ecopress
Με τροπολογία προσθήκη για το τέλος ταφής απορριμμάτων, δημοπρασίες βιομάζας από τα δάση, συντονιστή στα έργα του Ελληνικού και χρήσεις γης των αθλητικών εγκαταστάσεών... ΥΠΕΝ: με προσθήκες ψηφίστηκε το ερανιστικό νομοσχέδιο

Με τροπολογία προσθήκη για το τέλος ταφής απορριμμάτων, δημοπρασίες βιομάζας από τα δάση, συντονιστή στα έργα του Ελληνικού και χρήσεις γης των αθλητικών εγκαταστάσεών ψηφίστηκε στη Βουλή το ερανιστικό νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ. Πυρ ομαδόν από τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Οι απαντήσεις του ΥΠΕΝ.

Με τη θετική ψήφο μόνο της ΝΔ ψηφίσθηκε από την Ολομέλεια το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις». Αντίθετα όλα τα κόμματα της Αντιπολίτευσης το καταψήφισαν.

Η τροπολογία με τις τροποποιήσεις του Τέλους ταφής και διενέργειας δημοπρασιών δασικής βιομάζας, τον Συντονιστή αξιοποίησης Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού Αγίου Κοσμά και των χρήσεων γης των αθλητικών εγκαταστάσεών του ψηφίσθηκε μόνο από ΝΔ και Νίκη, ενώ την καταψήφισαν όλα τα υπόλοιπα κόμματα.

«Η διαλογική άρνηση είναι επωφελέστερη από την καθολική άρνηση και όποιος δεν το αντιλαμβάνεται αυτό, υφίσταται αυτό που υφίσταται σήμερα η αξιωματική αντιπολίτευση» σχολίασε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης υποστηρίζοντας στην Ολομέλεια το σχέδιο νόμου.

Απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης σχετικά με την ύπαρξη αποσπασματικών διατάξεων, ο κ. Σκυλακάκης αναγνώρισε πως φυσικά και η πολυνομία δημιουργεί προβλήματα, επισημαίνοντας ότι αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι αναγκαίες οι προσθήκες και βελτιώσεις. Στο πλαίσιο αυτό εξήγησε ότι είναι αναγκαίες οι προσθήκες που κάνει το παρόν σχέδιο όπως ο ΔΕΔΗΕ να μπορεί να κάνει αποψιλώσεις δέντρων και σε κοινόχρηστους δρόμους, η μηχανική στάθμευση που ως σύστημα δεν υπήρχε και θα αυξήσει τους χώρους στάθμευσης ή η δυνατότητα να μπορούν να τοποθετηθούν φωτοβολταϊκά και σε κλιμακοστάσια. Πρόκειται, είπε, για προσθήκες και τροποποιήσεις σε διατάξεις νόμων για πράγματα που δεν είχαν προβλεφθεί.

Ο κ. Σκυλακάκης χαρακτήρισε «μικρή παρέμβαση αλλά μεγάλης χρηστικότητας» τη διάταξη για μείωση από τα 15 στα 10 χρόνια της εθνικής στρατηγικής για τη βιοποικιλότητα διότι πλέον ζούμε σε νέες κλιματικές συνθήκες και χρειαζόμαστε νέα στατιστικά -καθώς τα παλαιά δεν ισχύουν- όπως και για τους χάρτες πλημμύρας. Και οφείλουμε, είπε ο υπουργός, «να γίνουμε αρκετά πιο ευέλικτοι».

Για τα Data Centers διευκρίνισε ότι για τους χώρους εγκατάστασής τους προβλέπεται «στον υφιστάμενο νόμο και δεν επιτρέπονται σε χώρους αμιγούς κατοικίας», «αυτό δεν αλλάζει». Προσέθεσε ότι η προτεινόμενη διάταξη του σχεδίου νόμου «είναι απόλυτα μετρημένη» σημειώνοντας ότι «από τη φύση τους δεν επιβαρύνουν ιδιαίτερα το περιβάλλον από ό,τι ένα γραφείο και χρειάζονται λιγότερες θέσεις εργασίας καθώς εφαρμόζουν την τηλεργασία». Ο υπουργός ανέφερε πως με νομοθετική προσθήκη θα αυξηθεί η πρόβλεψη για τους χώρους στάθμισης και από μία θέση ανά 200 τ.μ., η αναλογία αυτή θα γίνει μια θέση στάθμευσης για κάθε 170 τ.μ.

Για τα υπεράκτια αιολικά, ο κ. Σκυλακάκης υπογράμμισε ότι «η χώρα μας έχει ένα πάρα πολύ σημαντικό αιολικό δυναμικό, τη θάλασσά της, που μας κάνει μοναδικούς σε όλη τη Μεσόγειο για ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών» καθώς «έχουν τρία ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, που είναι οι ισχυροί και με μεγάλοι διάρκεια άνεμοι που τα κάνουν για πολλές ώρες λειτουργικά ξεπερνώντας τις 4.000 με 4.500 ώρες και η μικρή απόστασή τους από μια χερσαία περιοχή». Ο υπουργός επισήμανε ότι υπάρχει μεγάλο παγκόσμιο ενδιαφέρον για τα ελληνικά υπεράκτια αιολικά, τα οποία μπορούν να δημιουργήσουν μεγάλη προστιθέμενη αξία συνολικά στην οικονομίας μας εάν σχεδιαστούν σωστά. Πρόκειται για ένα σύστημα, είπε ο κ. Σκυλακάκης, που θα κάνουν την Ελλάδα χώρα εξαγωγής ενέργειας και θα μας δώσει στρατηγικό χαρακτήρα στην πράσινη ασφαλή ενέργεια, τουλάχιστον στην Ευρώπης εάν όχι παγκοσμίως

Σχετικά με τις διατάξεις που αφορούν την υποχρέωση περιμετρικών δεντροστοιχιών στις φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις, ο υπουργός είπε πως θα υπάρξει διάλογος με τους ενδιαφερόμενους φορείς πριν την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης για τα όρια και τα ύψη των δέντρων, αλλά επισήμανε ότι είναι σημαντική για το τοπίο και την αποκατάσταση της οπτικής όχλησης.

Σχολιάζοντας τις παρατηρήσεις για τις δασικές υπηρεσίες ανέφερε ότι είναι στρατηγικού χαρακτήρα και έχουν ήδη δρομολογηθεί για το πρώτο τετράμηνο του 2024, οι πρώτες 500 προσλήψεις δασολόγων και δασοπόνων μετά από 20 χρόνια. «Τρέχουμε και για την πρόσληψη των 1.200 εποχικών που θα γίνει για πρώτη φορά» προσέθεσε, σημειώνοντας «πως σε έξι μήνες από τώρα η δασική υπηρεσία θα έχει πολύ μεγαλύτερο ανθρώπινο δυναμικό αλλά και οικονομικούς πόρους καθώς θα πάει ένα σημαντικό τμήμα από τα έσοδα των ρύπων για μελέτες και έργα διαχείρισης».

Ο υπουργός, αναφέρθηκε και σε δύο διατάξεις της υπουργικής τροπολογίας λέγοντας πως «είναι ανάγκη να δημοπρατείται η βιομάζα γιατί το Anti-Nero έχει μεγάλη έκταση» όπως είναι επίσης σημαντικό «το Τέλος Ταφής, είναι υποχρέωση της χώρας προς την ΕΕ, είναι όρος του Ταμείου Ανάκαμψης και πρέπει να το εφαρμόσουμε πλήρως».

Οι τοποθετήσεις των εισηγητών και των ειδικών αγορητών των κομμάτων

Ησυζήτηση του σχεδίου νόμου στην Ολομέλεια ξεκίνησε με τις τοποθετήσεις των εισηγητών και ειδικών αγορητών των κομμάτων. Ειδικότερα:

