ecopress
Της Παναγιώτας Αργίτη* Η Μινωική Αρχιτεκτονική, όπως αποτυπώνεται στα ανάκτορα της Κνωσού, της Φαιστού, των Μαλίων και της Ζάκρου, αποτελεί ένα από τα πιο... Μινωική Αρχιτεκτονική: καινοτομία & πολεοδομία στην προϊστορική Κρήτη

Της Παναγιώτας Αργίτη*

Η Μινωική Αρχιτεκτονική, όπως αποτυπώνεται στα ανάκτορα της Κνωσού, της Φαιστού, των Μαλίων και της Ζάκρου, αποτελεί ένα από τα πιο εντυπωσιακά παραδείγματα τεχνικής καινοτομίας στην προϊστορική Ευρώπη. Με την εις βάθος επιστημονική μελέτη των ανακτόρων και την ενδελεχή ανάλυση της αρχιτεκτονικής τους, το ενδιαφέρον εστιάζεται πλέον και στον πολεοδομικό χαρακτήρα των ανακτορικών συγκροτημάτων και των οικιστικών τους συνόλων, τα οποία μαρτυρούν έναν πολιτισμό μεπροηγμένες αντιλήψεις για τον κοινωνικόχώρο, τη λειτουργικότητα και τη βιωσιμότητα.

Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός και Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Τα Μινωικά ανάκτορα χαρακτηρίζονται από πολυώροφες κατασκευές, με μερικά τμήματα να φτάνουν έως και τέσσερις ορόφους. Η διάταξη των χώρων είναι δαιδαλώδης, με πληθώρα διαδρόμων, φωταγωγών και αεραγωγών, γεγονός που αποδεικνύει τη σύνθετη λειτουργική οργάνωσή τους. Η κεντρική αυλή, συνήθως ορθογώνια, με αναλογίες 2:1 και ο προσανατολισμός βορρά-νότου, αποτελούσε το επίκεντρο κοινωνικής και θρησκευτικής δραστηριότητας.

Πολεοδομική Ανάλυση του Μινωικού Πολιτισμού

Η ανάλυση της πολεοδομικής διάρθρωσης των μινωικών αστικών κέντρων αποκαλύπτει έναν πολυδιάστατο, καινοτόμο αρχιτεκτονικό σχεδιασμό με στόχο την ορθολογική χρήση του χώρου και την κοινωνική λειτουργικότητα.

Ενδεικτικά αναφέρονται :

♦ Δρόμοι με σύστημα αποχέτευσης και υδροδότησης σε Κνωσό και Φαιστό καταδεικνύουν τεχνική πρόβλεψη και σχεδιαστική ευφυΐα.

♦ Οικιστική διάταξη με ζώνες χρήσεων γης, όπου διακρίνονται περιοχές διοικητικής, αποθηκευτικής, θρησκευτικής και οικιστικής λειτουργίας.

♦ Η σύνδεση των ανακτόρων με τα υπόλοιπα τμήματα του οικισμού μέσω ιεραρχημένων οδικών αξόνων φανερώνει μια πρώτη μορφή ιεραρχικού σχεδιασμού, με στοιχεία χωροταξικής κατανομής εξουσίας και πόρων.

♦ Η στενή σχέση με το φυσικό τοπίο, όπως η θέαση προς τη θάλασσα, φυσικές πηγές ή ιερά κορυφής, αποκαλύπτει ευαισθησία στον περιβαλλοντικό προσανατολισμό — χαρακτηριστικό στοιχείο της βιώσιμης αρχιτεκτονικής.

Στην περίπτωση της Κνωσού, μάλιστα, εντοπίζεται συμβολική και λειτουργική τοποθέτηση της ανακτορικής αυλής στο κέντρο του οικισμού, κάτι που παραπέμπει στα πρώτα μοντέλα συγκεντρωτικής αστικής διοίκησης, με το ανάκτορο να λειτουργεί ταυτόχρονα ως διοικητικός, θρησκευτικός και οικονομικός πυρήνας.

Κατασκευαστικά Υλικά και Καινοτόμες Τεχνικές

Οι Μινωίτες έκαναν χρήση τοπικών υλικών κατασκευής όπως ασβεστόλιθου, πηλού, ξύλου, με ιδιαίτερη δεξιοτεχνία. Οι δομές τους παρουσίαζαν αντοχή σε σεισμούς, χάρη σε συνδυασμό ξύλινων πλαισίων και ελαστικών αρμών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι Μινωικά ανάκτοραχτίστηκαν με βιοκλιματικό σχεδιασμό και διέθεταν συστήματα ενδοδαπέδιας κεντρικής θέρμανσης, με εξελιγμένα συστήματα αποστράγγισης, ενώηδιακόσμησημετοιχογραφίεςκαιγύψινεςεπενδύσειςυποδηλώνουνκαιτον αναπτυγμένοαισθητικόπολιτισμό.

Οργάνωση και Διαχείριση Πόρων

Η λειτουργία των ανακτόρων ως οικονομικά κέντρα με ισχύ και επιρροή, προκύπτει από τους εκτεταμένους αποθηκευτικούς χώρους (π.χ. πίθοι, αποθήκες λαδιού, δημητριακών), τα συστήματα καταγραφής (γραμμική Α), και τις παραγωγές προϊόντων. Ο σχεδιασμός των χώρων εξυπηρετούσε την αποτελεσματική εξυπηρέτηση των ανθρώπων, υλικών και πληροφοριών. Την εποχή της ακμής υπολογίζεται ότι η Κνωσός είχε περίπου 100. 000 κατοίκους.

Ο Μινωϊκός Πολιτισμός γεννιέται στις κατασκευές του

Οι Μινωίτες, οι πρώτοι Ευρωπαίοι διέθεταν κοινωνικές δομές , στις οποίες λειτουργούσε ένα κοινά αποδεκτό αξιακό πλέγμα και τα καθήκοντα κάθε μέλους της ομάδας ήταν σαφή. Υπήρχαν σαφείς διακρίσεις ανάμεσα στα μέλη της πρωτοκοινωνίας που γίνονταν αντιληπτές από το χρώμα με το οποίο βάφονταν οι άνθρωποι, από τα ρούχα που φορούσαν, τη ζώνη, τα κοσμήματα, τη θέση κάθε ατόμου στις συνάξεις, τις κοινωνικές του σχέσεις και την ταφή του. Το βάψιμο και τα κοσμήματα δεν ήταν μέσα εκδήλωσης φιλαρέσκειας αλλά και μέσα κοινωνικής σημειολογίας. Τα ρούχα και τα κτήρια δεν ήταν απλώς μέσα προστασίας από την κακοκαιρία . Oι στολές, οι φορεσιές και οι κατασκευές δεν είναι απλώς αμυντικά μέσα για αντίξοες καιρικές συνθήκες αλλά υποδεικνύουνσυγκεκριμένους  σημειολογικούς κώδικες. Οι κώδικες αυτοί είναι άλλοι ρητοί (κληρικοί, στρατιωτικοί) άλλοτε όχι, αλλά πάντως αναγνωρίσιμοι και καθοριστικοί.

Η πίστη του ανθρώπου στην ύπαρξη του Θεού είναι καθοριστική και η ζωή τους ήταν αλληλένδετη.  Η επικοινωνία και η θρησκευτική λατρεία  εκδηλώθηκε ως ένα σύστημα ιερών τελετών σε συγκεκριμένες  κατασκευές – ναούς.

Επομένως, η τέχνη του ανθρώπου ήταν συνυφασμένη με τη θρησκεία και τις ιερές τελετές. Για το λόγο αυτό κατασκευάστηκε οΝαός – Οίκος του Θεού, όπου θα κατοικεί μόνιμα ο Θεός, προστάτης του οικισμού και  αργότερα θα ονομασθεί πολιούχος. Αυτό σηματοδοτεί την έννοια της πατρίδαςπου γεννήθηκε κάποιος και έκτοτε τον προσδιορίζει.

