Οι ιδιώτες αλλάζουν το… αύριο των σιδηροδρόμων
ΑποδελτίωσηΜεταφορέςΟικονομία 23 Οκτωβρίου 2017 Αργύρης
Του Χάρη Ντιγριντάκη/ Στις… ράγες της ανέλιξης ίων εμπορευματικών μεταφορών τροχοδρομεί ο ελληνικός σιδηρόδρομος. Η είσοδος παιχτών στον κλάδο αναδιατάσσει το «γεωπολιτικό» χάρτη των logistics στην ευρύτερη περιοχή ανεβάζοντας τον πήχυ των προσδοκιών για τη δημιουργία ενός πανευρωπαϊκού διαμετακομιστικού κέντρου στον Ασπρόπυργο. Παράλληλα, η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, η τελεσφόρηση της οποίας εκτιμάται για τις αρχές Νοεμβρίου, και το επί θύραις ενδιαφέρον άλλων «παικτών» για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δημιουργούν ένα περιβάλλον… El Dorado εμπορευματικών μεταφορών.
Οι ειδικοί προβλέπουν ότι μεσοπρόθεσμα ο όγκος των σιδηροδρομικών μεταφορών στη χώρα μας θα αυξηθεί καταλαμβάνοντας το 10% περίπου του συνόλου των χερσαίων μεταφορών.
Ήδη ο ΟΣΕ προχώρησε στην υπογραφή της πρώτης σύμβασης με ιδιωτική εταιρία για πρόσβαση στη σιδηροδρομική υποδομή για την κυκλοφορία εμπορευματικών τρένων, με τη Rail Cargo Goldair, κάτι που σηματοδοτεί την απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών συμβάλλοντας στη μετεξέλιξη της χώρας σε διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο.
Υπενθυμίζεται ότι η Rail Cargo Goldair δημιουργήθηκε από την ένωση των κρατικών Αυστριακών Σιδηροδρόμων (οι οποίοι ιδρύθηκαν το 1837 και με 1.100 λοκομοτίβες, 26.000 βαγόνια, 39.000 εργαζομένους και 5,5 δισ. ευρώ τζίρο είναι σήμερα ένας σιδηροδρομικός κολοσσός εκτεινόμενος σε 16 χώρες της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης) με την Goldair η οποία είναι μία αμιγώς ελληνική επιχείρηση η οποία συγκαταλέγεται ανάμεσα στις μεγαλύτερες εταιρίες μεταφορών και Logistics στην Ελλάδα.
Το επιχειρηματικό σχέδιο της εταιρίας, που ξεκινά τη λειτουργία της από τη Θεσσαλονίκη, συνυπολογίζει, μεταξύ άλλων:
-Στη γεωγραφική θέση της Ελλάδας, η οποία με την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης μετατρέπεται σιγά – σιγά από τέρμα της Ευρώπης σε πύλη εισόδου και εξόδου εμπορευματικών ροών της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Στις επενδύσεις που πραγματοποιούνται ή πρόκειται να πραγματοποιηθούν το προσεχές διάστημα στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.
Στην ολοκλήρωση των μεγάλων σιδηροδρομικών έργων υποδομής στον άξονα Πάτρα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Βόρεια Σύνορα με τη διπλή ηλεκτροδοτούμενη γραμμή με ταυτόχρονη ανάταξη της τηλεδιοίκησης σηματοδότησης.
Ειδικότερα, στην τελική του μορφή το επιχειρηματικό πλάνο της Rail Cargo Logistics Goldair θα περιλαμβάνει:
1)Καθημερινά δρομολόγια Ειδομένη – Θεσσαλονίκη.
2) Καθημερινά δρομολόγια Αθήνα – Θεσσαλονίκη από το β’ εξάμηνο του 2018 με σκοπό την εμπορευματική σιδηροδρομική διασύνδεση των 2 μεγαλύτερων αστικών κέντρων της χώρας και παράλληλα των 2 μεγαλύτερων λιμανιών.
3) Τακτικά δρομολόγια Προμαχώνας – Θεσσαλονίκη – Ασπρόπυργος και ακολούθως Ασπρόπυργος – Θεσσαλονίκη ως τα ελληνοτουρκικά σύνορα.
4) Τακτικά δρομολόγια με πλήρεις συρμούς με χημικά.
5) Τακτικά δρομολόγια με πλήρεις συρμούς με πετρελαιοειδή.
6) Με την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνητης γραμμής Πάτρας Αθήνας τακτικό δρομολόγιο για τη σιδηροδρομική διασύνδεση της Δυτικής Ευρώπης με το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου.
Παράλληλα, στα σχέδια είναι η εισαγωγή στην ελληνική αγορά της πατενταρισμένης από τη Rail Cargo λύσης Innovative semitrailer transfer (ISU system) για μεταφορά επικαθήμενων trailer πάνω σε βαγόνια από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη και αντίστροφα.
Αρωγός στο έργο αυτό είναι οι Αυστριακοί Σιδηρόδρομοι, με εμπειρία σε αντίστοιχες διαδικασίες αδειοδότησης και λειτουργίας σιδηροδρομικών επιχειρήσεων που έχουν υλοποιηθεί σε 8 χώρες εκτός της Αυστρίας (Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Τσεχία, Κροατία, Ιταλία και η Γερμανία). Οι λοκομοτίβες (μηχανές έλξης) των συρμών εκμισθώνονται από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, ενώ τα βαγόνια προέρχονται από τους Αυστριακούς Σιδηροδρόμους.
■ Οι ειδικοί προβλέπουν ότι μεσοπρόθεσμα ο όγκος των σιδηροδρομικών μεταφορών στη χώρα μας θα αυξηθεί καταλαμβάνοντας το 10% περίπου του συνόλου των χερσαίων μεταφορών Δυσαρέσκεια των Ιταλών για το δίκτυο.
Οι νέοι ιδιοκτήτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι Ιταλοί της FS, εμφανίζονται δυσαρεστημένοι από το εγχώριο σιδηροδρομικό δίκτυο. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, στην Ελλάδα καταφθάνει ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου της FS, Renato Mazzoncini, ο οποίος θα επιθεωρήσει εγκαταστάσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και θα έχει συναφείς συναντήσεις.
Οι Ιταλοί, ημέρα με την ημέρα, συνειδητοποιούν τις παθογένειες και τις ατέλειες του εγχώριου σιδηροδρομικού δικτύου και μάλιστα, φαίνεται ότι δηλώνουν «έκπληκτοι και απογοητευμένοι», κάτι το οποίο σημαίνει ότι αργά ή γρήγορα θα δοκιμαστούν οι σχέσεις τους με τον ΟΣΕ.
Από την άλλη, αρκετοί σιδηροδρομικοί τούς επικρίνουν ότι, πριν καταθέσουν δεσμευτική προσφορά και εξαγοράσουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ουδέποτε πραγματοποίησαν ενδελεχή επιθεώρηση του δικτύου.
Πάντως, ήδη εκδηλώθηκαν οι πρώτες αντιδράσεις από τους Ιταλούς, με την αλλαγή του καταστατικού της εταιρίας.
Από το διοικητικό συμβούλιο παύτηκαν ο εκπρόσωπος των εργαζομένων και δυο άλλα μέλη. Κοινός τόπος πάντως είναι ότι οι Ιταλοί θα δώσουν έμφαση στο κομμάτι των εμπορευματικών μεταφορών
Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) εδώ και 15 μήνες περίπου έχει χορηγήσει άδεια σιδηροδρομικής επιχείρησης στην εταιρία PIRAEUS EUROPE ASIA RAIL LOGISTICS (PEARL). Η εν λόγω εταιρία ετοιμάζεται για τη δεύτερη άδεια που θα της επιτρέψει να μπει στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο μεταφέροντας εμπορεύματα από το λιμάνι του Πειραιά στην Κεντρική Ευρώπη.
Η έναρξη των δρομολογίων προβλέπεται για τα τέλη του 2018 και η άδεια που έλαβε αφορά σε εμπορευματικές μεταφορές με τρένο, με πληροφορίες να κάνουν λόγο για επιχείρηση φίλα προσκείμενη στην COSCO.
Ειδικότερα, δόθηκε άδεια λειτουργίας σιδηροδρομικής επιχείρησης για την εκτέλεση εθνικών και διεθνών εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών με παροχή έλξης ή και πλήρων συρμών στο σύνολο του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου στην εταιρία PIRAEUS EUROPE ASIA RAIL LOGISTICS Ανώνυμη και η PEARL Εταιρία Διαχείρισης Εφοδιαστικής Αλυσίδας.
Η με έδρα τον Πειραιά εταιρία PEARL S.A. με επικεφαλής τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Αθανάσιο Ζηλιασκόπουλο, ιδρύθηκε τον Ιούνιο του 2015 με μοναδικό μέτοχο την αγγλική εταιρία Piraeus Europe Asia Rail Logistics Limited. Κύριες δραστηριότητές της είναι: • Οι εθνικές και διεθνείς σιδηροδρομικές μεταφορές εμπορευμάτων και οι υπηρεσίες παροχής σιδηροδρομικής έλξης.
• Οι εθνικές και διεθνείς πολυτροπικές, διατροπικές και συνδυασμένες μεταφορές, η οργάνωση-διενέργεια και εκτέλεση οδικών, θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών.
• Η οργάνωση-επίβλεψη και επιστασία φορτοεκφόρτωσης και διακίνησης-διανομής, η εξυπηρέτηση αναγκών μεταφορικών ή και ναυτιλιακών εταιριών σε σταθμούς υποδοχής (εμπορευματικά κέντρα, σιδηροδρομικούς σταθμούς, αεροδρόμια, λιμάνια).
Πηγή «Ελεύθερος Τύπος»
Σχετικά Άρθρα
- ΡΑΣ: τα σιδηροδρομικά έργα που αλλάζουν τον επενδυτικό χάρτη της χώρας
- ΠΕΠΕ: να επαναλειτουργήσουν τα σιδηροδρομικά δρομολόγια στον Έβρο
- Το λιμάνι Αλεξανδρούπολης στο επίκεντρο του αμερικανικού ενδιαφέροντος
- Σιδηρόδρομος: δημοπρατούνται δύο νέα έργα ύψους 9,78 εκατ. ευρώ
- ΕΤΕπ: επενδυτική πλατφόρμα για πράσινους σιδηρόδρομους
- ΡΑΣ: τεχνογνωσία στην Αλβανία για ρύθμιση, ασφάλεια και ανταγωνισμό
Χωρίς φρένο οι αυξήσεις τιμών οικοδομικών υλικών
Ειδήσεις Δεκ 24, 2024
ΑΔΜΗΕ: ανανέωση θητείας Μανουσάκη έως το 2028
ecoinsider Δεκ 24, 2024