Ο εισηγητής της ΝΔ Στράτος Σιμόπουλος ζήτησε την υπερψήφιση του νομοσχέδιου, επισημαίνοντας ότι μπορεί να έχει χαρακτήρα «ερανιστικό», δηλαδή να έχει πολλές διατάξεις για διάφορα θέματα αρμοδιότητας του υπουργείου, αλλά αυτό είναι που το κάνει το κάνει ιδιαίτερα σημαντικό, «καθώς υπερπηδά γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, επεμβαίνει σημειακά σε συγκεκριμένα προβλήματα απελευθερώνοντας δυνάμεις. Προστατεύει παράλληλα το περιβάλλον και επιταχύνει την πράσινη μετάβαση, ενώ αίρει αδικίες της διοίκησης σε βάρος των πολιτών». Ο βουλευτής της ΝΔ τόνισε πως «η κυβέρνηση συνεχίζει στο δρόμο που χάραξε από την αρχή που είναι οι μεταρρυθμίσεις από τη μία, αλλά εδώ και τώρα λύσεις στα προβλήματα ώστε να προχωρήσουμε μπροστά». Απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης ότι στο σχέδιο νόμου υπάρχουν «φωτογραφικές διατάξεις» για ορισμένα θέματα και περιοχές ο κ. Σιμόπουλος ανέφερε πως «είναι αναγκαίες καθώς αφορούν το κοινωνικό και δημόσιο συμφέρον». Ο κ. Σιμόπουλος παρατήρησε πως οι διατάξεις «δεν είναι αποσπασματικές διότι εντάσσονται όλες στην κυρίαρχη προτεραιότητα της Κυβέρνησης να προχωρήσουν μικρές και μεγάλες επενδύσεις, να προστατευτεί το περιβάλλον και να προχωρήσει η ενεργειακή μετάβαση της χώρας». Αναρωτήθηκε πως είναι δυνατόν να μην είναι μεγάλης σημασίας η ρύθμιση που αφορά στην επέκταση της διάρκειας της Εθνικής Στρατηγικής για τη Βιοποικιλότητα. Η δυνατότητα να γνωμοδοτεί ο ΟΦΥΠΕΚΑ για έργα και δραστηριότητες εντός προστατευμένων περιοχών του δικτύου Natura 2000, τα οποία δεν αδειοδοτούνται περιβαλλοντικά.

Η δυνατότητα στον ΔΕΔΔΗΕ να προχωρεί σε κλαδέματα δέντρων σε όλους τους δημόσιους χώρους ή την υποχρέωση των ιδιοκτητών ΑΠΕ να αναλαμβάνουν και υπηρεσίες δασοπυρόσβεσης. Στην ίδια κατηγορία, πρόσθεσε εντάσσεται και η αναγκαστική δεντροφύτευση περιμετρικά των φωτοβολταϊκών σταθμών. Η δυνατότητα του Πράσινου Ταμείου να χρηματοδοτεί για «πράσινα» έργα άλλους φορείς όπως είναι το ΤΑΙΠΕΔ.

Ο εισηγητής της ΝΔ υπογράμμισε ως σημαντικές τις διατάξεις που αφορούν την προώθηση των επενδύσεων των ΑΠΕ. Την δέσμευση ηλεκτρικού χώρου 2GW για υπεράκτια αιολικά πάρκα που απαιτούν πολύ μεγάλες επενδύσεις. Την παράταση των προθεσμιών υποβολής αιτήματος για σύναψη δέσμευσης με τους μεγάλους σταθμούς ΑΠΕ, όπως και τις ρυθμίσεις επιτάχυνσης της διαδικασίας αδειοδότησης των μεγάλων σταθμών ΑΠΕ. Επίσης, μεταξύ άλλων, ο εισηγητής της πλειοψηφίας επισήμανε ότι στο παρόν νομοσχέδιο υπάρχουν και μια σειρά από διατάξεις που μπορεί να φαίνονται εκ πρώτης μικρής σημασίας αλλά είναι πολύ σημαντικές όπως: η δυνατότητα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σε απολήξεις κλιμακοστασίων. Η μείωση της αναγκαίας απόστασης για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών από λατομεία. Η αναβάθμιση του οδοφωτισμού των ΟΤΑ. Η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας των δημόσιων κτιρίων και η επιδότηση 9.000 ωφελούμενων από προγράμματα εγκατάστασης ηλιοθερμικών, φωτοβολταϊκών και συστημάτων αποθήκευσης. Αναφορικά με τις πολεοδομικές διατάξεις, ο κ. Σιμόπουλος χαρακτήρισε ως θετικές τις διατάξεις που αφορούν την ρύθμιση που διασφαλίζει την αρτιότητα, μετά τη μείωση του εμβαδού των οικοπέδων, λόγω αναγκαστικών απαλλοτριώσεων. Την ρύθμιση που διευκρινίζει να ασκούνται νόμιμες δραστηριότητες σε περιοχές στις οποίες ο καθορισμός χρήσεων γης από τον πολεοδομικό σχεδιασμό πρώτου επιπέδου τις καθιστά μη συμβατές. Την μεταβατική διάταξη ώστε να μπορέσουν να ολοκληρωθούν οικοδομικά έργα όταν ο πολεοδομικός σχεδιασμός δεν εναρμονίζεται πλέον με το ΓΠΣ. Ο βουλευτής χαρακτήρισε πολύ σημαντικές τις ρυθμίσεις για τις επενδύσεις την χωροθέτηση και αδειοδότηση των Data Centers, αλλά και αυτές που αφορούν την αλλαγή μείγματος ενέργειας σε νέες οικοδομές από το φυσικό αέριο που είναι ένα μεταβατικό καύσιμο. Τέλος, ο εισηγητής της ΝΔ με αφορμή άρθρο του νομοσχεδίου για το Μουσείο Ναυτικής Παράδοσης στην Αττική ζήτησε από τη κυβέρνηση το αντιτορπιλικό «Βέλος» να παραμείνει στην Θεσσαλονίκη και να μην μεταφερθεί στο υπό δημιουργία Μουσείο στην Αττική.

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Μίλτος Ζαμπάρας, από την δική του πλευρά ανέφερε ότι το κόμμα του θα καταψηφίσει επί της Αρχής το νομοσχέδιο «όχι επειδή δεν καταλαβαίνουμε πόσο καλά νομοθετείτε ή γιατί θέλουμε να κάνουμε στείρα αντιπολίτευση, αλλά επειδή είναι ένα νομοσχέδιο που χαρακτηρίζεται από αποσπασματικές ρυθμίσεις και διατάξεις, οι οποίες όχι μόνο δεν εντάσσονται σε μια συνεκτική θεώρηση για την πολεοδομία και τη χωροταξία στη χώρα μας, αλλά ενισχύουν περαιτέρω τη δημιουργία ενός ασαφούς και τροποποιούμενου εσαεί, κατά το δοκούν και χωρίς την αναγκαία τεκμηρίωση ή σκοπιμότητα θεσμικού πλαισίου, και συμβάλλει στην απορρύθμιση του χωρικού σχεδιασμού σε όλα του τα επίπεδα». Ο κ. Ζαμπάρας διαφώνησε με την κατάργηση του ρόλου του επιστημονικού προσωπικού των δημόσιων υπηρεσιών σε κομβικής σημασίας ζητήματα, όπως τροποποιήσεις σχεδίων πόλεων, παρεκκλίσεις δόμησης, χαρακτηρισμό κτιρίων ως διατηρητέα κτλ και η αντικατάστασή του από τον Γενικό Γραμματέα, ένα πολιτικό πρόσωπο. Δήλωσε την διαφωνία του με τις τροποποιήσεις στα master plan των λιμανιών χωρίς περιβαλλοντικούς όρους, την αλλαγή στα ρυμοτομικά σχέδια των λιμανιών χωρίς την σύμφωνη γνώμη του οικείου δήμου, και τις παρεκκλίσεις από τον ΝΟΚ. Αυτά είπε «είναι δωράκια προς τους ιδιώτες επενδυτές στα λιμάνια». Υπογράμμισε πως η εθνική στρατηγική βιοποικιλότητας παραμένει ένα κενό γράμμα που απλά την χρησιμοποιείτε για επικοινωνιακούς λόγους. Η εθνική στρατηγική βιοποικιλότητας είναι ένα εργαλείο πολύ ουσιαστικό που χρειάζεται σοβαρή διαβούλευση με τους πολίτες αλλά και φορείς όπως ο ΟΦΥΠΕΚΑ. Τα μεταλλεία της Νάξου που περνάνε στον Δήμο Νάξου έχουν ξεσηκώσει διαμαρτυρίες από όλη την τοπική κοινωνία και γίνεται χωρίς την ανάλογη χρηματοδότηση. Ο εισηγητής της μειοψηφίας, υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο διακρίνεται από προχειρότητα, αφού τροποποιούνται περισσότεροι από 30 πολεοδομικοί και χωροταξιακοί ισχύοντες νόμοι και Προεδρικά Διατάγματα εκ των οποίων τα 12 θεσπίστηκαν για πρώτη φορά από το 2020 έως σήμερα. Νομοθετείτε είπε ο κ. Ζαμπάρας μια σειρά διατάξεων που παρεκκλίνουν από τον οικοδομικό κανονισμό και συμβάλλουν στην απορρύθμιση του χωρικού σχεδιασμού σε όλα του τα επίπεδα και αναρωτήθηκε «μήπως αυτή η “ευκολία” υποκρύπτει προσπάθεια τροποποίησης υφιστάμενου πολεοδομικού σχεδίου». Διαφώνησε με την άρση της απαλλοτρίωσης του ακίνητου στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη, και τόνισε ότι «τροποποιείτε ως προς το χείριστον τους όρους δόμησης για το Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης». «Καταστρατηγείτε την βασική θέση «ο ρυπαίνων πληρώνει». Απαξιώνετε το ήδη υποστελεχωμένο δημόσιο, απαξιώνοντας το επιστημονικό προσωπικό, ανανεώνοντας τους συμβασιούχους και δίνοντας σε εξωτερικούς συνεργάτες την εκπόνηση μελετών. Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας μετατρέπεται σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων». Σχετικά με τις ενεργειακές διατάξεις ανέφερε πως νομοθετείται η δέσμευση χώρου 200mw για αιολικά πάρκα. Για τα υπεράκτια αιολικά, ανέφερε πως το πλαίσιο είναι προβληματικό, αφού κάνει συνολικά bypass το Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό. Χαρακτήρισε απαράδεκτη την δυνατότητα Σταθμών ΑΠΕ σε διάφορα στάδια της αδειοδοτικής διαδικασίας να ζητούν τη σύγκλιση ΠΕΣΠΑ ή ΚΕΣΠΑ εφόσον έχουν παρέλθει οι προθεσμίες της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης.

Την καταψήφιση επί της Αρχής του σχεδίου νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις» δήλωσαν οι ειδικοί αγορητές των κομμάτων κατά τη συζήτησή του στην Ολομέλεια της Βουλής.

Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Μανώλης Χριστοδουλάκης, ανέφερε ότι «εάν και υπάρχουν ορισμένα θετικά άρθρα που συμφωνούμε και θα τα ψηφίσουμε, είμαστε σθεναρά απέναντι στην φιλοσοφία του και επί της Αρχής θα το καταψηφίσουμε». Ο βουλευτής υποστήριξε ότι το σχέδιο νόμου στερείται «κεντρικής ιδέας που να το διέπει» και είναι μία «συρραφή τροπολογιών». Ο κ. Χριστοδουλάκης επέκρινε την κυβερνητική πολιτική για «αδράνεια και μη συμμόρφωσή της με τις βασικές ενωσιακές υποχρεώσεις και επιταγές, που οφείλει να τηρεί η χώρα μας στο τομέα του περιβάλλοντος».

Καταλόγισε αποσπασματικότητα στην νομοθέτησης, λέγοντας πως και το νομοσχέδιο αυτό συγκροτείται από «ένα ετερόκλητο πλέγμα διατάξεων που αφορούν τον πολεοδομικό και χωροταξικό σχεδιασμό και σε μικρότερο βαθμό το περιβάλλον και την ενέργεια». Ο αγορητής του ΠΑΣΟΚ ανέφερε ότι υπουργείο «συνεχίζει την εργαλειοποίηση του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού, μέσω πολεοδομικών και όχι οικονομικών κινήτρων, προς όφελος μικρότερων ή μεγαλύτερων ιδιωτικών συμφερόντων». Διευκρίνισε ότι «είμαστε προφανώς υπέρ των επενδύσεων που δημιουργούν οικονομική ανάπτυξη και ποιοτικές θέσεις εργασίας, αλλά αυτές θα πρέπει να γίνονται σεβόμενες τους υπάρχοντες κανόνες, και όχι να εισάγουν ακόμα περισσότερα εξαιρετικά και ειδικά καθεστώτα». Διαφώνησε με τη δημιουργία ειδικού πολεοδομικού και χωροταξικό καθεστώς στους λιμένες. Επέκρινε το νομοσχέδιο για «περιφρόνηση της δημόσιας διοίκησης».

