ΥΠΕΝ: υπέρογκες οι αυξήσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας
ΕιδήσειςΕνέργειαΕπιχειρήσειςΕυρωπαϊκή ΈνωσηΟικονομίαΧρήμα 25 Οκτωβρίου 2021 Αργύρης
Του Κώστα Βουτσαδάκη/
Αυξήσεις από 30 έως 170 % στο ανταγωνιστικό σκέλος των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας καταγράφονται το τελευταίο τρίμηνο, σύμφωνα με τις καταγγελίες καταναλωτών στην ΕΚΠΟΙΖΩ, ανέφερε η αντιπρόεδρος της Ένωσης Παναγιώτα Καλαποθαράκου μιλώντας τη Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2021 , σε ημερίδα που πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.
Η κα Καλαποθαράκου ανέφερε ότι οι καταγγελίες που έχουν σχέση με την προμήθεια ενέργειας έχουν εκτοξευθεί το τελευταίο διάστημα και αφορούν μεταξύ άλλων την πολυπλοκότητα των τιμολογίων, έλλειψη ενημέρωσης για τις ρήτρες αναπροσαρμογής, ασαφείς ή παραπλανητικούς ισχυρισμούς, καταχρηστικούς όρους και “ψιλά γράμματα”, αδικαιολόγητες χρεώσεις, αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Στην ίδια ημερίδα η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Αλεξάνδρα Σδούκου, ανέφερε μεταξύ άλλων: “Βιώνουμε μια παγκόσμια οικονομική κρίση. Όλοι αντιλαμβανόμαστε, καθώς λαμβάνουμε τους λογαριασμούς, ότι έχει οδηγήσει σε υπέρογκες αυξήσεις. Οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν εξαπλασιαστεί με αποτέλεσμα να εκτοξευθεί και η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία κάποιες ημέρες τον Οκτώβριο ήταν 250 ευρώ ανά μεγαβατώρα ενώ τον Ιανουάριο ήταν 51 ευρώ. Όλα αυτά έχουν σαν αποτέλεσμα την μετακύλιση του κόστους στους καταναλωτές και την αποτύπωση στους λογαριασμούς που λαμβάνουμε. Η αντίδραση της κυβέρνησης ήταν άμεση, μπορεί να μην είναι αρκετή γιατί είναι μικρό το ποσό των 500 εκατ. ευρώ μπροστά σε αυτήν την κρίση. Παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις και θα παρέμβουμε περαιτέρω αν χρειαστεί. Η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες της ΕΕ που έλαβε οριζόντια μέτρα στήριξης των καταναλωτών με τη δημιουργία του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης. Επιπλέον, ζητήσαμε από τους εταίρους τη λήψη κεντρικών αποφάσεων για την αντιμετώπιση της κρίσης. Είναι υποχρέωση μας να ενισχύσουμε τη διαφάνεια προκειμένου οι καταναλωτές να επιλέγουν τα προϊόντα που τους ταιριάζουν”.
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Καταναλωτή, Σωτήρη Αναγνωστόπουλο, οι καταγγελίες των καταναλωτών εστιάζονται κυρίως στον τρόπο τιμολόγησης, το υψηλό ποσοστό των ρυθμιζόμενων χρεώσεων (αφορούν τη χρήση δικτύων , ΕΤΜΕΑΡ κλπ.) και τη δυσκολία κατανόησης του περιεχομένων των συμβάσεων και των χρεώσεων.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή Λευτέρης Ζαγορίτης προέβλεψε βαρύ χειμώνα για τους καταναλωτές ενώ εξέφρασε την πεποίθηση ότι η κυβέρνηση θα λάβει γενναία μετρα για την προστασία ιδίως των πιο ευάλωτων. Σημείωσε ότι στο 10μηνο του 2021 (ως τις 20 Οκτωβρίου) οι αναφορές για τον τομέα ενέργειας ήταν αυξημένες κατά 44,5 % σε σχέση με πέρυσι και αφορούν κυρίως τις χρεώσεις προμήθειας, τις ρήτρες αναπροσαρμογής (για την ύπαρξη των οποίων όπως είπε σε ορισμένες περιπτώσεις δεν ενημερώνονται οι καταναλωτές), τις οχλήσεις για ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς κατά παράβαση του σχετικού πλαισίου. Ανέφερε ακόμη ότι ο Συνήγορος θα προχωρήσει σε δημοσιοποίηση των πρακτικών που είναι αντίθετες στο νόμο και νοθεύουν τον ανταγωνισμό με τους συνεπείς προμηθευτές.
Ο πρόεδρος της ΡΑΕ Αθανάσιος Δαγούμας ανέφερε ότι είναι σε εξέλιξη η διερεύνηση του βαθμού συμμόρφωσης των προμηθευτών προς τις αποφάσεις της Αρχής για τη διασφάλιση διαφάνειας στις χρεώσεις και όταν ολοκληρωθεί θα υπάρξουν θετικές αναφορές αλλά και κυρώσεις. Το Νοέμβριο θα ολοκληρωθεί η διαβούλευση για την τυποποίηση των εντύπων (συμβάσεις, λογαριασμοί) ενώ θα προχωρήσει επίσης η κατηγοριοποίηση των τιμολογίων ανάλογα με τη διαβάθμιση του κινδύνου που αναλαμβάνει ο καταναλωτής. Σημείωσε τέλος ότι στην αγορά διατίθενται 249 τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας και 84 φυσικού αερίου, που σημαίνει ότι ο ανταγωνισμός είναι έντονος αλλά και η σύγκριση δύσκολη για τους καταναλωτές.
Ο εκπρόσωπος του Ελληνικού Συνδέσμου Εμπόρων & Προμηθευτών Ηλεκτρικής Ενέργειας Γιώργος Παναγιώτου τόνισε πως τόσο οι καταναλωτές όσο και οι προμηθευτές υφίστανται τις συνέπειες της διεθνούς ενεργειακής κρίσης με την αύξηση των τιμών, μέρος της οποίας οι προμηθευτές προσπαθούν να απορροφήσουν ενώ το υπόλοιπο μετακυλίεται στον καταναλωτή μέσω των ρητρών. Υπογράμμισε ότι στο κόστος της ενέργειας περιλαμβάνονται και πλήθος χρεώσεων που είναι συχνά ανεξήγητες και τόνισε πως προϋπόθεση για να υπάρχει διαφάνεια στα τιμολόγια λιανικής είναι να υπάρξει προηγουμένως στο επίπεδο της χονδρικής.
Τέλος ο εκπρόσωπος του Ελληνικού Συνδέσμου Προμηθευτών Ενέργειας Κώστας Παπαμιχαήλ ανέφερε ότι η τυποποίηση των συμβάσεων και των λογαριασμών δεν πρέπει να οδηγήσει σε ομογενοποίησή τους.
Σχετικά Άρθρα
- ΕΚΠΟΙΖΩ: βροχή οι καταγγελίες για λογαριασμούς ρεύματος
- ΡΑΑΕΥ: τηλεφωνικές απάτες σε βάρος καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας
- ΕΚΠΟΙΖΩ: κατέθεσε την πρώτη συλλογική αγωγή κατά της ΔΕΗ
- ΕΚΠΟΙΖΩ: παράνομες και καταχρηστικές οι αλλαγές λογαριασμών
- ΕΚΠΟΙΖΟ: πάροχος άλλαξε τη ρήτρα αναπροσαρμογής μετά από συλλογική αγωγή
- ΡΑΑΕΥ: Από 1ης Φεβρουαρίου ο ενεργειακός διαμεσολαβητής