Ξεκινά το χτίσιμο της πέτρας στο ιστορικό Γεφύρι της Πλάκας
ΑρχιτεκτονικήΈργαΠεριβάλλονΦυσικοί πόροι 27 Μαΐου 2019 Αργύρης
Έμπειροι Ηπειρώτες πελεκητές της πέτρας δίνουν μορφή µε σφυρί και καλέμι στους λίθινους όγκους και αυτές τις ημέρες ετοιμάζονται να ξεκινήσουν το χτίσιμο του ιστορικού γεφυριού της Πλάκας.
Σχεδόν 4,5 χρόνια μετά την κατάρρευσή του, το μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι των Βαλκανίων αρχίζει να στήνεται ξανά πέτρα- πέτρα για να επανενώσει τις όχθες του Αράχθου στα όρια των νομών Άρτας και Ιωαννίνων, συνεχίζοντας µια ιστορική διαδρομή 150 ετών. Στα Βόρεια Τζουμέρκα υπάρχει πλέον διάχυτη αισιοδοξία ότι η απαιτητική κατασκευή-πρόκληση για τον τεχνικό κόσμο της χώρας θα έχει ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του χρόνου.
«Όλα θα εξαρτηθούν από τις καιρικές συνθήκες και από τη στάθμη του ποταμού» επισημαίνει στο «Έθνος» ο εργοταξιάρχης Αλέξανδρος Παπακωστόπουλος, ο οποίος είδε τις παρατεταμένες βροχές του τελευταίου διαστήματος να δυσκολεύουν το έργο του. Το 15µελές συνεργείο μαστόρων υποδέχθηκε µε ικανοποίηση τη λιακάδα των τελευταίων ημερών και άρχισε να δουλεύει πυρετωδώς.
«Είμαστε μπροστά από το χρονοδιάγραμμα, το οποίο προέβλεπε δύο πεντάμηνες σεζόν. Παρότι πέρυσι ξεκινήσαμε Σεπτέμβριο, έχουμε καλύψει το χαμένο διάστημα και, αν ο καιρός βοηθήσει, είναι εφικτός ο στόχος να τελειώσουμε πριν από τον χειμώνα» προσθέτει ο κ. Παπακωστόπουλος.
Το καλούπι
Κατά τις εργασίες του περασμένου χρόνου στήθηκε ο μεταλλότυπος που γεφύρωσε τις δύο όχθες του ποταμού, ο οποίος θα αποτελέσει το καλούπι πάνω στο οποίο θα πατήσουν οι πέτρινοι όγκοι για το κτίσιμο του τόξου της γέφυρας. Η συγκεκριμένη μεταλλική κατασκευή προβλέπεται να παραμείνει για διάστημα μερικών μηνών μετά την ολοκλήρωση του γεφυριού και να αφαιρεθεί τους πρώτους μήνες του 2020. Όπως εξηγεί στο «Έθνος» ο δήμαρχος Βόρειων Τζουμέρκων, Γιάννης Σεντελές, αυτό θα γίνει προκειμένου να δοθεί χρόνος για τη σταθεροποίηση της κατασκευής, η οποία δεν πρέπει να αφεθεί φρέσκια στο έλεος της ορμής του ποταμού κατά τη διάρκεια του χειμώνα. «Η τεχνική εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο έχει μεγάλη εμπειρία από ανάλογες κατασκευές, είναι πιστοποιημένη και έχει εξειδικευμένο δυναμικό. Είμαστε πεπεισμένοι ότι φέτος θα δούμε το γεφύρι να στέκεται ξανά στη θέση του ολοκληρωμένο» συμπληρώνει.
Φέτος ξεπεράστηκε ίσως το μεγαλύτερο εμπόδιο που είχε να αντιμετωπίσει το συνεργείο στη διάρκεια της περσινής περιόδου. Ήταν ο δρόμος πρόσβασης μηχανημάτων και υλικών που, λόγω απουσίας εναλλακτικής επιλογής, έγινε δίπλα στην κοίτη του ποταμού, µε αποτέλεσμα να εξαρτάται από τις διαθέσεις του καιρού. Ακόμη, εξασφαλίστηκε η συναίνεση ιδιοκτητών γης της περιοχής και δημιουργήθηκε προσωρινή οδός πρόσβασης πάνω από το ανατολικό βάθρο της γέφυρας, γεγονός που δίνει τη δυνατότητα στο συνεργείο να δουλεύει ανεμπόδιστα, ανεξάρτητα από το πλάτος της κοίτης. Μέσω αυτού του δρόμου μεταφέρθηκαν στην ανατολική όχθη περίπου 1.200 κυβικά μέτρα λιθοδομής µε πέτρα από την περιοχή της Δαφνούλας Ιωαννίνων, η οποία προσομοιάζει σε αυτήν της αρχικής κατασκευής.
Το χτίσιμο
Οι ντόπιοι έμπειροι τεχνίτες δίνουν στις πέτρες την κατάλληλη μορφή και τις επόμενες ημέρες ξεκινούν την τοποθέτησή τους για το κτίσιμο του ανατολικού βάθρου. Οδηγός για το στήσιμο του γεφυριού, εκτός από τις φωτογραφίες, αποτελεί το δυτικό βάθρο, το οποίο έμεινε όρθιο έπειτα από την κατάρρευση του γεφυριού την 1η Φεβρουαρίου 2015. Ως συγκολλητικό υλικό θα χρησιμοποιηθεί ειδικό κονίαμα, που προσομοιάζει σε αυτό της αρχικής κατασκευής και αναπτύχθηκε στα εργαστήρια του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), το οποίο έχει κάνει τη μελέτη του απαιτητικού έργου και διατηρεί την επίβλεψη της κατασκευής του από την ανάδοχο εταιρεία «ΝΗΡΙΚΟΣ ΑΕ».
Πηγή: “Έθνος”
Σχετικά Άρθρα
- Μηχανικοί: τελευταίο αντίο στον «μαχητή της ζωής» Γιάννη Θεοδωράκη
- ΕΛΛΕΤ: εκδήλωση για προστασία της Πλάκας από τον υπερτουρισμό
- Πενθήμερο εργαστήριο αποκατάστασης καλντεριμιού και ξερολιθιάς
- meteo: πέντε απαντήσεις για την κακοκαιρία του Αυγούστου
- ΕΛΛΕΤ: αυθαίρετη χρήση μπαρ σε κτίριο του Πανεπιστημίου Αθηνών
- Μετρό: προς λειτουργία η γραμμή Πειραιά νέα επέκταση στο Ίλιον