Ερωτηματικά για προκήρυξη θέσεων καθηγητών στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΈργαΟικονομίαΠεριβάλλονΠολεοδομίαΧωροταξία 20 Μαΐου 2021 Αργύρης
Του Παύλου Κ. Λουκάκη*
Επιστολή προς ecopress
Στο πλαίσιο της ευρύτερης συζήτησης για την ποιότητα των σπουδών ως πάγιας απαίτησης αλλά και για τη ανάγκη βέλτιστης διασύνδεσης τους με την επιστημονική καινοτομία αλλά και με τις απαιτήσεις της σύγχρονης αγοράς εργασίας που σήμερα τόσο ευαλωτη εμφανίζεται στους κλυδωνισμούς πολυεπίπεδων και ποικιλλόμορφων κρίσεων (οικονομικών, περιβαλλοντικών, δημογραφικών, δημόσιας υγείας κοκ) αλλά και τόσο διασυνδεδεμένης με τις τεχνολογικές εξελίξεις (ψηφιακός χώρος, τηλεπικοινωνίες-υποδομές, διαθέσιμα ψηφιακά εργαλεία) νιώθω την ανάγκη να επικοινωνήσω μαζί σας, με αφορμή την πληροφόρηση μου σχετικά με τα προτεινόμενα αντικείμενα από την προκύρηξη για την πλήρωση κενών οργανικών θεσεων καθηγητών στη βαθμίδα του Επίκουρου- Aναπληρωτή στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας [1].
Αναρωτιέμαι ειλικρινά πως ακριβώς τετοιες προκυρήξεις συμβάλλουν στις παραπάνω προαπαιτούμενες κατευθυντήριες γραμμές, με ποιες ακριβως δεξιότητες οι μελλοντικοί φοιτητές θα οπλισθούν ώστε να θωρακιζονται επαγγελματικά και ακαδημαικά, για να ανταπεξέλθουν πολύ συγκεκριμενα στις απαιτήσεις του νεου διαμορφωμένου πλαισίου στην αγορά εργασίας (εξερχόμενης από μια δεκαετή και επίπονη διεθνή οικονομική κρίση και στη συνέχεια επειτα από μια πρωτόγνωρη και ιδιαίτερα εξουθενωτική παγκόσμια κρίση πανδημίας του COVID 19 που ήδη διανύει τον δεύτερο χρόνο της πορείας της);
-Πως ακριβώς διασυνδέονται τα αντικείμενα σπουδών που τα Πανεπιστήμια προτείνουν για το πρόγραμμα σπουδών τους σε αυτές τις νεες απαιτήσεις δεξιοτήτων για το “νέοδιαμορφωθέν” και ιδιαίτερα απαιτητικό πλαίσιο των αγορών;
-Με ποιες ακριβώς δεξιότητες θα οπλισθούν οι νεοεισαχθέντες φοιτητές; Και με ποιες ακριβώς ειδικότητες θα επιλεγούν οι διδάσκοντες και από ποιες αξιολογητικές επιτροπές με ποια εξειδίκευση ακριβώς;
-Πως διασφαλίζεται η απαιτούμενη διεπιστημονικότητα και ποια ακριβώς επιστημονικά αντικείμενα δεν θα έπρεπε να λείπουν από τους αξιολογητές αλλά και από τους υποψηφίους;
Τέλος με ποια διαφάνεια όλα αυτά διασφαλίζονται, όταν εκ πρώτης προχειρης αναζήτησης, τόσο τα προγράμματα των σπουδών όσο και οι εν ενεργεία υπεύθυνοι διδάσκοντες δεν ταυτοποιούνται ευθέως στο διαδικτυο;
Για να μη μακρυγορώ, καταλήγω εκφράζοντας τη μεγάλη αγωνία μου και υπογραμμίζοντας το ότι από την εως τώρα διερεύνηση μου δεν μπόρεσα μεχρι στιγμής να αντλησω καποιο συσχετισμο με όλο τον παραπάνω προβληματισμό, σε ότι αφορά στις συγκεκριμένες θέσεις και στο υφιστάμενο πρόγραμμα σπουδών.
Σε αυτές τις παρατηρήσεις /επιφυλάξεις μου εν προκειμένω, θα ήταν ωφέλιμο το Πανεπιστήμιο να μας δώσει περαιτέρω διαευκρινήσεις σχετικά
Με εκτίμηση
*Παύλος Κ. Λουκάκης, Ομότιμος Καθηγητής Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών
[1] Τίτλος: Επίκουρος Καθηγητής
Τμήμα: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ
Ίδρυμα: ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Γνωστικό αντικείμενο: Σπουδές Σχεδιασμού και Θεωρίες Χώρου – Ήχου
Μια (1) κενή οργανική θέση καθηγητή στη βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή με γνωστικό αντικείμενο «Σπουδές Σχεδιασμού και Θεωρίες Χώρου – Ήχου»
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΘΕΣΕΩΣ: (Απαίτηση διδακτορικής διατριβής συναφούς στο αντικείμενο) Οι σπουδές σχεδιασμού ως πεδίο μελετούν την κριτική κατανόηση των σχεδιαστικών πρακτικών και των κοινωνικοπολιτισμικών τους διαστάσεων και συνθέτουν προσεγγίσεις της σχέσης χώρου και ήχου, αρχιτεκτονικής και μουσικής, θεωρητικής πρόσληψης του χώρου και πρακτικών των πολιτισμικών εναποθέσεων. Πιο συγκεκριμένα, το γνωστικό αντικείμενο της θέσης περιγράφει την ιστορική, τη νεωτερική και την σύγχρονη πολιτισμική και επιστημολογική συγκρότηση της σχέσης χώρου και ήχου, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε σχεδιαστικό επίπεδο. Οι σπουδές σχεδιασμού περιλαμβάνουν τη σχετική έρευνα που αναλύει την αισθητηριακή και πολιτισμική πρόσληψη του ηχητικού συμβάντος (ηχητική ατμόσφαιρα, ηχοτοπίο, χωροποίηση της μουσικής) σε σχέση με το σχεδιασμό του χώρου, με στόχο την διεπιστημονική και κριτική προσέγγιση ποικίλων πολιτιστικών προϊόντων (αρχιτεκτονικό έργο, αντικείμενο ντιζάιν, ηχοτοπία) και των σχέσεων-δομών που τα παράγουν.
Τίτλος: Επίκουρος Καθηγητής
Τμήμα: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ
Ίδρυμα: ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Γνωστικό αντικείμενο: Σπουδές Επιτέλεσης και Γραφή
Περιγραφή
Μια (1) κενή οργανική θέση καθηγητή στη βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή με γνωστικό αντικείμενο «Σπουδές Επιτέλεσης και Γραφή»
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΘΕΣΕΩΣ: Το γνωστικό αντικείμενο των σπουδών επιτέλεσης αποτελεί ένα διεπιστημονικό πεδίο που αντλεί από τις κοινωνικές, τις ανθρωπιστικές επιστήμες και τις τέχνες. Επικεντρώνεται στην επιτέλεση ως κεντρικό στοιχείο τής κοινωνικής και πολιτισμικής ζωής, περιλαμβάνοντας θέατρο, τελετουργίες, καθημερινές πρακτικές, αφηγήσεις, δημόσιο λόγο και καλλιτεχνικές περφόρμανς, επιτελέσεις κοινωνικών ταυτοτήτων, συνόρου και δημόσιου χώρου. Το αντικείμενο τής θέσης συνδυάζει τις σπουδές επιτέλεσης ως πεδίο μελέτης και θεωρίας, και ως μεθοδολογικό και αναλυτικό εργαλείο, με πρακτικές γραφής οι οποίες κινούνται μεταξύ επιτέλεσης και λογοτεχνίας, όπως για παράδειγμα η δραματουργία της περφόρμανς, η παραστασιακή διάλεξη, η λογοτεχνική περφόρμανς, η επιτελεστική γραφή, η λογοτεχνία τεκμηρίωσης. Το αντικείμενο συνδέει ακαδημαϊκή θεωρητική έρευνα με καλλιτεχνική πράξη μέσα από τη διατομή εθνογραφικών προσεγγίσεων του παραστασιακού συμβάντος και λογοτεχνική συγγραφή.