ecopress
Οξεία κριτική επί του σχεδίου νόμου για τα ζώα συντροφιάς ασκεί η ΚΕΔΕ,  με τους δημάρχους να βλέπουν ένα νομοσχέδιο το οποίο  εμπλέκει τους... Ζώα συντροφιάς: «νομοσχέδιο γραφειοκρατίας και όχι προστασίας»

Οξεία κριτική επί του σχεδίου νόμου για τα ζώα συντροφιάς ασκεί η ΚΕΔΕ,  με τους δημάρχους να βλέπουν ένα νομοσχέδιο το οποίο  εμπλέκει τους δήμους  μέσα  από μία σειρά διατάξεων σε ατέρμονες γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, υψηλό διοικητικό κόστος και εντέλει ανεπαρκές πλαίσιο προστασίας των ζώων  συντροφιάς, προτάσσοντας ως προς αυτό και τη θεσμοθέτηση της επί πληρωμής «νόμιμης» εγκατάλειψης των ζώων.

Τα πυρά σύσσωμου του Διοικητικού Συμβουλίου δέχτηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για τα ζώα συντροφιάς που εισάγεται τη Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου 2021, προς συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής. Τις αντιρρήσεις και τις προτάσεις βελτίωσης των εισαγόμενων ρυθμίσεων θα μεταφέρει κατά την ακρόαση του από την Επιτροπή ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Δ. Παπαστεργίου, ο οποίος υπογράμμισε ότι «το νομοσχέδιο είναι σε λάθος βάση σε σχέση με τις δικές μας ευθύνες» καθώς και ότι «πρόκειται για στεγνή μεταφορά ευθυνών στους δήμους».

Δεκτές δύο από  τις 13 προτάσεις

Μάλιστα, όπως υπογραμμίζεται από την ΚΕΔΕ,  από τις δεκατρείς προτάσεις που είχε καταθέσει η ΚΕΔΕ, κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης, έγιναν δεκτές μόλις δύο. Υπογραμμίζει, ότι « αν τελικά δεν εισακουστούν οι προτάσεις της, το θέμα και η στάση της Αυτοδιοίκησης θα επανεξεταστεί από την ΚΕΔΕ, αναζητώντας ακόμη και έννομες λύσεις για να προστατεύσει τον θεσμό,  αλλά και τα ίδια τα ζώα συντροφιάς».

Η βασική παρατήρηση που διατυπώθηκε κατά την παρουσίαση του θέματος από τον γενικό διευθυντή της ΚΕΔΕ και συντονιστή της ομάδας εργασίας της ΚΕΔΕ για το νομοσχέδιο κ. Γ. Καραγιάννη, είναι πως οι προβλεπόμενες υποχρεώσεις για τους δήμους θα προκαλέσουν περαιτέρω γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και διοικητικό κόστος, προκαλώντας υπέρμετρη ετήσια οικονομική επιβάρυνση των προϋπολογισμών τους. Επιβάρυνση που δεν έχει εκτιμηθεί, ώστε να υπάρχει, έστω και κατά προσέγγιση, δυνατότητα γνώσης του κόστους και των αναγκαίων μεταφερόμενων πόρων προς δήμους, που καλούνται να διαχειριστούν το ζήτημα των αδέσποτων ζώων.

Κρατική επιχορήγηση

Αν δε ληφθεί υπόψη ότι η κρατική επιχορήγηση για την κάλυψη των δαπανών που αφορούν στα αδέσποτα ζώα από τους ΟΤΑ της χώρας, από την αρχική δέσμευση του 2003 για ετήσια επιχορήγηση του 70% των επιλέξιμων λειτουργικών δαπανών κατέληξε τα τελευταία χρόνια σε περίπου 600.000 ευρώ ετησίως για όλους τους ΟΤΑ (332 Δήμοι, εκτός των Συνδέσμων), είναι φανερό ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα επιβαρυνθεί υπέρμετρα, παρά τις δύσκολες συνθήκες που βιώνει.

Αυστηρότερο πλαίσιο

Επίσης με το νομοσχέδιο θεσμοθετείται ένα πολύ αυστηρότερο πλαίσιο υποχρεώσεων και ευθυνών για τους δήμους, οι οποίοι θα κληθούν να το εφαρμόσουν αναλαμβάνοντας ταυτόχρονα και τις αντίστοιχες διοικητικές, αστικές και ποινικές ευθύνες.

Το νομοσχέδιο που κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή, δεν ικανοποιεί και δεν βελτιώνει ούτε μία, σχεδόν, από τις προβληματικές διατάξεις που είχαν επισημάνει τόσο η ΚΕΔΕ όσο και ο  Περιβαλλοντικός Σύνδεσμος Δήμων Αθήνας και Πειραιά, υπογράμμισε ο πρόεδρος  κ. Γρηγόρης Γουρδομιχάλης, που συμμετείχε στην ομάδα εργασίας.

«Η έκταση των όποιων αλλαγών, σημείωσε, δεν αλλάζει την αρνητική «φύση» του νομοσχεδίου, το οποίο συνεχίζει να είναι αντιπαραγωγικό, αναποτελεσματικό και προβληματικό για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Όπως ξέραμε και από πριν, αυξάνει υπέρμετρα τις υποχρεώσεις των δήμων και δημιουργεί ένα νέο και ασφυκτικό περιβάλλον ως προς τη φροντίδα των αδέσποτων, χωρίς να δεσμεύεται συγκεκριμένα ότι θα τους εφοδιάσει με τους απαραίτητους οικονομικούς πόρους».

Οι Προτάσεις της ΚΕΔΕ

Οι βασικές θέσεις και προτάσεις της Αυτοδιοίκησης, για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο

  • Nα εκτιμηθεί το κόστος ίδρυσης και λειτουργίας καταφυγίων, κτηνιατρείων, αποτεφρωτηρίων, και το απαιτούμενο ανθρωπινό δυναμικό ανά Δήμο για την υλοποίηση του προγράμματος διαχείρισης των αδέσποτων.
  • Να συμμετέχουν και άλλοι φορείς στην διαχείριση του προβλήματος το οποίο είναι υπερτοπικό και εθνικό (Κεντρική Διοίκηση, Περιφέρειες).
  • Η επιχορήγηση των φιλοζωικών σωματείων (που θα είναι καταχωρημένα) να γίνεται απευθείας από το Κράτος, χωρίς την εμπλοκή των ΟΤΑ, που προβλέπει το νέο άρθρο 43.
  • Να εξετασθεί το ενδεχόμενο επιβολής ειδικού φόρου στα κτηνοτροφικά είδη για ζώα συντροφιάς και να αποδίδεται ετήσια στους Δήμους.
  • Να προβλεφθούν ρητά οι αρμοδιότητες των Περιφερειών σε θέματα σχετικά με την προστασία της δημόσιας υγείας, με τους ελέγχους και την εύρεση πόρων για την πρόληψη και αντιμετώπιση.
  • Να αναθεωρηθεί η διάταξη της παρ. 1ζ του άρθρου 9 με την οποία δίνεται η δυνατότητα στον ιδιοκτήτη ζώου συντροφιάς για τη νόμιμη εγκατάλειψη του ζώου στον Δήμο με μόνη προϋπόθεση την καταβολή τριακοσίων ευρώ (300) για σκύλο και εκατό (100) ευρώ για γάτα. Ο αποχωρισμός ενός ζώου συντροφιάς, πρέπει να γίνεται υπό πολύ αυστηρές προϋποθέσεις και σε κάθε περίπτωση να υποχρεούται ο ιδιοκτήτης του να καταβάλει στο Δήμο το πλήρες ποσό της φιλοξενίας του ζώου μέχρι την υιοθέτηση του.
  • Να απαλειφθεί η διάταξη της παραγράφου 7 του άρθρου 45, με την οποία προβλέπεται ως ποινή η παρακράτηση έως 2 μηνών ΚΑΠ σε περίπτωση σοβαρής μη συμμόρφωσης του Δήμου με τον νόμο.
  • Να προβλεφθεί μεταβατική περίοδος τουλάχιστον 6 μηνών για την εφαρμογή του νόμου, όπως αυτή προϋπήρχε στο προηγούμενο σχέδιο νόμου.
  • Να προβλεφθεί η άμεση πρόσληψη προσωπικού που θα είναι εξειδικευμένο σε θέματα αδέσποτων ζώων (κτηνίατροι, συνεργεία περισυλλογής και άλλα).
  • Να αποσαφηνισθεί το νομικό πλαίσιο υποχρεώσεων των Δήμων και ευθυνών των αιρετών με ρητή πρόβλεψη απαλλαγής των από αστικές και ποινικές ευθύνες σε περίπτωση που έχουν εκπληρώσει πλήρως τις προβλεπόμενες από τον νόμο υποχρεώσεις τους.

 

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας