Ανοίγει ο δρόμος για “πράσινα σημεία” σε δήμους της Θεσσαλονίκης
Αστικό περιβάλλονΑυτοδιοίκησηΠεριβάλλον 19 Νοεμβρίου 2018 Αργύρης
Το δρόμο για τη δημιουργία “πράσινων σημείων”, στα οποία οι κάτοικοι θα μπορούν να μεταφέρουν για διαχείριση οποιοδήποτε ανακυκλώσιμο υλικό, ανοίγουν οι Δήμοι Θεσσαλονίκης, Βόλβης και Παύλου Μελά.
Σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Κώστα Γιουτίκα, αυτοί είναι “οι δήμοι που ήδη έχουν προχωρήσει τον σχεδιασμό τους σε βαθμό που να προσέλθουν στην Περιφέρεια για να λάβουν περιβαλλοντική αδειοδότηση για την δημιουργία πράσινων σημείων”.
Αναφερόμενος στην περίπτωση του Δήμου Θεσσαλονίκης, ο κ. Γιουτίκας, δήλωσε, ότι έχει σχεδιαστεί ένα “πράσινο σημείο”, και μάλιστα σε κεντρικό σημείο της πόλης, επί των οδών Δελφών και Μαρτίου. “Σύμφωνα με την ενημέρωση που έχω, πρόθεση του Δήμου είναι να δώσει βαρύτητα και στη συγκέντρωση ανακυκλώσιμων υλικών και άλλων ρευμάτων αλλά και στην εντατικοποίηση της εκπαίδευσης των πολιτών. Εκεί θα πηγαίνουν μαθητές από σχολεία για να εκπαιδεύονται και να ενημερώνονται τι είναι τα πράσινα σημεία και τι πρέπει να κάνουν”, επισήμανε και διευκρίνισε ότι οι λειτουργίες του “πράσινου σημείου” θα φιλοξενούνται σε κλειστό στεγασμένο χώρο, αφού ανακατασκευαστούν κάποια παλιά κτίρια.
Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη, στο Δήμο Παύλου Μελά έχει σχεδιαστεί ένα μεγάλο “πράσινο σημείο”, σε έκταση άνω των δέκα στρεμμάτων. Και στην περίπτωση αυτή οι διαδικασίες έχουν προχωρήσει, ενώ έχουν επιλυθεί ζητήματα που είχαν προκύψει στην πορεία. Παράλληλα, ο Δήμος Παύλου Μελά γνωστοποίησε, πρόσφατα, ότι απορρίφθηκε σχετική προσφυγή κατά της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου με την οποία είχε εγκριθεί η εκτέλεση των τεχνικών μελετών για την κατασκευή του χώρου.
Σε ό,τι αφορά τον Δήμο Βόλβης, εκεί σχεδιάζεται να δημιουργηθούν έξι “πράσινα σημεία”. “Ο Δήμος Βόλβης έχει στο σχεδιασμό του έξι σημεία. Θεωρώ ότι κινείται στη σωστή κατεύθυνση γιατί πραγματικά ένα μόνο δεν θα αρκούσε σε ένα δήμο τόσο μεγάλης έκτασης, στον οποίο οι κάτοικοι μένουν μακριά, σε διάφορες περιοχές, αλλά πρέπει να έχουν κοντά τους πράσινο σημείο” τόνισε ο κ. Γιουτίκας. Όπως εξήγησε, “η φιλοσοφία του πράσινου σημείου είναι ότι πηγαίνει ο πολίτης μόνος του εκεί, άρα το σημείο αυτό πρέπει να βρίσκεται σε μια χιλιομετρική απόσταση που τον διευκολύνει, ώστε να βρίσκεται εκεί εντός 8, 10 λεπτών. Δεν μπορεί να υποχρεωθεί ο πολίτης να διανύσει διαδρομή μιας ώρας. Το πράσινο σημείο πρέπει να είναι κοντά του. Άρα, ο Δήμος Βόλβης σωστά σκεπτόμενος έχει σχεδιάσει έξι πράσινα σημεία”.
Περιγράφοντας ένα “πράσινο σημείο” ο αντιπεριφερειάρχης ανέφερε: “είναι ένας οριοθετηµένος και κατάλληλα διαµορφωµένος χώρος, µε τις απαραίτητες κτιριακές εγκαταστάσεις και τον αναγκαίο μηχανολογικό εξοπλισµό, όπου οι πολίτες μπορούν να μεταφέρουν ανακυκλώσιµα υλικά, όπως χαρτί, γυαλί, µέταλλα, πλαστικά, υφάσµατα, βρώσιµα έλαια, ή χρησιµοποιηµένα αντικείµενα, ρουχισµό, έπιπλα, ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές, προκειµένου να προωθηθούν στη συνέχεια για ανακύκλωση ή για επαναχρησιµοποίηση”.
Αναλύοντας το ρόλο μιας τέτοιας δομής, σημείωσε, ότι η δηµιουργία “πράσινων σηµείων”, συµβάλλει τα µέγιστα στην προώθηση της προετοιµασίας για την επαναχρησιµοποίηση και την ανακύκλωση υλικών και πρώτων υλών που μπορούν εκ νέου ν’ αξιοποιηθούν, την εξοικονόμηση σημαντικών πόρων, τη βελτίωση της καθημερινότητάς μας και την προστασία του περιβάλλοντος.
Άλλωστε, σχολίασε, ότι η δημιουργία αυτών των χώρων αποτελεί βασικό πυλώνα της νέας εθνικής πολιτικής για τα απόβλητα, καθώς και του επικαιροποιημένου Περιφερειακού Σχεδιασμού για τη Διαχείριση των Απορριμμάτων στην Κεντρική Μακεδονία.
“Πρόκειται για ευθύνη και υποχρέωση που έχουν πλέον οι ΟΤΑ. Κάθε Δήμος υποχρεούται να δημιουργήσει και να λειτουργεί τουλάχιστον ένα πράσινο σηµείο. Είναι μια πρακτική που ισχύει εδώ και πολλά χρόνια σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, στην Ελλάδα είμαστε ακόμη στην αρχή. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και η Αντιπεριφέρεια Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, στο πλαίσιο της στενής συνεργασίας που έχουμε με τους ΟΤΑ και της στήριξης που τους παρέχουμε, όπου την έχουν ανάγκη, έχουμε πετύχει να εξασφαλίσουμε το πρώτο και ίσως το πιο κρίσιμο στοιχείο για τη λειτουργία των πρώτων πράσινων σημείων, που είναι η εξεύρεση των πόρων. Στην τελευταία από τις συχνές συναντήσεις μου με εκπροσώπους των δήμων του νομού Θεσσαλονίκης, τους τόνισα ότι υπάρχουν προς διάθεση δέκα εκατομμύρια ευρώ για το σύνολο της Κεντρικής Μακεδονίας από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Υποδοµές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη” του ΥΜΕΠΕΡΑΑ, σε συγχρηματοδότηση από το Ταµείο Συνοχής, απ’ όπου μπορούν άμεσα να αναζητήσουν κονδύλια για την ίδρυση Πράσινων Σημείων”, τόνισε ο κ. Γιουτίκας.
Τα κονδύλια αυτά, όπως διευκρίνισε, μπορούν να χρηματοδοτήσουν όλες τις βασικές υποδομές κατασκευής ενός οργανωµένου “πράσινου σημείου”, την περίφραξη, την πύλη εισόδου, την ασφαλτοστρωµένη πλατεία, τον αποθηκευτικό εξοπλισµό, τους στεγασµένους χώρους, (γραφείο, αποθήκες εργαλείων, χώρος αποδυτηρίων) τα μηχανήματα, ακόμη και την αγορά γης, εφόσον δεν υπάρχουν κατάλληλοι δημοτικοί χώροι.
Σε κάθε περίπτωση, επανέλαβε, ότι η Περιφέρεια υποστηρίζει τις προσπάθειες των δήμων προς αυτή την κατεύθυνση σε κάθε βήμα, από την κατάρτιση του φακέλου της πρότασης τους έως την χωρίς καθυστερήσεις περιβαλλοντική τους αδειοδότηση.
Σχετικά Άρθρα
- Συναντήσεις για δυτικό προαστιακό σιδηρόδρόμο Θεσσαλονίκης
- Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά: στο 70% η υλοποίηση του έργου
- Θεσσαλονίκη: δράση για τις κλοπές ανακυκλώσιμων υλικών από τους μπλε κάδους
- Λήμνος: έργο διαχείρισης των αποβλήτων, με υποστήριξη της ΜΟΔ
- Θεσσαλονίκη: προγραμματική σύμβαση για μελέτες-έργα στον τερματικό σταθμό μετρό
- Θεσσαλονίκη: νέες εντάξεις στο σχέδιο πόλης κι αλλαγές χρήσεων γης