ΔΕΔΔΗΕ: To σχέδιο για τη δημιουργία 1650 νέων σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε όλη τη χώρα έως το 2020
Αστικό περιβάλλονΕνέργειαΕπιχειρήσειςΈργαΟικονομίαΠεριβάλλον 23 Μαρτίου 2018 Αργύρης
Του Κώστα Βουτσαδάκη/
Έντονη κινητικότητα στον τομέα της ηλεκτροκίνησης αναπτύσσεται το τελευταίο διάστημα καθώς, μετά την απόφαση της TESLA να ανοίξει παράρτημα στην Ελλάδα, την Πέμπτη 22 Μαρτίου 2018 στο 1ο συνέδριο Eco Mobility έγινε γνωστό ότι το επιχειρηματικό σχέδιο του Διαχειριστή του Δικτύου Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) που προβλέπει την κατασκευή περισσότερων από 1500 σταθμών φόρτισης ανά την επικράτεια.
Το σχέδιο όπως παρουσιάστηκε στο 1ο συνέδριο Eco Mobility από τον γενικό διευθυντή Ανάπτυξης του ΔΕΔΔΗΕ Ηρακλή Μενεγάτο προβλέπει την κατασκευή 100-150 σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα νησιά (από έναν στα μικρά νησιά και μέχρι δέκα στα μεγάλα) και 1000-1500 στην ηπειρωτική χώρα στην περίοδο 2018 – 2020. Έχει προηγηθεί διαβούλευση των τεχνικών προδιαγραφών των σταθμών, στην οποία συμμετείχαν 8 επιχειρήσεις και το σχέδιο έχει υποβληθεί προς έγκριση στην κυβέρνηση και τη ΡΑΕ με προϋπολογισμό 11 εκατ. ευρώ.
Στόχος είναι να δημιουργηθεί η κρίσιμη μάζα που θα επιτρέψει την αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς από τις έρευνες διαπιστώνεται ότι το ζήτημα του ανεφοδιασμού είναι βασικός ανασταλτικός παράγοντας για την εξάπλωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Όχι μόνο η διαθεσιμότητα σταθμών ανεφοδιασμού αλλά και η διάρκειά του (παρά το γεγονός ότι τα αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης παραμένουν ακινητοποιημένα κατά μέσο όρο περισσότερες από 20 ώρες την ημέρα…) και για το σκοπό αυτό προωθείται και η εγκατάσταση ταχυφορτιστών, κυρίως στο εθνικό οδικό δίκτυο, όπου ο ανεφοδιασμός θα μπορεί να ολοκληρώνεται σε μισή ώρα.
Η υλοποίηση του σχεδίου θα σημάνει τον δεκαπλασιασμό των σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα οι οποίοι σήμερα κυμαίνονται περί τους 65.
Πέρυσι πουλήθηκαν 163 ηλεκτρικά οχήματα στην Ελλάδα, υπερτριπλάσια σε σχέση με το 2016 (+246 %), όμως το μερίδιο αγοράς τους είναι μόλις 0,2 %. Οι στόχοι που έχουν τεθεί είναι ωστόσο ιδιαίτερα φιλόδοξοι καθώς η συμφωνία του Παρισίου προβλέπει μείωση των εκπομπών CO2 στο τομέα μεταφορών κατά 18 % μέχρι το 2050, κάτι που μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την ηλεκτροκίνηση η οποία θα πρέπει να συνοδεύεται φυσικά από την ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για την παραγωγή ρεύματος.
Στις ευρωπαϊκές υποχρεώσεις της χώρας περιλαμβάνεται επίσης η ανάπτυξη υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων με αναλογία ένας σταθμός ανά δέκα οχήματα. Αυτό σημαίνει ότι οι 1500 σταθμοί που προβλέπεται να αναπτυχθούν, αντιστοιχούν σε 15.000 οχήματα σε σύνολο 8 εκατομμυρίων που κυκλοφορούν σήμερα στη χώρα, εκ των οποίων το 40 % είναι ηλικίας άνω των 17 ετών.
Το μερίδιο της ηλεκτροκίνησης στις μεταφορές σήμερα κυμαίνεται μόλις στο 0,5 % και συνδέεται σχεδόν αποκλειστικά με τα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, προαστιακός) που κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια.
Από το συνέδριο προκύπτει πάντως ότι το κόστος χρήσης των ηλεκτρικών οχημάτων είναι σημαντικά χαμηλότερο σε σχέση με τα συμβατικά. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η αντιπρόεδρος της ΡΑΕ Νεκταρία Καρακατσάνη , με μέση τιμή για την ηλεκτρική ενέργεια τα 150 ευρώ ανά μεγαβατώρα τα ηλεκτρικά οχήματα «καίνε» 2 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα. Αντίστοιχα για ένα αυτοκίνητο με βενζινοκινητήρα με τιμή 1,5 ευρώ ανά λίτρο για την αμόλυβδη και κατανάλωση 7 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα το κόστος ανά 100 χλμ. υπερβαίνει τα 10 ευρώ.
Νέο θεσμικό πλαίσιο
Στο ίδιο συνέδριο ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών Αθανάσιος Βούρδας ανέφερε ότι το μερίδιο της ηλεκτροκίνησης στις μεταφορές κυμαίνεται στο 0,5% και συνδέεται σχεδόν αποκλειστικά με τα μέσα σταθερής τροχιάς. Τόνισε ωστόσο ότι μέσα στη χρονιά θα συμπληρωθεί το θεσμικό πλαίσιο για τις προδιαγραφές και τη διαδικασία αδειοδότησης των υποδομών επαναφόρτισης καθώς και για την επέκταση της χωροθέτησής τους σε σημεία με δημόσια πρόσβαση στο εθνικό οδικό δίκτυο, σε χώρους στάθμευσης και σταθμούς μέσων μαζικής μεταφοράς.
Ο πρώην υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας ανέφερε ότι ενέργεια και μεταφορές που ευθύνονται για τους περισσότερους ρύπους εξακολουθούν να στηρίζονται στα ορυκτά καύσιμα, κάτι που ισχύει πολύ περισσότερο στην Ελλάδα. Εκ μέρους της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ο πρώην υπουργός Ενέργειας Γιάννης Μανιάτης ανέφερε ότι από το 2014 ως το 2017 μειώθηκαν κατά 50% οι επιβιβάσεις και μετεπιβιβάσεις στα μέσα μαζικής μεταφοράς καθώς και ότι από τα 2.000 λεωφορεία της Αθήνας στους δρόμους κυκλοφορούν τα 800 – 900 λόγω έλλειψης ανταλλακτικών.
Η αντιπρόεδρος της ΡΑΕ Νεκταρία Καρακατσάνη ανέφερε ότι το κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων (με μέση τιμή για την ηλεκτρική ενέργεια τα 150 ευρώ ανά μεγαβατώρα) κυμαίνεται στα 2 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα, κόστος πολύ χαμηλότερο από το αντίστοιχο της βενζίνης (πχ με τιμή 1,5 ευρώ ανά λίτρο για την αμόλυβδη και κατανάλωση 7 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα το αντίστοιχο κόστος είναι πάνω από 10 ευρώ).
Ο Διευθυντής υλοποίησης επιχειρηματικών δράσεων της ΔΕΗ Φώτης Καραγιάννης τόνισε ότι η ηλεκτροκίνηση αλλά και η αγορά φυσικού αερίου είναι δύο τομείς στους οποίος θα δραστηριοποιηθεί επιχειρηματικά η ΔΕΗ.
Σχετικά Άρθρα
- ΔΕΔΔΗΕ: αναρτήθηκαν οι πίνακες πρόσκλησης σε συνέντευξη για θέσεις απασχόλησης
- ΔΕΗ blue: πάνω από 1500 σημεία ηλεκτροφόρτισης σε 49 νομούς
- Δίκτυο φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων από τον ΑΔΜΗΕ
- Συνεργασία στις υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων
- Ρύθμιση για άμεση σύνδεση ΑΠΕ στις περιοχές με κορεσμένο δίκτυο
- Ηλεκτροκίνηση: από 3,3 απαιτούνται 65 εκατ. φορτιστές στην Ευρώπη