Έργο εκτιμώμενου προϋπολογισμού 514 εκατ.  ευρώ, με υπογειοποίηση μήκους 5,16 χλμ  πριν την οδό Κανελλοπούλου έως την ακτή Δυμαίων και αναπλάσεις 70 στρεμμάτων στο... Η νέα πρόταση για το “γρήγορο” τρένο στην Πάτρα (βίντεο)

Έργο εκτιμώμενου προϋπολογισμού 514 εκατ.  ευρώ, με υπογειοποίηση μήκους 5,16 χλμ  πριν την οδό Κανελλοπούλου έως την ακτή Δυμαίων και αναπλάσεις 70 στρεμμάτων στο παραλιακό μέτωπο προβλέπει η νέα πρόταση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της ΕΡΓΟΣΕ για να φτάσει το γρήγορο τρένο στην Πάτρα και μέχρι το Ρίο.

Εάν τελικά γίνει το πολύπαθο σιδηροδρομικό  έργο θα πραγματοποιείται η διαδρομή από την Αθήνα ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, σε 1 ώρα και 40 λεπτά.

Το έργο επέκτασης του σιδηροδρομικού δικτύου μέχρι την Πάτρα βρίσκεται αντιμέτωπο με μεγάλες καθυστερήσεις, που θέτουν πλέον σε διακινδύνευση τη χρηματοδότηση του στα χρονικά όρια του ΕΣΠΑ 2014-2020 (με την παράταση ν + 2 δηλαδή μέχρι το 2022) εάν δεν δρομολογηθεί άμεσα και σωστά η κατασκευή του.

Στο μεταξύ όμως χρειάζεται ωρίμανση πολεοδομικών, περιβαλλοντικών και κατασκευαστικών μελετών και εγκρίσεων, ώστε να μπει σε ράγες  η υλοποίηση του. Παράλληλα υπάρχουν έντονες τοπικές αντιδράσεις με σημείο αναφοράς την Δημοτική αρχή της πόλης, που ζητά πολύ μεγαλύτερο σχεδόν διπλάσιο μήκος υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής, δηλαδή κατά τρόπο που εξουδετερώνεται η δυνατότητα χρηματοδότησης και κατασκευής του.

Η νέα πρόταση

Σε αυτές τις συνθήκες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής παρουσίασε το σχέδιο της κυβέρνησης, για τη νέα σύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή της Πάτρας στο 8ο Περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο στην Πάτρα (Regional Growth Conference 2020), τονίζοντας ότι με τη μερική υπογειοποίηση, σε μήκος άνω των 5 χιλιομέτρων, στον πυκνό αστικό ιστό και τις αναπλάσεις που θα γίνουν, απελευθερώνονται χώροι και η Πάτρα αποδίδεται ξανά στους πολίτες.

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Βασικές αρχές

Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του υπουργού Υποδομών το έργο ικανοποιεί 7 βασικές αρχές οι οποίες είναι:

Πρώτον: Είναι ρεαλιστικό και μπορεί να χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ. Άρα, μπορεί να γίνει.

Δεύτερον: Απελευθερώνει το κέντρο της πόλης. Αποδίδει την Πάτρα ξανά στους Πατρινούς! Δεν την κόβει στα δύο.

Τρίτον: Ανοίγει την πόλη με μέτωπο προς τη θάλασσα. Όπως είχαμε εξαρχής δεσμευτεί.

Τέταρτον: Είναι περιβαλλοντικά η βέλτιστη λύση. Με ουσιαστικές παρεμβάσεις αστικής ανάπλασης. Πολύ περισσότερο πράσινο. Και μηδενικούς ρύπους στην ατμόσφαιρα.

Πέμπτον: Διατηρεί σε λειτουργία τον Προαστιακό.

Έκτον: Ελαχιστοποιεί την οπτική και ηχητική όχληση.

Και έβδομον: Ενισχύει την ασφάλεια, πεζών και οδηγών».

Ίδια χάραξη

Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου ο κ. Καραμανλής πρώτα απ’ όλα, ξεκαθάρισε ότι δεν θα περάσει η σιδηροδρομική γραμμή από κάποιο σημείο που δεν περνάει ήδη. «Πάνω στην ίδια ακριβώς χάραξη θα πατήσουμε. Στην γραμμή που λειτουργεί σήμερα κι από μονή θα γίνει διπλή. Αλλά ένα πολύ μεγάλο μέρος της, από υπέργειο σήμερα θα το κάνουμε υπόγειο», ανέφερε και τόνισε:  «Άρα κανείς να μην φοβάται ότι δήθεν ‘‘θα κοπεί στα δύο η πόλη με νέα σιδηροδρομική γραμμή’’… Το αντίθετο. Θα απελευθερώσουμε πολύ μεγάλο μέρος της πόλης από τη σημερινή γραμμή. Και θα το αποκαταστήσουμε με αναπλάσεις σε περίπου 70 στρέμματα».

Ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι  η υπογειοποίηση θα γίνει στο εξής τμήμα: Η κάθοδος θα γίνει πριν την οδό Κανελλοπούλου και η άνοδος στην περιοχή της ακτής Δυμαίων, 5,16 χιλιόμετρα.

«Μιλάμε δηλαδή πρακτικά για το σύνολο του πυκνού αστικού ιστού της Πάτρας. Επιπλέον, άλλα 1,7 χιλιόμετρα περίπου είναι αθροιστικά οι ράμπες ανόδου και καθόδου. Ενώ τα επιφανειακά τμήματα, συνολικά θα αθροίζουν περίπου 3,8 χιλιόμετρα,εκτός πυκνής αστικής δόμησης», επισήμανε.

Τόνισε ότι ο Προαστιακός συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά, καθώς διατηρούνται και οι 8 υφιστάμενες στάσεις στο μήκος του έργου και 6 από αυτές μετατρέπονται σε υπόγειες, ενώ παράλληλα προστίθεται και μια επιπλέον στάση στο νέο Λιμάνι. Ομοίως διατηρείται και η διασύνδεση με τον Πύργο.

Σημείωσε, ότι καταργούνται όλες οι επικίνδυνες υφιστάμενες ισόπεδες διαβάσεις και αντικαθίστανται από ανισόπεδες διαβάσεις οχημάτων και δέκα πεζογέφυρες, για απόλυτη ασφάλεια.

«Και βέβαια, ένα τέτοιο σύγχρονο έργο, δεν θα μπορούσε παρά να έχει ηλεκτροκίνηση σε όλο το μήκος της διπλής γραμμής. Τέλος οι ρυπογόνες ντίζελ αμαξοστοιχίες», προσέθεσε.

Επειδή η εικόνα τα λέει καλύτερα, ο κ. Καραμανλής έδειξε ένα διάγραμμα της γραμμής, στο οποίο φαίνεται  το τμήμα το οποίο θα είναι υπόγειο, καθώς και τους 9 σταθμούς που προβλέπονται. Η κατάληξη θα είναι στο νέο λιμάνι, όπου θα κατασκευαστεί και μια εξολοκλήρου νέα τερματική στάση.

Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου είναι περίπου 514 εκατομμύρια, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.

«μπορεί να υπογειοποιηθεί  πολύ μεγαλύτερο μέρος της γραμμής, από την προηγούμενη πρόβλεψη των 2 χλμ, χωρίς να πάμε σε ανεφάρμοστες προτάσεις» πρόσθεσε ο υπουργός.

Στοιχεία του έργου

Η εκκίνηση του διαγωνισμού προσδιορίζεται στο β εξάμηνο του 2021. Σχετικά ανακοινώθηκε ότι:

Η υπερταχεία θα κάνει από την Αθήνα ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, 1 ώρα και 40΄.

Η υπεραστική επιβατική κίνηση, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.100.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, σχεδόν 1,5 εκ επιβάτες.

Η επιβατική κίνηση στον προαστιακό, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.900.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, πάνω από 2.600.000.

Η υπεραστική εμπορευματική λειτουργία: Σε πρώτη φάση, θα εξυπηρετεί 3 εμπορικές αμαξοστοιχίες την ημέρα ανά κατεύθυνση στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα. Και το 2040 εκτιμάται ότι θα έχουμε 4 εμπορικές την ημέρα στο Θριάσιο – Πάτρα.

Διάλογος

Ο κ. Καραμανλής ζήτησε από τους παριστάμενους και όλους τους τοπικούς φορείς, να στηρίξουν το σχεδιασμό του Υπουργείου και τόνισε ότι το τελευταίο που χρειάζεται η Πάτρα σήμερα, το τελευταίο που χρειάζεται η πατρίδα μας, είναι η αντίδραση για την αντίδραση. Τους κάλεσε επίσης: «Να πείτε τη γνώμη σας, γιατί όπως είδατε εμείς τις σοβαρές απόψεις τις ακούμε. Με ανοιχτά αυτιά και ανοιχτό μυαλό».

 

 

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας