ecopress
Του Αργύρη Δεμερτζή/ Τις κατευθύνσεις στις οποίες θα κινηθεί σε τρία μεγάλα θέματα, στη βραχύβια θητεία του λόγω επικείμενων εκλογών, τα οποία  συνδέονται με... Υπουργός ειδικής αποστολής για τα συντρίμμια των Τεμπών και τα μεγάλα έργα

Του Αργύρη Δεμερτζή/

Τις κατευθύνσεις στις οποίες θα κινηθεί σε τρία μεγάλα θέματα, στη βραχύβια θητεία του λόγω επικείμενων εκλογών, τα οποία  συνδέονται με τον πυρήνα των πραγματικών αιτίων της πολύνεκρης τραγωδίας στα Τέμπη, τη διαχρονική διάλυση των σιδηροδρόμων αλλά και τη διαχείριση των μεγάλων έργων και εκκρεμών συμβάσεων περιέγραψε ο Γιώργος Γεραπετρίτης, αναλαμβάνοντας, όπως είπε με ειδική εντολή του πρωθυπουργού, συγκεκριμένα από τα καθήκοντα του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, στη θέση του παραιτηθέντος προκατόχου του Κώστα Καραμανλή.

Με νέα παραγγελία του ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος ζητάει τον εντοπισμό των υπευθύνων «όποιοι κι αν είναι, όπου κι αν ανήκουν, απ΄ όπου και αν προέρχονται» για την τραγωδία στα Τέμπη και υπερφαλαγγίζοντας το σενάριο να περιοριστεί η διερεύνηση ευθυνών για την τραγωδία στα Τέμπη στο «ανθρώπινο λάθος του σταθμάρχη» τονίζει ότι: «δεν πρέπει, να παγιδευτεί η δικανική κρίση σε ποινικές ευθύνες συγκεκριμένων ατόμων και μόνο».

Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ανακοινώνει ότι «μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα που συνέβη στην περιοχή των Τεμπών με τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών, η ΡΑΣ ξεκίνησε χθες τη διαδικασία αυτεπάγγελτης έρευνας».

Συγκλονισμένη είναι ολόκληρη η χώρα από την τραγωδία στα Τέμπη, ενώ ο αριθμός των θυμάτων από την σύγκρουση επιβατικής αμαξοστοιχίας με εμπορική στην περιοχή Ευαγγελισμός το βράδυ της Τρίτης, διαρκώς αυξάνεται – το απόγευμα της Πέμπτης 2 Μαρτίου 2027 ανακοινώθηκαν επισήμως 57 νεκροί– και συνεχίζονται οι έρευνες στα συντρίμμια των αμαξοστοιχιών για αγνοούμενους.

Οι τρεις προτεραιότητες: από τα συντρίμμια των Τεμπών στα μεγάλα έργα 

Τα θέματα, που ανέδειξε ως προτεραιότητες η αλλαγή φρουράς στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τα οποία βεβαίως έχουν μακρά και διαχρονική διαδρομή και η αντιμετώπισης τους πέραν πολύ συγκεκριμένων καίριων παρεμβάσεων δεν μπορεί να γίνει στον μικρό χρονικό ορίζοντα, έως την προκήρυξη των επικείμενων εθνικών εκλογών έχουν ως εξής:

1. Διερεύνηση των πραγματικών αιτιών της τραγωδίας

Στην Ελλάδα δεν υπάρχει ανεξάρτητη αρχή διερεύνησης των σιδηροδρομικών ατυχημάτων, ώστε να ερευνηθούν και να τεκμηριωθούν τα πραγματικά αίτια του μεγαλύτερου και σφοδρότερου των τελευταίων τουλάχιστον πενήντα ετών πολύνεκρου ατυχήματος στα Τέμπη, με θεσμικές και τεχνικές επιστημονικές εγγυήσεις.

Με νόμο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που ψηφίστηκε τον Ιανουάριο του 2023 συστάθηκε νέος οργανισμός διερεύνησης σιδηροδρομικών και αεροπορικών ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), ο οποίος στηλιτεύτηκε και καταψηφίστηκε από την αντιπολίτευση στη διάσταση που προβλέπει αντί της δημιουργίας ανεξάρτητης αρχής τη σύσταση ενός σχήματος εποπτευόμενου φορέα από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ο νέος φορέας δεν έχει ακόμη συσταθεί  και για να λειτουργήσει απαιτούνται χρόνος και διαδικασίες σύστασης, στελέχωσης, διοίκησης και οργάνωσης.

Ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ανακοίνωσε ότι:«σήμερα κιόλας θα συσταθεί μία επιτροπή εμπειρογνωμόνων ad hoc, η οποία θα μελετήσει τα συστημικά αίτια, που οδήγησαν στην τραγωδία, την οποία όλοι βιώνουμε σήμερα, τις παθολογίες, τις αδράνειες οι οποίες υπήρξαν διαχρονικά, εφόσον υπήρξαν και όχι βεβαίως, για να αποδοθούν ευθύνες, το οποίο αποτελεί αντικείμενο της ήδη υφιστάμενης δικαστικής έρευνας» προσθέτοντας ότι: «η διερεύνηση των αιτιών θα γίνει με τρόπο ο οποίος θα είναι διαφανής και απολύτως ενδελεχής. Αυτή είναι η σαφής εντολή του πρωθυπουργού».

2. Τα έργα και τις εκκρεμείς συμβάσεις του σιδηροδρόμου

 Κυρίαρχο θέμα είναι η  επικείμενη παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τη διαχείριση των έργων και τη λειτουργία των σιδηροδρόμων. Γεγονός που αποτελεί συν όλων των άλλων και δημοσιονομική απειλή καθώς ενδεχόμενη καταδίκη της χώρας μας θα σημάνει και απαίτηση των Βρυξελλών για επιστροφή των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων για τα έργα αλλά και αποκλεισμό από τις νέες ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις. Στις 15 Φεβρουαρίου 2023, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο επειδή δεν εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις που υπέχει δυνάμει της οδηγίας για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου (2012/34/ΕΕ).

Η Ελλάδα είχε υποχρέωση τη σύναψη συμβατικής συμφωνίας μεταξύ της εθνικής αρμόδιας αρχής και του διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής το αργότερο έως τις 16 Ιουνίου 2015. Δεν το έπραξε έως τον Δεκέμβριο του 2020, οπότε η Κομισιόν  και απέστειλε αιτιολογημένη γνώμη τον Δεκέμβριο του 2021. Δεδομένου ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να παραβιάζει την οδηγία, η Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η χώρα μας όφειλε και δεν το έπραξε, να έχει εφαρμόσει κανόνες αξιολόγησης της αποδοτικότητας  των σιδηροδρομικών έργων με κριτήρια όπως την ταχύτητα των δρομολογίων, την ικανοποίηση των πελατών και την προστασία του περιβάλλοντος.  Οι συμφωνίες αυτές περιλαμβάνουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του κράτους μέλους και του διαχειριστή ή των διαχειριστών υποδομής. Καλύπτουν όλες τις πτυχές διαχείρισης της υποδομής, τις οικονομικές υποχρεώσεις του κράτους μέλους, τις απαιτήσεις αποδοτικότητας για τον διαχειριστή υποδομής, τις υποχρεώσεις υποβολής αναφορών και τους κανόνες για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης και σοβαρών διαταραχών σε λειτουργίες. Περιλαμβάνουν επίσης διορθωτικά μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται σε περίπτωση που ένα από τα μέρη παραβαίνει τις συμβατικές του υποχρεώσεις ή, σε εξαιρετικές περιστάσεις, σε περίπτωση που επηρεάζεται η διαθεσιμότητα δημόσιας χρηματοδότησης. Οι συμφωνίες περιλαμβάνουν ένα πενταετές χρηματοδοτικό πλαίσιο για την κατασκευή, την αναβάθμιση και τη συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής, το οποίο καθιστά προβλέψιμη τη δημόσια χρηματοδότηση.

Τα έξι κομβικά σιδηροδρομικά έργα, ύψους 4 δις ευρώ βρίσκονται στην κορυφή του ενδιαφέροντος, καθώς είναι  σε κρίσιμο σημείο οι διαδικασίες  για τον διαγωνισμό ανάθεσης. Συγκεκριμένα  βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο από το υπουργείο υποδομών Μεταφορών και την ΕΡΓΟΣΕ, που πλέον  είναι ακέφαλη – μετά την τραγωδία των Τεμπών υπέβαλαν παραιτήσεις οι πρόεδροι ΕΡΓΟΣΕ και ΟΣΕ Χρήστος Βίνης και Σπύρος Πατέρας – ο λεγόμενος ανταγωνιστικός διάλογος με τους αναδόχους που προεπελέγησαν στην πρώτη φάση του διαγωνισμού για να «κλειδώσουν» οι βασικές τεχνικές, χρηματοοικονομικές και νομικές παράμετροι των έργων και οι υποψήφιοι ανάδοχοι να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές στο πλαίσιο της Β΄ φάσης των διαγωνισμών, για τη σύναψη των συμβάσεων.

Με την ολοκλήρωσή των έξι κομβικών αυτών έργων, θα επιτευχθεί η αναβάθμιση του κύριου σιδηροδρομικού άξονα της χώρας, με κύρια χαρακτηριστικά τη βελτίωση της ασφάλειας, την αύξηση αξιοπιστίας του σιδηροδρόμου και κατά συνέπεια την προσέλκυση μεγαλύτερου μεταφορικού έργου, σε σχέση με τα οδικά μέσα. Θα επιτευχθεί ακόμα η διασύνδεση των βασικών λιμένων της χώρας με τον βασικό σιδηροδρομικό άξονα και θα ενισχυθεί η διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση με την υπόλοιπη νοτιοανατολική Ευρώπη.

Ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σχετικά είπε ότι: « δεύτερη εντολή είναι να διασφαλίσουμε τις διαδικασίες εκσυγχρονισμού των υποδομών, οι οποίες έχουν ήδη δρομολογηθεί, ώστε να μην υπάρξει κανένα ζήτημα σε ότι αφορά την ταχύτητα των έργων, τα οποία ήδη έχουν αναληφθεί»

3. Τα έργα και τα μέτρα αποκατάστασης της ασφάλειας στο σιδηρόδρομο

Η σύμβαση για το ETCS (European Traffic Control System), το αυτόματο σύστημα αποτροπής σύγκρουσης τρένων από ανθρώπινο λάθος είναι στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος. Η περιβόητη σύμβαση υπογράφτηκε το 2016 και έκτοτε τροποποιήθηκε 5 φορές χωρίς να λειτουργεί μέχρι σήμερα. Το κρίσιμο αυτό έργο εκσυγχρονισμού της σηματοδότησης και του αυτόματου ελέγχου κυκλοφορίας στη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης, που όπως επισημαίνεται από τους ειδικούς αν λειτουργούσε, θα απέτρεπε το δυστύχημα στα Τέμπη είναι κυριολεκτικά μετέωρο.

Όπως επιβεβαιώνει η επιστολή παραίτησης του προέδρου ETCS της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστου Κατσούλη Διπλωματούχου Ηλεκτρολόγου Μηχανικού τον Απρίλιο του 2022, με την οποία επισήμανε αδυναμία παραλαβής του. Λόγω σωρείας τεχνικών αστοχιών και τεχνολογικών ασυμβατοτήτων, με αποτέλεσμα με νέες διορθωτικές παρεμβάσεις να έχει μετατεθεί η ορθή υλοποίηση του για τον ερχόμενο Μάιο.

Η μη λειτουργία φωτοσημάτων και συστημάτων τηλεδιοίκησης ακόμη και εγκατεστημένων εδώ και πολλά έτη, που έχει ως αποτέλεσμα τα τρένα να κάνουν «τυφλά» δρομολόγια. Πρόκειται για ακριβοπληρωμένα έργα με κοινοτική συγχρηματοδότηση με πολλά και δυσκολα εκκρεμεί θέματα προς αντιμετώπιση, όπως η έλλειψη συμβατότητας του λογισμικού από τη μια εργολαβία στην άλλη, που έχει ως αποτέλεσμα τα επιμέρους συστήματα για την ασφάλεια των δρομολογίων να μην επικοινωνούν πολλές φορές μεταξύ τους.

Οι ελλείψεις προσωπικού σε κρίσιμες ειδικότητες, όπως μηχανοδηγών, κλειδούχων, σταθμαρχών, η χαμηλή εκπαίδευση και ειδίκευση, όπως αποκάλυψε τη περίπτωση του «μοιραίου» σταθμάρχη της πολύνεκρής τραγωδίας. Ο σταθμάρχης, που έχει γίνει κεντρικό πρόσωπο της πολύνεκρης τραγωδίας, σε ηλικία 60 ετών από εργαζόμενος στις αποσκευές του ΟΣΕ στο παρελθόν, αφού περιπλανήθηκε επί πολλά χρόνια με την κινητικότητα σε άλλες υπηρεσίες του δημοσίου έκανε αίτηση και με ταχύρυθμη εκπαίδευση έγινε σταθμάρχης στη Λάρισα. Η περίπτωση επιβεβαιώνει την υποστελέχωση του σιδηροδρόμου, όπου μαζικές μόνιμες προσλήψεις έχουν να γίνουν από τη δεκαετία του 80 ενώ τα τελευταία χρόνια γίνονται μαζικές αποχωρήσεις συνταξιοδοτήσεων. Σε εξέλιξη είναι 90 προσλήψεις μηχανοδηγών και κλειδούχων, που έχουν καθυστερήσει πάνω από ένα χρόνο.

Ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε στη δήλωση του ότι: « η εντολή του πρωθυπουργού είναι να υπάρξουν οι άμεσες ενέργειες για την αποκατάσταση της ασφάλειας των μεταφορών στο επίπεδο των Σιδηροδρομικών Μεταφορών για να υπάρξει και μία εμπέδωση ασφάλειας και στην ψυχολογία των πολιτών».

Με ειδική εντολή ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών

 «Ήθελα να επισημάνω ότι αναλαμβάνω με μία ειδική εντολή από τον Πρωθυπουργό. Αναλαμβάνω τις αρμοδιότητες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με σκοπό τρία συγκεκριμένα πράγματα: Το πρώτο και πιο θεμελιώδες είναι να διερευνήσουμε τους λόγους για τους οποίους φτάσαμε στο σημείο να θρηνήσουμε απώλεια ανθρώπινων ψυχών.  Η διερεύνηση των αιτιών θα γίνει με τρόπο ο οποίος θα είναι διαφανής και απολύτως ενδελεχής. Αυτή είναι η σαφής εντολή του Πρωθυπουργού» τόνισε στην σύντομη τελετή ανάληψης των καθηκόντων του ο Γ. Γεραπετρίτης, αφού σημείωσε τις τρεις προτεραιότητες του για τη διερεύνηση του δυστυχήματος, τα έργα και την ασφάλεια του σιδηροδρόμου, όπως αναφέρονται παραπάνω, ο ίδιος σημείωσε ότι:

-«Βιώνουμε μέρες οι οποίες είναι πραγματικά μαύρες για τη χώρα. Μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών η χώρα βιώνει εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες και όλοι είμαστε συντετριμμένοι. Θα ήθελα πρώτα από όλα να ευχαριστήσω τον Υπουργό, όχι μόνο για την εν γένει παρουσία του στο Υπουργείο, πρωτίστως για το πολιτικό του υπόδειγμα και την ευθιξία την οποία υπέδειξε να παραιτηθεί, αναλαμβάνοντας την αντικειμενική πολιτική ευθύνη που συντρέχει σε τέτοιες περιπτώσεις απώλειας ανθρώπινων ζωών, τόσο άδικα, τόσο ανέξοδα».

Δεν αναλαμβάνει την καθημερινή διαχείριση του υπουργείου

Ο νέος υπουργός είπε ακόμη ότι:  «δεν αναλαμβάνω την διαχείριση την καθημερινή του Υπουργείου, υφίστανται οι Υφυπουργοί οι οποίοι είναι παρόντες και οι οποίοι θα συνεχίσουν να ασκούν το πολιτικό έργο της καθημερινότητας, θα συνεχίσουν την δουλειά τους, όπως και οι Γενικοί Γραμματείς. Θα ήθελα και πάλι να επισημάνω ότι η δουλειά του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα συνεχιστεί απρόσκοπτα. Θέλω να σας πω, εντελώς ειλικρινά, ότι αισθάνομαι πολύ μεγάλο χρέος και ευθύνη αναλαμβάνοντας αυτή την ειδική εντολή του Πρωθυπουργού. Είναι μία πάρα πολύ βαριά ευθύνη. Έχω συνηθίσει στη ζωή μου να αναλαμβάνω τέτοιες ευθύνες και επειδή βρισκόμαστε μπροστά σε μία πραγματική τραγωδία, εγώ θέλω πρώτα από όλα, να ζητήσω συγνώμη από τις οικογένειες των ανθρώπων που χάθηκαν, κάνοντας μία συνολική αυτοκριτική και για όλο το πολιτικό σύστημα και την Πολιτεία και θέλω ειλικρινά κοιτώντας στα μάτια τους ανθρώπους αυτούς, να πω ότι αυτό το δύσκολο και στενάχωρο έργο θα φτάσει μέχρι τέλος. Θα διερευνηθούν όλα και όλα θα τεθούν υπόψη των Ελλήνων πολιτών».

Για «ανθρώπινο λάθος» μίλησε ο απερχόμενος υπουργός

Ο απερχόμενος υπουργός Κώστας Καραμανλής μίλησε για «ανθρώπινο λάθος» λέγοντας πως «η πατρίδα μας βιώνει δυστυχώς μια εθνική τραγωδία. Και τίποτα δεν έχει σημασία μπροστά στο ότι χάθηκαν άδικα τόσες ανθρώπινες ζωές. Δυστυχώς, φαίνεται πως ένα ανθρώπινο λάθος οδήγησε  σ’ αυτήν την ανείπωτη τραγωδία. Όλα όμως θα διερευνηθούν με τον πιο αντικειμενικό τρόπο, όπως δεσμεύθηκε ο Πρωθυπουργός». Ο ίδιος σημείωσε πως δεν θα κάνει απολογισμό του έργου του, μίλησε με θετικά λόγια για τον αντικαταστάτη του, ευχαρίστησε τους συνεργάτες του και των πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και κατέληξε τη σύντομη δήλωση του αναφέροντας ότι: «τέλος, για άλλη μια φορά, θέλω να εκφράσω τα συλλυπητήριά μου στις οικογένειες που έχασαν δικούς τους ανθρώπους. Και τις πιο θερμές ευχές μου στους τραυματίες που δίνουν τη δική τους μάχη».

Ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου ζητά να μην παγιδευτεί η δικανική κρίση σε ποινικές ευθύνες συγκεκριμένων ατόμων και μόνο

Με νέα παραγγελία του ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος ζητάει τον εντοπισμό των υπευθύνων «όποιοι κι αν είναι, όπου κι αν ανήκουν, απ΄ όπου και αν προέρχονται» για την τραγωδία στα Τέμπη τονίζοντας ότι: «δεν πρέπει, να παγιδευτεί η δικανική κρίση σε ποινικές ευθύνες συγκεκριμένων ατόμων και μόνο». Αναλυτικότερα, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου με νέα παραγγελία του προς τον επικεφαλής της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας ζητάει την σε βάθος διερεύνηση, προς κάθε κατεύθυνση, την άμεση συγκέντρωση όλων των αποδείξεων για την τραγωδία στα Τέμπη.

Το πλήρες κείμενο της παραγγελίας του κ. Ντογιάκου έχει ως εξής: «Με άφατη θλίψη και ψυχική οδύνη, ολόκληρος ο ελληνικός λαός παρακολουθεί και βιώνει πραγματικά το γεγονός και τις τραγικές συνέπειες του σιδηροδρομικού δυστυχήματος της 28-2-2023, στην περιοχή των Τεμπών. Η μοίρα έδειξε το χειρότερο πρόσωπό της σε κάθε έναν ξεχωριστά άλλα και σε όλους μαζί τους επιβάτες της μοιραίας αμαξοστοιχίας. Πόνος πολύς – Θλίψη ανείπωτη – Οικογένειες απορφανισμένες – Όνειρα νέων ανθρώπων οριστικά ανεκπλήρωτα.

Η εντονότατη συγκίνηση και ταραχή που προκάλεσε το απροσδόκητο αυτό γεγονός σε όλους ανεξαιρέτως τους πολίτες της Χώρας επιβάλλουν την κινητοποίηση, άμεσα και αποτελεσματικά, του κρατικού μηχανισμού σε όλα τα επίπεδα.

Πρωτίστως, όμως, αυτή τη στιγμή είναι η ώρα της Δικαιοσύνης, η οποία σε όλο το εύρος της, πρέπει να επιβάλει κυριαρχικά την παρουσία της και χωρίς δισταγμό να παρέμβει καίρια, ουσιαστικά και αποτελεσματικά κατά το πρώτο διαδικαστικό στάδιο της συλλογής των αποδείξεων, οι οποίες μελλοντικά θα χρησιμεύσουν για την απόδοση των ευθυνών στους υπαίτιους, όποιοι και αν είναι, όπου και αν ανήκουν, από όπου και αν προέρχονται, ό,τι και να εκπροσωπούν.

Η αυτοπρόσωπη και ενεργός παρουσία σας στον τόπο της άδικης απώλειας τόσων ανθρώπινων ζωών για τη συγκέντρωση των αποδεικτικών στοιχείων, που θα ρίξουν φως στα αίτια της τραγωδίας, ασφαλώς και είναι απολύτως απαραίτητη. Τα στοιχεία αυτά επιβάλλεται να εξεταστούν αρμοδίως, εξονυχιστικά και διεξοδικά. Αλλά ακόμα και στην περίπτωση που, κατ’ αρχήν, οδηγούν στην απόδοση ευθυνών προς συγκεκριμένη κατεύθυνση, δεν πρέπει να παγιδευτεί η δικανική κρίση σε ποινικές ευθύνες συγκεκριμένων και περιορισμένων ατόμων και μόνο. Αντίθετα, επιβάλλεται η πλήρης διερεύνηση της υπόθεσης από κάθε πλευρά και η απόδοση ευθυνών προς πάσα κατεύθυνση, σύμφωνα με τις ουσιαστικές ποινικές διατάξεις και την ισχύουσα δικονομική τάξη.

Είναι μακάβριο να λέγεται, αλλά, ενίοτε, ισχύει, ότι ένα δυσάρεστο γεγονός όπως ο θάνατος μπορεί να αποτελέσει την αφορμή, ώστε να γεννηθεί κάτι καλό. Στο πρόσφατο παρελθόν η Ελληνική Δικαιοσύνη δέχτηκε έντονη κριτική σε άλλη τραγωδία που επίσης συγκλόνισε τη Χώρα και θρηνήσαμε εκατόμβες θυμάτων.

Ως εκ τούτων, η ανώτατη εποπτεία εκ μέρους σας του ανακριτικού έργου, σύμφωνα με το άρθρο 32 εδαφ.α΄ του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, την οποία σας αναθέσαμε με το υπ’ αριθ. πρωτ. 1706/1-3-2023 έγγραφο-παραγγελία μας, έχει τεράστια σημασία και αποβλέπει στην πλήρη και ταχύτατη συγκέντρωση των αναγκαίων αποδεικτικών στοιχείων και την όσο το δυνατόν ταχύτερη περάτωση του ανακριτικού έργου.

Θεωρούμε αυτονόητο ότι θα εκδαπανήσετε όλες τις ψυχικές και σωματικές δυνάμεις σας, ώστε η ήδη αρξαμένη ανακριτική διαδικασία, το θεσμικό πλαίσιο της οποίας θα επιλέξετε κυριαρχικά, κατά τις διατάξεις του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και σύμφωνα με τις ανάγκες της έρευνας της ουσίας της υπόθεσης, να περατωθεί το συντομότερο δυνατόν, ασφαλώς υπό καθεστώς νηφαλιότητας, ψυχραιμίας και δικαιοκρισίας, αγνοώντας ψιθύρους και κραυγές, από οπουδήποτε και αν προέρχονται, οποιουσδήποτε και αν εξυπηρετούν. Η ορθή και ταχεία απονομή δικαιοσύνης θα αποτελεί αιώνιο μνημόσυνο για τις ψυχές των νεκρών».

ΡΑΣ: Αυτεπάγγελτη έρευνα για τη συμμόρφωση με τα Συστήματα Διαχείρισης Ασφάλειας

Μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα που συνέβη στην περιοχή των Τεμπών με τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ανακοινώνει ότι ξεκίνησε χθες τη διαδικασία αυτεπάγγελτης έρευνας.

Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων είναι ο φορέας που εποπτεύει την εφαρμογή των Συστημάτων Διαχείρισης Ασφαλείας (ΣΔΑ), τα οποία είναι υποχρεωμένοι να συντάσσουν και να τηρούν ο Διαχειριστής Υποδομής (ΔΥ), δηλαδή ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) και οι Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις, στην προκειμένη περίπτωση η Hellenic Train Α.Ε.

Στα  Συστήματα Διαχείρισης Ασφάλειας καταγράφονται με κάθε λεπτομέρεια οι  διαδικασίες οι οποίες πρέπει να εφαρμόζονται από τις Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις και τον ΟΣΕ,  βάσει της  εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τους σιδηροδρόμους, προκειμένου να διασφαλίζεται η τήρηση όλων των κανόνων και απαιτήσεων ασφαλείας. Τα Συστήματα αυτά  αποτελούν τον οδηγό και το εργαλείο των προαναφερθέντων σιδηροδρομικών φορέων, μέσω των οποίων αξιολογούν, ελέγχουν και προλαμβάνουν οποιοδήποτε κίνδυνο.

Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων θα εξετάσει την  ορθή εφαρμογή των Συστημάτων Διαχείρισης Ασφάλειας από τον ΟΣΕ και τη Σιδηροδρομική Επιχείρηση Ηellenic Train AΕ. μέσω της διαδικασίας της αυτεπάγγελτης έρευνας. Για την άμεση ολοκλήρωση της αυτεπάγγελτης έρευνας η Αρχή έχει ζητήσει από χθες που ξεκίνησε ο έλεγχος, τόσο από τον ΟΣΕ όσο και τη Hellenic Train, όλα τα τεκμήρια και τα στοιχεία που θα βοηθήσουν την έρευνα που διεξάγει.   Για το λόγο αυτό, κλιμάκιο εμπειρογνωμόνων της Μονάδας Ασφάλειας και Διαλειτουργικότητας της ΡΑΣ βρέθηκε χθες από τις πρώτες πρωινές ώρες στον τόπο του σοβαρότατου σιδηροδρομικού δυστυχήματος. Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων εκφράζει τα ειλικρινή συλλυπητήριά της στις οικογένειες των θυμάτων, νέων ανθρώπων στην πλειοψηφία τους, που χάθηκαν τόσο άδικα».

ΠΟΣ: 24ωρη απεργία σήμερα στον σιδηρόδρομο

Το διοικητικό συμβούλιο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών και Μέσων Σταθερής Τροχιάς ως και οι διοικήσεις του συνόλου των πρωτοβαθμίων σωματείων που λειτουργούν στον ελληνικό σιδηρόδρομο, σε έκτακτη χθεσινή συνεδρίασή τους, αποφάσισαν ομόφωνα την προκήρυξη 24ωρης απεργίας την Πέμπτη, του συνόλου του προσωπικού που απασχολείται σε όλες τις σιδηροδρομικές εταιρείες.

«Η απαξίωση που διαχρονικά επέδειξαν οι Κυβερνήσεις στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο οδήγησαν στο τραγικό αποτέλεσμα των Τεμπών. Δυστυχώς τα πάγια αιτήματά μας για προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, αρτιότερη εκπαίδευση, αλλά κυρίως εφαρμογή σύγχρονων τεχνολογιών ασφαλείας, πετιούνται μόνιμα στον κάλαθο των αχρήστων» αναφέρεται σε ανακοίνωση της ΠΟΣ. «Σήμερα η Σιδηροδρομική οικογένεια είναι φτωχότερη. Σήμερα η Ελλάδα είναι φτωχότερη. Η επόμενη μέρα είναι ημέρα περισυλλογής και θρήνου για τους αδικοχαμένους συναδέλφους μας» καταλήγει η ΠΟΣ στην ανακοίνωσή της.

 

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας