ecopress
Της Βασιλικής Τζεβελέκου/ Η σύσταση και απόφαση της 22ης Συνόδου της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO είναι αναμφίβολα μια διπλωματική πρόοδος. Ένα μικρό βήμα προόδου...

Της Βασιλικής Τζεβελέκου/

Η σύσταση και απόφαση της 22ης Συνόδου της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO είναι αναμφίβολα μια διπλωματική πρόοδος.

Ένα μικρό βήμα προόδου στο μακρύ διπλωματικό Γολγοθά της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η απόφαση (Decision 22 COM 17) που εστιάζει αποκλειστικά στο ζήτημα και εκδόθηκε ομόφωνα από την 22η Σύνοδο Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO για την Επιστροφή των Πολιτιστικών Αγαθών στις Xώρες Προέλευσης (ICPRCP).

Οι εργασίες ολοκληρώθηκαν την Τετάρτη (28/9/21) με μια μικρή πρόοδο για την ελληνική πλευρά που θέτει το ζήτημα στην ημερήσια διάταξη από το 1984, όταν για πρώτη φορά η Μελίνα Μερκούρη έφερε στο τραπέζι το αίτημα της Ελλάδας. Εκτοτε υπάρχει εθνική γραμμή για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα (εκτός από το φάλτσο της κυβέρνησης Σαμαρά με την Αμάλ Αλαμουντίν και μια πιθανή δίκη που τάραξε την έως τότε καλή πορεία), που είναι η διπλωματική οδός με τις διεθνείς αντιπροσωπείες, τη διαμεσολάβηση της UNESCO και άλλων φορέων, την ενημέρωση του διεθνούς κοινού για την ανάγκη να επανενωθούν τα αριστουργήματα με τα υπόλοιπα μέλη τους που βρίσκονται πλέον στο Μουσείο Ακρόπολης.

Εκτός από τη σύσταση (Recommentation) την οποία παγίως υιοθετεί για το θέμα η Επιτροπή της UNESCO και στην οποία κάνει αναφορά στις κακές συνθήκες των Γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο, ψήφισε ομόφωνα το επιπλέον κείμενο που είναι απόφαση (Decision 22 COM 17), αποκλειστικά στοχευμένη στο ζήτημα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα.

«Η Επιτροπή καλεί επιτακτικά το Ηνωμένο Βασίλειο να αναθεωρήσει τη στάση του και να συνομιλήσει με την Ελλάδα, αναγνωρίζοντας ότι το θέμα έχει διακυβερνητικό χαρακτήρα -σε αντίθεση με τα όσα υποστηρίζει η βρετανική πλευρά ότι η υπόθεση αφορά το Βρετανικό Μουσείο- και κυρίως ότι η Ελλάδα διεκδικεί δικαίως και νομίμως την επιστροφή των Γλυπτών στη γενέθλια γη. Και τα δύο κείμενα, της σύστασης και της απόφασης, αποτελούν μια ιδιαίτερα σημαντική εξέλιξη στην καθ’ όλα νόμιμη διεκδίκηση της χώρας μας», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού, που χαιρέτισε την απόφαση και ευχαρίστησε «από καρδιάς τα μέλη της ελληνικής αντιπροσωπείας, όπως και της Μόνιμης Αντιπροσωπείας μας στην UNESCO, που με ιδιαίτερη αφοσίωση στον στόχο της οριστικής επιστροφής των Γλυπτών, εργάστηκαν συστηματικά και πέτυχαν το συγκεκριμένο εξαιρετικά θετικό αποτέλεσμα».

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού, «η προστιθέμενη αξία της απόφασης έγκειται στο ότι η Επιτροπή εκφράζει την έντονη δυσαρέσκειά της για το γεγονός ότι η επίλυση του ζητήματος παραμένει εκκρεμής, λόγω της στάσης του Ηνωμένου Βασιλείου. Επιπλέον καλεί επιτακτικά το Ηνωμένο Βασίλειο να αναθεωρήσει τη στάση του και να προσέλθει σε καλόπιστο διάλογο με την Ελλάδα, υπογραμμίζοντας εμφατικά τον διακυβερνητικό χαρακτήρα της διαφοράς.

Αντίστοιχα, στο κείμενο της σύστασης αποτυπώνεται μεταξύ άλλων η ανησυχία της Επιτροπής για το γεγονός ότι η Duveen Gallery, στο Βρετανικό Μουσείο, στην οποία εκτίθενται τα Γλυπτά του Παρθενώνα, είναι κλειστή για το κοινό, εξαιτίας των επιβεβλημένων εργασιών αποκατάστασης των φθορών της».

Μακάρι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού να είχε την ίδια φρόνηση και για άλλα σπουδαία μνημεία, όπως είναι τα ευρήματα στον σταθμό Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη που ετοιμάζεται να θυσιάσει στον βωμό της εμμονής και του κέρδους των εργολάβων.

Στην 22η Σύνοδο της Διακυβερνητικής Επιτροπής η Ελλάδα εκπροσωπήθηκε από πλευράς ΥΠΠΟΑ από τον γενικό γραμματέα Πολιτισμού Γιώργο Διδασκάλου, τον γενικό διευθυντή του Μουσείου Ακρόπολης Νικόλαο Σταμπολίδη, την προϊσταμένη της Διεύθυνσης Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών Βασιλική Παπαγεωργίου και από πλευράς ΥΠΕΞ από τη νομική σύμβουλο της Ειδικής Νομικής Υπηρεσίας του υπουργείου Εξωτερικών, Αρτεμη Παπαθανασίου.

efsyn.gr

 

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας