ecopress
Του Κώστα Βουτσαδάκη/ Κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης αλλά και την ανάπτυξη εγχώριας παραγωγής μπαταριών και εξοπλισμού ηλεκτροκίνησης θα... Ηλεκτροκίνηση: κίνητρα για οχήματα και σταθμούς φόρτισης

Του Κώστα Βουτσαδάκη/

Κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης αλλά και την ανάπτυξη εγχώριας παραγωγής μπαταριών και εξοπλισμού ηλεκτροκίνησης θα περιλαμβάνει νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που πρόκειται να παρουσιάσει την επόμενη εβδομάδα (με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος στις 5 Ιουνίου) ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Το νομοσχέδιο παρουσίασε στη σημερινή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης. Σύμφωνα με την ενημέρωση από την κυβέρνηση, στο νομοσχέδιο, μεταξύ άλλων, προβλέπονται:

-Οικολογικό μπόνους (επιδότηση) για απόκτηση ηλεκτρικού ΙΧ, δικύκλου, ποδηλάτου και μικρών βαν που απευθύνεται σε φυσικά πρόσωπα, εταιρείες και ταξί.

-Φορολογικά κίνητρα σε εταιρείες  για απόκτηση /χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και προμήθεια και εγκατάσταση υποδομών φόρτισης.

-Δωρεάν στάθμευση σε ελεγχόμενες θέσεις  για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα

– Χωροθέτηση θέσεων στάθμευσης και φόρτισης από τους Δήμους.

-Μέτρα για διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στον Δημόσιο Τομέα.

Πέρα από την επιδότηση της αγοράς, που θα είναι σταθερό ποσό για όλους τους τύπους ηλεκτρικών αυτοκινήτων καθώς αν ήταν ποσοστιαία θα προέκυπτε μεγαλύτερο όφελος για τα ακριβότερα μοντέλα, προωθούνται σειρά μέτρων και για τη διευκόλυνση της χρήσης τους. Η δωρεάν στάθμευση είναι ένα από αυτά τα μέτρα ενώ εξετάζεται παράλληλα η απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας, η εξαίρεση από τα περιοριστικά μέτρα του δακτυλίου, η θέσπιση κινήτρων για την εγκατάσταση σημείων φόρτισης που θα είναι δημόσια προσβάσιμα αλλά και η ρύθμιση της σχετικής αγοράς φόρτισης. Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές τα επιχειρηματικά μοντέλα φόρτισης ποικίλουν ως προς τον τρόπο χρέωσης καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις περιλαμβάνουν ένα σταθερό ποσό, ενώ σε άλλες η χρέωση γίνεται ανάλογα με τη διάρκεια παραμονής του οχήματος στο σταθμό φόρτισης, με την ταχύτητα (η ταχύτερη φόρτιση απαιτεί εγκαταστάσεις υψηλότερης ισχύος) ή υπάρχει επίσης η δυνατότητα χορήγησης «πράσινου πιστοποιητικού», που σημαίνει ότι η φόρτιση θα γίνεται με ενέργεια από ΑΠΕ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις η ανάπτυξη του δικτύου ηλεκτροκίνησης προχωρά παράλληλα με την απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων με κινητήρες ντήζελ στα κέντρα των πόλεων.

Σύμφωνα με τον Εθνικό Ενεργειακό Σχεδιασμό, το 2030 ένα στα τρία νέα οχήματα που θα κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά, θα είναι ηλεκτροκίνητο.

Με μπόνους η  αντικατάσταση ΙΧ και ΤΑΧΙ με ηλεκτροκίνητα

Την οπτική του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στο σχέδιο νόμου για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην ελληνική επικράτεια, ιδίως όσον αφορά στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, κατέθεσε ο Κώστας Καραμανλής στο υπουργικό Συμβούλιο, που συνεδρίασε μέσω τηλεδιάσκεψης, υπό την προεδρία του πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε καταρχάς ότι ο τομέας των μεταφορών αντιπροσωπεύει περίπου το 1/3 της τελικής κατανάλωσης ενέργειας και ευθύνεται για το 30% περίπου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Υπενθύμισε ότι η Ελλάδα υποστηρίζει τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Καθώς και ότι ευρύτερος ευρωπαϊκός στόχος είναι μέχρι το 2050 ο τομέας των μεταφορών να μειώσει τις εκπομπές κατά 60% και η κυκλοφορία στις πόλεις να γίνεται με αποκλειστική χρήση μη συμβατικών οχημάτων.

Ο κ. Καραμανλής σημείωσε επίσης ότι το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα προδιαγράφει έναν φιλόδοξο στόχο και για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών: Ένα στα τρία αυτοκίνητα, που θα τίθενται σε κυκλοφορία το 2030, να είναι ηλεκτρικά.

Τρεις είναι οι άξονες των υποχρεώσεων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ηλεκτροκίνηση:

  • Πρώτον, στο διαγωνισμό που ετοιμάζεται για τα νέα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τον οποίο θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων μεγάλο μέρος των οχημάτων προβλέπεται να είναι ηλεκτροκίνητα.

Μάλιστα ανακοίνωσε ότι έχει προγραμματιστεί να τεθούν σε δοκιμαστική κυκλοφορία δύο ηλεκτροκίνητα λεωφορεία τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο στο κέντρο της Αθήνας.

  • Δεύτερον, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών ώστε να δοθούν κίνητρα για την ανανέωση του στόλου των ΙΧ αυτοκινήτων.

Σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ανάπτυξης και Επενδύσεων θα διαμορφωθούν επίσης δράσεις και χρηματοδοτικά εργαλεία, ώστε να ενθαρρυνθεί η αντικατάσταση των ΤΑΞΙ με ηλεκτροκίνητα οχήματα. Ειδικά για τα ΤΑΞΙ μπορεί να δοθεί επιδότηση, προκειμένου να παρασχεθούν κίνητρα για την αγορά νέου ηλεκτρικού οχήματος και την απόσυρση από την κυκλοφορία του παλαιού.

  • Τρίτον, γίνεται προετοιμασία για τη δημιουργία των αναγκαίων υποδομών φόρτισης κατά μήκους των αυτοκινητοδρόμων.

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην ελληνική επικράτεια, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναλαμβάνει την κατάρτιση και τήρηση του Μητρώου Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, ώστε να υπάρχει συνεχής χαρτογράφηση των δυνατοτήτων και των εμπλεκόμενων στα θέματα ηλεκτροκίνησης, αλλά και η δυνατότητα παροχής στοιχείων στα συναρμόδια Υπουργεία για την εποπτεία και τον έλεγχο της αγοράς.

Παράλληλα μέσω των υπηρεσιών του Υπουργείου θα διαμορφωθεί το κατάλληλο πλαίσιο για την ταξινόμηση των ηλεκτρικών οχημάτων κάθε τύπου, καθώς η τεχνολογία θα εξελίσσεται, θα μεταβάλλεται και οι ανάγκες θα αυξάνονται, όπως για παράδειγμα τα σημεία φόρτισης, οι χώροι στάθμευσης κ.λ.π.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα προβεί επίσης σε ενέργειες για την προσαρμογή επαγγελμάτων στις νέες συνθήκες που δημιουργούνται, με χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό των συνεργείων αυτοκινήτων.

Σημειωτέον ότι το άρθρο 13 του νομοσχεδίου προβλέπει ότι εντός περιορισμένου χρονικού διαστήματος από την ψήφιση, οι Δήμοι Μητροπολιτικών Κέντρων, οι Μεγάλοι και Μεσαίοι Ηπειρωτικοί Δήμοι, καθώς και οι Μεγάλοι και Μεσαίοι Νησιωτικοί Δήμοι, εκπονούν υποχρεωτικά αυτοτελή μελέτη χωροθέτησης και δημιουργίας θέσεων στάθμευσης και επαναφόρτισης, εντός των διοικητικών τους ορίων.

Αυτό αποτελεί αναγκαία και ικανή προϋπόθεση για την εύρυθμη και απρόσκοπτη είσοδο της ηλεκτροκίνησης στην καθημερινότητα των αστικών κέντρων.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας