ecopress
Η ΔΕΗ, υπό την πίεση της δύσκολης  οικονομικής πραγματικότητας που διανύει  αλλά και ενόψει των εξελίξεων (ΝΟΜΕ, πώληση λιγνιτικών μονάδων κλπ) , που αποσκοπούν ... ΔΕΗ: Με ιδιόκτητους το 90% των στύλων  μπαίνει δυναμικά στην αγορά του οδοφωτισμού, της αντικατάστασης λαμπτήρων και της ενεργειακής εξοικονόμησης

Η ΔΕΗ, υπό την πίεση της δύσκολης  οικονομικής πραγματικότητας που διανύει  αλλά και ενόψει των εξελίξεων (ΝΟΜΕ, πώληση λιγνιτικών μονάδων κλπ) , που αποσκοπούν  στη συρρίκνωση της παρουσίας της στην αγορά ενέργειας  βρίσκει νέες διεξόδους. Μία από αυτές τις διεξόδους,  που ο όμιλος ετοιμάζεται να αξιοποιήσει  είναι η δυναμική είσοδο της ΔΕΗ ΑΕ στην αγορά των ενεργειακών υπηρεσιών και πιο συγκεκριμένα στον ραγδαία αναπτυσσόμενο αυτή την περίοδο τομέα του οδοφωτισμού, που φαίνεται να έχει πρόκριμα  στις  αναπτυξιακές επενδύσεις  της ενεργειακής εξοικονόμησης.

Με «όπλο» ότι η μεγάλη πλειονότητα ( σε ποσοστό 90 %) των στύλων του οδοφωτισμού  αποτελούν ιδιοκτησία της ΔΕΗ, η ΔΕΗ μπαίνει ως ισχυρός παίκτης στην αγορά αυτή και ήδη ετοιμάζει με δήμους και άλλους φορείς ,συνεργασίες ή με συμμετοχή σε ΣΔΙΤ,  στην εν λόγω αγορά. Παράλληλα η ΔΕΗ ετοιμάζεται για μεγάλης κλίμακας αλλαγή των λαμπτήρων τόσο σε δήμους όσο και σε νοικοκυριά με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας και τη διείσδυση στη νέα αγορά ενεργειακών υπηρεσιών, που αναπτύσσεται και στην Ελλάδα, αντικαθιστώντας τους λαμπτήρες με νέους, χαμηλής κατανάλωσης. Οι νέοι οικονομικοί και «έξυπνοι» λαμπτήρες θα μπορούν επιπλέον να ενημερώνουν τους οδηγούς αν υπάρχουν κενές θέσεις στάθμευσης, θα λειτουργούν με τηλεχειρισμό για επιπλέον οικονομία κλπ. Η επιχείρηση εφαρμόζει, ήδη, πιλοτικά δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας σε νοικοκυριά, προχωρώντας σε δωρεάν αντικατάσταση λαμπτήρων.

Όπως ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αντιπρόεδρος της επιχείρησης Γιώργος Ανδριώτης, το πρόγραμμα αντικατάστασης λαμπτήρων εφαρμόστηκε σε 1.700 σπίτια ευάλωτων καταναλωτών, στο σύνολο των σπιτιών στον ‘Αη – Στράτη και το Αγαθονήσι (συνολικά 327 οικογένειες), ενώ η επιχείρηση θα προχωρήσει σε ενεργειακή αναβάθμιση και των κτηρίων ιδιοκτησίας της (γραφεία, αποθήκες), το συνολικό εμβαδόν των οποίων ξεπερνά τα 650 στρέμματα.

Επιπλέον, έχει ξεκινήσει συνεργασία με δήμους για τον εκσυγχρονισμό του οδοφωτισμού, το οποίο εκτός από την αντικατάσταση των λαμπτήρων με νέους, χαμηλής κατανάλωσης που από μόνη της οδηγεί σε σημαντική (πάνω από 50 %) μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και αντίστοιχη εξοικονόμηση πόρων, μπορεί να επεκταθεί σε νέες καινοτόμες χρήσεις. Οι κολώνες του οδοφωτισμού της ΔΕΗ, όπως δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στον δημοσιογράφο Κώστα Βουτσαδάκη  ο ειδικός σύμβουλος της Διοίκησης της επιχείρησης Χρυσόστομος Χρηστίδης, μπορεί σύντομα να λένε στους οδηγούς που υπάρχουν κενές θέσεις στάθμευσης, να μετρούν την ηχορύπανση και την ατμοσφαιρική ρύπανση, ενώ οι λάμπες θα σβήνουν όταν δεν υπάρχει κίνηση και θα ειδοποιούν αυτόματα τους τεχνικούς όταν έχουν βλάβη.

Οι νέες χρήσεις μπορούν να υλοποιηθούν με την προσθήκη αισθητήρων που «διαβάζουν» αν υπάρχει κενός χώρος στάθμευσης και ενημερώνουν μέσω διαδικτύου (και της κατάλληλης εφαρμογής) τους οδηγούς για τη διαθεσιμότητα, όπως και με αισθητήρες θορύβου, ατμοσφαιρικής ρύπανσης κλπ, που μεταδίδουν τα δεδομένα στις αρμόδιες αρχές επίσης μέσω διαδικτύου. Αισθητήρες κίνησης μπορούν ακόμη να ειδοποιούν το κέντρο ελέγχου όταν ο δρόμος είναι κενός, ώστε να σβήνουν οι λάμπες με τηλεχειρισμό και να επιτυγχάνεται επιπλέον εξοικονόμηση, ενώ οι βλάβες θα δηλώνονται επίσης αυτόματα στο κέντρο.

Στόχος της ΔΕΗ είναι να διεκδικήσει μερίδιο στην αγορά των ενεργειακών υπηρεσιών, δηλαδή στην υλοποίηση έργων εξοικονόμησης ενέργειας, το κόστος των οποίων αποπληρώνεται με την παρακράτηση μέρους του οφέλους που έχει ο χρήστης από τη μείωση του λογαριασμού ρεύματος. Για παράδειγμα, αν η δαπάνη ενός δήμου για τον οδοφωτισμό είναι 100 ευρώ και με την αντικατάσταση των λαμπτήρων πέσει στα 50 ευρώ, το όφελος των 50 ευρώ μπορεί να μοιραστεί (20 ευρώ ο δήμος, 30 ευρώ η εταιρία που έκανε την επένδυση αντικατάστασης, εν προκειμένω η ΔΕΗ) έως ότου καλυφθεί το κόστος της επένδυσης και το κέρδος του αναδόχου.

Η μεγάλη πλειονότητα (90 %) των στύλων του οδοφωτισμού, όπως επισημαίνει ο κ. Χρηστίδης, αποτελούν ιδιοκτησία της ΔΕΗ, η οποία μπορεί να κινηθεί αυτόνομα, με συνεργασίες ή με συμμετοχή σε ΣΔΙΤ στην εν λόγω αγορά. Για το σκοπό αυτό το καταστατικό της εταιρίας άλλαξε τον περασμένο Μάιο προκειμένου στους σκοπούς να περιληφθεί η παροχή χρηματοδοτικών υπηρεσιών που αφορούν στα μέτρα βελτίωσης ενεργειακής αποδοτικότητας στις εγκαταστάσεις των πελατών της.

Αρκετοί δήμοι έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία εκσυγχρονισμού του οδοφωτισμού, ενώ «τρέχει» και πρόγραμμα χρηματοδότησής τους από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για χρηματοδότηση των σχετικών επενδύσεων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε ο πρόεδρος του ΚΑΠΕ Βασίλης Τσολακίδης, κατά την παρουσίαση του προγράμματος:

-Ο φωτισμός γενικά, ιδιωτικός και δημόσιος στην Ε.Ε., καταναλώνει κατά μέσο όρο το 16% της ηλεκτρικής ενέργειας, το ίδιο και στην Ελλάδα. Η Γερμανία έχει ήδη μειώσει το ποσοστό αυτό στο 10% , και αν η χώρα μας επιτύγχανε αντίστοιχη μείωση, το συνολικό όφελος θα ανερχόταν σε 600 εκατ. ευρώ.

-Ο οδοφωτισμός ευθύνεται για το 20% της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας στους Δήμους, που μαζί με τους τομείς ύδρευση- αποχέτευση και τα δημοτικά κτήρια κοστίζει άνω από 1 δισ. ευρώ το χρόνο.

-Το μεγαλύτερο μέρος των φωτιστικών σωμάτων είναι παλιάς τεχνολογίας, δηλαδή σημαντικά πιο ενεργοβόρα σε σχέση με φωτιστικά σώματα και λαμπτήρες νέας τεχνολογίας. Η τοποθέτηση σύγχρονων φωτιστικών σωμάτων και λαμπτήρων θα οδηγήσει σε σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας με συνεπαγόμενη μείωση του λειτουργικού κόστους, που με συντηρητικές εκτιμήσεις, μπορεί να υπερβαίνει και το 50%.

 

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας