Οι δασικές αλλαγές για ανάπτυξη Επιχειρηματικών Πάρκων
ΕιδήσειςΕπιχειρήσειςΈργαΟικιστικάΟικονομίαΠεριβάλλονΠολεοδομία 22 Αυγούστου 2019 Αργύρης
Του Αργύρη Δεμερτζή/
Λύσεις επίσπευσης της αδειοδότησης, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Ειδικού Χωροταξικού Βιομηχανίας, με βάση τις οποίες εντός του Επιχειρηματικού Πάρκου μπορούν να παραμένουν δασικές νησίδες, χωρίς να πολεοδομούνται προβλέπει η πρόταση της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας (ΚΕΕΕ), που κατατέθηκε στο υπουργείο Επενδύσεων και Οικονομίας, ενόψει της τελικής κατάρτισης του νέου επενδυτικού νομοσχεδίου.
Ο πρόεδρος της ΚΕΕ και του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνος Μίχαλος απέστειλε στον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη υπόμνημα με 8+2 προτάσεις νόμου “Quick Wins” για το υπό ψήφιση επενδυτικό νομοσχέδιο, στην οποία περιλαμβάνεται ολοκληρωμένη πρόταση για το «Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ανάπτυξη Επιχειρηματικών Πάρκων 2018-2040», όπως επίσης σημειακές βελτιώσεις στις στρατηγικές επενδύσεις και τις δημόσιες συμβάσεις.
Μελέτη ReDePlan AE
Η Μελέτη – Έρευνα για το «Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ανάπτυξη Επιχειρηματικών Πάρκων 2018-2040» εκπονήθηκε από την ReDePlanAE Consultants, για λογαριασμό της ΚΕΕ.
Στη συγκεκριμένη μελέτη καταγράφεται το πλήθος, το μέγεθος και το είδος των Επιχειρηματικών Πάρκων που πρέπει να αναπτυχθούν στην ελληνική επικράτεια, όπως αυτά αξιολογήθηκαν με βάση κριτήρια και στοιχεία χωροταξίας και οικονομικής βιωσιμότητας, καθ’ υπόδειξη των επιχειρήσεων και των Επιμελητηρίων. Το Εθνικό Σχέδιο αποτελεί τη φυσική συνέχεια αντίστοιχης μελέτης της ΚΕΕ που είχε εκπονηθεί το 2012, οι προτάσεις της οποίας δυστυχώς δεν υιοθετήθηκαν από τις κυβερνήσεις που ακολούθησαν.
Νομοσχέδιο
Σημειώνεται ότι τη Δευτέρα 26 Αυγούστου ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, σύμφωνα με δηλώσεις του, αναμένεται να θέσει σε δημόσια διαβούλευση το επενδυτικό νομοσχέδιο, το οποίο θα περιλαμβάνει ρυθμίσεις και μέτρα που θα άρουν χρόνια εμπόδια και θα καθιστούν την Ελλάδα στην «πιο φιλική χώρα της ΕΕ για τις επενδύσεις». Στις αρχές Σεπτεμβρίου το νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή όπου θα γίνει εκτενής συζήτηση.
Οι προτάσεις
Στο υπόμνημα της ΚΕΕΕ προς το υπουργείο Επενδύσεων και Οικονομίας παρουσιάζονται συγκεκριμένες προτάσεις για τις εφαρμογές δασικής νομοθεσίας και ρεμάτων στα Επιχειρηματικά Πάρκα, οι οποίες προβλέπουν ότι:
Πράξη Δασικού Χαρακτηρισμού (άρθ. 14 του Ν. 998/1979)
Προτείνεται τροποποίηση του άρθ. 44 του Ν. 3982/11, ώστε η ύπαρξη εντοπισμένων εκτάσεων εντός της έκτασης που προορίζεται για την ανάπτυξη του Επιχειρηματικού Πάρκου, για τις οποίες δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία χαρακτηρισμού κατά το άρθρο 14 του Ν. 998/1979 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, να μην εμποδίζει την έγκριση της επένδυσης, δηλαδή την έκδοση της απόφασης ΚΥΑ του άρθρου 47 παρ. 1, με την προϋπόθεση ότι το συνολικό εμβαδόν αυτών των εκτάσεων δεν υπερβαίνει το 15% της συνολικής έκτασης που προορίζεται για την ανάπτυξη του ΕΠ. Με την προτεινόμενη ρύθμιση, η σχετική διαδικασία μεταφέρεται στο στάδιο εκπόνησης και έγκρισης της πολεοδομικής μελέτης, όπως γίνεται για όλα τα σχέδια πόλης, δηλαδή μετά την ΚΥΑ ανάπτυξης του ΕΠ που εκδίδεται χωρίς καθυστερήσεις. Η διαδικασία αυτή είναι γενικής εφαρμογής και μπορεί να εφαρμοστεί και στην περίπτωση των ΕΠ, έστω και αν αυτό θα επιβάλλει μερική διόρθωση της οριογραμμής και νέα ΚΥΑ για μεταβολές ήσσονος σημασίας. Εξάλλου, σύμφωνα με το Ειδικό Χωροταξικό Βιομηχανίας, εντός του Επιχειρηματικού Πάρκου μπορούν να παραμένουν δασικές νησίδες, χωρίς να πολεοδομούνται.
