Επιχειρηματικά Πάρκα: Με νέους κανόνες η περιβαλλοντική αδειοδότηση
ΕπιχειρήσειςΟικονομίαΠεριβάλλονΠολεοδομία 22 Οκτωβρίου 2018 Αργύρης
Την επίσπευση της αδειοδότησης των Επιχειρηματικών Πάρκων και τη δημιουργία των κατάλληλων πλεονεκτημάτων και κινήτρων, που θα διευκολύνουν την εγκατάσταση των επιχειρήσεων σε αυτά, ζητεί η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδας από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Στο πλαίσιο της διαβούλευσης που διεξάγεται με τα συναρμόδια υπουργεία για τον εκσυγχρονισμό της σχετικής νομοθεσίας, ο πρόεδρος, Κωνσταντίνος Μίχαλος και η διοικητική επιτροπή της Ένωσης απέστειλαν στον αναπληρωτή υπουργό Σωκράτη Φάμελλο επιστολή, στην οποία υπογραμμίζουν τη μεγάλη χρονική επιβάρυνση που προκαλούν στις εγκρίσεις ανάπτυξης Επιχειρηματικών Πάρκων οι διαδικασίες των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων. Συχνά, αναφέρεται στην επιστολή, οι διαδικασίες αυτές καθυστερούν τις εγκρίσεις για διάστημα μεγαλύτερο των δύο χρόνων.
Η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων αναδεικνύει ως προτεραιότητά της τη «δημιουργία των κατάλληλων προϋποθέσεων για την απρόσκοπτη και νόμιμη χωροθέτηση και εγκατάσταση των επιχειρήσεων, ιδίως των μεταποιητικών, της εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics) κ.λπ., που θα επιτρέψουν την ταχύτερη ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους, παράλληλα με την περιβαλλοντική απορρύπανση και την περιβαλλοντική προστασία».
Προτεραιότητα της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων είναι «η οργάνωση και πολεοδόμηση των Άτυπων Συγκεντρώσεων Βιομηχανιών και Εφοδιαστικής που υπάρχουν σε εκατοντάδες διάσπαρτες πυκνώσεις στη χώρα και συνιστούν μόνιμη απειλή σε καταστάσεις φυσικό)ν καταστροφών και περιβαλλοντικών ατυχημάτων (Μάνδρα, Μάτι κ.λπ.)». Παράλληλα η ΚΕΕ επιδιώκει την ανάπτυξη Επιχειρηματικών Πάρκων σε αδόμητες εκτάσεις σε περιοχές της ελληνικής επικράτειας που διαπιστώνονται συνθήκες βιώσιμων επενδύσεων».
Για την επίτευξη όλων των παραπάνω στόχων, η ΚΕΕ -με κάθε ευκαιρία- έχει υποβάλει δέσμη προτάσεων νομοθετικού περιεχομένου προς όλους τους αρμόδιους υπουργούς, με σκοπό τον εκσυγχρονισμό του Ν.3982/2011 για την επίσπευση της αδειοδότησης των Επιχειρηματικών Πάρκων. Σημαντικό μέρος αυτών των προτάσεων εμπίπτει στις αρμοδιότητες του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ειδικότερα σε ό,τι αφορά στην περιβαλλοντική αδειοδότηση των Επιχειρηματικών Πάρκων. Για την εξέταση και την αναλυτική τεκμηρίωση των προτάσεων, η ΚΕΕ ζητεί να συσταθεί Ομάδα Εργασίας, «η οποία θα εργαστεί από μηδενική βάση και χωρίς προαπαιτούμενα, ακόμη και για τις προτάσεις αυτές που κατά καιρούς έχουν απορριφθεί από τις υπηρεσίες σας».
Επιστολή
Ειδικότερα η επιστολή που υπογράφει ο κ. Μίχαλος αναλύει τις παρακάτω ενότητες:
- Περιβαλλοντική Κατάταξη ΕΠ.
Δεδομένου ότι το ΕΠ που εγκρίνεται με την ΚΥΑ είναι ένα απλό και σύνηθες οικοδομικό έργο οδοποιίας και υδραυλικών δικτύων, προτείνεται να ψηφιστεί διάταξη, με την οποία να προβλέπεται η δυνατότητα μετάπτωσης των ΕΠ Τύπου Β και Γ (χαμηλής και μέσης όχλησης) καθώς και Ειδικού Τύπου στην Β Κατηγορία Περιβαλλοντικής Κατάταξης αντί της Α1 που ισχύει σήμερα, αν τα μετρικά μεγέθη των τεχνικών έργων υποδομής είναι εντός των ορίων της Κατηγορίας Β. Δεδομένου ότι η περίπτωση αυτή φαίνεται να αφορά στη συντριπτική πλειοψηφία ΕΠ που αναπτύσσονται στη χώρα, προτείνεται ο διαχωρισμός της περιβαλλοντικής αδειοδότησης των έργων υποδομής του ΕΠ, από αυτήν της ΜΚΑ όταν εντός του ΕΠ προβλέπεται η ανάπτυξη ΜΚΑ με τεχνικές προδιαγραφές που την κατατάσσουν στην Κατηγορία Α.
Ακολούθως να θεσμοθετηθούν συγκεκριμένα πρότυπα και διαδικασίες έγκρισης ΜΠΕ, κατ’ αναλογία προς τα εφαρμοζόμενα στις ΠΠΔ, ανεξαρτήτως της περιβαλλοντικής κατηγορίας του ΕΠ.
Η παραπάνω ρύθμιση, θα μειώσει το χρόνο αδειοδότησης κατά 1,5 έως 2 χρόνια.
- Εφαρμογές Δασικής Νομοθεσίας στα ΕΠ.
Α) Πράξη Χαρακτηρισμού (άρθ. 14 του Ν, 998/1979).
Προτείνεται τροποποίηση του άρθ. 44 του Ν. 3982/11, ώστε η ύπαρξη εντοπισμένων εκτάσεοτν εντός της έκτασης που προορίζεται για την ανάπτυξη του Επιχειρηματικού Πάρκου, για τις οποίες δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία χαρακτηρισμού κατά το άρθρο 14 του Ν. 998/1979 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, να μην εμποδίζει την έκδοση της απόφασης του άρθρου 47 παρ. 1, με την προϋπόθεση ότι το συνολικό εμβαδόν αυτών των εκτάσεων δεν υπερβαίνει το 15% της συνολικής έκτασης που προορίζεται για την ανάπτυξη του ΕΠ. Με την προτεινόμενη ρύθμιση, η σχετική διαδικασία μεταφέρεται μετά την ΚΥΑ ανάπτυξης του ΕΠ, στο στάδιο εκπόνησης της πολεοδομικής μελέτης, όπως γίνεται για όλα τα σχέδια πόλης. Η διαδικασία αυτή είναι γενικής εφαρμογής και μπορεί να εφαρμοστεί και στην περίπτωση των ΕΠ, έστω και αν αυτό θα επιβάλλει μερική διόρθωση της οριογραμμής και νέα ΚΥΑ για μεταβολές ήσσονος σημασίας.
Η παρούσα πρόταση αποβλέπει:
– Στην αντιμετώπιση τυχόν δασικών προβλημάτων σε χρόνο (μετά την ΚΥΑ) όπου η ΕΑΝΕΠ είναι φορέας με αρμοδιότητες και εξουσία διαχείρισης της έκτασης, όπως έχει εγκριθεί και όχι μια απλή ΑΕ που σκοπεύει να γίνει ΕΑΝΕΠ και αναπτύσσει πρωτοβουλίες που μπορούν να καταστρέψουν περιουσίες τρίτων που θα μπορεί να χαρακτηριστούν δασικές αδίκως και τελεσιδίκως και μάλιστα χωρίς τη γνώση των ιδιοκτητών και χωρίς δικαίωμα διατύπωσης αντιρρήσεων από αυτούς, σύμφωνα με το άρθ. 14 του Ν.998/1979
στη μείωση του χρόνου αδειοδότησης κατά ένα έως δύο χρόνια, κατά περίπτωση. Ενδεικτικό παράδειγμα είναι το ΕΠ Ασπροπύργου/ Νότιος Τομέας, όπου σε συνολική έκταση 2.100 στρ, η ΚΥΑ καθυστέρησε 2,5 χρόνια τουλάχιστον αποκλειστικά και μόνο για το λόγο ότι υπήρχαν 6 διάσπαρτες δασικές εκτάσεις, συνολικής επιφάνειας 35 στρ., οι οποίες εξάλλου είχαν χωροθετηθεί στην Πολεοδομική Μελέτης ως χώροι ΚΧ- Πρασίνου.
Β) Έγκριση Επέμβασης.
Προτείνεται τροποποίηση του δικαίου έγκρισης επέμβασης σε δασικές εκτάσεις, ειδικώς για τα ΕΠ, προκειμένου με την έγκριση επέμβασης να εγκρίνεται η παραχώρηση της κυριότητας των δασικών εκτάσεων (υπό προϋποθέσεις και αιρέσεις), όπως ίσχυε στο άρθ. 56 παρ.2 του Ν.998/1979 πριν καταργηθεί, αντί της παραχώρησης χρήσης που θεσμοθετήθηκε πρόσφατα (άρθ. 36 του Ν.4280/2014). Αν αυτό δεν συμβεί, δεν είναι αντιμετωπίσιμη η διαχείριση γης προς αξιοποίηση εντός των ΕΠ, καθώς μετά την έγκριση του Ρυμοτομικού Σχεδίου, δημιουργούνται οικόπεδα, εν μέρει ιδιόκτητα και εν μέρει σε καθεστώς παραχώρησης, γεγονός που δημιουργεί ουσιαστικό ανυπέρβλητο πρόβλημα ανάπτυξης αυτών των οικοπέδων εκ μέρους ενδιαφερομένων επιχειρήσεων.
- Εφαρμογή νομοθεσίας περί ρεμάτων.
Προτείνεται η τροποποίηση του άρθ. 44 του Ν. 3982/11 ώστε η ύπαρξη ρεμάτων, εντός της έκτασης που προορίζεται για την ανάπτυξη του Επιχειρηματικού Πάρκου, που δεν ανήκουν σε περιοχές ή σε ειδικό καθεστώς προστασίας, να μην εμποδίζει την έκδοση της απόφασης του άρθρου 47 παρ. 1. Ειδικότερα προτείνεται η Μελέτη Οριοθέτησης Και Διευθέτησης Ρεμάτων να γίνεται μετά την έκδοση της ΚΥΑ κατά τη φάση έγκρισης της πολεοδομικής μελέτης.
Δεν είναι κατανοητό γιατί να εφαρμόζεται ειδική διαδικασία για τα ρέματα στις περιοχές των ΕΠ και όχι αυτή που εφαρμόζεται για όλα τα σχέδια πόλης, όπου η οριοθέτηση/ διευθέτηση των ρεμάτων εγκρίνεται με την ίδια απόφαση (π.χ. ΠΔ) έγκρισης της πολεοδομικής μελέτης, δηλαδή, στην περίπτωση μας, μετά την ΚΥΑ όπως διατυπώνεται στην πρόταση. Η μελέτη διευθέτησης αυξάνει υπερβολικά το κόστος μελέτης και αποτρέπει τη δημιουργία του πάρκου.
Γενικότερα, η προτεινόμενη ρύθμιση αποσκοπεί στην εφαρμογή του γενικού δικαίου, όπου οριοθέτηση και διευθέτηση ρεμάτων εγκρίνεται ταυτόχρονα με την Πολεοδομική Μελέτη. Η νομοθέτηση πρέπει να συνδυαστεί και με την διόρθωση της ατυχούς σχετικής ρύθμισης που θεσμοθετήθηκε στο άρθ. 8 του Ν.4447/2016 και δυστυχώς αφορά και τα ΕΠ (ΕΧΣ).
- Περιμετρικό Πράσινο ΕΠ επί επαρχιακών κ.λπ. οδών.
Η διάταξη του Ν.4442/2016, άρθ. 52, παρ. 6 που αφορά στην κατάργηση της υποχρέωσης περιμετρικού πρασίνου, επί εθνικής, επαρχιακής ή δημοτικής οδού, για τα ΕΠΕ, προτείνεται να γενικευτεί σε όλα τα ΕΠ που αδειοδοτούνται σε θέσεις ΑΒΣ, με δομημένα ακίνητα επί των αναφερόμενων οδών.
- Εγκατάσταση δραστηριοτήτων Μέσης Όχλησης στην Αττική, αποκλειστικά εντός ΕΠ.
Η πρόταση για την άρση των περιορισμών εγκατάστασης νέων δραστηριοτήτων μέσης όχλησης αποκλειστικά σε επιχειρηματικά πάρκα στην Αττική, έχει υποβληθεί δεκάδες φορές στις κυβερνήσεις που όλες προφορικά το έκαναν δεκτό αλλά καμία δεν το θεσμοθέτησε, παρά την οικονομική κρίση και τις συνέπειες της και όταν η περιβαλλοντική νομοθεσία και η περιβαλλοντική τεχνολογία μπορούν πλέον να διασφαλίσουν την προστασία του περιβάλλοντος.
Το μέτρο αποσκοπεί και στη δημιουργία κινήτρων για την ανάπτυξη των ΕΠ, ιδίως στην Αττική, όπου δεν υφίστανται (ΕΠ) και αντιθέτως οι ΑΒΣ (αρκετά οχλούσες) υπερβαίνουν τις 30.
Ειδικότερα, προτείνεται η τροποποίηση του άρθ. 17 του Ν.3325/2005 ως κάτωθι:
«2. Σε περιοχές ΒΙΠΕ, ΒΙΟΠΑ, ΒΙΠΑ, EM, ΕΟ, σε περιοχές υποδοχής χρήσεων των Αρθ- 5 και Αρθ-6 του ΠΔ/23-2-87 και σε περιοχές που, από ειδικές πολεοδομικές διατάξεις, προορίζονται για την εγκατάσταση βιοτεχνιών – βιομηχανιών επιτρέπεται η εγκατάσταση βιομηχανιών – βιοτεχνιών, επαγγελματικών εργαστηρίων χαμηλής όχλησης, καθώς και μηχανολογικών εγκαταστάσεων παροχής υπηρεσιών και αποθηκών της, όπως ορίζονται στο άρθρο 17 του ν. 3982/2011.
Σε περιοχές Ε.Π. Τύπου Β’ που έχουν εγκριθεί κατά τις διατάξεις του Ν.3982/2011 και για τις οποίες έχει διαπιστωθεί η ολοκλήρωση των έργων υποδομής τους κατά το Άρθ. S3 του ίδιου Νόμου, επιτρέπεται η εγκατάσταση βιομηχανιών-βιοτεχνιών, επαγγελματικών εργαστηρίων μέσης όχλησης, καθώς και μηχανολογικών εγκαταστάσεων παροχής υπηρεσιών και αποθηκών όπως ορίζονται στο άρθρο 17 του ν. 3982/2011.»
Για κάθε διευκρίνιση και τυχόν πρόσθετη τεκμηρίωση, η ΚΕΕ παραπέμπει στον Επιστημονικό Συνεργάτη της, την εταιρεία “Re.De-Plan ΑΕ Consultants” και συγκεκριμένα στον κ. Μανώλη Μπαλτά, Διευθύνοντα Σύμβουλό της.
Σχετικά Άρθρα
- Επιχειρηματικά Πάρκα: νομοσχέδιο για ίδρυση-λειτουργία
- ΚΕΕΕ: πρόταση τριών σημείων για τα Επιχειρηματικά Πάρκα
- Νέα πλατφόρμα για γνωστοποιήσεις και εγκρίσεις επιχειρήσεων
- Επιχειρηματικά Πάρκα: τα οικονομικά & πολεοδομικά κίνητρα για νέες επενδύσεις
- ΕΒΕΘ: πρόταση για πλωτά φωτοβολταϊκά πάρκα σε λίμνες
- Διώρυγα Κορίνθου: ξεκινάν οι εργασίες αποκατάστασης
Χωρίς φρένο οι αυξήσεις τιμών οικοδομικών υλικών
Ειδήσεις Δεκ 24, 2024
ΑΔΜΗΕ: ανανέωση θητείας Μανουσάκη έως το 2028
ecoinsider Δεκ 24, 2024