Αναφέρθηκε επίσης στις δυνατότητες παρέμβασης «του εκάστοτε μετακλητού γενικού γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού του Υπουργείου» και στη «διαιώνιση της πάγιας πρακτικής της κυβέρνησης να τοποθετεί στις θέσεις προϊσταμένων μετακλητούς και όχι μόνιμους υπαλλήλους μέχρι και τον Ιούνιο του 2024».

Αντίθετα, ανέφερε πως θετικό πρόσημο έχουν οι διατάξεις που αφορούν την εθνική στρατηγική για τη βιοποικιλότητα. Τα άρθρα που εμπλέκουν τον ΔΕΔΔΗΕ και τους κατόχους σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στη δασοπροστασία και δασοπυρόσβεση. Τα Σχέδια Διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών και την παροχή επιπλέον γνωμοδοτικής αρμοδιότητας του ΟΦΥΠΕΚΑ και για έργα που δεν εμπίπτουν στο καθεστώς περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Σχετικά με τις διατάξεις που αφορούν τις ΑΠΕ ο κ. Χριστοδουλάκης ανέφερε πως και εδώ «προφανώς και είμαστε υπέρ στην περαιτέρω απλοποίηση των διαδικασιών που αφορούν στην αδειοδότηση και εγκατάσταση των ΑΠΕ. Όμως αυτό πρέπει να γίνεται με ένα σταθερό και καλά μελετημένο θεσμικό πλαίσιο που θα λαμβάνει υπόψη όλες τις περιβαλλοντικές παραμέτρους και δεν θα αλλάζει μέσα σε μερικούς μήνες».

Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου δήλωσε πως το κόμμα της θα καταψηφίσει το σχέδιο νόμου, υποστηρίζοντας ότι αυτό «προσαρμόζει τους πολεοδομικούς όρους και κανόνες στις απαιτήσεις των λεγόμενων επενδυτών σε βάρος του περιβάλλοντος και των λαϊκών αναγκών». Επέκρινε το νομοσχέδιο ως «αποσπασματικό» με διατάξεις που «ευνοούν τους επιχειρηματικούς ομίλους και διευκολύνουν τις αδειοδοτήσεις τους χωρίς γραφειοκρατικά και θεσμικά εμπόδια, σε βάρος του περιβάλλοντος και των αναγκών των εργαζομένων». Διαφώνησε με τις «ευνοϊκές διατάξεις» όπως είπε «ενός νέου πλαισίου λειτουργίας στους όρους δόμησης και κατασκευής με παρεκκλίσεις του επιτρεπόμενου ύψους και συντελεστή δόμησης για τα Data Centers, ακόμα και σε εκτός σχεδίου περιοχές, γεωργικές εκτάσεις αλλά και εντός σε προστατευόμενες περιοχές Natura. Η κ. Μανωλάκου, εστίασε την κριτική και στις διατάξεις που αφορούν τις χερσαίες ζώνες λιμένων λέγοντας πως αυτές «στόχο έχουν να επισπεύσουν την παράδοση των λιμανιών της χώρας στους ιδιώτες, παραχωρώντας τους μάλιστα και νέα προνόμια όσον αφορά τους όρους δόμησης, με πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα την COSCO στο λιμάνι του Πειραιά».

