«Women in Rail»: στο τιμόνι του σιδηρόδρομου η γυναίκα, με ευρωπαϊκή απόφαση
ΕιδήσειςΕπιχειρήσειςΕυρωπαϊκή ΈνωσηΜεταφορέςΟικονομίαΥποδομέςΧρήμα 29 Σεπτεμβρίου 2021 ecotypos
Της Ντίνας Καράτζιου/
H Κοινότητα Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER) στην πρωτοπορία των κοινωνικών δικαιωμάτων. Η CER ενέκρινε ομόφωνα τη συμφωνία «Women in Rail», που αποτελεί την πρώτη αυτόνομη συμφωνία σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την ισότητα των δύο φύλων. Στόχος, η αύξηση του ποσοστού των εργαζόμενων γυναικών στο σιδηροδρομικό τομέα της Ευρώπης και η επαγγελματική τους ανέλιξη σε υψηλές θέσεις ευθύνης.
Η διείσδυση περισσότερων γυναικών στο σιδηροδρομικό τομέα, αλλά και η ισχυροποίηση της επαγγελματικής θέσης των γυναικών στο σιδηρόδρομο, επιτεύχθηκε κατά τη διάρκεια της 68ης Γενικής Συνέλευσης μεταξύ της Κοινότητα Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER) –Community of European Railway and Infrastructure Companies και την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές () European Transport Workers’ Federation). Μέσω της συμφωνίας, επισφραγίζεται η πλήρης δέσμευση των μελών της CER για την προώθηση περισσότερων πολιτικών ισότητας των φύλων και διαφορετικότητας στις εταιρείες τους. Οι δύο πλευρές, κατέληξαν σε μία δεσμευτική προσωρινή δεσμευτική συμφωνία, μετά από 7 γύρους εντατικών διαπραγματεύσεων που πραγματοποιήθηκαν το περασμένο δίμηνο Μαϊου –Ιουνίου, με στόχο την προώθηση και την αύξηση της απασχόλησης των γυναικών στο σιδηροδρομικό τομέα.
Αυτόνομη συμφωνία
Σύμφωνα με τα στελέχη των δύο πλευρών, η συμφωνία χαρακτηρίζεται ιστορική για διάφορους λόγους. Είναι, στην πραγματικότητα, η πρώτη αυτόνομη συμφωνία σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την ισότητα των φύλων. Είναι επίσης η πρώτη αυτόνομη συμφωνία στον τομέα των σιδηροδρόμων εδώ και πάνω από 15 χρόνια. Κι αυτό γιατί, η τελευταία δεσμευτική συμφωνία στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού κοινωνικού διαλόγου στον τομέα των σιδηροδρόμων ελήφθη πριν από 15 χρόνια, και αφορούσε τις συνθήκες εργασίας των μετακινούμενων εργαζομένων που ασχολούνται με διασυνοριακές διαλειτουργικές υπηρεσίες.
«Women in Rail»
Τα στελέχη της Κοινότητας Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών αναφέρουν ακόμη, ότι η συμφωνία αφορά σε διάφορους τομείς πολιτικής και πτυχές της προώθησης των γυναικών στο σιδηροδρομικό τομέα. Από τη διαδικασία πρόσληψης, τη διατήρηση και προαγωγή των γυναικών εργαζομένων, μέχρι τη δυνατότητα πρόσβασης σε επίπεδα διαχείρισης.
Αναιμική παρουσία
Σημειώνεται ότι οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν μόλις το 21% του εργατικού σιδηροδρομικού δυναμικού, με τη χώρα μας, να μην αποτελεί εξαίρεση. Οι επαγγελματικές θέσεις που καταλαμβάνουν οι γυναίκες, μετρούνται στα δάκτυλα, ειδικά όσον αφορά στις θέσεις των μηχανοδηγών, που παραδοσιακά ανδροκρατούνται. Ενδεικτικά καταγράφεται ότι στους 16 μηχανοδηγούς της ΣΤΑΣΥ δεν υπάρχει καμία γυναίκα όπως επίσης και στις εταιρείες Rail Cargo Logistics Goldair και Piraeus Europe Asia Rail Logistics (PEARL). Εξαίρεση αποτελεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην οποία εργάζονται οκτώ γυναίκες μηχανοδηγοί. Και σ΄αυτή την περίπτωση όμως, το ποσοστό είναι χαμηλό, εφόσον συγκρίνεται με το σύνολο των εργαζομένων στο συγκεκριμένο τομέα.
Η ψήφιση
Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ETF) που εκπροσωπεί τους εργαζόμενους στους σιδηροδρόμους θα ψηφίσει για την έγκριση του κειμένου στις 27 Οκτωβρίου 2021.
«Μία συμφωνία προκλήσεων»
Ο Πρόεδρος της CER και Διευθύνων Σύμβουλος της ΟBB Holding-AG κ. Andreas Matthä δήλωσε με αφορμή την επίτευξη της συμφωνίας: «Συγχαίρω όλα τα εμπλεκόμενα μέρη της διαπραγμάτευσης. Εχει επιτευχθεί πραγματικά μία συμφωνία ορόσημο. Το γεγονός αυτό, αποτελεί ένα ιδιαίτερα θετικό μήνυμα για το Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων και ένα ισχυρό σημάδι συνεργασίας μεταξύ των κοινωνικών εταίρων. Η συμφωνία αντιμετωπίζει τις τρέχουσες προκλήσεις, θέτει φιλόδοξους στόχους και αποτελεί παράδειγμα για άλλους τομείς. Γνωρίζω ότι η εφαρμογή θα δημιουργήσει επίσης προκλήσεις. Ωστόσο, ο σιδηροδρομικός τομέας πρέπει να λειτουργήσει ως πρωτοπόρος για να διασφαλίσει την ελκυστικότητα των σιδηροδρόμων ως εργοδότη και για το μέλλον».
«Ο σιδηροδρομικός τομέας χρειάζεται περισσότερες γυναίκες»
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της NS, κ. Marjan Rintel, ανέφερε χαρακτηριστικά:«Φυσικά δεν θα πρέπει να έχει σημασία αν είστε άνδρας ή γυναίκα όταν θέλετε να εργαστείτε στον σιδηρόδρομο. Αλλά για να επιτευχθεί αυτό, μερικές φορές πρέπει να αναλογιστούμε το γεγονός ότι χρειάζονται περισσότερες γυναίκες στον τομέα. Η συμφωνία women in rail είναι μια τέτοια στιγμή και γι ‘αυτό την επικροτώ ολόψυχα».
«Ο σιδηροδρομικές εταιρείες είναι προσηλωμένες στη συμφωνία»
Ο εκτελεστικός διευθυντής της CER, κ. Alberto Mazzola, υπογράμμισε, ότι «Ηη CER είναι πλήρως προσηλωμένη σε αυτήν την αυτόνομη συμφωνία και ευχαριστώ όλα τα μέλη μας, ιδίως την αντιπροσωπεία που βοήθησε στη σύνταξη του κειμένου για όλο το έργο τους. Δείχνει τι μπορεί να επιτύχει ο κοινωνικός διάλογος σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αυτή είναι μια πολύ καλή αρχή και μπορούμε να είμαστε υπερήφανοι που πρωτοστατούμε σε αυτό το θεμελιώδες θέμα».
Σχετικά Άρθρα
- Women TechEU: στήριξη στη γυναικεία επιχειρηματικότητα
- Women TechEU: 10 εκατ. ευρώ-στήριξη στη νεοφυή επιχειρηματικότητα
- ΡΑΣ: οι αλλαγές στην Ε.Ε για ανταγωνισμό-ρύθμιση στο σιδηρόδρομο
- Καμπάνια για συμμετοχή γυναικών στα τεχνικά επαγγέλματα
- ΣΤΑΣΥ: η συγκοινωνία είναι γένους θηλυκού
- Γυναίκες επιστήμονες: η Enel Green Power, δείχνει το δρόμο