουσμάτων», επισημαίνουν στο  ecopress παράγοντες με ισχυρή δραστηριότητα στην τουριστική αγορά.

Αυτός είναι και ο λόγος που ανεξάρτητα από τις διεργασίες που πραγματοποιούνται σε επίπεδο Βρυξελλών, το υπουργείο Τουρισμού προχωρά στην προετοιμασία της επόμενης ημέρας καταρτίζοντας ένα εθνικό πλάνο βάσει του οποίου θα μπορέσουν να συναφθούν διακρατικές συμφωνίες που θα βελτιώσουν την φετινή καλοκαιρινή περίοδο. Επί τούτου, ο αρμόδιος υπουργός  Χ. Θεοχάρης, απαντώντας σε πρόσφατη κοινοβουλευτική ερώτηση επεσήμανε πως «παρά τις προθέσεις της Ελλάδας δεν μπορεί να υποχρεώσει κανείς χώρες που έχουν υγειονομικές φοβίες να ανοίξουν σύνορα».

Τι λένε οι φορείς του Τουρισμού

Τις διεργασίας που γίνονται για τη σύναψη διακρατικών συμφωνιών επιβεβαιώνουν σε πρόσφατες συνεντεύξεις τους στο ραδιοφωνικό σταθμό Alpha 989, o πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Γ. Ρέτσος, ο οποίος ανάφερε ότι «Προβλέψεις για το μέλλον δεν μπορούν να γίνουν όσο δεν εξομαλύνονται οι αερομεταφορές«,εκτιμώντας παράλληλα ότι δύσκολα θα υπάρξει μια πανευρωπαϊκή συμφωνία για τα ταξιδιωτικά πρωτόκολλα που είναι απαραίτητα για να ξεκινήσουν και πάλι οι τουριστικές ροές. Αντίθετα δήλωσε ότι είναι πιο πιθανό να υπάρξουν διακρατικές συμφωνίες. Σύμφωνα με τον ίδιο ήδη η Ελλάδα μιλάει με άλλες μικρές χώρες όπως η Κύπρος και το Ισραήλ.

Και πρόσθεσε: «Για το πως θα εξελιχθούν οι επόμενοι μήνες,  θα εξαρτηθεί από  τα υγειονομικά δεδομένα και το έχει καταστήσει σαφές αυτό και η κυβέρνηση. Αρα λοιπόν οποιαδήποτε διακρατική συμφωνία γίνει με ξένη χώρα,  θεωρώ ότι θα ξεκινάει με το υγειονομικό παράγοντα». Ο ίδιος θα αναφέρει, ότι η χώρα έχει κερδίσει από τη διαχειριστική πολιτική που εφάρμοσε για την αντιμετώπιση της πανδημίας, εξηγώντας όμως, ότι το όποιο κέρδος, εφόσον κι αν συνεχιστεί η καλή εικόνα, θα αποδοθεί σε βάθος ενός χρόνου: Είναι βέβαιο ότι η Ελλάδα έχει ισχυροποιήσει το brand της σαν μία χώρα σοβαρή που ξέρει να διαχειρίζεται τα προβλήματα της. Θεωρώ ότι η μεγάλη  κεφαλαιοποίηση  θα γίνει του χρόνου. Φέτος, προφανώς ότι θα γίνει τελευταία στιγμή, θα οφείλεται σε πολύ μεγάλο ποσοστό σε αυτή τη διαχείριση. Σ΄αυτό το ισχυρό  brand πρέπει να χτίσουμε για τα επόμενα χρόνια, ξεκινώντας από το 2021 ,να ανακτήσουμε ότι χάσαμε φέτος», τόνισε μεταξύ άλλων.

Πολλά τα ανοιχτά τα ζητήματα

Ακόμη όμως κι αν προχωρήσουν οι διακρατικές συμφωνίες, υπάρχει ακόμη δρόμος να διανυθεί. Σε συνέντευξη του ο Πρόεδρος της Πανελληνίας Ομοσπονδίας  Ξενοδόχων κ. Γρηγόρης Τάσσιος, εξηγεί , ότι το παζλ είναι υπό διαμόρφωση, και εκφράζει την απορία, ότι  ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί πως θα πληρώνεται το κόστος αυτού του τέστ. Πάντως στη σχετική ανακοίνωση του αυστριακού διεθνούς αεροδρομίου,  αναφέρεται ότι το κόστος θα ανέρχεται στα 190 ευρώ… Ο πρόεδρος του ΠΟΞ ανέφερε επίσης, ότι προέχει το άνοιγμα των συνόρων και η έναρξη του πτητικού έργου. Κι όπως είπε, μεταφέροντας την προσωπική του εκτίμηση, ο κύριος όγκος του πτητικού έργου, θα αφορά τα αεροδρόμια  σε περιοχές που έχουν νοσοκομεία αναφοράς, ήτοι, της Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου και  Χανίων.

Σε κάθε περίπτωση, το ορατό ενδεχόμενο της σύναψης διακρατικών συμφωνιών, δημιουργεί μία μικρή αισιοδοξία στον τουριστικό κλάδο:« Μια ευτυχής εξέλιξη που προσδοκεί να δώσει ανάσα στον ελληνικό τουρισμό, σε μια ομολουγουμένως δύσκολη και πρωτόγνωρη καλοκαιρινή σεζό», αναφέρει ο Στέφανος Τελιωρίδης, που δραστηριοποιείται στην τουριστικό τομέα της βραχυχρόνιας μίσθωσης, με την ιδιότητα του, ως εκπρόσωπος και Co Founder της IBNB, της πρώτης ελληνικής ψηφιακής  πλατφόρμας  βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Σε κάθε περίπτωση, κοινή διαπίστωση είναι, ότι μια συντονισμένη προσέγγιση για την επανεκκίνηση των ταξιδιών θα ενίσχυε σημαντικά και τον ρυθμό ανάκαμψης των αερομεταφορών, μιας βιομηχανίας η οποία έχει υποστεί ζημιές δισεκατομμυρίων ευρώ από την επιβεβλημένη καθήλωση του στόλου της. Δεδομένου όμως ότι μια τέτοια λύση απαιτεί πολύ χρόνο και η θερινή σεζόν είναι προ των πυλών, οι διακρατικές συμφωνίες αναμένεται να έχουν θετικές επιπτώσεις και για την αεροπορική βιομηχανία αφού θα μπορούσαν να αναθερμάνουν μερικώς το ανύπαρκτο μέχρι σήμερα πτητικό πρόγραμμα.

Τη Δευτέρα οι προτάσεις των τουριστικών φορέων προς το υπουργείο για τα υγειονομικά πρωτόκολλα.

Όπως ανέφερε στις δηλώσεις του ο κ. Ρέτσος, «η αρχική μας θέση και σ΄αυτό συμπέσαμε και με το ΞΕΕ στην πρώτη τηλεδιάσκεψη που έγινε με το Μαξίμου παρουσία των κ. κ. Αρκουμανέα και Τσιόδρα και συμφωνήσαμε, ήταν τα ξενοδοχεία να μη θυμίζουν νοσοκομεία. Αν κάποια στιγμή η χώρα αποφασίσει να ανοίξει τον τουρισμό της,  θα πρέπει να υπάρχουν διαδικασίες που προστατεύουν μεν τους εργαζομένους και τους πελάτες, αλλά δεν θα κάνουν τα ξενοδοχεία νοσοκομεία και διαγνωστικά κέντρα».

Επισημαίνει δε, ότι τον τελικό λόγο τον έχει η πολιτεία και οι ειδικοί: «Εμείς για να βοηθήσουμε αυτή την προσπάθεια, θα έχουμε μία πρόταση για καταλύματα και για τουριστικά λεωφορεία και μεταφορές- ακτοπλοία  την οποία θα καταθέσουμε με το ΞΕΕ. Κι αυτό δεν το είναι το σχέδιο που ζητούμε να εφαρμοστεί. Είναι η πρόταση του ιδιωτικού τομέα, ο οποίος ξέρει τον τρόπο λειτουργίας του, προς την αρμόδια κυβέρνηση, η οποία θα κληθεί να το συμπληρώσει να το διαφοροποιήσει με τη γνώμη των ειδικών και να καταλήξει τελικά, στο κυβερνητικό σχέδιο λειτουργίας των επιχειρήσεων».

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας