«Αντώνης Τρίτσης»: Οι νέες προκηρύξεις για έργα 400 εκ. ευρώ στους δήμους
ΑυτοδιοίκησηΕιδήσειςΈργαΟικιστικάΠεριβάλλονΠολεοδομίαΥποδομέςΧρήμα 31 Αυγούστου 2020 Αργύρης
Της Ντίνας Καράτζιου/
Το ecopress παρουσιάζει τις δύο νέες προσκλήσεις του «Αντώνης Τρίτσης» συνολικού προϋπολογισμού 400 εκ., οι οποίες θα τρέξουν με προθεσμίες υποβολής προτάσεων από τους δήμους, ως το τέλος του χρόνου.
Παράλληλα “τρέχουν” άλλες έξι προσκλήσεις ενδιαφέροντος του «Αντώνης Τρίτσης», για έργα υποδομών στους Δήμους, συνολικού προϋπολογισμού 1.140.000.000 ευρώ επίσης με προθεσμίες υποβολής προτάσεων έως το τέλος του έτους. Δείτε εδώ στο ecopress όλες τις προκηρύξεις.
Οι δύο νέες προσκλήσεις, συνολικού ύψους 400 εκατ. ευρώ (200 εκατ. η καθεμία εξ αυτών), δίνουν τη δυνατότητα στους δήμους να υποβάλλουν προτάσεις για έργα κρίσιμων υποδομών υψηλής περιβαλλοντικής σπουδαιότητας, ήτοι η χρηματοδότηση έργων που αφορούν τη διαχείριση αστικών λυμάτων, αλλά την αξιοποίηση εμβληματικών κτιρίων που βρίσκονται στην ιδιοκτησία των δήμων, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν προτάσεις για την απορρόφηση των κονδυλίων για τα έργα που περιλαμβάνονται στους δύο νέους αυτούς άξονες του «Αντώνης Τρίτης», έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020. Ειδικότερα οι δύο νέες προσκλήσεις αφορούν τα εξής:
Η πρόσκληση για «Υποδομές ολοκληρωμένης διαχείρισης αστικών λυμάτων»
Η πρόσκληση για την «Ολοκληρωμένη διαχείριση αστικών λυμάτων», απευθύνεται στους Δήμους, τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) και τους Συνδέσμους Αποχέτευσης της Χώρας για τη χρηματοδότηση έργων για την κατασκευή έργων και την προμήθεια απαραίτητου εξοπλισμού, με στόχο την ολοκληρωμένη διαχείριση αστικών λυμάτων για την προστασία της δημόσιας υγείας και τη βελτίωση της ποιότητας των υπόγειων και επιφανειακών υδάτων, των ακτών κολύμβησης και τη συμμόρφωση με την Οδηγία 91/271/ΕΟΚ. Ειδικότερα, στο πλαίσιο της παρούσας πρόσκλησης, προβλέπεται η χρηματοδότηση δράσεων που εμπίπτουν σε τρεις ομάδες. Όπως επισημαίνεται στην προκήρυξη, το φυσικό αντικείμενο των έργων ή προμηθειών όλων των ομάδων, πρέπει να ανταποκρίνεται σε μία ολιστική προσέγγιση επίλυσης ιεραρχημένων προβλημάτων διαχείρισης λυμάτων και να χαρακτηρίζεται από:
λειτουργικότητα και βιωσιμότητα της παρέμβασης, ιδίως σε περιπτώσεις τουριστικών περιοχών όπου ο σχεδιασμός και τα προτεινόμενα έργα διαχείρισης λυμάτων θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη την ιδιαίτερη εποχικότητα των περιβαλλοντικών πιέσεων σε συνδυασμό με την βέλτιστη οικονομοτεχνικά λύση
την αρχή της εγγύτητας, ιδίως στις περιπτώσεις οικισμών Δ’ προτεραιότητας όπου θα πρέπει να αποφευχθούν εκτεταμένες αντλήσεις και αυξημένου μήκους προσαγωγές λυμάτων, αντιθέτως θα πρέπει να προτιμηθούν compact μονάδες και βιώσιμες – λειτουργικά και οικονομοτεχνικά – λύσεις
Τα επιλέξιμα έργα
Ομάδα Α. Προβλέπει τη χρηματοδότηση δράσεων που αφορούν μελέτες, έργα και προμήθειες σε προβληματικές ως προς τη λειτουργία τους / ελλειμματικές υποδομές διαχείρισης λυμάτων οικισμών Α’, Β’ και Γ’ προτεραιότητας, για την επίτευξη της συμμόρφωσης με την Κοινοτική Οδηγία 91/271/ΕΟΚ, με βάση τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Σχέδια Λυμάτων, όπως αυτά έχουν επικαιροποιηθεί και εγκριθεί με αποφάσεις της Επιτροπής Καθοδήγησης (http://www.mou.gr/el/Pages/OPWaste.aspx), υπό την εποπτεία του ΥΠΕΝ και την επιχειρησιακή υποστήριξη από την Τεχνική Γραμματεία Λυμάτων. Ειδικότερα τα επιλέξιμα έργα αφορούν σε:
- έργα αποκατάστασης – αναβάθμισης – κατασκευής εγκαταστάσεων επεξεργασίας και διάθεσης λυμάτων (ΕΕΛ) σε συμφωνία με την εν ισχύ Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) και το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Σχέδιο Λυμάτων,
- έργα αποκατάστασης κεντρικών συλλεκτήρων αποχέτευσης και αγωγών προσαγωγής ακαθάρτων στην ΕΕΛ, καθώς και
- έργα κατασκευής εσωτερικών δικτύων συλλογής ακαθάρτων των οικισμών, όπου δεν έχει ολοκληρωθεί το δίκτυο στο πυκνοδομημένο τμήμα του οικισμού.
Στο πλαίσιο της παρούσας πρόσκλησης επιλέξιμες δαπάνες είναι επίσης οι μελέτες ωρίμανσης των ανωτέρω έργων, όπου απαιτούνται. Σε αυτή την περίπτωση, ο προϋπολογισμός της πράξης εγγράφεται κατά στάδια. Ειδικότερα, σε πρώτο στάδιο γίνεται η εγγραφή των υποέργων των μελετών, οι οποίες οφείλουν να ολοκληρωθούν εντός δώδεκα (12) μηνών από την ημερομηνία ένταξης της πρότασης (η ακριβής διάρκεια προκύπτει κατά την αξιολόγηση), και σε δεύτερο στάδιο, η εγγραφή των αντίστοιχων υποέργων της πράξης. Σε περίπτωση μη έγκαιρης υλοποίησης των μελετών, χρηματοδοτούνται μόνο τα υποέργα αυτών (πρώτο στάδιο).
Όσον αφορά στις ανωτέρω μελέτες ωρίμανσης, επί ποινή αποκλεισμού της αίτησης του Δικαιούχου, θα πρέπει να υποβληθεί πλήρης φάκελος μελέτης, ο οποίος αποτελείται από: (α) τεχνικά δεδομένα, (β) σκοπιμότητα μελέτης, (γ) πρόγραμμα απαιτούμενων μελετών, (δ) προεκτίμηση αμοιβών μελετών
Ομάδα Β: Αφορά στη χρηματοδότηση έργων εσωτερικών δικτύων αποχέτευσης ακαθάρτων και Έργα εγκαταστάσεων επεξεργασίας και διάθεσης λυμάτων (ΕΕΛ) σε Οικισμούς Δ’ προτεραιότητας δηλ. σε οικισμούς με πληθυσμό αιχμής έως 2.000 ισοδύναμους κατοίκους. Ειδικότερα οι προβλεπόμενες δράσεις ολοκληρωμένης διαχείρισης αστικών λυμάτων αφορούν σε:
* Οικισμούς Δ’ προτεραιότητας με υφιστάμενο εσωτερικό δίκτυο που απορρίπτει λύματα στη λεκάνη απορροής υδατικού συστήματος που χρησιμοποιείται για την απόληψη ύδατος με σκοπό την ανθρώπινη κατανάλωση (Άρθρο 7 του ΠΔ 51/2007).
* Οικισμούς Δ’ προτεραιότητας με υφιστάμενο εσωτερικό δίκτυο που απορρίπτει λύματα σε περιοχές που αποκαλούνται “Προστατευόμενες περιοχές”, κατά το Άρθρο 6 του ΠΔ 51/2007 και το Παράρτημα V αυτού, και είναι αυτές που έχουν χαρακτηρισθεί ότι έχουν ανάγκη ειδικής προστασίας βάσει ειδικών διατάξεων της κείμενης εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας σχετικά με την προστασία των επιφανειακών και υπόγειων υδάτων ή τη διατήρηση των οικοτόπων και των ειδών που εξαρτώνται άμεσα από το νερό.
* Οικισμούς Δ’ προτεραιότητας που βρίσκονται στη λεκάνη απορροής Υδατικών Συστημάτων (ΥΥΣ ή ΕΥΣ) που χαρακτηρίζονται σε “ΚΑΚΗ” κατάσταση (ποιοτικά) στα εγκεκριμένα ΣΔΛΑΠ (1η αναθεώρηση) λόγω υποβάθμισης της ποιότητας των υδάτων από την υφιστάμενη διαχείριση λυμάτων (π.χ. απορροφητικοί βόθροι).
* . Οικισμούς Δ’ προτεραιότητας που η συλλογή και η προσαγωγή των λυμάτων τους προβλέπεται να πραγματοποιηθεί σε αδειοδοτημένη και λειτουργούσα ΕΕΛ, σε συμμόρφωση με την εν ισχύ ΑΕΠΟ της, η οποία μπορεί να παραλάβει το εισερχόμενο αυτό φορτίο βάσει της κατασκευασμένης δυναμικότητας οργανικού φορτίου (ι.κ.) που διαθέτει, με στόχο και την αύξηση του εισερχόμενου φορτίου (στο επίπεδο του σχεδιασμού λειτουργίας της ΕΕΛ), ώστε να καταστεί πιο αποδοτική και ολοκληρωμένη η λειτουργία της. Στο πλαίσιο της Ομάδας Β επιλέξιμες δράσεις είναι:
τα έργα εσωτερικών δικτύων αποχέτευσης ακαθάρτων αποκλειστικά στις πυκνοδομημένες περιοχές του οικισμού Δ’ προτεραιότητας (όχι σε αραιοδομημένες ή/και αδόμητες περιοχές επεκτάσεων του οικισμού, όχι σε αδιάνοιχτους δρόμους) , για τους Οικισμούς Δ’ προτεραιότητας των περιπτώσεων ϊμ και jv,
τα έργα εγκαταστάσεων επεξεργασίας και διάθεσης λυμάτων (ΕΕΛ) με τις εξής προϋποθέσεις:
Η δυναμικότητα σχεδιασμού της ΕΕΛ για την φάση κατασκευής (20ετία) να μην υπερβαίνει το 130% (εκτιμώμενη ετήσια αύξηση πληθυσμού περίπου 1,5% για την 20ετία) του σημερινού πληθυσμού αιχμής, όπως αυτός προκύπτει από την επίσημη απογραφή του μόνιμου πληθυσμού της ΕΛΣΤΑΤ, τις διανυκτερεύσεις του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου για τις τουριστικές περιοχές και τα ενεργά υδρόμετρα του οικισμού (η τεκμηρίωση επιβεβαιώνεται κατά την αξιολόγηση από την ΕΥΔΕ ΥΠΕΣ),
Οι δαπάνες βιολογικής απομάκρυνσης Ν και Ρ στις ΕΕΛ κρίνονται επιλέξιμες ως αναπόσπαστο τμήμα καλής και αποδοτικής λειτουργίας της βιολογικής βαθμίδας ενώ οι δαπάνες της τριτοβάθμιας επεξεργασίας (χημική απομάκρυνση Ρ, διύλιση, οζόνωση κ.λπ.) θεωρούνται επιλέξιμες εφόσον τεκμηριώνεται η δυνατότητα μελλοντικής επαναχρησιμοποίησης της εκροής της ΕΕΛ (άρδευση, πυρόσβεση, εμπλουτισμό υπόγειου υδροφορέα κλπ).
Ομάδα Γ., αφορά έργα αναβάθμισης ΗΜ εξοπλισμού υφιστάμενης Εγκατάστασης Επεξεργασίας Λυμάτων (ΕΕΛ) που έχει παρέλθει 20ετία από την έναρξη λειτουργίας: Σε περιπτώσεις ΕΕΛ (Α’, Β’ και Γ’ προτεραιότητας) που έχει παρέλθει 20ετία από την έναρξη λειτουργίας (όπως εγγράφως αποδεικνύεται), είναι δυνατή η χρηματοδότηση αναβάθμισης – επέκτασης ή αντικατάστασης του εγκατεστημένου ΗΜ εξοπλισμού ώστε να εξασφαλιστεί η εύρυθμη και αποδοτική λειτουργία της ΕΕΛ.
1. Αναβάθμιση υφιστάμενης ΕΕΛ με στόχο την επαναχρησιμοποίηση μέρους ή του συνόλου της εκροής για επωφελείς χρήσεις (άρδευση, πυρόσβεση, εμπλουτισμό υπόγειου υδροφορέα κλπ).
Δείτε εδώ ολόκληρη την προκήρυξη: «Υποδομές ολοκληρωμένης διαχείρισης αστικών λυμάτων»
Η πρόσκληση για την αξιοποίηση του κτιριακού αποθέματος
Η πρόσκληση αφορά στη χρηματοδότηση των Δήμων της Χώρας για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας τους, καθώς και παραχωρημένης ακίνητης περιουσίας σε αυτούς, για διάστημα τουλάχιστον 15 ετών μετά και την οριστική παραλαβή του προτεινόμενου έργου. Ειδικότερα θα χρηματοδοτηθούν έργα που αφορούν τρεις ομάδες:
Τα επιλέξιμα έργα
Ομάδα Α Τα εμβληματικά κτίρια Την επανάχρηση ανενεργών εμβληματικών κτιρίων που βρίσκονται εντός οικισμού. Ως εμβληματικά κτίρια ορίζονται τα κτίρια με «ταυτότητα» ή συμβολικό χαρακτήρα που αποτελούν για κάποιο λόγο τοπόσημο ή σύμβολο. Είναι κτίρια με ξεχωριστό κοινωνικό, ιστορικό, πολιτιστικό ενδιαφέρον, με αρχιτεκτονική μοναδικότητα ή πρωτοπόρο σχεδιασμό. Σχετίζονται με την κοινωνική ιστορία των πόλεων και έχουν συμβάλει ή επιδράσει, ως σημεία αναφοράς στη δημιουργία ή την καθιέρωση της «ταυτότητας» της πόλης/οικισμού. Ειδικότερα
Επιλέξιμες είναι οι παρεμβάσεις
- σε ανενεργά κτίρια ή κτίρια που ένα μικρό ποσοστό τους (έως 20%) έχει υφιστάμενη χρήση και με την παρέμβαση θα αποκτήσει χρήση το σύνολό του.
- Χρηματοδοτούνται έργα που αφορούν ολόκληρα κτίρια και όχι οριζόντιες ιδιοκτησίες.Η παρέμβαση πρέπει να αφορά σε συνολική δομημένη επιφάνεια άνω των εκατό τετραγωνικών μέτρων (100 τ.μ.) και να βρίσκεται εντός οικισμού.Για τη χρήση που θα επιλεγεί πρέπει να διασφαλίζεται η λειτουργία του κτιρίου τουλάχιστον για τέσσερις (4) μήνες το χρόνο.Πρέπει να διασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία του κτιρίου για την προβλεπόμενη χρήση, μετά από την αποπεράτωση του έργου.
- Η παρέμβαση σε υφιστάμενα κτίρια πρέπει να αφορά εργασίες αποκατάστασης, ανακατασκευής, στατικής ενίσχυσης και αναστύλωσης. Δεν χρηματοδοτείται ο κινητός εξοπλισμός των κτιρίων και η συνήθης συντήρηση αυτών .
- Σε περίπτωση που προτείνεται παρέμβαση σε κτίριο χαρακτηρισμένο ως διατηρητέο απαιτείται (επί ποινή αποκλεισμού) και η θετική γνωμοδότηση από το οικείο Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής.
- Σε περίπτωση που προτείνεται παρέμβαση σε κτίριο χαρακτηρισμένο ως νεότερο μνημείο απαιτείται (επί ποινή αποκλεισμού) και η απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού (άρθρο 11 του ν.4355/2015).
- Σε περίπτωση που η τελική χρήση του κτιρίου αφορά σε αθλητική εγκατάσταση, απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του Υφυπουργού Αθλητισμού.
- Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η μη ύπαρξη εντός δημοτικής ενότητας άλλου κτιρίου ίδιας χρήσης.
- Σε εξαιρετικές περιπτώσεις ο δικαιούχος δύναται να υποβάλλει πρόταση για κτιριακό απόθεμα, το οποίο μετά την προτεινόμενη παρέμβαση να οδηγεί σε ένα ενιαίο αποτέλεσμα (συνέργεια δομών).
Τα προς επανάχρηση κτίρια, μπορεί να είναι ενδεικτικά: Πολιτιστικά κέντρα, Στεγασμένες Στοές, Αποθήκες, Δημοτικά Λουτρά, Δημοτικά σφαγεία, Κατασκηνώσεις, Κολυμβητήρια, Μαθητικές και Φοιτητικές Εστίες, άλλα κτίρια ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής αξίας.
Ομάδα Β Κατασκευή η επέκταση δημαρχιακών κτιρίων
Την κατασκευή – ανέγερση νέων δημαρχιακών κτιρίων ή/και επέκταση υφιστάμενων. Η κατασκευή – ανέγερση αφορά τους Δήμους που δε διαθέτουν ιδιόκτητο δημαρχιακό κτίριο στην έδρα του Δήμου ή σε απόσταση μικρότερη των 20km από αυτή. Ο περιορισμός της χιλιομετρικής απόστασης δεν αφορά στους ορεινούς Δήμους όπως αυτοί προσδιορίζονται στο Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ I» (ν. 4555/2018) στα άρθρα 2 και 3, όπως αυτά συμπληρώνουν το άρθρο 2 του ν.3852/2010.
- Η επέκταση αφορά σε ιδιόκτητα δημαρχιακά κτίρια τα οποία δεν επαρκούν για την πλήρη στέγαση των υπηρεσιών του Δήμου.
- Είναι επιλέξιμη η αγορά γης, σε ποσοστό έως 15% του προϋπολογισμού του σχετικού κύριου υποέργου, εφόσον απαιτείται.
- Στην περίπτωση που η επέκταση του ιδιόκτητου δημαρχιακού κτιρίου δεν είναι δυνατή (π.χ. διαθέσιμοι χώροι, πολεοδομία), δύναται η επανάχρηση κτιρίου ιδιοκτησίας του δικαιούχου (ή παραχωρημένης ακίνητης περιουσίας σε αυτούς, για διάστημα τουλάχιστον 15 ετών μετά και την οριστική παραλαβή του προτεινόμενου έργου), υπό την προϋπόθεση πλήρους κάλυψης των υπολειπόμενων αναγκών στέγασης των υπηρεσιών του Δήμου.
- Η τεκμηρίωση ανάγκης της ανέγερσης νέων/επέκτασης δημαρχείων πρέπει να αποδεικνύεται από χρηματοοικονομική ανάλυση/μελέτη σκοπιμότητας από την οποία να προκύπτει η οικονομική ωφέλεια του Δήμου από την υλοποίηση της συγκεκριμένης δράσης με βάση τα στοιχεία του εγκεκριμένου Οργανισμού (Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας) και της υφιστάμενης στελέχωσης του Δήμου.
Ομάδα Γ : Κατασκευή σχολικών κτιρίων
Την ωρίμανση, ανέγερση ή επέκταση σχολικών κτιρίων προσχολικής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, Ειδικών Σχολείων, καθώς επίσης και Δημοτικών Εστιών μαθητών/σπουδαστών/κ.α.Σκοπός της δράσης είναι η εξασφάλιση επαρκών και κατάλληλων ιδιόκτητων χώρων και συνθηκών ασφαλούς παραμονής των χρηστών των αντίστοιχων σχολικών μονάδων για την αντιμετώπιση του προβλήματος των ποιοτικών και ποσοτικών ελλείψεων κατά τη διάρκεια της προσχολικής και υποχρεωτικής εκπαίδευσης, καθώς και την πρόληψη διαρροών από την εκπαιδευτική διαδικασία ως την ολοκλήρωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Τα έργα αφορούν στα κτίρια και στον περιβάλλοντα χώρο των σχολικών μονάδων.
Πρέπει να υπάρχει διαπιστωμένη ανάγκη κτιριακών σχολικών υποδομών (είτε λόγω έλλειψης είτε λόγω χρήσης μισθωμένων ακινήτων, που να αποδεικνύεται με ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία), σε συμφωνία με τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας.Οι προτεινόμενες υποδομές πρέπει να διαθέτουν Έγκριση Σκοπιμότητας και Σύμφωνη Γνώμη από τις αρμόδιες Υπηρεσίες (επί ποινή αποκλεισμού). Είναι επιλέξιμη η αγορά γης, σε ποσοστό έως 15% του προϋπολογισμού του σχετικού κύριου υποέργου, εφόσον απαιτείται.
Δείτε εδώ ολόκληρη την προκήρυξη για την αξιοποίηση του κτιριακού αποθέματος
Σχετικά Άρθρα
- Νέα έργα ΟΤΑ 340 εκατ ευρώ εντάσσονται στο «Αντώνης Τρίτσης»
- Στο «Αντώνης Τρίτσης» 98 νέα έργα, ύψους 257 εκατ. ευρώ
- «Αντώνης Τρίτσης»: τελειώνουν τα χρήματα, ναυαγούν έργα
- «Αντώνης Τρίτσης»: ναυάγιο στα έργα των μισών δήμων
- «Αντώνης Τρίτσης»: ένταξη νέων έργων ύψους 389 εκατ. ευρώ»
- «Αντώνης Τρίτσης»: προθεσμία για απένταξη έργων των Δήμων