ecopress
«Με τα νέα τιμολόγια, θα μπορούν εύκολα οι καταναλωτές να συγκρίνουν τιμές και να βλέπουν ποιος προμηθευτής είναι φθηνότερος», είπε ο ΥΠΕΝ στη Βουλή.... Βουλή: υψηλοί τόνοι για τα νέα τιμολόγια ρεύματος

«Με τα νέα τιμολόγια, θα μπορούν εύκολα οι καταναλωτές να συγκρίνουν τιμές και να βλέπουν ποιος προμηθευτής είναι φθηνότερος», είπε ο ΥΠΕΝ στη Βουλή. «Ζούμε στην χώρα με την πιο ακριβή τιμή ρεύματος στην Ευρώπη και τα μεγαλύτερα υπερκέρδη στις εταιρείες ενέργειας» υποστήριξε ο ΣΥΡΙΖΑ. «Επαναφέρετε από την πίσω πόρτα τη ρήτρα αναπροσαρμογής. Μας βρίσκετε αντίθετους» είπε το ΠΑΣΟΚ ΚΙΝΑΛ.

Ψηφίστηκε από την ολομέλεια το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης, που περιλαμβάνει διατάξεις για την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας.  Το νομοσχέδιο έχει τίτλο: «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2101 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24ης Νοεμβρίου 2021 για την τροποποίηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2013/34 όσον αφορά στη δημοσιοποίηση στοιχείων φορολογίας εισοδήματος από ορισμένες επιχειρήσεις και υποκαταστήματα – Επικαιροποίηση εθνικής νομοθεσίας για τις υποχρεώσεις δημοσιότητας των εταιρειών και άλλες επείγουσες διατάξεις».

Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου τάχθηκαν η ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΠΑΣΟΚ. Καταψήφισαν ΚΚΕ, «Σπαρτιάτες», «Νίκη», «Πλεύση Ελευθερίας». «Παρών» δήλωσε η Ελληνική Λύση.

Το άρθρο 17 με τις παρεμβάσεις στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας ψήφισε μόνο η ΝΔ. Καταψήφισε σύσσωμη η αντιπολίτευση.

Θ. Σκυλακάκης: Με τα νέα τιμολόγια οι καταναλωτές θα μπορούν να συγκρίνουν τιμές και να βλέπουν ποιος προμηθευτής είναι φθηνότερος

Με τα νέα τιμολόγια, θα μπορούν εύκολα οι καταναλωτές να συγκρίνουν τιμές και να βλέπουν ποιος προμηθευτής είναι φθηνότερος, είπε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θ. Σκυλακάκης στη Βουλή, παρεμβαίνοντας στη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Ανάπτυξης που περιλαμβάνει διατάξεις για την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας και ειδικότερα, ρύθμιση για τη διατήρηση ενός προστατευτικού πλέγματος για τους καταναλωτές.

Το νέο χαρακτηριστικό είναι ότι θα μπορούν πλέον οι καταναλωτές, ανοίγοντας τη σχετική σελίδα της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΕΕΥ), όπου θα υπάρχει ειδικός σύνδεσμος, όπως και σε κάθε λογαριασμό, που θα τους πηγαίνει στην σύγκριση των τιμών, και να βλέπουν ποιος είναι ο φθηνότερος στην αγορά είπε ο κ. Σκυλακάκης σημειώνοντας ότι αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα μπορούν (οι καταναλωτές) να φύγουν από το τιμολόγιο αυτό ή να αλλάξουν προμηθευτή. Αυτό σημαίνει ότι «οι εταιρίες θα υποχρεωθούν, σε αυτό ειδικά το τιμολόγιο, να κάνουν ανταγωνισμό τιμών. Και ο ανταγωνισμός τιμών μόνο καλό θα είναι για τον καταναλωτή».

Αναφερόμενος σε δημοσιεύματα που «λένε ότι είμαι ιδεοληπτικός νεοφιλελεύθερος διότι κάνω κρατικές παρεμβάσεις, και ότι προκαλείται μία σύγχυση στην αγορά, εγώ θα πω ότι, η σύγχυση υπάρχει στους καταναλωτές. Γιατί η μεγάλη σύγχυση είναι ότι δεν ξέρουν ποιος είναι ο φθηνότερος. Και αυτή την σύγχυση θα την επιλύσουμε» βεβαίωσε ο κ. Σκυλακάκης.

Απαντώντας, δε, στην πρόταση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Θ. Ξανθόπουλου, εφόσον ο καταναλωτής δεν διαλέξει, να ενταχθεί αυτόματα στο φθηνότερο της αγοράς, ο κ. Σκυλακάκης είπε ότι κάτι τέτοιο θα συνεπαγόταν (ο καταναλωτής) να αλλάξει πάροχο χωρίς τη συναίνεσή του.

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανέφερε για το «πράσινο» τιμολόγιο στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου τα εξής:

«Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι, το άρθρο στο οποίο θέλω να αναφερθώ είναι το άρθρο 17, το οποίο εισαγάγει το “πράσινο” -όπως το λέμε- τιμολόγιο, στα τιμολόγια που θα πρέπει να έχουν οι προμηθευτές από 1η.1.2024. Θέλω να εξηγήσω, ποιο είναι το νόημα αυτού του τιμολογίου και γιατί θα ζητήσω την υπερψήφισή του, κατά το δυνατόν από όσο ευρύτερη κοινοβουλευτική πλειοψηφία γίνεται.

Ένα από τα προβλήματα που υπάρχουν στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας είναι η αδυναμία των καταναλωτών να έχουν σαφή εικόνα για το ποιος είναι ο φθηνότερος προμηθευτής. Γιατί υπάρχει αυτή η αδυναμία; Το ευρωπαϊκό δίκαιο, το οποίο εφαρμόζουμε και το ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο που ακολουθούμε αυτή τη στιγμή, δίνουν πλήρη ελευθερία στους παρόχους να διαμορφώνουν την εμπορική τους πολιτική. Αυτή η πλήρης ελευθερία έχει οδηγήσει σε ένα μεγάλο αριθμό τιμολογίων -αν υπάρχει κάποιος στην αίθουσα που να ξέρει ποιος είναι ο φθηνότερος προμηθευτής, παρακαλώ να με διακόψει και να μου το πει τώρα- και δημιουργεί μία δυσκολία σε μεγάλο αριθμό καταναλωτών στο να διαλέξουν το φθηνότερο. Απλούστατα, χρειάζεται πολύ μεγαλύτερη ενασχόληση και εξειδίκευση από αυτή που κάποιος απλός άνθρωπος -και η μεγάλη πλειοψηφία των καταναλωτών της ηλεκτρικής ενέργειας είναι απλοί άνθρωποι- μπορεί να διαθέσει ή έχει την ικανότητα να διαθέσει για να αναλύσει όλα τα τιμολόγια των προμηθευτών.

Από την 1η.1.2024 θα υπάρξει μια μετάπτωση του συνόλου των καταναλωτών στα καινούργια τιμολόγια. Και με δεδομένο ότι ένας πολύ μεγάλος αριθμός καταναλωτών είναι βέβαιο ότι δε θα επιλέξει ενεργητικά τιμολόγιο -σας θυμίζω ότι είναι πάνω από 1 εκατομμύριο οι παροχές, στις οποίες οι καταναλωτές δεν έχουν επιλέξει τιμολόγιο στη ΔΕΗ και παραμένουν ιστορικά σε ένα τιμολόγιο, χωρίς να ασχολούνται σε ποιο τιμολόγιο θα πάνε- και ένας τεράστιος αριθμός ανθρώπων θα βρεθούν χωρίς ρητή σύμβαση, είχαμε δύο επιλογές: Η μία επιλογή ήταν να κάνουμε αποδεκτό, ότι οι προμηθευτές θα διαλέξουν τιμολόγιο για λογαριασμό των καταναλωτών. Αυτοί, δηλαδή, που δεν θα πάρουν ενεργητικά την απόφαση, που δεν θα κάνουν δήλωση, θα πήγαιναν στο τιμολόγιο το πιο κοντινό -έλεγε η ΡΑΕΕΥ-  μ’ αυτό που είχαν, που θα το διάλεγαν οι προμηθευτές. Ωστόσο, οι προμηθευτές έχουν δικαίωμα να προσφέρουν ό,τι τιμολόγιο θέλουν. Και το ποιο θα ήταν το πιο κοντινό σε κάθε καταναλωτή, θα ήταν απόφαση του προμηθευτή. Εκεί, όσο καλής προθέσεως και να είναι οι προμηθευτές, υπάρχει μια εγγενής σύγκρουση συμφερόντων, την οποία θεωρήσαμε ότι πρέπει να αποφύγουμε. Με δεδομένο ότι από 1η.1.2024 για όσους δεν διαλέξουν ενεργητικά τιμολόγιο, δεν υπάρχει μια πλήρης σύμβαση, δεν θα είχαμε δηλαδή δύο μέρη που θα συμφωνούν, θα είχαμε ένα μέρος που θα συμφωνούσε (σ.σ. του προμηθευτή). Γι’ αυτό και βάλαμε ένα νέο τιμολόγιο ex ante, δηλαδή με τιμή κυμαινόμενη μεν, αλλά γνωστή εκ των προτέρων (αυτό δεν αφορά τα σταθερά τιμολόγια), το οποίο έχει τα εξής χαρακτηριστικά: Έχει ένα σύστημα διόρθωσης για να μειώνεται, όσο γίνεται, η διαφορά του από το ex post τιμολόγιο και να μειώνεται το κόστος αντιστάθμισης που πληρώνουν οι προμηθευτές. Σημειώνω, εδώ, πως αν έχετε ένα τιμολόγιο με ρήτρα αναπροσαρμογής, αυτό στο τέλος της ημέρας είναι φθηνότερο από ένα τιμολόγιο, όπου ο προμηθευτής σας λέει την τιμή και μετά πληρώνει αντιστάθμιση, αν έκανε κάποιο λάθος (στο μάκρος του χρόνου, μπορεί βραχυπρόθεσμα να μην ισχύει αυτό).

Προσπαθήσαμε, λοιπόν, να φτιάξουμε ένα τιμολόγιο όσο πιο κοντά γίνεται στο φθηνότερο, αλλά στο οποίο ο καταναλωτής να γνωρίζει από την αρχή ποια θα είναι η τιμή τον επόμενο μήνα. Και αυτό το τιμολόγιο, να έχει το χαρακτηριστικό ότι θα μπορούν πλέον οι καταναλωτές, ανοίγοντας τη σχετική σελίδα της ΡΑΑΕΥ να συγκρίνουν τις τιμές -σε κάθε λογαριασμό και σε κάθε μήνυμα που θα λαμβάνουν οι καταναλωτές, θα υπάρχει link, που θα τους πηγαίνει στη σύγκριση των τιμών. Θα βλέπουν ποιος είναι ο φθηνότερος τον μήνα που πέρασε, τον προηγούμενο, τον προ-προηγούμενο κ.λπ. Και έτσι, θα διαμορφώνουν μια εικόνα για το ποιος είναι ο φθηνότερος στην αγορά. Αυτό, δε σημαίνει ότι δεν μπορούν να φύγουν από αυτό το τιμολόγιο. Μπορούν να φύγουν ανά πάσα στιγμή. Αυτό δε σημαίνει ότι δε μπορούν να αλλάξουν προμηθευτή. Μπορούν να αλλάξουν προμηθευτή ανά πάσα στιγμή. Σημαίνει, όμως, ότι οι εταιρείες θα υποχρεωθούν, σ’ αυτό ειδικά το τιμολόγιο, να κάνουν ανταγωνισμό τιμών, με γνώση των τιμών από τους καταναλωτές. Και ο ανταγωνισμός τιμών, μόνο καλό θα είναι για τον καταναλωτή.

Βλέπω πως υπάρχουν κάποια δημοσιεύματα, που λένε ότι είμαι ιδεοληπτικός, μη νεοφιλελεύθερος -διότι κάνω κρατικές παρεμβάσεις- και ότι προκαλείται μία σύγχυση στην αγορά. Εγώ θα πω, λοιπόν, ότι η σύγχυση υπάρχει σήμερα στους καταναλωτές. Γιατί η μεγάλη σύγχυση είναι, ότι δεν ξέρουν ποιος είναι ο φθηνότερος. Και αυτή τη σύγχυση θα την επιλύσουμε. Και θα ήθελα -κατά το δυνατόν- διότι ποτέ δεν ζητώ να ψηφίσει κάποιος κάτι που δεν πιστεύει, να έχω τη μεγαλύτερη δυνατή στήριξη της Εθνικής Αντιπροσωπείας στο θέμα αυτό. Ευχαριστώ πολύ».

Μ. Ζαμπάρας: «Ζούμε στην χώρα με την πιο ακριβή τιμή ρεύματος στην Ευρώπη και τα μεγαλύτερα υπερκέρδη στις εταιρείες ενέργειας»

«Μέσω του εν λόγω άρθρου το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας νομοθετεί τα χρωματιστά τιμολόγια στο ρεύμα από τα οποία θα πρέπει ο καταναλωτής να επιλέξει σε ποια από όλα θα ενταχθεί. Ο Υπουργός ανέλυσε τον περίπλοκο τρόπο με τον οποίο θα ρυθμίζονται τα τιμολόγια και υπερασπίστηκε την ωφέλεια των καταναλωτών από το συγκεκριμένο άρθρο χωρίς βέβαια να αναφερθεί στις έντονες αντιρρήσεις που εξέφρασαν όλοι ανεξαιρέτως οι φορείς καταναλωτών και επιχειρήσεων» είπε για το άρθρο 17 που αφορά ρυθμίσεις στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας. ο Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Μίλτου Ζαμπάρα στην Ολομέλεια της Βουλής.

Στην αρχή της ομιλίας του ο Μ. Ζαμπάρας αναφέρθηκε στο γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκαλεί την Ελλάδα, με αιτιολογημένη γνώμη στις 18.10.2023, επειδή δεν έχει ενσωματώσει πλήρως προβλέψεις της Οδηγίας 2019/944 που αφορά τη δημιουργία ανταγωνιστικών, επικεντρωμένων στον καταναλωτή, δίκαιων και διαφανών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας

Η κυβέρνηση όφειλε να είχε ενσωματώσει την εν λόγω Οδηγία έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 και έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να προβεί στην πλήρη ενσωμάτωση, αλλιώς θα παραπεμφθεί στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μια ακόμη φορά, και ανέφερε: «Προφανώς δεν σας ενδιαφέρει ούτε η δίκαια και διαφανής αγορά αλλά ούτε η επικέντρωση στον καταναλωτή. Κανείς καταναλωτής δεν μπορεί να βγάλει άκρη με αυτές τις ασυνάρτητες και δαιδαλώδης κινήσεις και μάλλον ο σκοπός σας είναι αυτός ακριβώς, να μην μπορεί κανείς καταναλωτής να γνωρίζει σε ποιο τιμολόγιο θα εμπίπτει εκτός και αν κατέχει διδακτορικό στην ενέργεια».

Όσο αφορά την επιλογή της κυβέρνησης να μην πατάξει την αισχροκέρδεια στον τομέα της ενέργειας ο βουλευτής τόνισε: «Από τα υπερκέρδη των εταιρειών ενέργειας πόσα έχετε λάβει; Από τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων πόσα κέρδη έχετε λάβει; Μιλάμε για δισεκατομμύρια υπερκέρδη. Τρία δις ήταν τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων το 2022 και από αυτά θα παίρνατε το 90% όπως λέγατε. Τι πήρατε; Τον χαμηλότερο συντελεστή που επιτρέπει η ΕΕ, δηλαδή φορολόγηση με το 33%. Και αυτό για ένα μόνο έτος και όχι για δύο που είχατε δικαίωμα να κάνετε».

Τέλος κλείνοντας ο Βουλευτής ανέφερε: «Έχουμε την πιο ακριβή τιμή ρεύματος στην Ευρώπη και τα μεγαλύτερα υπερκέρδη στις εταιρείες ενέργειας».