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Κωνσταντίνος Μπούμπας, αναφερόμενος στις διατάξεις του νομοσχέδιου υποστήριξε πως η μεταβίβαση στο δήμο των Σμυριδορυκτών της Νάξου γίνεται χωρίς προετοιμασία -και με μαθηματική ακρίβεια θα κλείσουν. Παρατήρησε πως συνεχίζει να υπάρχουν τα κενά στους δασεργάτες, οι δασικές υπηρεσίες δεν έχουν νέα επιχειρησιακά σχέδια δράσης και εξοπλισμό. Για τα Data Centers είπε πως «εμείς θεωρούμε ότι δεν χρειάζονται τόσα πολλά» καθώς έχουν υπέρμετρο «περιβαλλοντικό αποτύπωμα». Ο κ. Μπούμπας αναρωτήθηκε «ποιοι κρύβονται πίσω από τα Data Centers, ποια επιχειρηματικά συμφέροντα, ποια κάστα συγκεκριμένων ανθρώπων, οι οποίοι επενδύουν μεν, αλλά από εκεί και πέρα όμως προσβάλλουν το περιβάλλον». Τόνισε πως θα «πρέπει να προστατέψουμε το αρχιτεκτονικό τοπίο». Υποστήριξε πως οι ΟΤΑ θα πρέπει να έχουν έναν πιο ουσιαστικό και πρωταγωνιστικό ρόλο στο χωροταξικό.

Σχετικά με την ανάπτυξη αιολικών πάρκων είπε πως «στην Εύβοια, στις Σποράδες, τις Κυκλάδες και τον Παγασητικό έχουμε αλλοίωση του περιβάλλοντος από τις ανεμογεννήτριες. Το ίδιο γίνεται σε καλλιεργήσιμες εύφορες εκτάσεις με τα φωτοβολταϊκά» προσθέτοντας «σε λίγο στις Σέρρες θα γίνει το μεγαλύτερο φωτοβολταϊκό πάρκο στην Ελλάδα με τετρακόσιες εξήντα πέντε χιλιάδες πάνελ».

Σχετικά με την διάταξη που αφορά τη χερσαία αξιοποίηση λιμένων επισήμανε πως υπάρχοντα σχέδια θα έρχονται σε σύγκρουση με τα προτεινόμενα του Αναπτυξιακού Προγράμματος και της μελέτης διαχείρισης λιμένα. Ζήτησε ιδιαίτερη προσοχή για τις επιχειρηματικές δραστηριότητες σε περιοχές Natura γιατί, όταν υπάρχει αυτό το παραθυράκι του νόμου, μπαίνουν ερωτηματικά.

Ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών» Ιωάννης Δημητροκάλλης ανέφερε πως «θα καταψηφίζουμε επί της αρχής το νομοσχέδιο, στο οποίο όμως υπάρχουν όντως άρθρα που -με πολλούς αστερίσκους βέβαια- θα μας βρουν θετικούς». Ειδικότερα, χαρακτήρισε «κακογραμμένο με λάθη και αόριστο» το άρθρο του νομοσχεδίου για τη μεταβίβαση δικαιωμάτων έρευνας και εκμετάλλευσης της Σμύριδας Νάξου και ζήτησε την απόσυρσή του. Επεσήμανε πως υπάρχουν «πολλές φωτογραφικές ρυθμίσεις, κάτι το οποίο απαγορεύεται ρητά από το Σύνταγμα, όπως για το ακίνητο στην περιοχή Μεσαία Γέφυρα στη Μάνδρα που νομιμοποιείται ή για την άρση της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης σε ακίνητο που βρίσκεται στα όρια των πρώην Δήμων Ταύρου και Αγίου Ιωάννη Ρέντη. Ο βουλευτής τόνισε πως «είμαστε η μόνη χώρα που δεν έχουμε επικαιροποιημένους χάρτες πλημμυρών». Ο κ. Δημητροκάλλης ανέφερε πως συμφωνούμε με την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών στις στέγες, ζητώντας όμως να επιδοτούνται οι μπαταρίες φωτοβολταϊκών, έτσι ώστε ένα νοικοκυριό να έχει αυτονομία 10 κιλοβάτ, ενώ για τα υπεράκτια αιολικά πάρκα ανέφερε πως «τα βλέπουμε με θετικό μάτι. Όμως πρέπει να λάβει το υπουργείο υπόψη όλες τις περιβαλλοντικές συνθήκες που επικρατούν σε κάθε περιοχή».

