Αιγιαλός: Aνανέωση αδειοδότησης εγκαταστάσεων με εξαίρεση από αυθαίρετη χρήση
ΕιδήσειςΕπιχειρήσειςΈργαΚτηματαγοράΟικιστικάΠεριβάλλονΠολεοδομίαΧωροταξία 10 Απριλίου 2019 Αργύρης
Σε πλήθος τουριστικά, βιομηχανικά, εξορυκτικά, ενεργειακά και άλλα έργα και δραστηριότητες δίνεται η δυνατότητα ανανέωσης της αδειοδότησης και να εξαιρεθούν από αυθαίρετες χρήσεις, με το σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών.
Στο μεταξύ, υπό το βάρος των αντιδράσεων που έχουν εκδηλωθεί αφαιρέθηκε από το τελικό σχέδιο νόμου για τον αιγιαλό, όπως κατατέθηκε και συζητείται στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, η αρχική ρύθμιση που έδινε τη δυνατότητα στον Υπουργό Οικονομικών να αποφασίζει κατά παρέκκλιση από κάθε γενική ή ειδική διάταξη, την εξαίρεση από την κατεδάφιση συγκεκριμένων έργων που έχουν κατασκευαστεί και μετά από την 28.07.2011.
Ανανέωση αδειών
Ειδικότερα το σχέδιο νόμου δίνει τη δυνατότητα σε πολύ συγκεκριμένες (υφιστάμενες παραχωρήσεις) στον αιγιαλό και την παραλία, που αφορούν έργα και δραστηριότητες που είτε έχουν πραγματοποιηθεί πλαίσιο συμβάσεων που έχουν λήξει είτε στο πλαίσιο των αναπτυξιακών νόμων (ακόμη και από τη δεκαετία το ’60) να ανανεώσουν την άδειά τους, σε ένα πιο ευέλικτο πλαίσιο. (σχετική πρόβλεψη υπήρχε και στο προηγούμενο πλαίσιο ωστόσο το Νομοσχέδιο κωδικοποιεί, απλοποιεί και αποσαφηνίζει ορισμένα σημεία επί της διαδικασίας)
Aπλοποίηση διαδικασιών
Η «ευελιξία» και απλοποίηση των διαδικασιών για τα υφιστάμενα έργα (με τροποποίηση άρθρου 11 Ν2971/2001) έγκειται σε:
- Διάκριση μεταξύ Σύμφωνης Γνώμης για τα συναρμόδια Υπουργεία και (απλής γνώμης) για λοιπούς συναρμόδιους φορείς.
- Πρόβλεψη υποχρεωτικής προθεσμίας για την ολοκλήρωση των γνωμοδοτήσεων όλων των συναρμόδιων Υπουργείων / Φορέων εντός 6 μηνών.
- Πρόβλεψη συνέχισης των διαδικασιών σε περίπτωση που δεν διατυπωθούν οι “απλές” γνώμες.
Ασφάλεια των εγκαταστάσεων
Δυνατότητα ανανέωσης της άδειας στην περίπτωση που στην υφιστάμενη παραχώρηση πέραν από το αρχικώς κατασκευασθέν έργο, έχουν συμπεριληφθεί/ενσωματωθεί εγκαταστάσεις καθ’ υπέρβαση. Αυτό είναι μία σημαντική εξέλιξη καθώς οι προσθήκες που έχουν πραγματοποιηθεί καθ’ υπέρβαση, ουσιαστικά αποτρέπουν σήμερα την ανανέωση της αδειοδότησης, καθώς η μη πρόβλεψη εντάσσει ολόκληρα τα έργα στις αυθαίρετες χρήσεις, παρά το γεγονός ότι έχουν πραγματοποιηθεί βάσει παραχωρήσεων ή ειδικών προβλέψεων των αναπτυξιακών νόμων.
Για την επίλυση αυτού του προβλήματος, ορίζεται πλέον ότι στις υφιστάμενες συμβάσεις παραχώρησης που λήγουν ή στις παραχωρήσεις/έργα που έγιναν με βάση τους αναπτυξιακούς νόμους, εφόσον έχουν πραγματοποιηθεί έργα καθ υπέρβαση έως τις 28.07.2011 και τα οποία αποτελούν οργανικό σύνολο των παραχωρήσεων, να μπορούν να ανανεώνονται οι σχετικές παραχωρήσεις.
Το ζήτημα είναι πολύ σημαντικό καθώς στην πλειοψηφία του πρόκειται για προσθήκες που πραγματοποιήθηκαν για λόγους εξασφάλισης της στατικής επάρκειας και της ασφάλειας των εγκαταστάσεων. Ως ένα βαθμό επιχειρήθηκε να επιλυθεί μόνο για τις ζώνες λιμένων το 2013 μέσω τροποποίησης του Ν 2971/2001 (άρθρο 18 παρ. 6 Ν 2971/2001 όπως ισχύει). Ωστόσο, η λύση που δόθηκε τότε για τις ζώνες λιμένων στην περίπτωση ύπαρξης μη νομίμως υφιστάμενων έργων ήταν να μην παρακωλύεται η αδειοδότηση εφόσον προβλέπονταν κατεδάφισή τους μέσω της υποβαλλόμενης μελέτης. Οι παραχωρησιούχοι δηλαδή υποχρεώνονταν είτε σε εκ νέου επανακατασκευή των έργων καθ υπέρβαση, είτε στην υπαγωγή στο καθεστώς αυθαίρετης χρήσης.
Τροποποιήσεις
Άλλες τροποποιήσεις του Νομοσχεδίου αφορούν:
Στην ενσωμάτωση των αρχών του χωρικού σχεδιασμού, με προβλέψεις ώστε να λαμβάνονται υπόψη τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια, τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια και ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός.
Στην προσπάθεια να ολοκληρωθεί το έργο της οριστικής χάραξης του Αιγιαλού μέσω ενός νέου Οργάνου (δευτεροβάθμια Επιτροπή Χάραξης των ορίων του αιγιαλού και πρόβλεψη δυνατότητας άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής).
Στον καθορισμό συγκεκριμένου τρόπου υπολογισμού του οικονομικού ανταλλάγματος παραχώρησης, με κριτήρια την Τιμή Βάσης (θα υπολογίζεται με βάση τις αντικειμενικές και μισθωτικές αξίες της περιοχής) το είδος της δραστηριότητας και το εμβαδόν του χώρου.
Στην κωδικοποίηση και μερική απλοποίηση των διαδικασιών για την εκτέλεση νέων έργων. Ειδικότερα κωδικοποιούνται τα όσα μέχρι σήμερα είχαν προβλεφθεί μέσω σχετικών τροποποιήσεων του Ν 2971/2001 για τα Τουριστικά Δημόσια Κτήματα και τα έργα παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ, ενώ αποσαφηνίζονται και οι περιπτώσεις που αφορούν τα έργα για βιομηχανικούς, εξορυκτικούς και ναυπηγοεπισκευαστικούς και συναφείς σκοπούς (άρθρο 14). Παράλληλα, προβλέπεται μείωση της γραφειοκρατίας και σχετική απλοποίηση της αδειοδότησης καθώς προβλέπει την απαλλάσσει όσους φορείς γνωμοδοτούν στο στάδιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, να γνωμοδοτούν ξανά.
Στην δυνατότητα νομιμοποίησης έργων που ανήκουν στο πεδίο εφαρμογής/εκτέλεσης νέων έργων επί του αιγιαλού και της παραλίας. Πρόκειται για έργα που έχουν γίνει στο πλαίσιο των αναγκών: α) πολιτικής προστασίας, ή β) για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή/αποτροπή της διάβρωσης (προστατευτικά έργα/προσχώσεις) ή γ) για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων σκοπών (κοινής οφέλειας, προστασίας περιβάλλοντος, ναυταθλητικούς, ερευνητικούς, επιστημονικούς, ανάπλασης, βιομηχανικούς, εξορυκτικούς, συγκοινωνιακούς, λιμενικούς, ναυπηγοεπισκευαστικούς, ενεργειακούς, αλιευτικούς και υδατοκαλλιεργητικούς). Η σχετική προθεσμία για την αναγνώρισή τους, είχε δοθεί και στο παρελθόν κατά τους πρώτους μήνες του 2001, και για άλλη μία φορά μέσα στο 2004, ωστόσο, το χρονικό διάστημα που δόθηκε τότε δεν επαρκούσε (άρθρο 27 παρ. 9 ν 2971/2001 όπως ισχύει).
Πλέον τίθεται νέα προθεσμία 2 ετών από τη δημοσίευση του νόμου, κατά την οποία όσα έργα εξυπηρετούν τους παραπάνω ειδικότερους σκοπούς, δηλαδή όσα έργα είναι σε θέση να αδειοδοτηθούν με βάση το ισχύον πλάισιο, και έχουν πραγματοποιηθεί χωρίς τις απαραίτητες άδειες έως τις 28.07.2011, να νομιμοποιηθούν.
Η ρύθμιση που αποσύρθηκε
Η ρύθμιση που τελικώς αποσύρθηκε έδινε τη δυνατότητα στον Υπουργό Οικονομικών να αποφασίζει κατά παρέκκλιση από κάθε γενική ή ειδική διάταξη, την εξαίρεση από την κατεδάφιση συγκεκριμένων έργων που έχουν κατασκευαστεί και μετά από την 28.07.2011. Συγκεκριμένα προέβλεπε ότι:
– «Κατά παρέκκλιση από κάθε γενική ή ειδική διάταξη, μπορούν να εξαιρούνται από την κατεδάφιση με απόφαση του υπουργού Οικονομικών έργα που κατασκευάστηκαν μετά την 28.7.201 1, αν αφορούν: αα) έργα και δραστηριότητες που εξυπηρετούν σκοπούς Εθνικής Άμυνας και ασφάλειας, ββ) έργα εθνικής σημασίας, γγ) έργα υποδομής δικτύων κοινής ωφελείας, συμπεριλαμβανομένων των έργων ΑΠΕ, δδ) έργα του διεθνούς, εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου καθώς και δημοτικές οδούς, εε) έργα που αποτελούν οργανικό ή λειτουργικό σύνολο με νομίμως κατασκευασθέν έργο».
Σχετικά Άρθρα
- Ξεκίνησαν αντιδράσεις για νομιμοποίηση αυθαιρέτων πάνω στο κύμα, από Άλιμο
- Αλλάζουν χρήσεις γης σε Natura & εξαιρέσεις περιβαλλοντικής αδειοδότησης
- Βουλή: ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για δημόσια περιουσία και αιγιαλό
- Αυθαίρετα: αναστολή κατεδαφίσεων σε αιγιαλούς & παραλίες, ενόψει τακτοποίησης
- Εκτός κλιματικού νόμου ασφάλιση ακινήτων και αναδασωτέες εκτάσεις
- Στη Βουλή νομοσχέδιο για βιομηχανικά σχέδια και υποδείγματα