Η παρούσα πρόταση αποβλέπει:
Στην αντιμετώπιση τυχόν δασικών προβλημάτων σε χρόνο (μετά την ΚΥΑ) όπου η ΕΑΝΕΠ είναι φορέας με αρμοδιότητες και εξουσία διαχείρισης της έκτασης, όπως έχει εγκριθεί και όχι μια απλή ΑΕ που σκοπεύει να γίνει ΕΑΝΕΠ και αναπτύσσει πρωτοβουλίες που μπορούν να καταστρέψουν περιουσίες τρίτων που θα μπορεί να χαρακτηριστούν δασικές αδίκως και τελεσιδίκως και μάλιστα χωρίς τη γνώση των ιδιοκτητών και χωρίς δικαίωμα διατύπωσης αντιρρήσεων από αυτούς, σύμφωνα με το άρθ. 14 του Ν.998/1979
στη μείωση του χρόνου αδειοδότησης κατά ένα έως δύο χρόνια, κατά περίπτωση. Ενδεικτικό παράδειγμα είναι το ΕΠ Ασπροπύργου/ Νότιος Τομέας, όπου σε συνολική έκταση 2.100 στρ, η ΚΥΑ καθυστέρησε 2,5 χρόνια τουλάχιστον αποκλειστικά και μόνο για το λόγο ότι υπήρχαν 6 διάσπαρτες δασικές εκτάσεις, συνολικής επιφάνειας 35 στρ., οι οποίες εξάλλου είχαν χωροθετηθεί στην Πολεοδομική Μελέτης ως χώροι ΚΧ- Πρασίνου.
Εφαρμογή νομοθεσίας περί ρεμάτων στα ΕΠ
Κατά την εκπόνηση πολεοδομικών μελετών για την ένταξη περιοχών στο σχέδιο πόλης και εφόσον υπάρχουν ρέματα στην υπό ένταξη περιοχή, οι μελέτες οριοθέτησης/ διευθέτησης αυτών των ρεμάτων εγκρίνονται ταυτόχρονα με την πολεοδομική μελέτη. Στην περίπτωση των ΕΠ, ενώ η πολεοδομική μελέτη (σύνταξη και έγκριση) έπεται της ΚΥΑ αδειοδότησης και μάλιστα είναι η πρώτη διοικητική πράξη που εγκρίνεται για την υλοποίηση του Πάρκου, οι υπηρεσίες επιβάλουν στους φορείς να εκπονήσουν μελέτες οριοθέτησης ως προϋπόθεση για την έκδοση της ΚΥΑ.
Με βάση τα παραπάνω, προτείνεται η τροποποίηση του άρθ. 44 του Ν. 3982/11 ώστε η ύπαρξη ρεμάτων, εντός της έκτασης που προορίζεται για την ανάπτυξη του Επιχειρηματικού Πάρκου, που δεν ανήκουν σε περιοχές ή σε ειδικό καθεστώς προστασίας, να μην εμποδίζει την έκδοση της απόφασης του άρθρου 47 παρ. 1. Ειδικότερα προτείνεται η Μελέτη Οριοθέτησης και Διευθέτησης Ρεμάτων να γίνεται μετά την έκδοση της ΚΥΑ κατά τη φάση έγκρισης της πολεοδομικής μελέτης, όπως επιβάλει το γενικό πολεοδομικό δίκαιο για την ένταξη περιοχών στο σχέδιο πόλης.
Η νομοθέτηση θα αντιμετωπίσει και θα διορθώσει και την ατυχή σχετική ρύθμιση που θεσμοθετήθηκε στο άρθ. 8 του Ν.4447/2016 και δυστυχώς αφορά και τα ΕΠ (ΕΧΣ).
Υπόμνημα
Στο υπόμνημα με 8+2 προτάσεις νόμου “Quick Wins” για το υπό ψήφιση Αναπτυξιακό Νομοσχέδιο απέστειλε ο πρόεδρος της ΚΕΕ και του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνος Μίχαλος στον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη σημειώνεται ότι:
Η ΚΕΕ, για σειρά ετών, επιμένει σταθερά στη βελτίωση της νομοθεσίας στους τομείς της επιχειρηματικής χωροθεσίας και της απλοποίησης των διαδικασιών αδειοδότησης των επιχειρήσεων. Συχνά οι προσπάθειές της έχουν στεφθεί με επιτυχία με κορυφαίο παράδειγμα τον πρόσφατο Ν.4605/2019, όπου υιοθετήθηκε αυτολεξεί το σύνολο των προτάσεων που είχε υποβάλει. Η προσπάθεια αυτή συνεχίζεται εντατικά με πυλώνα των επιδιώξεων της την ανάπτυξη Επιχειρηματικών Πάρκων (ΕΠ) και την οργάνωση και πολεοδόμηση των Άτυπων Συγκεντρώσεων Βιομηχανιών και Εφοδιαστικής που υπάρχουν σε εκατοντάδες διάσπαρτες πυκνώσεις στη χώρα.
