ΕΤΕπ: επενδυτική πλατφόρμα για πράσινους σιδηρόδρομους
ΕιδήσειςΕπιχειρήσειςΈργαΕυρωπαϊκή ΈνωσηΜεταφορέςΟικονομίαΠεριβάλλονΥποδομέςΧρήμα 17 Ιανουαρίου 2022 ecotypos
Της Ντίνας Καράτζιου/
Επενδυτική πλατφόρμα για πράσινους σιδηροδρόμους δημιουργείται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με στόχο τη στήριξη βιώσιμων σιδηροδρομικών επενδύσεων σε υποδομές, τροχαίο υλικό και ψηφιακά συστήματα.
Η επενδυτική πλατφόρμα για πράσινους σιδηροδρόμους συμπεριλαμβάνεται στο ευρύτερο σχέδιο για την προώθηση των υπηρεσιών διασυνοριακών επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών μεγάλων αποστάσεων. Δείτε σχετικό ρεπορτάζ του «Ecopress» εδώ. Στόχος της επενδυτικής πλατφόρμας για τους πράσινους σιδηροδρόμους είναι η στήριξη βιώσιμων σιδηροδρομικών επενδύσεων σε υποδομές, τροχαίο υλικό και ψηφιακά συστήματα
Μεγάλες επενδύσεις
Η Κομισιόν δεν προχώρησε μόνο στην ανακοίνωσή της δημιουργίας της πλατφόρμας αλλά αποσαφηνίζει και μία σειρά επενδύσεων οι οποίες είναι επιλέξιμες προς χρηματοδότηση μέσω αυτής. Όπως καταγράφεται, η δημιουργία νέων σιδηροδρομικών υπηρεσιών απαιτεί μεγάλες επενδύσεις σε τροχαίο υλικό, είτε από σιδηροδρομικές επιχειρήσεις είτε από εταιρείες μίσθωσης τροχαίου υλικού είτε από αρμόδιες αρχές. Σημειώνει ακόμη, ότι για για να ενισχυθεί η διαθεσιμότητα τροχαίου υλικού, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) εγκαινιάζει την επενδυτική πλατφόρμα για τους πράσινους σιδηροδρόμους με στόχο να βοηθήσει τις επενδύσεις σε σιδηροδρομικά έργα, τόσο από δημόσιους όσο και από ιδιωτικούς φορείς, με τη χρήση υφιστάμενων προϊόντων της ΕΤΕπ και χρηματοδοτικών μέσων που διατίθενται από την Επιτροπή.
Τα επενδυτικά project που εντάσσονται στην πλατφόρμα
- ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου, την ανακαίνιση και την αναβάθμισή του
- αγορά και τη μετασκευή τροχαίου υλικού, για παράδειγμα στο πλαίσιο υποχρεώσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας, εμπορικών σιδηροδρομικών υπηρεσιών, νυκτερινών σιδηροδρομικών δρομολογίων και εμπορευματικών μεταφορών, από φορείς εκμετάλλευσης τροχαίου υλικού και εταιρείες μίσθωσης τροχαίου υλικού
- ανάπτυξη διατροπικών μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων τερματικών σταθμών, τροχαίου υλικού και διασυνοριακών εγκαταστάσεων
- ψηφιοποίηση και αυτοματοποίηση του κεντρικού σχεδιασμού, των επιχειρησιακών και εμπορικών διαδικασιών, όπως η διαχείριση περιουσιακών στοιχείων, μεταφορικής ικανότητας και κυκλοφορίας, από τους διαχειριστές υποδομής, τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και άλλα σχετικά ενδιαφερόμενα μέρη, όπως φορείς εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών και διατροπικών μεταφορών, με σκοπό τη βελτίωση της αποδοτικότητας των πολυτροπικών αλυσίδων εφοδιαστικής που περιλαμβάνουν τη χρήση σιδηροδρόμων.
Κρατικές ενισχύσεις
Σημειώνεται επίσης, ότι υπό ορισμένες προϋποθέσεις, το τροχαίο υλικό μπορεί επίσης να χρηματοδοτείται από τα κονδύλια της πολιτικής συνοχής της Ένωσης. Επιπλέον, έως το 2023 η Επιτροπή θα αποσαφηνίσει τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις όσον αφορά τη δημόσια χρηματοδότηση διαλειτουργικού τροχαίου υλικού για υπηρεσίες διασυνοριακών μεταφορών στις αναθεωρημένες κατευθυντήριες γραμμές για τους σιδηροδρόμους.
Σχετικά Άρθρα
- Ε.Ε: σχέδιο δράσης σιδηροδρομικής κυκλοφορίας έως το 2030
- Διευρωπαϊκό δίκτυο νυχτερινών τρένων σε 200 πόλεις
- ΠΕΠΕ: να επαναλειτουργήσουν τα σιδηροδρομικά δρομολόγια στον Έβρο
- ΕΤΕπ -Αττικό Μετρό: χρηματοδότηση ρεκόρ 580 εκ. για τη γραμμή 4
- ΡΑΣ: πιστοποιήθηκε η 5η αμαξοστοιχία ETR για το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη
- Ταμείο Ανάκαμψης: άνοιξε η πλατφόρμα για τα δάνεια