Ο ειδικός αγορητής της «Νίκης» Νίκος Βρεττός χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «τη χαρά του φωτογράφου» καθώς όπως υποστήριξε εμπεριέχει πληθώρα διατάξεις «εξυπηρετήσεων φίλων και “παραπονιάρηδων”, χωρίς επιστημονικές εισηγήσεις». Καταλόγισε ότι μέχρι τώρα ο υπουργός δεν έχει υιοθετήσει καμία από τις παρατηρήσεις των φορέων και των κομμάτων που έγιναν στην Επιτροπή. Ζήτησε να αποσυρθεί η διατάξεις για τη Σμύριδα της Νάξου μέχρι να ολοκληρωθεί η διαβούλευση των εργαζομένων. Εξέφρασε την αμφιβολία του ότι μπορεί να λειτουργήσουν φωτοβολταϊκά σε λατομεία. Διαφώνησε με την υποχρέωση δημιουργίας φυτοφραχτών σε φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις ειδικά για τις μικρές σε έκταση εγκαταστάσεις. Ζήτησε επιμήκυνση της αναστολής των ΑΠΕ στο Έβρο.

Για τις πολεοδομικές και χωροταξικές ρυθμίσεις που αφορούν τα Data Centers ανέφερε ότι τα νέα θα έπρεπε να εγκαθίστανται μέσα σε Βιομηχανικά και Βιοτεχνικά Πάρκα και όχι μέσα στον αστικό ιστό. Διαφώνησε με τις υπεράκτιες αιολικές πηγές ενέργειες. Σχολίασε δε πως «ξέραμε ότι είστε υπέρ των υπεράκτιων τραπεζών, αλλά δεν ήξερα ότι θα έχετε αδυναμία και για υπεράκτια αιολικά πάρκα» υποστηρίζοντας πως «δημιουργείτε τεράστια πάρκα από σίδερα, που σε 40 χρόνια θα μετατραπούν σε νεκροταφεία όταν θα πάψουν να έχουν λειτουργία και ωφελιμότητα».

Ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας Σπύρος Μπιμπίλας δήλωσε πως το κόμμα του θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο λέγοντας πως «μας δημιουργεί εύλογες ανησυχίες και απορίες» καθώς «έχει αποσπασματικές, γραφειοκρατικές και αντιλαϊκές ρυθμίσεις και διατάξεις που δεν ρυθμίζουν το πλαίσιο» και «αδιαφορούν για την περιβαλλοντική ασφάλεια». Ο βουλευτής της Πλεύσης Ελευθερίας αναφερόμενος στις διατάξεις για τη χρήση γης, είπε ότι κάνει ειδικές ρυθμίσεις παρεμβαίνοντας στη ροή ενός χωρικού σχεδιασμού της Επικράτειας για την εξυπηρέτηση κάποιων συμφερόντων.

Η κυβέρνηση, είπε ο βουλευτής, «παρεμβαίνει δημιουργώντας ειδικές διευκολύνσεις για τα Data Centers» παρότι, σύμφωνα με το νόμο, δεν μπορούν να εγκαθίστανται σε περιοχές αμιγούς κατοικίας υποβαθμίζοντας και αλλοιώνοντας αυτές τις περιοχές, επιδεινώνοντας την ποιότητα ζωής και επιβαρύνοντας το περιβάλλον, χωρίς πρόβλεψη αντισταθμιστικών οφελών -κάτι που αντίκειται στο Σύνταγμα. Τα Data Centers, είπε, θα έπρεπε να εγκαθίστανται σε Βιομηχανικά Πάρκα καθώς είναι και ιδιαίτερα ενεργοβόρα καταναλώνοντας ενέργεια ίση με αυτή που έχει μια μικρή πόλη ενώ παράλληλα καταναλώνουν και μεγάλες ποσότητες νερού. Ο κ. Μπιμπίλας εστίασε στην ανάγκη καθορισμού χρήσης γης, με αυστηρούς κανόνες και με την οριοθέτηση ελευθέρων ζωνών.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας