Μεταβιβάσεις ακινήτων: Γολγοθάς πριν και μετά την υπογραφή συμβολαίου
ΕιδήσειςΚτηματαγοράΟικιστικάΟικονομίαΠολεοδομίαΧρήμα 6 Οκτωβρίου 2023 Αργύρης
Του Γιώργου Ρούσκα, πρόεδρος της Ένωσης Συμβολαιογράφων Ελλάδας
Εξοργιστική διαδικασία
Ύστερα από δύο χρόνια που αναζητούμε τρόπους προκειμένου να διευκολυνθεί η διαδικασία της συλλογής των απαραίτητων δικαιολογητικών ώστε να είναι δυνατή η υπογραφή των συμβολαιογραφικών πράξεων, η διαδικασία της συλλογής των εγγράφων δεν είναι μόνο προβληματική αλλά εξοργιστική και απελπιστική (!)
Και για να γίνω πιο σαφής: για την έκδοση της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου (που είναι προϋπόθεση για την υπογραφή κάθε μεταβιβαστικού συμβολαίου), οι πολιτικοί μηχανικοί χρειάζονται από δύο έως οκτώ μήνες…
Αυτό, σε συνδυασμό με τον αγώνα που κάνουν οι λογιστές για τη διόρθωση ΕΝΦΙΑ, φορολογικών δηλώσεων, Ε9 καθώς και για την έκδοση διαφόρων βεβαιώσεων, π.χ. ιδιοκτησίας, TAΠ από δήμους και άλλες υπηρεσίες, κάνει τη μεταβίβαση των ακινήτων από εξαιρετικά δύσκολη έως σχεδόν αδύνατη.
Η διαδικασία περιπλέκεται ακόμα περισσότερο όταν έχεις να διορθώσεις σφάλματα του προγενέστερου τίτλου. Όταν, δε, εμπλέκονται – γεγονός που συμβαίνει πολύ συχνά – λανθασμένες εγγραφές στο Κτηματολόγιο, τότε η κατάσταση χρονίζει.
Αυτό το γνωρίζουν όλοι οι ιδιοκτήτες που έχουν ανάγκη να υπογράψουν συμβολαιογραφικές πράξεις και οι οποίοι, εκτός από τους μηχανικούς και τους λογιστές, θα πρέπει να ζητήσουν βοήθεια και από δικηγόρους και συμβολαιογράφους. Σε ό,τι αφορά εμάς τους συμβολαιογράφους, πρέπει όχι μόνο να ελέγξουμε όλα τα έγγραφα, που σε τελική ανάλυση είναι μέρος της δουλειάς μας, αλλά πρέπει να επιμεληθούμε και την έκδοση των απαραίτητων πιστοποιητικών, όταν οι αρμόδιοι εμπλεκόμενοι σηκώνουν τα χέρια ψηλά.
Και όποιος θεωρεί πως με την υπογραφή του συμβολαίου η διαδικασία τελείωσε, κάνει λάθος.
Μετά πηγαίνουμε στο Κτηματολόγιο με τα πολύ γνωστά σε όλους προβλήματα, τα οποία αφορούν: τις καθυστερήσεις από το να παραλάβουν τα Κτηματολογικά Γραφεία τα απαραίτητα έγγραφα μεταβίβασης (συμβατικά ή ηλεκτρονικά), την πληρωμή των δικαιωμάτων του Κτηματολογίου, τον έλεγχο νομιμότητας των κατατιθέμενων εγγράφων που κυμαίνεται από έξι μήνες έως δύο χρόνια σε ορισμένα Κτηματολογικά Γραφεία, την επιστροφή των εγγράφων για τυχόν διορθώσεις στις περιπτώσεις που τα Κτηματολογικά Γραφεία αποφασίζουν ύστερα από μήνες από την παραλαβή των εγγράφων ότι κάτι είτε δεν τους αρέσει, είτε δεν είναι «σωστό», αλλά και την παραλαβή του απαραίτητου πιστοποιητικού με το οποίο περαιώνεται η διαδικασία μεταβίβασης όταν θα το επιτρέψουν οι ανάγκες της υπηρεσίας.
Κι αυτός είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε λογικές νομοθετικές ρυθμίσεις, όπως σταθερό νομοθετικό πλαίσιο, δυνατότητα εκάστου συμβαλλομένου, χωρίς να θίγει τις όμορες ιδιοκτησίες, να μπορεί να διορθώνει λάθη δεκαετιών, απλοποιημένη και ενιαία διαδικασία στα Κτηματολογικά Γραφεία και κατάργηση πιστοποιητικών που δεν έχουν καμία σχέση με τη μεταβίβαση.
Με απλά λόγια, χρειαζόμαστε ρυθμίσεις που θα δίνουν λύσεις, αλλά ταυτόχρονα δεν θα θίγουν τα δικαιώματα ιδιοκτησίας του έλληνα πολίτη με την απαραίτητη δημόσια εγγύηση της κτήσης των δικαιωμάτων του.
Πηγή: “Τα Νέα”
Σχετικά Άρθρα
- Το «Σπίτι μου» εγκλωβίστηκε στο μεγάλο μποτιλιάρισμα των μεταβιβάσεων
- Βεβαίωση Μηχανικού: αίτημα νέας παράτασης από ΠΟΜΙΔΑ
- Ψηφιακής Διακυβέρνησης: «δεν κάνουμε πίσω με τους συμβολαιογράφους»
- Συμβολαιογράφοι: ρύθμισεις για βεβαίωση μηχανικού και ΤΑΠ στις μεταβιβάσεις
- Ακίνητα: τι αλλάζει από τον Ιούνιο για τις μεταβιβάσεις, Ε9, ΕΝΦΙΑ, ΤΑΠ
- Αυθαίρετα: λήγουν προθεσμίες για ολοκλήρωση υπαγωγών