«Check up» στις κατασκευές: Τι ισχύει για κατοικίες, βιομηχανικά κτίρια και γέφυρες
ΕιδήσειςΠολεοδομία 5 Αυγούστου 2019 Αργύρης
«Όπως ελέγχουμε προληπτικά τους ανελκυστήρες, τα οχήματά μας (ΚΤΕΟ), την υγεία μας (check up), έτσι πρέπει να ελέγχουμε ανά τακτά χρονικά διαστήματα – και πάντα μετά από ένα μεγάλο σεισμικό γεγονός – τις κατασκευές» επισημαίνει ο πρόεδρος του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδος δρ Βασίλης Μπαρδάκης, με δηλώσεις του στο «Βήμα» και στη δημοσιογράφο Μάχη Τράτσα.
Με βάση τις κείμενες διατάξεις, η σύσταση για επιθεώρηση είναι ανά δεκαετία για τις κατοικίες και ανά πέντε με 10 έτη για τα βιομηχανικά κτίρια.
Πιο τακτικά πρέπει να επιθεωρούνται οι οδικές γέφυρες (ένα έως τέσσερα έτη), οι σιδηροδρομικές γέφυρες (ένα έως δύο έτη) και άλλα τεχνικά έργα (πέντε έτη).
Ωστόσο, η συγκεκριμένη σύσταση δεν τηρείται, καθώς ούτε οι ελεγκτικοί μηχανισμοί επαρκούν, αλλά ούτε έχουν λειτουργήσει η «Ταυτότητα Κτιρίου» και το «Μητρώο Υποδομών», εφαρμογές στις οποίες θα καταγράφονται η κατάσταση της κάθε κατασκευής και η συχνότητα των επιθεωρήσεων.
«Η αναγκαιότητα της επιθεώρησης είναι ανάλογη της παλαιότητας των κατασκευών» σημειώνει ο κ. Μπαρδάκης. Σύμφωνα με τον ίδιο, τα κτίρια που χτίστηκαν πριν από το 1985 (ή, αυστηρότερα, το 1995) έχουν τα εξής προβλήματα:
- Οι σεισμικές δράσεις που λαμβάνονταν υπόψη κατά τη μελέτη ανέγερσής τους ήταν σημαντικά μικρότερες από αυτές που λαμβάνονται σήμερα.
- Η προσομοίωση (μοντελοποίηση) των φερόντων οργανισμών των κτιρίων ήταν πλημμελής, καθώς δεν είχε αναπτυχθεί η τεχνολογία.
- Οι κατασκευαστικές λεπτομέρειες ήταν πολύ φτωχότερες ως προς την αντισεισμική τους ικανότητα. Με απλά λόγια, όπως υπογραμμίζει ο κ. Μπαρδάκης, «το πρόβλημα είναι όμοιο με το να εξετάζουμε ένα αυτοκίνητο πολύ παλιάς τεχνολογίας, με τη διαφορά ότι σε αυτό αναγνωρίζουν οι πολίτες την αυτονόητη έλλειψη “νέων” τεχνολογιών οδικής ασφάλειας, όπως ABS, antispin, αερόσακους κ.λπ.».
Στις ημέρες μας έχουν αναπτυχθεί τόσο η επιστήμη και η τεχνολογία ώστε οι πολιτικοί μηχανικοί μπορούν να αποτιμήσουν παλαιές κατασκευές από οποιαδήποτε υλικό (σκυρόδεμα/ «μπετόν», δομικό χάλυβα/ «μεταλλικές», δομική ξυλεία/ «ξύλινες», φέρουσα οπτοπλινθοδομή/ «από τούβλα», παραδοσιακή λιθοδομή/ «από πέτρες», σύμμεικτες, κ.ά.).
Μάλιστα, όπως τονίζει ο πρόεδρος των μηχανικών, «χάρις στις μεθόδους μη καταστροφικού ελέγχου μπορούν να βγουν ασφαλή συμπεράσματα ακόμα και σε κατασκευές για τις οποίες δεν διατίθενται τα σχέδια από τη μελέτη ανέγερσης».
Σχετικά Άρθρα
- Οδηγίες ελέγχου συστημάτων εξωτερικής θερμομόνωσης κτιρίων
- ΕΕ: θέσεις στάθμευσης με φορτιστές οχημάτων στα νέα κτίρια
- Mηχανικοί: τα σημάδια για τα επικίνδυνα κτίρια στα ρίχτερ (βίντεο)
- Η θεματολογία του 19ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Σκυροδέματος
- «Έξυπνες Γέφυρες»: ξεκινά το έργο προληπτικής συντήρησης 250 γεφυρών
- ΥΠΕΝ: ο νέος κατάλογος με τους 6.539 ελεγκτές δόμησης όλων των κατηγοριών