ecopress
Ανεξάρτητη αρχή για τη διερεύνηση των αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων και όχι έναν εποπτευόμενο φορέα από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ζήτησαν τα κόμματα... Βουλή: βρήκε τοίχο το ν/σ για σιδηροδρομικά και αεροπορικά ατυχήματα  

Ανεξάρτητη αρχή για τη διερεύνηση των αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων και όχι έναν εποπτευόμενο φορέα από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ζήτησαν τα κόμματα της  αντιπολίτευσης στη Βουλή, κατακεραυνώνοντας το σχετικό νομοσχέδιο, ως ανεφάρμοστο και αναποτελασματικό και ότι εμμέσως αλλά σαφώς θίγει την ανεξαρτησία της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και της Αρχής Πολιτικής  Αεροπορίας (ΑΠΑ). 

 

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ψηφίστηκε κατά την δεύτερη ανάγνωση του στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής από την πλειοψηφία των βουλευτών της ΝΔ. Αντιτάχθηκαν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, καθώς ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ και Ελληνική Λύση δήλωσαν ότι θα τοποθετηθούν κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου σήμερα Πέμπτη 19 Ιανουαρίου 2023  στην Ολομέλεια, ενώ ΚΚΕ και ΜέΡΑ25 το καταψήφισαν.

Καταλύτης το  υπόμνημα στελεχών της ΡΑΣ

Κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην Επιτροπή της Βουλής κυριάρχησαν οι παρεμβάσεις βουλευτών και κομμάτων, με βάση τις επισημάνσεις που κατέθεσαν εργαζόμενοι στελέχη της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) , με ενυπόγραφο γραπτό υπόμνημα τους προς τον πρόεδρο της Βουλής, τα κόμματα, τον υπουργό Υποδομών & Μεταφορών και την Ομοσπονδία Εργαζομένων Ανεξαρτήτων Αρχών. Συγκεκριμένα επισήμαναν ότι στo νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για σύσταση νέου οργανισμού διερεύνησης σιδηροδρομικών και αεροπορικών ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) έχουν εμφιλοχωρήσει ρυθμίσεις κατά τρόπο, που στοιχειοθετούν χονδροειδές νομοτεχνικό λάθος και οδηγούν σε μεθόδευση κατάλυσης της ανεξαρτησίας της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), με γενικότερες προεκτάσεις για την ανεξαρτησία όλων των ανεξάρτητων αρχών. Δείτε εδώ στο ecopress

Ειδικότερα:

Ο εισηγητής της ΝΔ Γιάννης Ανδριανός, κάλεσε τα κόμματα της αντιπολίτευσης να υπερψηφίσουν το νομοσχέδιο, καθώς, όπως ανέφερε, με το νέο φορέα που συστήνεται για την διερεύνηση των αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων καλύπτεται ένα διαχρονικό κενό που υπήρχε για την ασφάλεια των μεταφορών. Με οικονομίες κλίμακας σε οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους, χωρίς επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού και εναρμόνιση της χώρας μας σε σχέση με τους ευρωπαϊκούς Κανονισμούς και Οδηγίες.

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Γιαννούλης, τόνισε πως θα «ήταν αφελές επάνω σε ένα τέτοιο ζήτημα να στήσουμε κλίμα έντασης ή αντιπαράθεσης» σημειώνοντας πως «εμείς ειλικρινά λέμε ότι και υπάρχει και επιβάλλεται, με βάση τις κοινοτικές Οδηγίες και τους Κανονισμούς, να υπάρξει μια επιτροπή διερεύνησης σιδηροδρομικών και αεροπορικών ατυχημάτων». Επισήμανε όμως ότι η ΕΕ ζητά την ίδρυση ανεξάρτητων αρχών, για να μην υπάρχει εναγκαλισμός ή υποψία επηρεασμού και σχέσης από την πολιτική εξουσία προς αυτές τις επιτροπές. Τάχθηκε υπέρ της δημιουργίας μιας Ανεξάρτητης Αρχής και έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου, όπως επισημαίνουν σε επιστολή τους και οι εργαζόμενοι στην Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, ότι τα κοινοτικά όργανα θα αντιδράσουν και θα οδηγηθούμε σε νέες περιπέτειες, επειδή ο νέος φορέας δεν είναι ανεξάρτητη Αρχή αλλά απόλυτα εποπτευόμενη από το υπουργείο. Παράλληλα, σημείωσε πως στο νομοσχέδιο δεν έχει καταστεί σαφές ποιοι θα είναι οι πόροι για τις διερευνήσεις των σιδηροδρομικών ατυχημάτων, λέγοντας πως η αποφυγή και η πρόληψη ατυχημάτων είναι κάτι που αξίζει ένα κομμάτι του προϋπολογισμού αυτής της χώρας.

Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Χρήστος Γκόκας, αναγνώρισε την ανάγκη για την ουσιαστική και αποτελεσματική λειτουργία στην πράξη των φορέων που είναι αρμόδιοι για τη διερεύνηση αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων. Υπογράμμισε την ανάγκη να θωρακιστούν ακόμα περισσότερο τα αεροδρόμιά μας και ιδιαίτερα τα περιφερειακά και να μην φτάσουμε στον ιδιώτη διαχειριστή στο να του αναθέτουμε αρμοδιότητες που θα έπρεπε να έχουν οι κρατικές υπηρεσίες. Ο διαχειριστής, τόνισε, δεν μπορεί να ελέγχει, να υποκαθιστά τις Αρχές Πολιτικής Αεροπορίας. Τάχθηκε υπέρ της σύστασης μιας ανεξάρτητης Αρχής και όχι ενός φορέα εποπτευόμενου από το υπουργείο, που γεννά ερωτήματα για την ανεξαρτησία του. Επίσης, μεταξύ άλλων παρατηρήσεων ζήτησε να λυθεί το θέμα των πόρων χρηματοδότησης του νέου φορέα με έναν τρόπο καθαρό. Για τις προβλέψεις του νομοσχεδίου που αφορούν την διερεύνηση των σιδηροδρομικών ατυχημάτων, είπε πως υπάρχει ένα ζήτημα για τον χαρακτήρα του νέου Οργανισμού, σε σχέση με την ΡΑΣ.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης καταψήφισε το σχέδιο νόμου, λέγοντας πως θεωρούμε ότι «δεν προσφέρει αυτό που χρειαζόμαστε, έτσι ώστε να ενισχυθεί η ασφάλεια των μεταφορών ακόμη παραπέρα, να αποφεύγονται τα ατυχήματα, τα δυστυχήματα» και έρχεται να λειτουργήσει και να ενδυναμώσει τις πολιτικές της πλήρους απελευθέρωσης των μεταφορών που θέλει η ΕΕ.

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος, επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια, υπογραμμίζοντας πως το αντικείμενο του νομοσχεδίου έχει σχέση με την δημόσια ασφάλεια σε έναν τομέα που, όπως διαπιστώσαμε, κατά τη συζήτηση των φορέων, υπάρχουν ελλείψεις και ερωτηματικά, μεταξύ άλλων, για την ύπαρξη πόρων ή για την κοστολόγηση από το Γενικό Λογιστήριο, τόνισε ο βουλευτής και συμπλήρωσε ότι πρέπει να είμαστε πιο προσεκτικοί. Είπε ακόμα ότι δεν προβλέπει την άμεση συνδρομή της εκάστοτε τοπικής αερολιμενικής αρχής σε ένα ατύχημα ή συμβάν, ενώ έχει διατάξεις που δημιουργούν παρερμηνείες.

Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25 Γιώργος Λογιάδης, καταψήφισε το νομοσχέδιο, λέγοντας πως «εμείς θέλουμε να βελτιώσουμε την ασφάλεια προς όφελος των πολλών και όχι των ολίγων. Παλεύουμε για να αυξήσουμε το επίπεδο ασφάλειας. Εμείς είμαστε που ανησυχούμε και σε προσωπικό επίπεδο, διότι προέρχομαι από τον χώρο του τουρισμού, από τον ιδιωτικό τομέα. Εμείς ανησυχούμε πολύ περισσότερο, γιατί εξαρτόμαστε από αυτόν».

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας