Μπαράζ πολεοδομικών ρυθμίσεων στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ
ΑρχιτεκτονικήΑστικό περιβάλλονΚτηματαγοράΟικιστικάΠολεοδομία 27 Απριλίου 2020 Αργύρης
Σειρά ρυθμίσεων χωροταξικού και πολεοδομικού χαρακτήρα, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται αλλαγές στις θέσεις στάθμευσης κτιρίων, νέες ρυθμίσεις για το Εμπορικό Τρίγωνο της Αθήνας και την Ελευσίνα, νέες χρήσεις στις ζώνες προστασίας του Όρους Αιγάλεω, περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο του ΥΠΕΝ, που κατατέθηκε στη Βουλή.
Ειδικότερα, μεταξύ άλλων στο (άρθρο 99, με τίτλο «ρυθμίσεις θεμάτων πολεοδομικού χαρακτήρα», περιλαμβάνονται ρυθμίσεις οι οποίες αναλυτικά προβλέπουν:
Αναδιαμόρφωση του εθνικού χωρικού σχεδιασμού
«Επιδιώκεται η αναδιαμόρφωση του εθνικού χωρικού σχεδιασμού, οι κατηγορίες αυτού και η σχέση μεταξύ τους. Ο χωρικός σχεδιασμός ασκείται σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο και διακρίνεται, ανάλογα με το χαρακτήρα του, σε χωροταξικό και πολεοδομικό», σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, στην οποία επίσης σημειώνεται ότι: «Στην πρώτη κατηγορία εξακολουθούν να υπάγονται τα Ειδικά Χωροταξικά Πλαίσια του άρθρου 5 του ίδιου νόμου και τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια και Θαλάσσια Χωροταξικά Πλαίσια του άρθρου 6 (ν.4447/2016). Σκοπός της διατήρησης και διαρθρωτικής αναμόρφωσης του χωρικού σχεδιασμού και του τρόπου λειτουργίας αυτού είναι η επίτευξη Τοπικών και Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων, με αντίκτυπο τη βιώσιμη χωρική ανάπτυξη και οργάνωση της εδαφικής περιφέρειας μιας ή περισσοτέρων Δημοτικών Ενοτήτων. Είναι αναγκαίο να υφίσταται σχετική ιεραρχία αλλά με περιθώρια ευελιξίας και ανάδρασης, με βάση τις έννοιες της διαβάθμισης της δεσμευτικότητας των κατευθύνσεων, και της εξειδίκευσης, της συμπλήρωσης και της τροποποίησης των κατευθύνσεων και ρυθμίσεων, όταν και όπως κάτι τέτοιο παρέχεται ως δυνατότητα από ένα πλαίσιο ή σχέδιο».
Η νομοθετική ρύθμιση προβλέπει ότι: «1. Το άρθρο 2 του ν. 4447/2016 (Α΄241) τροποποιείται ως εξής: «Άρθρο 2 Διάρθρωση συστήματος χωρικού σχεδιασμού 1.Ο χωρικός σχεδιασμός ασκείται σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο και διακρίνεται, ανάλογα με τον χαρακτήρα του, σε χωροταξικό ή πολεοδομικό: α. Στην κατηγορία του χωροταξικού σχεδιασμού υπάγονται τα Ειδικά Χωροταξικά Πλαίσια του άρθρου 5 (πρώτο επίπεδο), τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια του άρθρου 6 και τα Θαλάσσια Χωροταξικά Πλαίσια του άρθρου 5 του ν. 4546/2018 (Α΄101) (δεύτερο επίπεδο), β. Στην κατηγορία του πολεοδομικού σχεδιασμού υπάγονται τα πολεοδομικά σχέδια τα οποία εκπονούνται σε τοπική κλίμακα και τα οποία διακρίνονται σε δύο επίπεδα σχεδιασμού. 2. Στο πρώτο επίπεδο του πολεοδομικού σχεδιασμού περιλαμβάνονται: α) Τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια του άρθρου 7, τα οποία ρυθμίζουν τη βιώσιμη χωρική ανάπτυξη και οργάνωση της εδαφικής περιφέρειας μιας ή περισσοτέρων Δημοτικών Ενοτήτων. β) τα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια του άρθρου 8, τα οποία αποτελούν υποδοχείς σχεδίων, έργων και προγραμμάτων ανεξαρτήτως διοικητικών ορίων. 3. Στο δεύτερο επίπεδο του ρυθμιστικού χωρικού σχεδιασμού περιλαμβάνονται τα Πολεοδομικά Σχέδια Εφαρμογής του άρθρου 10, τα οποία αποτελούν την εξειδίκευση και εφαρμογή των σχεδίων του πρώτου επιπέδου. 4. Η σχέση μεταξύ των κατηγοριών και επιπέδων του χωρικού σχεδιασμού είναι ιεραρχική αλλά με περιθώρια ευελιξίας και ανάδρασης, με βάση τις έννοιες της διαβάθμισης της δεσμευτικότητας των κατευθύνσεων, και της εξειδίκευσης, της συμπλήρωσης και της τροποποίησης των κατευθύνσεων και ρυθμίσεων, όταν και όπως κάτι τέτοιο παρέχεται ως δυνατότητα από ένα πλαίσιο ή σχέδιο.»
Θέσεις στάθμευσης σε κτίρια
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση «με την προτεινόμενη διάταξη τροποποιείται η παρ. 27 του άρθρου 28 του ν. 4280/2014 και γίνεται αναφορά στα μέσα σταθερής τροχιάς, τα οποία αποτελούν ήδη και στο μέλλον πολύ περισσότερο, το βασικό σύστημα μέσων μαζικής μεταφοράς, με πρωταρχική επιλογή στις μετακινήσεις. Είναι φιλικά προς το περιβάλλον, συνεισφέρουν στον πολίτη ποιοτικές εξυπηρετήσεις και εξοικονόμηση χρόνου. Δεδομένου ότι με βάση την εξοικονομούμενη αξία κόστους – χρόνου προκύπτει από τη χρήση Μέσων Σταθερής Τροχιάς μικρότερο γενικευμένο κόστος μετακινήσεων, αποθαρρύνονται όλο και περισσότερο οι μετακινήσεις με ιδιωτικά μεταφορικά μέσα και ειδικά στις περιπτώσεις που ο προορισμός απέχει μέχρι 500 μέτρα από σταθμό των εν λόγω μέσων. Περαιτέρω, κυκλοφοριακές μελέτες και μετρήσεις καθοριστικού φόρτου εισόδου-εξόδου (οχήματα ανά ώρα αιχμής) σε λειτουργούσες εγκαταστάσεις που εξυπηρετούνται από Μ.Σ.Τ. καταγράφουν μειωμένες τιμές και μειωμένη αναγκαία χωρητικότητα των σταθμών αυτοκινήτων των εν λόγω εγκαταστάσεων. Λαμβάνοντας υπόψη ότι στο π.δ. 111/2004 περί καθορισμού του απαιτούμενου αριθμού θέσεων στάθμευσης αυτοκινήτων αναλόγως των χρήσεων και του μεγέθους των κτιρίων, δεν έχουν ληφθεί υπόψη οι ζώνες χρήσεων γης που θεσμοθετούνται με Τοπικά ή Ειδικά Χωρικά Σχέδια και εξυπηρετούνται από τα Μ.Σ.Τ., με την προτεινόμενη διάταξη προβλέπεται ότι ο αριθμός θέσεων στάθμευσης καθορίζεται κύρια από την ζήτηση σε θέσεις στάθμευσης και αριθμό που πρέπει να καθορίζεται από ειδική κυκλοφοριακή μελέτη. Σε κάθε περίπτωση η διάταξη έχει εφαρμογή μόνο στις περιπτώσεις ακινήτων που βρίσκονται σε απόσταση 500 μέτρων από σταθμούς Μ.Σ.Τ. Προβλέπεται ότι, έως την θέση σε ισχύ των ως άνω Τοπικών ή Ειδικών Χωρικών Σχεδίων για τα οποία έχει ήδη ξεκινήσει η διαδικασία έγκρισης, είναι δυνατή η καταβολή χρηματικής εισφοράς ανάλογης με τις απαιτούμενες θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων του εξυπηρετούμενου κτιρίου σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζεται στις διατάξεις του ν. 960/1979.
Η νομοθετική ρύθμιση αναφέρει ότι: «2. Η παρ. 27 του άρθρου 28 του ν. 4280/2014 (Α΄159), όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής: «27. Στα Τοπικά Χωρικά Σχέδια του άρθρου 7 και τα Ειδικά Χωρικά Σχέδια του άρθρου 8 του ν. 4447/2016 (Α΄241), με τα προεδρικά διατάγματα έγκρισής τους μπορεί να καθορίζεται ο απαιτούμενος αριθμός θέσεων στάθμευσης ακινήτων, κατά παρέκκλιση των οριζόμενων στο π.δ 111/2014 (Α` 76), εφόσον: α) Τα ακίνητα εντός της περιοχής έγκρισης εξυπηρετούνται από Μέσα Σταθερής Τροχιάς σε ακτίνα πεντακοσίων(500) μέτρων από τον σταθμό αυτών και β) αιτιολογείται από την απαιτούμενη κυκλοφοριακή μελέτη για την έγκριση του σχεδίου. Έως την θέση σε ισχύ των ως άνω Τοπικών ή Ειδικών Χωρικών Σχεδίων για τα οποία έχει ήδη ξεκινήσει η διαδικασία έγκρισής τους, η εκπλήρωση των υποχρεώσεων των κτιρίων για τη δημιουργία θέσεων στάθμευσης κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 1 του ν. 960/1979 (Α΄194) είναι δυνατή για τα ως άνω ακίνητα και με την καταβολή χρηματικής εισφοράς ανάλογης με τις απαιτούμενες θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων του εξυπηρετούμενου κτιρίου σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζεται στις διατάξεις του ν. 960/1979 (Α΄194).»
Πολεοδομικές αλλαγές στην Ελευσίνα
-«Τροποποιείται το από 19 Οκτωβρίου 2011 προεδρικό διάταγμα «Έγκριση πολεοδομικής μελέτης επέκτασης της περιοχής ΒΟΤΡΥΣ – ΕΛΑΙΟΥΡΓΕΙΟ της δημοτικής ενότητας Ελευσίνας του δήμου Ελευσίνας (ν. Αττικής) (Π.Ε. 3), τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου στα όρια σύνδεσης και καθορισμός χρήσεων, όρων και περιορισμών δόμησης» (ΑΑΠ’ 300), στο πλαίσιο του θεσμού «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021» με σκοπό την επίσπευση των διαδικασιών για την υλοποίηση υποδομών ενόψει του 2021. Μάλιστα, τροποποιείται το πολεοδομικό σχέδιο στην περιοχή ΒΟΤΡΥΣ -ΕΛΑΙΟΥΡΓΕΙΟ στην πολεοδομική ενότητα 3 (Π.Ε. 3) της δημοτικής ενότητας Ελευσίνας του Δήμου Ελευσίνας (ν. Αττικής) με τον καθορισμό οικοδομησίμων χώρων (ΟΤ 14,15, 32, 32 Α), πεζοδρόμων, χώρου πολιτιστικών λειτουργιών και αρχαιολογικού μουσείου (Ο.Τ. 363), χώρου πολιτιστικών λειτουργιών. (Ο.Τ. 362), υπαίθριου χώρου στάθμευσης (Ο.Τ. 14 α), Κ.Χ. χώρων πρασίνου (Ο.Τ. 360, 361,14β).»
Η νομοθετική ρύθμιση αναφέρει ότι «3. Η περ. α) του άρθρου 1 του από 19 Οκτωβρίου 2011 Προεδρικού Διατάγματος «Έγκριση πολεοδομικής μελέτης επέκτασης της περιοχής ΒΟΤΡΥΣ – ΕΛΑΙΟΥΡΓΕΙΟ της δημοτικής ενότητας Ελευσίνας του δήμου Ελευσίνας (ν. Αττικής) (Π.Ε. 3), τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου στα όρια σύνδεσης και καθορισμός χρήσεων, όρων και περιορισμών δόμησης» (ΑΑΠ’ 300) τροποποιείται ως εξής: «α) Το πολεοδομικό σχέδιο στην περιοχή ΒΟΤΡΥΣ -ΕΛΑΙΟΥΡΓΕΙΟ στην πολεοδομική ενότητα 3 (Π.Ε. 3) της δημοτικής ενότητας Ελευσίνας του Δήμου Ελευσίνας (ν. Αττικής) με τον καθορισμό οικοδομησίμων χώρων (ΟΤ 14,15, 32, 32 Α), πεζοδρόμων, χώρου πολιτιστικών λειτουργιών και αρχαιολογικού μουσείου (Ο.Τ. 363), χώρου πολιτιστικών λειτουργιών. (Ο.Τ. 362), υπαίθριου χώρου στάθμευσης (Ο.Τ. 14 α), Κ.Χ. χώρων πρασίνου (Ο.Τ. 360, 361,14β).»
Παράλληλα, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση «Με την προτεινόμενη στην παρ. 4 τροποποίηση της παρ. 2 του άρθρου 3 του από 19 Οκτωβρίου 2011 Προεδρικού Διατάγματος «Έγκριση πολεοδομικής μελέτης επέκτασης της περιοχής ΒΟΤΡΥΣ – ΕΛΑΙΟΥΡΓΕΙΟ της δημοτικής ενότητας Ελευσίνας του δήμου Ελευσίνας (ν. Αττικής) (Π.Ε. 3), τροποποιούνται τα Ο.Τ. 14α, 362 και 363 και επιτρέπονται οι παρακάτω χρήσεις και καθορίζονται χώροι ως εξής: στο Ο.Τ. 14α γήπεδο στάθμευσης, στο Ο.Τ.362 χώρος πολιτιστικών λειτουργιών, στο Ο.Τ. 363 χώρος πολιτιστικών λειτουργιών και αρχαιολογικού μουσείου. Ειδικότερα, προκειμένου να διευκολυνθεί η κατασκευή του νέου αρχαιολογικού μουσείου, επέρχεται τροποποίηση των επιτρεπόμενων χρήσεων γης στα Ο.Τ. 362 και 363 και ειδικότερα η χρήση «χώρος ανέγερσης αρχαιολογικού μουσείου» μεταφέρεται από το Ο.Τ. 362 στο Ο.Τ. 363, το οποίο κρίθηκε καταλληλότερο για την συγκεκριμένη χρήση. Η χωροθέτηση του μουσείου στο Ο.Τ. 363 θα εξυπηρετήσει αρτιότερα τη λειτουργία του μουσείου και των πολιτιστικών λειτουργιών που εξυπηρετούνται στον συγκεκριμένο χώρο (Φεστιβάλ «Αισχύλεια»), ενώ στο Ο.Τ. 362 επιτρέπεται η χρήση “Πολιτιστικές λειτουργίες” ώστε να δημιουργείται ένας ενιαίος πολιτιστικός πόλος με το Ο.Τ.363.
Η νομοθετική ρύθμιση αναφέρει: «4. Η παρ. 2 του άρθρου 3 του από 19 Οκτωβρίου 2011 Προεδρικού Διατάγματος «Έγκριση πολεοδομικής μελέτης επέκτασης της περιοχής ΒΟΤΡΥΣ – ΕΛΑΙΟΥΡΓΕΙΟ της δημοτικής ενότητας Ελευσίνας του δήμου Ελευσίνας (ν. Αττικής) (Π.Ε. 3), τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου στα όρια σύνδεσης και καθορισμός χρήσεων, όρων και περιορισμών δόμησης» (ΑΑΠ’ 300), τροποποιείται ως εξής: «2. Στα Ο.Τ. 14α, 362 και 363 επιτρέπονται οι παρακάτω χρήσεις και καθορίζονται χώροι ως εξής: – Στο Ο.Τ. 14α γήπεδο στάθμευσης. – Στο Ο.Τ. 362 χώρος πολιτιστικών λειτουργιών. – Στο Ο.Τ. 363 χώρος πολιτιστικών λειτουργιών και αρχαιολογικού μουσείου.»
Ζεύξη κτιριακών εγκαταστάσεων
-«Με τη διάταξη της παρ. 5 δίνεται η δυνατότητα ζεύξης κτιριακών εγκαταστάσεων μεταξύ των οποίων παρεμβάλλονται κοινόχρηστοι χώροι και σε περιοχές εκτός εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου αλλά με καθορισμένη χρήση γης, καθώς και η τοποθέτηση μηχανολογικού εξοπλισμού για τη μεταφορά προϊόντων και πρώτων υλών (π.χ. ταινιόδρομοι) μεταξύ αυτών των κτηριακών εγκαταστάσεων», αναφέρει η αιτιολογική έκθεση
Η νομοθετική ρύθμιση έχει ως εξής: «5. Στο άρθρο 20 του ν. 3982/2011 (Α’ 143), όπως ισχύει, προστίθεται παρ. 10 ως εξής: «10. Σε περιοχές εκτός ρυμοτομικού σχεδίου με καθορισμένη βιομηχανική χρήση γης εφαρμόζεται η παρ. 5 του άρθρου 20 του ν. 4067/2012 (Α’ 79). Επί των ζεύξεων που προβλέπονται στην παρ. 5 του άρθρου 20 του ν. 4067/2012 (Α΄79) δύναται να εγκαθίσταται και να λειτουργεί μηχανολογικός εξοπλισμός για τη μεταφορά προϊόντων ή πρώτων υλών, τηρουμένων των διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας. Οι ζεύξεις δύναται να διέρχονται από τους υποχρεωτικά οριζόμενους ακάλυπτους χώρους του γηπέδου.»
Κτηματογράφηση ακινήτων Ελληνικού
Η αιτιολογική έκθεση σημειώνει ότι: «Για τις ανάγκες της αυτούσιας διανομής του ακινήτου του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού Αγίου Κοσμά Περιφέρειας Αττικής μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην από 14.11.2014 Σύμβαση και την από 19.07.2016 τροποποιητική σύμβαση, όπως αμφότερες κυρώθηκαν με το Νόμο 4422/2016, η οποία θα λάβει χώρα επί των νέων γεωμετρικών δεδομένων που έχουν εισάγει οι ΚΥΑ που έχουν εγκριθεί στο πλαίσιο της κείμενης νομοθεσίας και της εφαρμογής του ΣΟΑ του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού Αγίου Κοσμά Περιφέρειας Αττικής (ΦΕΚ 35ΑΑΠ/01-03-2018), μεταξύ των οποίων και η ΚΥΑ Πολεοδόμησης (ΦΕΚ 3687/03-10-2019), κρίνεται επιβεβλημένο, λόγω της πολυπλοκότητας των γεωμετρικών δεδομένων, για την ασφάλεια της συναλλαγής και την ορθή γεωμετρική αποτύπωση των διανεμομένων επιφανειών, να προηγηθεί η αποτύπωση των γεωμετρικών μεταβολών στα κτηματολογικά διαγράμματα πριν τη διανομή του ακινήτου και τη συνακόλουθη εμπράγματη μεταβολή. Υπό τα δεδομένα αυτά απαιτείται η ειδική ρύθμιση της προτεινόμενης παρ. 6 σε σχέση με τις ΚΥΑ που έχουν εγκριθεί στο πλαίσιο της κείμενης νομοθεσίας και της εφαρμογής του ΣΟΑ του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού Αγίου Κοσμά Περιφέρειας Αττικής (ΦΕΚ 35ΑΑΠ/01-03-2018), μεταξύ των οποίων και η ΚΥΑ Πολεοδόμησης (ΦΕΚ 3687/03-10-2019), ώστε να αποτυπωθούν οι γεωμετρικές μεταβολές που επιφέρουν οι ΚΥΑ στα κτηματολογικά φύλλα και στα κτηματολογικά διαγράμματα, με την αντίστοιχη απόδοση των σχετικών Κωδικών Αριθμών Εθνικού Κτηματολογίου (ΚΑΕΚ), κατά το διάστημα που μεσολαβεί μέχρι τη συντέλεση των εμπράγματων μεταβολών».
Η νομοθετική ρύθμιση διατυπώνεται ως εξής: «6. Στο τέλος του άρθρου 3 του ν. 4062/2012 (Α΄70), όπως ισχύει, προστίθεται παράγραφος 6 ως εξής: «6. Οι κοινές υπουργικές αποφάσεις που εκδίδονται σύμφωνα με την παρ. 1, την περ. β΄ της παρ. 2 και την παρ. 3 του παρόντος εγγράφονται στα κτηματολογικά βιβλία που τηρούν τα κατά τόπους αρμόδια Κτηματολογικά Γραφεία, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 12 παρ. 2 του ν. 2664/1998 (Α΄275), όπως ισχύει, ύστερα από αίτηση που υποβάλλει η εταιρεία «Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. Από την εγγραφή των εν λόγω πράξεων στα κτηματολογικά βιβλία σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο, διενεργούνται στα κτηματολογικά διαγράμματα των επηρεαζόμενων ακινήτων όλες οι γεωμετρικές μεταβολές που αυτές επιφέρουν, καθώς και εκείνες που τυχόν η συντέλεσή τους επιφυλάσσεται στο μέλλον από τις οικείες διατάξεις λόγω επιγενόμενων μεταβολών στο εμπράγματο καθεστώς των εν λόγω ακινήτων. Στις περιπτώσεις αυτές, για την ενημέρωση των κτηματολογικών φύλλων και διαγραμμάτων εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 11 του ν. 2664/1998 (Α΄275), όπως ισχύει. Οι μεταβολές στο εμπράγματο καθεστώς των ακινήτων που συνοδεύουν τις γεωμετρικές αυτές μεταβολές, τελούν υπό την επιφύλαξη όσων ορίζονται στις οικείες διατάξεις.»
Τροποποίηση ΠΔ Εμπορικού Τριγώνου
-«Με τις παρ. 7, 8 και 9 τροποποιούνται τα ειδικά προεδρικά διατάγματα για τις περιοχές του Εμπορικού Τριγώνου, Ψυρρή-Κέντρου και Μεταξουργείου του Δήμου Αθηναίων. Οι χρήσεις που προβλέπονται στο άρθρο 2, παρ. ΙΙ. 1.β., 3ο εδάφιο του από 2.7.1994 Π. Δ/τος «Καθορισμός ειδικών χρήσεων γης και όρων και περιορισμών δόμησης στην περιοχή του Εμπορικού Τριγώνου του ρυμοτομικού σχεδίου Αθηνών» (704 Δ), σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο παραπάνω άρθρο θα πρέπει να καταλαμβάνουν ολόκληρο το κτίριο. Κρίνεται αναγκαίο, το εμπορικό κέντρο των Αθηνών, προκειμένου να διατηρήσει τον εμπορικό του χαρακτήρα, να μη δεσμεύεται από την παραπάνω προϋπόθεση ως προς το ισόγειο των κτιρίων, δεδομένου ότι διαχρονικά στο ισόγειο των κτιρίων εκδηλώνεται και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για χρήση/μίσθωση χώρου προς άσκηση εμπορικής δραστηριότητας. Η διατήρηση των ισογείων καταστημάτων στην περιοχή του Εμπορικού Τριγώνου θα διασώσει το χαρακτήρα της περιοχής, με την προϋπόθεση να εξασφαλίζεται ανεξάρτητη είσοδος στους υπόλοιπους ορόφους του κτιρίου, ώστε να προκύπτει η λειτουργική αυτοτέλειά του.
Οι χρήσεις που προβλέπονται στο άρθρο 2, παρ. 2. Ι.γ. 4ο εδάφιο του από 18.3.1998 Π. Δ/τος «Καθορισμός χρήσεων γης και ειδικών όρων και περιορισμών δόμησης στην περιοχή Ψυρρή-Κέντρου (Ομόνοιας), του ρυμοτομικού σχεδίου Αθηνών» (233 Δ), σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο παραπάνω άρθρο θα πρέπει να καταλαμβάνουν ολόκληρο το κτίριο. Είναι αναγκαίο, η περιοχή Ψυρρή των Αθηνών, προκειμένου να διατηρήσει το χαρακτήρα των παραδοσιακών για την περιοχή δραστηριοτήτων, της βιοτεχνίας και του χονδρεμπορίου, να μη δεσμεύεται από την παραπάνω προϋπόθεση ως προς το ισόγειο των κτιρίων. Η διατήρηση των ισογείων καταστημάτων στην περιοχή του Εμπορικού Τριγώνου θα διασώσει το χαρακτήρα της περιοχής, με την προϋπόθεση να εξασφαλίζεται ανεξάρτητη είσοδος στους υπόλοιπους ορόφους του κτιρίου, ώστε να προκύπτει η λειτουργική αυτοτέλειά του.
Με την προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση απαλείφεται ο περιορισμός των 100 κλινών από τη χρήση ξενοδοχείων του τομέα «Γενικής Κατοικίας» του Ψυρρή – Κέντρου (Ομόνοια), όπως ισχύει βάσει του Π. Δ/γμάτος καθορισμού χρήσεων γης. Το ειδικό αυτό διάταγμα είχε υιοθετηθεί κατά το έτος 1998, συνεπώς έχουν αλλάξει τα δεδομένα και οι ανάγκες για χρήσεις τουριστικές στην περιοχή. Ο περιορισμός των 100 κλινών έρχεται σε αντίφαση με τη μέχρι σήμερα τιθέμενη προϋπόθεση της υποχρέωσης χρήσης ολόκληρου του κτιρίου ως χρήση ξενοδοχείου, όπως επιτάσσει το ανωτέρω Π. Δ/γμα. Η περιοχή αυτή, περιλαμβάνει γειτονιές με έντονη υποβάθμιση, άρα απαιτείται η προώθηση ρυθμίσεων που προάγουν και διευκολύνουν την οικονομική δραστηριότητα εντός αυτής, εντοπίζονται μεγαλύτερης επιφάνειας κτίρια, τα οποία εντούτοις δεσμεύονται από τον περιορισμό των 100 κλινών.
