ecopress
Της Ντίνας Καράτζιου/ Σε «κοιτίδα» νέων θέσεων εργασίας εξελίσσεται  ο  ευρωπαϊκός Σιδηρόδρομος. Με αλλεπάλληλες δράσεις και συνεχείς υπομνήσεις προς τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα ο... Οι ευρωπαϊκές προδιαγραφές για τη νέα γενιά σιδηροδρομικών

Της Ντίνας Καράτζιου/

Σε «κοιτίδα» νέων θέσεων εργασίας εξελίσσεται  ο  ευρωπαϊκός Σιδηρόδρομος. Με αλλεπάλληλες δράσεις και συνεχείς υπομνήσεις προς τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα ο ευρωπαϊκός Σιδηροδρομικός τομέας, δρομολογεί τις προϋποθέσεις για τη νέα γενιά εργαζομένων που είναι πλέον περιζήτητοι, εξαιτίας  των υψηλών δεξιοτήτων που απαιτούνται λόγω της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης των σιδηροδρόμων, μέσα από τα ορόσημα που θέτει η «Πράσινη Συμφωνία» και η Στρατηγική της Ε.Ε για τη «Βιώσιμη και Έξυπνη κινητικότητα».

Η επόμενη γενιά  των εργαζομένων

Στην Ευρώπη ο δημόσιος διάλογος για την περαιτέρω κατάρτιση- εκπαίδευση του υπάρχοντος προσωπικού αλλά και την προσέλκυση νέων υψηλών εκπαιδευτικών προσόντων που θα συγκροτήσουν την επόμενη γενιά  των εργαζομένων στο σιδηροδρομικό τομέα, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Υπογραμμίζεται, ότι   η  καινοτομία και η ψηφιοποίηση αλλάζουν την αντίληψη των νέων για τους σιδηροδρόμους, ανοίγοντας παράλληλα ελκυστικές ευκαιρίες σταδιοδρομίας για εξειδικευμένο προσωπικό. Παράλληλα εντείνονται  οι προσπάθειες αλλά και οι εργασίες την επανεξέταση της κατάρτισης και της εκπαίδευσης των εργαζομένων που σχετίζονται με τους σιδηροδρόμους, προκειμένου να παρασχεθούν οι δεξιότητες που απαιτούνται για τη διαμόρφωση της βιώσιμης κινητικότητας για το μέλλον. Δεν είναι τυχαίο, ότι τρέχουν δύο ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση.

Μπροστάρης η  UNIFΕ

Μπροστάρης στις πρωτοβουλίες  που αφορούν την υψηλότερη κατάρτιση  αλλά και την προσέλκυση εξειδικευμένων νέων ανθρώπων, στο Σιδηρόδρομο είναι η Ενωση  Ευρωπαϊκών Σιδηροδρομικών Βιομηχανιών. Σε πρόσφατη διαδικτυακή εκδήλωση, της UNIFΕ αναφέρθηκε  από τα μέλη της,  ότι η Ευρωπαϊκή Σιδηροδρομική Βιομηχανία βρίσκεται αντιμέτωπη με τη γήρανση του πληθυσμού και κατ΄επέκταση του εργατικού της δυναμικού σε μια εποχή ραγδαίας ανάτπυξης της ψηφιοποίησης, και αυξανόμενης ζήτησης για βιώσιμες επιλογές κινητικότητας.

Ζητούνται μηχανικοί για τον ευρωπαϊκό  Σιδηρόδρομο

Μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας σιδηροδρομικών μεταφορών προσδιόρισε την «προώθηση της ανάπτυξης δεξιοτήτων και τη διασφάλιση της πρόσβασης σε ειδικευμένο εργατικό δυναμικό» ως έναν από τους κύριους τομείς δράσης για τη διασφάλιση της ηγετικής θέσης της ευρωπαϊκής σιδηροδρομικής βιομηχανίας. Σύμφωνα με τη μελέτη, «η προσφορά τεχνικών μηχανικών μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο στη διατήρηση της ανταγωνιστικής θέσης της ευρωπαϊκής σιδηροδρομικής ». Αναφέρει μάλιστα ότι «σε συνδυασμό με τη μείωση του εργατικού δυναμικού λόγω της γήρανσης, της αντίληψης ενός μη ελκυστικού τομέα και της αλλαγής των απαιτήσεων δεξιοτήτων λόγω του ψηφιακού μετασχηματισμού, αναμένεται ότι αυτή η έλλειψη δεξιοτήτων θα μπορούσε να αυξηθεί στο εγγύς μέλλον». Ταυτόχρονα, ο μετασχηματισμός που σχετίζεται με τις ψηφιακές τεχνολογίες και τις τεχνολογίες υψηλής τεχνολογίας δημιουργεί αναντιστοιχίες μεταξύ διαθέσιμων και απαιτούμενων δεξιοτήτων. Ήδη τώρα, οι επιχειρήσεις σε πολλά κράτη μέλη αναφέρουν δυσκολίες στην εξεύρεση σιδηροδρομικών μηχανικών».

Εκστρατεία προσέλκυσης της Generation Z

Μερικούς μήνες πριν ξεκινήσει το ευρωπαϊκό έτος  σιδηροδρόμων,  η UNIFE,  ξεκίνησε εκστρατεία για να προσελκύσει νέους στη σιδηροδρομική βιομηχανία. Ένα από τα σημεία εστίασης της εκστρατείας που ονομάστηκε «Hop on our Planet» είναι η νέα γενιά  που έχει πολυπολιτισμικό  προφίλ, καλές σπουδές και αναζητά πράσινες δουλειές, με τη σιδηροδρομική βιομηχανία να παρουσιάζεται ως ελκυστικό επαγγελματικό πεδίο, που μπορεί να τους βοηθήσει να κάνουν τη διαφορά προς ένα βιώσιμο μέλλον. Μάλιστα,  η πρωτοβουλία θέλει να προσελκύσει την περίφημη Generation Z. Πρόκειται για την πρώτη γενιά που γεννήθηκε  ενώ  το internet ήταν ήδη σε πλήρη ανάπτυξη, µεγάλωσε  με τα «έξυπνα» τηλέφωνα και είναι ιδιαίτερα φορτισμένη με τα περιβαλλοντικά ζητήματα, καθώς κληρονόμησε το πρόβλημα της  διαχείρισης της κλιματικής αλλαγής. Αφορά τα παιδιά που γεννήθηκαν µεταξύ 1996 και 2015. Στα  βήματα που γίνονται στην Ευρώπη σχετικά με την προσέλκυση ενδιαφέροντος για μία κραταιή επαγγελματική σταδιοδρομία την οποία υπόσχεται ο σιδηρόδρομος, αλλά και την μεταρρύθμιση των προγραμμάτων σπουδών στην Ε.Ε που διευκολύνουν τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη τεχνολογιών βιώσιμης κινητικότητας, είναι και το σχέδιο  Staffer (European Rail Skills Alliance).

Το πρόγραμμα Staffer

To πρόγραμμα Staffer  (European Rail Skills Alliance),είναι αυτό που λέει και το όνομά του: Μία  Συμμαχία κατάρτισης δεξιοτήτων για το μελλοντικό ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό σύστημα.  Με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Erasmus+,  32 εταίροι προερχόμενοι από το σύνολο της ευρωπαϊκής σιδηροδρομικής κοινότητας, (διαχειριστές σιδηροδρομικών υποδομών, φορείς εκμετάλλευσης, εταιρείες σιδηροδρομικής τεχνολογίας και πανεπιστήμια, στοχεύουν στην αντιμετώπιση της αυξανόμενης ζήτησης δεξιοτήτων που απαιτούν οι τεχνολογικές εξελίξεις και τάσεις για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση των σιδηροδρόμων.

Κατάρτιση για το υπάρχον εργατικό  προσωπικό

Το έργο STAFFER θα αναπτύξει επίσης μεθοδολογία και προγράμματα κατάρτισης και εκπαίδευσης για το υπάρχον εργατικό δυναμικό των σιδηροδρόμων, καθώς και προγράμματα σπουδών για φοιτητές με βάση τις τρέχουσες και μελλοντικές δεξιότητες και ανάγκες ικανοτήτων για ολόκληρο τον σιδηροδρομικό τομέα. Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Erasmus+ είναι διάρκειας τεσσάρων ετών, ενώ  συντονιστής του προγράμματος είναι το τμήμα  Μηχανικής Μεταφορών του Πανεπιστημίου της Γένοβας

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας