ecopress
Με ημερομηνία 12 Αυγούστου 2022 δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ η Υπουργική Απόφαση του ΥΠΕΝ Κώστα Σκρέκα, που ορίζει τις προτεραιότητες στη χορήγηση όρων σύνδεσης από... ΥΠΕΝ: στο ΦΕΚ η απόφαση για του όρους σύνδεσης ΑΠΕ- τι λέει ο ΣΥΡΙΖΑ

Με ημερομηνία 12 Αυγούστου 2022 δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ η Υπουργική Απόφαση του ΥΠΕΝ Κώστα Σκρέκα, που ορίζει τις προτεραιότητες στη χορήγηση όρων σύνδεσης από τον ΑΔΜΗΕ και το ΔΕΔΔΗΕ στους σταθμούς ΑΠΕ.

Η απόφαση προβλέπει «κούρεμα» ισχύος ανά αίτηση και πλαφόν ανά κατηγορία, δίνοντας προβάδισμα σε έργα κοντά στα σύνορα, σε στρατηγικές επενδύσεις και έργα που προορίζονται για τη σύναψη PPAs.

-«Η Υπουργική Απόφαση καταργεί τη χρονική σειρά προτεραιότητας στη σύνδεση έργων ΑΠΕ στο δίκτυο, ακόμα και για έργα που ωρίμασαν και περιμένουν χρόνια και  εισάγει φωτογραφικούς όρους για την εξυπηρέτηση ημετέρων ακόμα και για σύνδεση έργων που δεν είναι έτοιμα» αναφέρουν σε κοινή δήλωση τους οι Σωκράτης Φάμελλος και Πέτη Πέρκα, αρμόδιοι για θέματα ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ.

Οι ίδιοι προσθέτουν  ότι: «ενδεικτικό του αλαλούμ που δημιούργησαν οι δεξιοί «άριστοι» είναι ότι σήμερα περιμένουν για άδεια και όρους σύνδεσης έργα ΑΠΕ ισχύος 25GW με απαιτούμενο επιπλέον ενεργειακό δυναμικό για ΑΠΕ στο νέο ΕΣΕΚ μόνο 6 GW  έως το 2030 (πλέον των συνδεδεμένων και με όρους σύνδεσης έργων)!»

Η νέα απόφαση

Η υπουργική απόφαση του ΥΠΕΝ έχει τίτλο «Καθορισμός πλαισίου προτεραιότητας στη χορήγηση οριστικών Προσφορών Σύνδεσης για σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ και σταθμούς αποθήκευσης από τον Διαχειριστή του Δικτύου και τον Διαχειριστή του Συστήματος, συμπεριλαμβανομένων των περιοχών που έχουν χαρακτηριστεί ως κορεσμένα δίκτυα κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης, σύμφωνα με το άρθρο 89 του ν. 4951/2022» δείτε ολόκληρη την απόφαση του ΥΠΕΝ στο ΦΕΚ

Τα βασικά σημεία της νέας απόφασης του ΥΠΕΝ, που εκδόθηκε σε εφαρμογή  άρθρο 89 του νόμου 4951/2022 για τις ΑΠΕ είναι:

-Καθορίζονται 6 ομάδες προτεραιότητας, με μεγάλο πλήθος υποομάδων για κάθε ομάδα  καθώς και μία ομάδα παράλληλης εξέτασης.

-Προβλέπεται απόκλιση ισχύος20%, δηλαδή «κούρεμα» στην ισχύ κάθε έργου για την οποία θα χορηγηθεί προσφορά σύνδεσης, σε σχέση με την ισχύ που αναγράφεται στη Βεβαίωση Παραγωγού του..

-Εισάγεται πλαφόν στην ισχύ προσφορών σύνδεσης ανά υποομάδα, ώστε να καθορίζεται ένα μέγιστο όριο ισχύος, το οποίο μπορεί να διατεθεί από τον Διαχειριστή για την χορήγηση Οριστικών Προσφορών Σύνδεσης.

-Προτεραιότητα με βάση την κατάταξη των ομάδων και υποομάδων έχουν:

Α) οι σταθμοί σε περιοχή με απόσταση έως 30 χιλιομέτρων από τα σύνορα και ισχύ πάνω από 200 Μεγαβάτ με  μέγιστο όριο ισχύος προσφορών σύνδεσης 800 μεγαβάτ και η απόκλιση ισχύος 20%. Ακολουθούν στην υποομάδα Α2

Β) οι στρατηγικές επενδύσεις, με μέγιστο όριο ισχύος προσφορών σύνδεσης 1600 μεγαβάτ και απόκλιση ισχύος 20%,

Γ) οι σταθμοί άνω των 100 Μεγαβάτ στη Δυτική Μακεδονία, με μέγιστο όριο ισχύος προσφορών σύνδεσης 1500 μεγαβάτ και απόκλιση ισχύος 20%.

Δ) οι σταθμοί με Βεβαίωση Ειδικών Έργων ή κοινά αιτήματα χορήγησης οριστικής προσφοράς σύνδεσης πάνω από 150 μεγαβάτ, με μέγιστο όριο ισχύος προσφορών σύνδεσης 700 Μεγαβάτ και απόκλιση ισχύος 20%.

-Στα έργα προτεραιότητας είναι και τα έργα που προορίζονται για τη σύναψη PPAs. Το μέγιστο όριο ισχύος προσφορών σύνδεσης είναι 1.500 Μεγαβάτ και η Απόκλιση Ισχύος 20%. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, θα πρέπει ο παραγωγός είτε να έχει ήδη συνάψει PPAs ή να δεσμεύεται για τη σύναψή του, το οποίο θα πρέπει να καλύπτει τουλάχιστον το 80% της παραγόμενης ενέργειας του σταθμού ΑΠΕ.

Η ανακοίνωση των Φάμελλου- Πέρκα

Για την Υπουργική Απόφαση αλλαγής προτεραιοτήτων στη χορήγηση όρων σύνδεσης στους σταθμούς ΑΠΕ, στην κοινή δήλωση  των Σωκράτη Φάμελλου και Πέτης Πέρκας τομεάρχη και αν. τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ,, με τίτλο:  «προκλητικά ρουσφέτια της ΝΔ και στα έργα ΑΠΕ ενώ η ενεργειακή αγορά καταρρέει» αναφέρονται τα ακόλουθα:

-“Ο κος Σκρέκας αντί να ασχοληθεί με την ακραία κρίση ακρίβειας και την ενεργειακή ανασφάλεια, στην οποία έχει οδηγήσει την Ελλάδα η κυβέρνηση Μητσοτάκη, δεν χάνει ευκαιρία ακόμα και μέσα στον Αύγουστο να εξυπηρετήσει συμφέροντα ημετέρων εντείνοντας το αδιέξοδο στις επενδύσεις έργων ΑΠΕ, εις βάρος της ενεργειακής δημοκρατίας και του διαφανούς και δικαίου ανταγωνισμού.

Η αρχή έγινε με το άρθρο 89 του νόμου 4951/2022 για τις ΑΠΕ, που άλλαξε τις προτεραιότητες στη χορήγηση όρων σύνδεσης έργων ΑΠΕ στο δίκτυο και έδωσε το δικαίωμα στον Υπουργό να ορίσει άλλες με υποκειμενισμό και αδιαφάνεια.

Η ΥΑ που εκδόθηκε επιβεβαιώνει ότι περνάμε τις τελευταίες μέρες της Πομπηίας Μητσοτάκη, όπου το εκτεταμένο πλιάτσικο στη δημόσια περιουσία συνδυάζεται με κανόνες Άγριας Δύσης στην αγορά και στις εξυπηρετήσεις ημετέρων Η έκδοση δε της ΥΑ τον Δεκαπενταύγουστο αποδεικνύει ότι η Δεξιά του Μητσοτάκη δεν έχει ούτε ιερό ούτε όσιο.

Οι προτεραιότητες σύνδεσης των έργων ΑΠΕ στο δίκτυο άλλαξαν πρώτα από όλα γιατί η κυβέρνηση μας οδήγησε σε ανεπάρκεια δικτύων και ηλεκτρικού χώρου εφόσον η «υπερθέρμανση» των ΑΠΕ του κ. Χατζηδάκη οδήγησε στο να υπάρχει πληθωρισμός βεβαιώσεων για έργα ΑΠΕ που δεν θα γίνουν ποτέ. Η χαρά του “αεριτζή” δηλαδή.

Με την ΥΑ, που εκδόθηκε σε εφαρμογή του άρθρου 89, η κυβέρνηση αλλάζει τους όρους, ώστε στο δίκτυο να συνδέονται μόνο οι κολλητοί και τα μεγάλα συμφέροντα και όχι οι σοβαρές επενδύσεις που έχουν σειρά με βάση την ημερομηνία ωρίμανσης ούτε τα μικρά και μεσαία έργα που θα ενίσχυαν και τον ενεργειακό πλουραλισμό.

Η ΥΑ καταρτίστηκε με αδιαφάνεια και χωρίς να προηγηθεί  διαβούλευση με τους φορείς των ΑΠΕ, την επιστημονική κοινότητα και τους λοιπούς κοινωνικούς φορείς, ώστε ο Υπουργός να εισάγει απερίσπαστος διακρίσεις και αποκλεισμούς.

Η ΥΑ καταργεί τη χρονική σειρά προτεραιότητας στη σύνδεση έργων ΑΠΕ στο δίκτυο, ακόμα και για έργα που ωρίμασαν και περιμένουν χρόνια και  εισάγει φωτογραφικούς όρους για την εξυπηρέτηση ημετέρων ακόμα και για σύνδεση έργων που δεν είναι έτοιμα. Ενδεικτικό του αλαλούμ που δημιούργησαν οι δεξιοί «άριστοι» είναι ότι σήμερα περιμένουν για άδεια και όρους σύνδεσης έργα ΑΠΕ ισχύος 25GW με απαιτούμενο επιπλέον ενεργειακό δυναμικό για ΑΠΕ στο νέο ΕΣΕΚ μόνο 6 GW  έως το 2030 (πλέον των συνδεδεμένων και με όρους σύνδεσης έργων)!

Η ΥΑ αποτελεί άλλη μια απόδειξη της επιλογής της κυβέρνησης της ΝΔ να λύσει το βραχυκύκλωμα του περιορισμένου ηλεκτρικού χώρου που η ίδια δημιούργησε με την κλασσική της συνταγή, κάνοντας δηλαδή την κρίση ευκαιρία, ικανοποιώντας συγκεκριμένα μεγάλα συμφέροντα και ρουσφέτια.

Είναι προφανές ότι η ΥΑ πρέπει να ακυρωθεί και να προκύψει μετά από δημόσιο διάλογο νέο πλαίσιο. Όμως ξέρουμε ότι δεν είναι δυνατό να περιμένουμε διόρθωση των μεγάλων ενεργειακών προβλημάτων της χώρας από μια κυβέρνηση που κατέληξε να εξαρτά την επιβίωση της από την ευρύτατη παραβίαση ακόμα και των συνταγματικών κανόνων, όπως απέδειξε το σχέδιο παρακολούθησης και υποκλοπών πολιτικών, δημοσιογράφων και πιθανά και άλλων πολιτών ή επιχειρηματιών.

Το μόνο που μπορούν να προσφέρουν στη χώρα είναι η ταχύτατη παραίτηση τους».

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας