Εξάρχεια: ξεκίνησαν επεισοδιακά οι εργασίες για το σταθμό Μετρό
Αστικό περιβάλλονΑυτοδιοίκησηΕιδήσειςΈργαΟικονομίαΠεριβάλλονΥποδομέςΦυσικοί πόροι 6 Νοεμβρίου 2023 Αργύρης

Επεισοδιακά έγινε η επανεκκίνηση των εργασιών για το σταθμό του Μετρό στα Εξάρχεια το πρωί της Δευτέρας 6 Νοεμβρίου 2023. Οι εργασίες σταμάτησαν το μεσημέρι της ίδιας ημέρας, καθώς διαπιστώθηκε ότι η ανάδοχος εταιρία για την κοπή 72 δέντρων δεν είχε σχετική άδεια. Η παρέμβαση του εκλεγμένου δημάρχου Αθηναίων Χάρη Δούκα. Η απάντηση της Αττικό Μετρό.
Οι εργασίες του αναδόχου, που εγκαταστάθηκε στον εργοταξιακό χώρο με προσωπικό, οχήματα και μηχανήματα και άρχισε την κοπή των δέντρων προκάλεσε την παρέμβαση του εκλεγμένου δημάρχου Αθηναίων Χάρη Δούκα, ο οποίος ζήτησε άμεση διακοπή των εργασιών και πρότεινε λύση έστω την ύστατη στιγμή. Στο μεταξύ κινητοποιήθηκαν κάτοικοι, οι οποίοι συγκεντρώθηκαν στην πλατεία Εξαρχείων διαμαρτυρόμενοι για την κοπή των δέντρων και εκδηλώθηκαν αντιδράσεις από δημοτικές παρατάξεις, κόμματα και συλλογικούς φορείς.
Ο νέος δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας σε δήλωση του στα κοινωνικά δίκτυα με τίτλο: «Κανένα χαμένο δέντρο στην Αθήνα» σημειώνει:
-«Άλλο ένα τετελεσμένο της απερχόμενης δημοτικής αρχής. Από το πρωί κόβονται δέντρα στην πλατεία Εξαρχείων. Η θέση μας είναι ξεκάθαρη. Κανένα χαμένο δέντρο και διαβούλευση ακόμα και τώρα, την ύστατη στιγμή. Δεν είναι δυνατόν ένα περιβαλλοντικό και φιλολαϊκό έργο όπως το Μετρό να αποτελεί αντικείμενο οξυμένης αντιπαράθεσης. Καλούμε την ανάδοχη εταιρεία να σταματήσει αμέσως τις εργασίες κοπής και να παρουσιάσει το ολοκληρωμένο σχέδιο για τις μεταφυτεύσεις των δέντρων και τη βιωσιμότητά τους. Κάθε δέντρο που κόβεται αφαιρεί ανάσες ζωής. Η ανθρώπινη ζωή είναι πάνω από κάθε κατασκευή όσο σημαντική και αν είναι αυτή». δείτε εδώ
Τι λέει η Αττικό Μετρό
Η Αττικό Μετρό σε ανακοίνωση της με τίτλο: ΣΤΑΘΜΟΣ ΕΞΑΡΧΕΙΑ- Νέα Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας- Τμήμα Α’ – Άλσος Βεΐκου – Γουδή» αναφέρει τα ακόλουθα:
«Σε απάντηση των όσων βλέπουν το φως της δημοσιότητας μετά την έναρξη των εργασιών στο Σταθμό «ΕΞΑΡΧΕΙΑ», η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. ενημερώνει ότι, στην παρούσα φάση κλαδεύεται περίπου το 90% των δέντρων που βρίσκονται εντός της υφιστάμενης εργοταξιακής περίφραξης, προκειμένου να μεταφυτευθούν προσωρινά σύμφωνα με τις προβλέψεις της ΑΕΠΟ και τις υποδείξεις και την εποπτεία της Διεύθυνσης Πρασίνου του Δήμου Αθηναίων στο φυτώριο του Δήμου Αθηναίων.
Εν συνεχεία τα δέντρα αυτά αφού δεχθούν τις κατάλληλες καλλιεργητικές φροντίδες, θα μεταφυτευθούν από την Εταιρεία Ανάπλασης Α.Ε. σε χώρους πρασίνου πλησίον της εν λόγω πλατείας σύμφωνα με τις προβλέψεις του Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Δήμου Αθηναίων, της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. και της Ανάπλασης Α.Ε.
Επιπροσθέτως, σύμφωνα με το Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., Δήμου Αθηναίων και της εταιρείας ΑΝΑΠΛΑΣΗ Α.Ε., πρόκειται για πρώτη φορά στην κατασκευή έργων Μετρό στην Ελλάδα, κατά την αρχική φάση έναρξης των εργασιών να φυτευτούν 2000 νέα δένδρα σε θέσεις που θα υποδείξει ο Δήμος Αθηναίων, επιπλέον αυτών που η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. έχει υποχρέωση να φυτεύσει σύμφωνα με την εγκεκριμένη περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου στο πλαίσιο αποκατάστασης της Πλατείας για τη διατήρηση του ισοζυγίου.
Όσον αφορά την προστασία του περιβάλλοντος, το Μετρό αποτελεί το πιο φιλικό μέσο μεταφοράς για το περιβάλλον σε μεγαλουπόλεις. Όταν θα λειτουργήσει, θα εξυπηρετούνται 340.000 επιβάτες ημερησίως, 53.000 λιγότερα αυτοκίνητα την ημέρα θα κυκλοφορούν στους δρόμους, 17.000 λιγότεροι τόνοι διοξειδίου του άνθρακα ετησίως θα εκλύονται στην ατμόσφαιρα, 1.216 MWh ενέργειας θα εξοικονομούνται καθημερινά.
Η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. κατά τη σύνταξη των μελετών για τη δημοπράτηση των έργων που αφορούν τα επίπεδα οδού, δηλαδή τις αναπλάσεις των πλατειών, εντάσσει τις κατασκευές (είσοδο, ανελκυστήρα, φρέατα αερισμού, κλίμακες, κ.λ.π.) στην αρχική φιλοσοφία των πλατειών, με γνώμονα τον τοπιακό σχεδιασμό, διατηρώντας τα κυρίαρχα στοιχεία τους, όπως παιδικές χαρές, σιντριβάνια, αγάλματα/προτομές και βεβαίως το πράσινο αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα και εκσυγχρονίζοντας το σύνολο του εξοπλισμού. Σέβεται δηλαδή τον αρχικό σχεδιασμό και τον εμπλουτίζει με τις απαιτήσεις και τα νέα δεδομένα της υπόγειας παρουσίας σταθμού μετρό. Για την πλατεία Εξαρχείων οι απολήξεις αυτές καταλαμβάνουν αρκετά λιγότερο από το 10% της επιφάνειας της πλατείας. Συγκεκριμένα στο σταθμό «Εξάρχεια» η επιφάνεια των εγκαταστάσεων Μετρό (σκάλες, ασανσέρ, φρεάτια εξαερισμού, κ.λ.π.) θα είναι 243,00 μ2 από τα 2.984 μ2 της πλατείας.
Να τονίσουμε ότι η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης για το έργο κράτησε ιδιαίτερα μακρύ χρονικό διάστημα (8 μήνες) από 02.02.2017 έως 06.10.2017 και ότι κατά το διάστημα της δημόσιας διαβούλευσης δεν υποβλήθηκε στο πλαίσιο αυτής οποιαδήποτε αντίρρηση για την κατασκευή του σταθμού στην πλατεία Εξαρχείων».
«Διακοπή των εργασιών λόγω έλλειψης αδειών»
Ο Νάσος Ηλιόπουλος από τη δημοτική παράταξη «Ανοιχτή πόλη», με ανάρτηση του στα κοινωνικά δίκτυα ανακοίνωσε την διακοπή των εργασιών λόγω έλλειψης αδειών. Συγκεκριμένα σημείωσε ότι:
«Ο Δήμος Αθηναίων και η κυβέρνησης της ΝΔ έχουν βεβαρυμένο παρελθόν. Στις εργασίες που είχαν πάει να κάνουν στο θέατρο “Εμπρός” πάλι δεν είχαν άδειες. Προχωρήσαμε σε μήνυση και οι εργασίες σταμάτησαν. Σήμερα είναι φανερό ότι στα Εξάρχεια παραβιάζουν τον νόμο και παίζουν καθυστερήσεις».
Ο επικεφαλής της «Ανοιχτής Πόλης» Κώστας Ζαχαριάδης, προκρίνοντας λύση που περιλαμβάνει «και πράσινο και Μετρό και πλατεία στα Εξάρχεια… » ζήτησε «η κυβέρνηση και η απερχόμενη Δημοτική Αρχή πρέπει να σεβαστούν την ετυμηγορία των δημοτών της πόλης και να μην δημιουργούν τετελεσμένα πριν την ανάληψη της διοίκησης του Δήμου από την νέα αρχή στις 1.1.2024».
Στο μεταξύ στην πλατεία βρέθηκαν νωρίτερα, η Ρωξάνη Μπέη από τον συνδυασμό του Χάρη Δούκα, ο Νάσος Ηλιόπουλος, ο Πέτρος Κωνσταντίνου και ο Δημήτρης Παπαχρήστου και ζήτησαν να τους δείξουν την άδεια για τις εκτελούμενες εργασίες. Επίσης δικηγόροι από το Συντονιστικό για τη διάσωση των δέντρων μετέβησαν στο Α.Τ. Εξαρχείων για να ζητήσουν να τους επιδειχθούν οι προβλεπόμενες άδειες κοπής και οικοδομικών εργασιών.
Από την πλευρά της Αττικό Μετρό και του αναδόχου του έργου παρουσιάζεται το μνημόνιο συνεργασίας της Αττικό Μετρό και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που προβλέπει αντικαταστάσεις και νέες φυτεύσεις δένδρων, που κόβονται για τα έργα στους σταθμούς Μετρό της νέας υπό κατασκευής γραμμής 4 του Μετρό.
Σημειώνεται ότι οι εργασίες, που είχαν παγώσει από τον περασμένο χειμώνα, ξεκίνησαν στην πλατεία Εξαρχείων για το νέο σταθμό, μετά την απόρριψη ασφαλιστικών μέτρων. Παράλληλα εκκρεμεί η εκδίκαση κύριας προσφυγής που έχουν καταθέσει κάτοικοι στο ΣτΕ.
Σχετικά Άρθρα
- ΣτΕ: απέρριψε το αίτημα να «παγώσουν» τα έργα Μετρό στα Εξάρχεια
- Γραμμή 4 Μετρό: η πρόοδος εργασιών στο έργο των 1,5 δις ευρώ
- Συνάντηση του Χ. Δούκα με τον Π. Κόκκαλη
- Δήμος Αθήνας: αλλαγές στα κίνητρα ΝΟΚ και έργα Μετρό σε πλατείες
- ΣτΕ: με άδεια μηχανικού η κοπή οπωροφόρων δέντρων σε εκτός σχεδίου περιοχές
- Δήμος Αθηναίων: γλυπτό-μνημείο για τα θύματα των Τεμπών