Φραγκίσκος Παρασύρης: «Επαναφέρετε από την πίσω πόρτα τη ρήτρα αναπροσαρμογής. Μας βρίσκετε αντίθετους»

Αναφορικά με το Άρθρο 17, ο Φραγκίσκος Παρασύρης Υπεύθυνος Κοινοβουλευτικού Τομέα Ενέργειας ΠΑΣΟΚ ΚΙΝΑΛ στηλίτευσε την παγιωμένη, πλέον, τακτική της κυβέρνησης, σύμφωνα με την οποία έχει καθιερωθεί ως γενικός κανόνας, η ενσωμάτωση σημαντικών νομοθετικών προτάσεων σε σχέδια νόμου άλλων Υπουργείων. «Ενώ την επόμενη εβδομάδα θα κατατεθεί σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εσείς επιλέγετε «εν κρυπτώ» με ένα άρθρο μέσα σε μια εξ αντικειμένου άσχετη νομοθετική πρωτοβουλία, να ρυθμίσετε την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας για εκατομμύρια καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος. Το ίδιο πράξατε και σε αντίστοιχη περίπτωση με άρθρο που ρύθμιζε την αγορά εργασίας. Το ενσωματώσατε στη συζήτηση για μια κοινοτική οδηγία. Εσείς οι μεταρρυθμιστές και άριστοι, που τα κάνετε όλα σωστά, τι φοβάστε και γιατί κρύβετε τις νομοθετικές σας πρωτοβουλίες πίσω από άσχετες διατάξεις;»

Συγκεκριμένα και επί των διατάξεων του Άρθρου 17, ο Βουλευτής Ηρακλείου τόνισε πως παρά το γεγονός ότι προβλέπεται ένας δύσκολος ενεργειακά χειμώνας, τα νέα τιμολόγια επαναφέρουν από την «πίσω πόρτα» τη ρήτρα αναπροσαρμογής, καθώς μέσω των χρωματικών διαφοροποιήσεων ο καταναλωτής, ουσιαστικά, παραμένει έκθετος στις διακυμάνσεις της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Επί της ουσίας, μέσα από τη θέσπιση του Ειδικού Τιμολογίου, από 01/01/2024, όλοι οι καταναλωτές θα μεταφερθούν σε ένα τιμολόγιο που επαναφέρει τη ρήτρα αναπροσαρμογής. Αντί το κράτος να προστατεύει τους καναταλωτές και να ρυθμίζει με σαφείς και προβλέψιμους κανόνες την αγορά ενέργειας, μεταθέτει την ευθύνη στους καταναλωτές, οι οποίοι εξ αιτίας αντικειμενικών δυσκολιών δεν θα είναι σε θέση να προχωρούν σε αντιρρήσεις και αλλαγή τιμολογίων σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στο άρθρο».

Ανακοινώνοντας, την απόφαση του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής για την καταψήφιση του συγκεκριμένου άρθρου ο Φραγκίσκος Παρασύρης, έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα στο γεγονός ότι ο Κώδικας Προμηθευτών Ηλεκτρικής Ενέργειας ανήκει στην ευθύνη του Υπουργού τη στιγμή που αντίστοιχοι Κώδικες όπως ο Κανονισμός Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας, Κώδικας ΔΑΠΕΕΠ, Κανονισμός Αγοράς Εξισορρόπησης, έχουν εκχωρηθεί στην αρμοδιότητα της ΡΑΕ.

«Η δυνητική δικαιοδοσία του Υπουργού καθορίζει όλες τις προβλέψεις του παρόντος άρθρου. Ο Υπουργός δύναται να καθορίζει τον τρόπο υπολογισμού του μηχανισμού διακύμανσης, τους συντελεστές του Ειδικού Τιμολογίου, τα χρονικά διαστήματα μεταβολής των συντελεστών και της Βασικής Τιμής Προμήθειας. Αν δεν ασκήσει ο Υπουργός αυτή τη δυνητική αρμοδιότητα ποια αρχή θα το πράττει;», διερωτήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής ο Φραγκίσκος Παρασύρης, τονίζοντας πως «για το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής η προστασία των ευάλωτων καταναλωτών, οι καθαροί κανόνες στην αγορά ενέργειας, η προστασία των νοικοκυριών αποτελούν προτεραιότητα. Η παρούσα ρύθμιση θα αποτύχει και θα αποτύχει επί του πεδίου γιατί αφενός εκατομμύρια καταναλωτές της λιανικής θα υποστούν μια άνευ προηγουμένου ταλαιπωρία, προσπαθώντας να αλλάξουν πάροχο και αφετέρου επειδή ο αλγόριθμος με το Μηχανισμό Διακύμανσης, χωρίς έλεγχο και χωρίς διαφάνεια θα καθορίζεται από τον εκάστοτε Υπουργό».

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας