Πως και γιατί έχουν κολλήσει 3.500 χιλιάδες επενδυτικά σχέδια
ΑυτοδιοίκησηΕπιχειρήσειςΟικονομίαΧρήμα 25 Νοεμβρίου 2021 ecotypos
Της Ντίνας Καράτζιου/
Στην αναμονή εγκρίσεων και ελέγχων βρίσκονται σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης 3.500 χιλιάδες επενδυτικά σχέδια στη χώρα μας, που υπάγονται στον αναπτυξιακό νόμο, των οποίων η δρομολόγηση των διαδικασιών κόλλησαν στις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις των εμπλεκόμενων φορέων.
Χιλιάδες επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στις ρυθμίσεις του αναπτυξιακού νόμου έχουν μείνει στα συρτάρια της γραφειοκρατίας. Στην πρόσφατη συνέντευξη Τύπου του υπουργείου Ανάπτυξης όπου παρουσιάστηκαν τα τρία επενδυτικά νομοσχέδια που θα εισαχθούν προς ψήφιση στη Βουλή, αν. υπουργός Ανάπτυξης κ. Νίκος Παπαθανάσης αποκάλυψε τον αριθμό των επενδυτικών σχεδίων που βρίσκονται σε εκκρεμότητα σε επίπεδο ελέγχων και εγκρίσεων κατόπιν σχετικής δημοσιογραφικής ερώτησης: «Κοιτάξτε, ακριβή νούμερα δεν μπορώ να σας δώσω. Μπορώ να σας πω όμως ότι οι εκκρεμότητες ως προς τον έλεγχο πράγματι είναι άνω των 2.000 υποθέσεων σε επίπεδο Περιφερειών και ταυτόχρονα οι εκκρεμότητες ως προς τις εγκρίσεις είναι άνω των 1.500 σε επίπεδο Περιφερειών. Σας δίνω μία τάξη μεγέθους. Από εκεί και πέρα, σε ό,τι έχει σχέση με τους προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους, δεν είναι μεγάλες οι εκκρεμότητες των πληρωμών καθώς έρχονται οι εγκρίσεις, διατίθενται ποσά από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και γίνονται οι αποπληρωμές. Σαφώς υπάρχει μία μικρή λίστα με εκκρεμείς υποθέσεις αποπληρωμών αλλά όμως αυτό θα έλεγα ότι είναι κυλιόμενο. Καθώς έρχονται χρήματα αποπληρώνονται οι υποθέσεις αυτές», ανάφερε χαρακτηριστικά.
Επιτάχυνση διαδικασιών
Στα τρία νομοσχέδια που θα εισαχθούν προς ψήφιση συγκαταλέγεται και αυτό που θεσμοθετεί βελτιωτικές αλλαγές στις ρυθμίσεις του αναπτυξιακού νόμου. Υπό τον τίτλο «Αναπτυξιακός Νόμος-Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη», (δείτε εδώ ρεπορτάζ στο «Εcopress»). σύμφωνα με το κυβερνητικό επιτελείο του υπουργείου Ανάπτυξης, αλλάζει διαδικασίες και ρυθμίσεις, επιταχύνοντας τις διαδικασίες υπαγωγής και των ελέγχων. Υπό αυτό το πρίσμα, τα επενδυτικά σχέδια άνω του 1 εκατομμυρίου ευρώ ανεξαρτήτως της Περιφέρειας στην οποία θα υλοποιηθεί η επένδυση, θα υποβάλλονται στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και κάτω του ενός εκατομμύριου στις Περιφέρειες.
Σε κεντρικό επίπεδο
Για τη διεκπεραίωση υπαγωγής και ελέγχου των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων η οποία περνάει σε κεντρικό επίπεδο ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Αδωνις Γεωργιάδης ανέφερε μεταξύ άλλων, ότι οι περιφέρειες είχαν την αρμοδιότητα, αλλά αντικειμενικά δεν είχε δοθεί στις περιφέρειες η αντίστοιχη διοικητική δυνατότητα, είχαν έλλειμμα σε προσωπικό και δεν είχαν τις δυνατότητες που είχε το κεντρικό κράτος. Τώρα, ο κυριότερος λόγος που παρεμβαίνουμε στο όριο δεν είναι για να κατηγορούμε τις περιφέρειες. Ίσα – ίσα που με τις περιφέρειες έχουμε πάρα πολύ καλή συνεργασία και εγώ προσωπικά θέλω να ευχαριστήσω κάθε περιφερειάρχη ξεχωριστά. Είναι διότι την ώρα που εμείς εδώ στο Υπουργείο Ανάπτυξης προχωρούμε με την αναβάθμιση του ηλεκτρονικού μας συστήματος και με όλα τα άλλα που περιγράψαμε, σε μία εξαιρετικά μεγάλη επιτάχυνση, θα ήταν και οξύμωρο και άδικο για τις επιχειρήσεις που ήταν κάτω από το προηγούμενο όριο να μην μπορούν να ξεκινήσουν τα επενδυτικά τους σχέδια απλώς και μόνο γιατί δεν υπάγονται στην κεντρική πλατφόρμα που τώρα πλέον θα πηγαίνει πολύ πιο γρήγορα», ανέφερε μεταξύ άλλων.
Ορκωτοί λογιστές
Παράλληλα, βάσει του νέου αναπτυξιακού νόμου και στην κατεύθυνση της επιτάχυνσης των διαδικασιών, προβλέπεται όσον αφορά τους ελέγχους , εισάγεται στη διαδικασία ο ορκωτός λογιστής. Τα επενδυτικά σχέδια άνω των 700 χιλιάδων ευρώ ελέγχονται υποχρεωτικά σε όλα τα καθεστώτα από ορκωτό λογιστή. Ταυτόχρονα, δίνεται η δυνατότητα ελέγχου από ορκωτό λογιστή, ανεξαρτήτως ύψους επένδυσης. Στόχος της διαδικασίας είναι να συρρικνωθεί ο χρόνος της ελεγκτικής διαδικασίας ενός επενδυτικού σχεδίου από 2 έως 2,5 χρόνια που είναι σήμερα σε 100 μέρες: «Τα επενδυτικά σχέδια άνω των 700.000 ευρώ, πλέον, υποχρεωτικά θα πηγαίνουν σε ορκωτούς ελεγκτές. Και τι επιτυγχάνουμε με αυτό; Συμπυκνώνουμε, εξαφανίζουμε και τα επτά βήματα που ίσχυαν πριν στον έλεγχο των επιχειρηματικών σχεδίων κατά την ολοκλήρωσή τους. Όλα καταλήγουν σε μία δηλωτική πράξη του ορκωτού ελεγκτή. Επομένως, πάνε πια ο ένας και τα δύο και τα δυόμιση χρόνια, που χρειάζονταν προκειμένου να συσταθούν οι Επιτροπές για να κάνουν τους ελέγχους. Και πάντα σε όλους τους νόμους μας διατηρούμε την επιτελική δύναμη του κράτους να μπορεί να ελέγχει ανά πάσα στιγμή σε υψηλό ποσοστό, να επιβάλλει πρόστιμα, ακόμα και να απεντάσσει σχέδια, αν απαιτείται, από τα συγκεκριμένα καθεστώτα», τόνισε μεταξύ άλλων ο κ. Παπαθανάσης.
Πλήρης αποσυμφόρηση
Ο ίδιος ανέφερε, ότι οι «Περιφέρειες είναι υποστελεχωμένες, επομένως αυτή είναι η βασική αιτία της καθυστέρησης. Τώρα, με το νέο θεσμικό πλαίσιο, αποσυμφορείται το σύστημα ειδικά στο κομμάτι της ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων καθότι όποια επενδυτικά σχέδια άνω των 700.000 ευρώ είναι σε εκκρεμότητα ή όποια έρχονται τώρα, θα μπορούν να πηγαίνουν απευθείας σε ορκωτούς ελεγκτές.Επομένως, στους επόμενους 3-4 μήνες, με την ψήφιση των νόμων θα υπάρχει πλήρης αποσυμφόρηση και στις Περιφέρειες, οι οποίες – επαναλαμβάνω -λόγω της υποστελέχωσης πολλών ετών, δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν την υπαγωγή των πολλών επενδυτικών σχεδίων στους αναπτυξιακούς νόμους».
Σχετικά Άρθρα
- «Μεταποίηση-Εφοδιαστική Αλυσίδα»: επενδυτικά σχέδια άνω του 1 δισ. ευρώ
- Νέα παράταση για την ολοκλήρωση επενδυτικών σχεδίων
- Στα 632 εκατ. ευρώ οι ενισχύσεις του «Μεταποίηση – Εφοδιαστική Αλυσίδα»
- «Επιχειρηματικότητα 360°»: αιτήσεις από τις 9 Ιανουαρίου
- Ταμείο Ανάκαμψης: επενδυτικά σχέδια, ύψους 1,8 δις. ευρώ
- Αγροδιατροφή: αιτήσεις υπαγωγής επενδύσεων στο νέο αναπτυξιακό νόμο