Με την προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση απαλείφεται ο περιορισμός των 100 κλινών από τη χρήση ξενοδοχείων του τομέα «Γενικής Κατοικίας» και «Τοπικού κέντρου συνοικίας – γειτονιάς» του Μεταξουργείου, όπως ισχύει βάσει του Π. Δ/γμάτος καθορισμού χρήσεων γης. Το ειδικό αυτό διάταγμα είχε υιοθετηθεί κατά το έτος 1998, συνεπώς έχουν αλλάξει τα δεδομένα και οι ανάγκες για χρήσεις τουριστικές στην περιοχή. Ο περιορισμός των 100 κλινών έρχεται σε αντίφαση με τη μέχρι σήμερα τιθέμενη προϋπόθεση της υποχρέωσης χρήσης ολόκληρου του κτιρίου ως χρήση ξενοδοχείου, όπως επιτάσσει το ανωτέρω Π. Δ/γμα. Η περιοχή αυτή, περιλαμβάνει γειτονιές με έντονη υποβάθμιση, άρα απαιτείται η προώθηση ρυθμίσεων που προάγουν και διευκολύνουν την οικονομική δραστηριότητα εντός αυτής, εντοπίζονται μεγαλύτερης επιφάνειας κτίρια τα οποία εντούτοις δεσμεύονται από τον περιορισμό των 100 κλινών».
Η νομοθετική ρύθμιση διατυπώνεται ως εξής: «7. Στο άρθρο 2 του από 2.7.1994 Π. Δ/τος «Καθορισμός ειδικών χρήσεων γης και όρων και περιορισμών δόμησης στην περιοχή του Εμπορικού Τριγώνου του ρυμοτομικού σχεδίου Αθηνών» (Δ’ 704), το τρίτο εδάφιο της υποπερ. β της περίπτωσης 1 της παρ. ΙΙ αντικαθίσταται ως εξής: «– στα κτίρια χρήσεων πολιτιστικών, κοινωνικής πρόνοιας, ξενώνων και ξενοδοχείων, γραφείων, διοίκησης, κοινωφελών οργανισμών, εκπαίδευσης, στάθμευσης, με την προϋπόθεση ότι κάθε μία από τις παραπάνω χρήσεις καταλαμβάνει ολόκληρο το κτίριο, με δυνατότητα εξαίρεσης του ισογείου υπό την προϋπόθεση ότι εξασφαλίζεται ανεξάρτητη είσοδος στους ορόφους.» 8. Στο άρθρο 2 του από 18.3.1998 Π. Δ/τος «καθορισμός χρήσεων γης και ειδικών όρων και περιορισμών δόμησης στην περιοχή Ψυρρή – Κέντρου (Ομόνοιας), του ρυμοτομικού σχεδίου Αθηνών» ( Δ’ 233 ): α. Το τέταρτο εδάφιο της υποπερ. γ) της περίπτωσης Ι της παρ. 2 αντικαθίσταται με τη φράση «στα κτίρια με χρήσεις πολιτιστικές, κοινωνικής πρόνοιας, ξενώνων και ξενοδοχείων, γραφείων, τραπεζών, ασφαλειών, διοίκησης, κοινωφελών οργανισμών, εκπαίδευσης, στάθμευσης, με την προϋπόθεση ότι κάθε μία από τις παραπάνω χρήσεις καταλαμβάνει ολόκληρο το κτίριο, με δυνατότητα εξαίρεσης του ισογείου υπό την προϋπόθεση ότι εξασφαλίζεται ανεξάρτητη είσοδος στους ορόφους.» β.Στην υποπερ. α) της περ. Ι της παραγράφου 1 η φράση «ξενοδοχεία μέχρι 100 κλινών και ξενώνες» αντικαθίσταται με τη φράση «ξενοδοχεία και ξενώνες ». 9. Στο άρθρο 2 του από 23.7.1998 Π. Δ/τος «Καθορισμός χρήσεων γης και ειδικών όρων και περιορισμών δόμησης στην περιοχή του Μεταξουργείου, του ρυμοτομικού σχεδίου Αθηνών» (Δ’ 616), η υποπερ. 2 της περίπτωσης α) της υποπαρ. Γ της παρ. Ι αντικαθίσταται ως εξής: «2. Ξενοδοχεία και ξενώνες. »
Πρόσβαση ΑμΕΑ
«Δεδομένης της υποχρέωσης της παρ. 4 του άρθρου 26 του νόμου 4067/2012, καθίσταται αναγκαίος ο καθορισμός με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας οδηγιών προσαρμογής υφιστάμενων κτιρίων και υποδομών για την προσβασιμότητα αυτών σε άτομα με αναπηρία και εμποδιζόμενα άτομα, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, οι οποίες θα έχουν δεσμευτικό χαρακτήρα. Η σχετική εξουσιοδότηση παρέχεται στην προτεινόμενη παρ. 10,σημειώνεται στην αιτιολογική έκθεση.
Η νομοθετική ρύθμιση αναφέρει ότι: «10. Στο άρθρο 26 του ν. 4067/2012 (Α’ 79), όπως ισχύει, προστίθεται παρ. 9, ως εξής: «9. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται τεχνικές οδηγίες προσαρμογής υφιστάμενων κτιρίων και υποδομών για την προσβασιμότητα αυτών σε άτομα με αναπηρία και εμποδιζόμενα άτομα σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.»
Τεχνικές οδηγίες αρχιτεκτονικών μελετών αστικών οδών
-«Με την προτεινόμενη παρ. 11 παρέχεται εξουσιοδότηση για την έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών για την παροχή τεχνικών οδηγιών αρχιτεκτονικών μελετών για το σχεδιασμό αστικών οδών και υπαίθριων δημόσιων χώρων».
Η νομοθετική ρύθμιση αναφέρει ότι: «11. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται τεχνικές οδηγίες μελετών για τον σχεδιασμό αστικών οδών και υπαίθριων δημόσιων χώρων».
Νέες χρήσεις στις ζώνες προστασίας του Όρους Αιγάλεω
-«Με την προτεινόμενη παρ. 12, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, επιδιώκεται η δυνατότητα χρήσεως εκπαιδευτικών και κοινωφελών κτιρίων στις ζώνες προστασίας του Όρους Αιγάλεω. Το Όρος Αιγάλεω έχει κηρυχθεί ως τόπος ιδιαίτερου φυσικού κάλλους και χρήζει ειδικής προστασίας. Οι ζώνες αυτού, με το υφιστάμενο νομοθετικό καθεστώς αξιοποιούνται ως χώροι δραστηριοτήτων αναψυχής, αποκατάστασης του περιβάλλοντος και εκπαίδευσης. Με δεδομένη δε την υποχρέωση της τήρησης της κείμενης πολεοδομικής νομοθεσίας, κάθε εγκατάσταση και χρήση κτιρίων εκπαιδεύσεως και παρεμφερών κοινωφελών λειτουργιών συνάδει με την ανάγκη προστασίας της ιδιαίτερης αυτής περιοχής».
Η νομοθετική ρύθμιση αναφέρει ότι: «12. Η περιγραφή της Ζώνης Α’, στην υποπαρ. 1 της παρ. ΙΙ του άρθρου 21 του ν. 2742/1999 (Α’ 207) αντικαθίσταται ως εξής: «1. Ζώνη Α: Η ζώνη αυτή καθορίζεται ως περιοχή απόλυτης προστασίας και αποκατάστασης του φυσικού περιβάλλοντος, στην οποία επιτρέπεται μόνο η εγκατάσταση υπαίθριων ή ημιυπαίθριων καθιστικών (περίπτερα αναψυχής). Κατ΄ εξαίρεση, επιτρέπεται στη ζώνη αυτή η χρήση υφιστάμενων κτιρίων εκπαιδεύσεως και παρεμφερών κοινωφελών λειτουργιών, υπό την απαραίτητη προϋπόθεση ότι το γήπεδο δεν εμπίπτει στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, έχει εμβαδόν τουλάχιστον 6.000 τ.μ. και έχει πρόσωπο στην οριακή εγκεκριμένη οδό του σχεδίου πόλεως. Για τα κτίρια των παραπάνω χρήσεων ορίζεται ο συντελεστής δόμησης 0,30 και συντελεστής κάλυψης 0,20. Εγκαταστάσεις, που εξυπηρετούν την εθνική άμυνα και υφίστανται στη ζώνη αυτή διέπονται από το δικό τους νομικό καθεστώς.»
Σχετικά Άρθρα
- Στη Βουλή οι νέες ρυθμίσεις για οφειλές σε δημόσιο & δήμους, Ε9, ΕΝΦΙΑ
- Οι πολεοδομικές παρατάσεις που ψηφίστηκαν στη Βουλή
- Αυθαίρετα: στη Βουλή νέες ρυθμίσεις απόδειξης του χρόνου κατασκευής
- ΥΠΕΝ: πέρασε από υπουργικό συμβούλιο νέο πολεοδομικό, χωροταξικό νομοσχέδιο
- ΣΕΠΟΧ: «έκρηξη» αυθαιρέτων και εκτός σχεδίου δόμησης
- Οι πέντε νέες πολεοδομικές παρατάσεις που κατατέθηκαν στη Βουλή
Χωρίς φρένο οι αυξήσεις τιμών οικοδομικών υλικών
Ειδήσεις Δεκ 24, 2024
ΑΔΜΗΕ: ανανέωση θητείας Μανουσάκη έως το 2028
ecoinsider Δεκ 24, 2024