Ο πρόεδρος της ΚΕΕ και του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνος Μίχαλος εξέφρασε την απόλυτη βεβαιότητα και αισιοδοξία του, ότι μεγάλο μέρος των προτάσεων της Ένωσης, αν όχι όλες, θα κριθούν σημαντικές για την ανάπτυξη και θα υιοθετηθούν από την Κυβέρνηση για να ψηφιστούν εντός του Σεπτεμβρίου.
Στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών που έχει αναλάβει ο υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης, αξιολογήθηκαν από την ΚΕΕ τρεις σημαντικές ενότητες (8+2) προτάσεων νομοθετικής πρωτοβουλίας, με την μορφή των “Quick Wins”, που μπορούν να αντιμετωπιστούν άμεσα στο πολυνομοσχέδιο που θα κατατεθεί προς ψήφιση τον Σεπτέμβριο. Οι προτάσεις αυτές αφορούν:
Α) στα επιχειρηματικά πάρκα
Β) σε σημειακές βελτιώσεις στις στρατηγικές επενδύσεις και
Γ) στις δημόσιες συμβάσεις.
Ειδικότερα:
Α. Στην πρώτη ενότητα των επιχειρηματικών πάρκων, προτείνονται ρυθμίσεις, οι οποίες θα βελτιώσουν το επιχειρηματικό περιβάλλον ανάπτυξης τους και συγκεκριμένα αφορούν:
α) στην επανεκπόνηση του επιχειρησιακού σχεδίου ανάπτυξης επιχειρηματικών πάρκων της ΓΓΒ,
β) στη σημειακή αναθεώρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας για τα επιχειρηματικά πάρκα
γ) στην επανένταξη των επενδύσεων των επιχειρηματικών πάρκων στις στρατηγικές ιδιωτικές επενδύσεις
δ) στον ορισμό νέου τύπου διχωρικού πάρκου για την υποστήριξη του τομέα της εφοδιαστικής στα λιμάνια της χώρας.
ε) σε σημειακές βελτιώσεις της διοικητικής διαδικασίας για την απλοποίηση της αδειοδότησης των πάρκων
στ) στη δημιουργία των προϋποθέσεων για την άσκηση αρμοδιοτήτων αδειοδότησης επιχειρήσεων εντός ΕΠ από φορείς ΕΔΕΠ
ζ) στην άρση των περιορισμών ίδρυσης νέων επιχειρήσεων μέσης όχλησης στην Αττική , αποκλειστικά εντός Επιχειρηματικών Πάρκων
η) στη δημιουργία μηχανισμού εποπτείας και παρακολούθησης της εξέλιξης ανάπτυξης ΕΠ στην ελληνική επικράτεια.
Β. Στη δεύτερη ενότητα προτείνεται η θεσμοθέτηση προέγκρισης στρατηγικής επένδυσης, στο όνομα του συμβούλου ανάπτυξης, χωρίς απαραίτητα να υφίσταται πιστοποιημένο ενδιαφέρον επενδυτή.
Γ. Τέλος, στην ενότητα των δημοσίων συμβάσεων, προτείνονται ρυθμίσεις που θα επιτρέπουν στις επιχειρήσεις τεχνικών συμβούλων που είναι εγγεγραμμένες σε ένα από τα βιομηχανικά, επαγγελματικά ή εμπορικά μητρώα που τηρούνται στο κράτος – μέλος εγκατάστασης τους, όπως περιγράφεται στο παράρτημα ΧΙ του παραρτήματος Α του Ν. 4412/2016, να εκπονούν συγκεκριμένες αναπτυξιακές μελέτες και να παρέχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες σε δημόσιους φορείς, όπως ήδη κάνουν επί χρόνια. Σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.4412/2016, οι παραπάνω επιχειρήσεις αποκλείονται από την παροχή συγκεκριμένων υπηρεσιών – μελετών, καθώς αυτές φαίνεται ότι μπορούν να εκπονούνται αποκλειστικά, μόνο από φυσικά ή νομικά πρόσωπα που κατέχουν αντίστοιχο μελετητικό πτυχίο και είναι εγγεγραμμένοι στα αντίστοιχα μελετητικά μητρώα του ΥΠΟΜΕΔΙ.
Σχετικά Άρθρα
- Επιχειρηματικά Πάρκα: νομοσχέδιο για ίδρυση-λειτουργία
- Τα επιχειρηματικά πάρκα στο υπουργικό συμβούλιο
- ΚΕΕΕ: πρόταση τριών σημείων για τα Επιχειρηματικά Πάρκα
- Επιχειρηματικά Πάρκα: τα οικονομικά & πολεοδομικά κίνητρα για νέες επενδύσεις
- Επιχειρηματικά Πάρκα: τα 10 βήματα μπροστά, να μην γίνουν … και 8 βήματα πίσω
- Επιχειρηματικά Πάρκα: στο δρόμο για ολοκληρωμένη λύση