Με τη δημιουργία του πρώτου οικισμού της Κνωσού, ο άνθρωπος εγκαταλείπει τη φύση, υιοθετεί όμως από αυτήν την αγάπη για την καλλιέργεια της γης και την αγροτική κουλτούρα. Οργώνει, καλλιεργεί, τρυγά, αποθηκεύει, παρασκευάζει. Από τις αρχές της 3ης χιλιετίας κατασκευάζει οικισμούς , αποθήκες για τη φύλαξη της σοδιάς και των σπόρων, κατασκευάζει κατοικίες, κάθε λογής εργαστήρια, αγγειοπλαστικής , σταδιακά  ο πληθυσμός αυξάνεται η γεωργία και η κτηνοτροφία αναπτύσσεται και οι κάτοικοι οργανώνονται σε μικρούς οικισμούς.

Η άνοδος της οικοδομικής δραστηριότητας και η άνθισηπερίτεχνων κατασκευώντην εποχή του Μινωικού Πολιτισμού  έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην ακμή του και έτσι αναδεικνύεται ως πρωτοποριακό φαινόμενο σε όλη την Ευρώπη για τα πρωτοποριακά κοινωνικά και τεχνολογικά επιτεύγματά του.Η αρχιτεκτονική και ο πολεοδομικός τους σχεδιασμός δεν ήταν μόνο λειτουργικοί αλλά και καθοριστικοί για όλον τον πολιτισμό και την μετέπειτα ταυτότητα των κατασκευών.

 «Ο Μινωικός Πολιτισμός γεννιέται στην κατασκευή του»

H αρχιτεκτονική και ο πολεοδομικός σχεδιασμός ήταν λειτουργικοί , καινοτόμοι και καθοριστικοί και αποτέλεσαν πρότυπο για τους μελλοντικούς  πολιτισμούς στην Ελλάδα και στην Ευρώπη και επηρέασαν καταλυτικά την ταυτότητα τωνμελλοντικών κατασκευών.

→Προηγμένη Αρχιτεκτονική και Πολεοδομικός Σχεδιασμός:

Οι Μινωίτες ανέπτυξαν εκλεπτυσμένα αστικά κέντρα με περίτεχνα ανάκτορα, συστήματα αποχέτευσης και εφαρμογή περίπλοκου  χωροταξικού ρυμοτομικού σχεδιασμού. Αυτά τα χαρακτηριστικά καταδεικνύουν την προηγμένη κατανόησή τους στη μηχανική και την ικανότητά τους να δημιουργούν λειτουργικούς και αισθητικά ευχάριστους οικιστικούς χώρους αρμονικής διαβίωσης.

Η Σημασία των Ανακτόρων του Μινωικού πολιτισμού:

Παλάτια όπως η Κνωσός δεν ήταν απλώς κατοικίες, αλλά σύμβολα εξουσίας και ταυτόχρονα κέντρα δυναμικής πολιτικής αλληλεπίδρασης, οικονομικής και πολιτιστικής δύναμης σε μια κοινωνία που ευημερεί!

Επιπτώσεις στην Πολιτιστική Ταυτότητα:

Η αρχιτεκτονική και ο πολεοδομικός σχεδιασμός των Μινωικών πόλεων αντανακλούσαν τις αξίες και τις πεποιθήσεις τους. Για παράδειγμα, η έλλειψη αμυντικών τειχών υποδηλώνει μια ειρηνική και διασυνδεδεμένη κοινωνία, ενώ οι περίτεχνες διακοσμήσεις και η καλλιτεχνική έκφραση μέσα στα παλάτια αποκαλύπτουν την καλλιτεχνική τους ευαισθησία, τον πλούτο και την πολιτιστική τους πολυπλοκότητα.

→Τεχνολογική Καινοτομία:

Οι τεχνικές κατασκευής των Μινωιτών πόλεων, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης προηγμένων συστημάτων υδραυλικών, θερμομόνωσης  και αποχετεύσεων, αναδεικνύουν την τεχνολογική τους δεινότητα και την ικανότητά τους να επιλύουν σύνθετα τεχνικά προβλήματα που σχετίζονται με την υγιεινή και τη διαχείριση των πόρων, αλλά υποδηλώνουν και τις ηθικές αξίες της εποχής .

Η ενδοδαπέδια θέρμανση θεωρείται μινωική εφεύρεση, για πρώτη φορά εφαρμόστηκε στα βασιλικά δωμάτια της Κνωσού, όπου κάτω από το δάπεδο είχαν εγκατασταθεί σωλήνες που μέσα τους περνούσε ζεστό νερό και έτσι ζεσταίνονταν οι χώροι.

Ο Μινωικός Πολιτισμός δεν εστίαζε μόνο στην κατασκευή οικιστικών δομών. Συνέβαλε καθοριστικά στη δημιουργία μιας ιδανικής κοινωνίας και ενός πρότυπου πολιτισμού που θα διαμόρφωνε με την αυθεντία του και την ταυτότητά του όλη εκείνη την εποχή και θα άφηνε μια ισχυρή διαχρονική κληρονομιά στον μεσογειακό και τον Ευρωπαϊκό κόσμο.

Η έμφαση στην εσωτερική δομική πολυπλοκότητα έναντι του εξωτερικού αυστηρού μεγαλείου επηρέασε τις μεταγενέστερες αρχιτεκτονικές εξελίξεις, συμπεριλαμβανομένου του ελληνικού και ρωμαϊκού πολεοδομικού σχεδιασμού και των σχεδίων δημόσιων κτιρίων, θέτοντας τις βάσεις για τις δυτικές αρχιτεκτονικές «σχολές».

Συμπεράσματα

Η αρχιτεκτονική και η πολεοδομία του Μινωικού πολιτισμού στην Κρήτη, αποδεικνύει τουψηλό επίπεδο τεχνικής και οργανωτικής εξέλιξης που υπερβαίνει κατά πολύ το προσδοκώμενο για την εποχή του. Ο συνδυασμός των προηγμένων καινοτόμων τεχνικών λύσεων, αστικού σχεδιασμού, άψογης οικονομικής διαχείρισης και αισθητικής καλλιέργειας καθιστά τη Μινωική Κρήτη πρότυπο πρώτου πολεοδομικού οράματος, το οποίο συνεχίζει να εμπνέει σύγχρονους μηχανικούς, αρχιτέκτονες και πολεοδόμους, μέχρι και σήμερα .

*Παναγιώτα Αργίτη: Πολιτικός Μηχανικός, ΜΒΑ. Μέλος Επιτροπής Πρωτοβουλίας για την Ένταξη του Μινωικού Πολιτισμού στους προστατευόμενους στην UNESCO

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας

Προτιμήσεις Cookies

Μπορείτε να ορίσετε τις προτιμήσεις συγκατάθεσης και να προσδιορίσετε με ποιους τρόπους θέλετε να χρησιμοποιούνται τα δεδομένα σύμφωνα με τους παρακάτω σκοπούς.

Απολύτως Απαραίτητα Cookies

Τα cookies αυτά είναι ουσιαστικής σημασίας για την ορθή λειτουργία του ιστότοπου, σας επιτρέπουν να κάνετε περιήγηση και να χρησιμοποιήσετε τις λειτουργίες του, όπως πρόσβαση σε ασφαλείς περιοχές. Τα cookies αυτά είναι αναγκαία για τη λειτουργία του ιστοτόπου και χωρίς αυτά δεν θα ήταν τεχνικά εφικτή η παροχή υπηρεσιών του ιστοτόπου.

Cookies Aνάλυσης

Η υπηρεσία Google Analytics χρησιμοποιείται για την ανάλυση στατιστικών στοιχείων με σκοπό την βελτίωση της εμπειρίας των επισκεπτών της ιστοσελίδας. Χρησιμοποιούνται για να συλλέξουν πληροφορίες και να αναλύσουν πώς οι επισκέπτες χρησιμοποιούν τον ιστότοπο (για παράδειγμα τις κινήσεις από και προς αυτόν, τις σελίδες που έχουν την πιο συχνή επισκεψιμότητα και αυτές που παρουσιάζουν λάθη) ώστε να βελτιώνουμε συνεχώς την εμπειρία περιήγησης στον ιστότοπό μας. Όλες οι πληροφορίες που συλλέγονται από τα cookies είναι ανώνυμες και δε χρησιμοποιούνται για να σας ταυτοποιήσουν.Η πολιτική χρήσης της Google όσον αφορά την νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα βρίσκεται εδώ: https://privacy.google.com/businesses/compliance/

Cookies Τρίτων Προμηθευτών

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies τρίτων για λόγους εξατομίκευσης του περιεχομένου τους καθώς επίσης και για λόγους διαφήμισης.