Μέτρα και πρόστιμα για τη σήμανση CE των δομικών υλικών και προϊόντων
ΕιδήσειςΈργαΟικονομίαΠεριβάλλονΥποδομές 27 Μαΐου 2019 Αργύρης
Νέοι κανόνες ελέγχου και επιβολής κυρώσεων, με πρόστιμα που κυμαίνονται έως 50.000 ευρώ και σε περίπτωση υποτροπής θα διπλασιάζονται προβλέπονται σχετικά με τη σήμανση CE των δομικών υλικών και προϊόντων.
Με κοινή υπουργική απόφαση, που υπογράφουν ο υπουργός και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας θεσπίζονται νέοι, οι οποίοι παράλληλα ενσωματώνουν και καταργούν τους μέχρι τώρα ισχύοντες, κανόνες για τη «αναγκαία συμπληρωματικά μέτρα για την εφαρμογή του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 9ης Μαρτίου 2011 «για τη θέσπιση εναρμονισμένων όρων εμπορίας των δομικών προϊόντων και για την κατάργηση της οδηγίας 89/106/ΕΟΚ του Συμβουλίου».
Με αρμοδιότητα και ευθύνη της Διεύθυνσης Τεχνικής Βιομηχανικής Νομοθεσίας της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης δημιουργείται νέο πλαίσιο ελέγχων και κανόνων, με σκοπό να αντιμετωπιστούν και να περιοριστούν τα φαινόμενα ευρείας διακίνησης υλικών που δεν πληρούν τις προβλεπόμενες ποιοτικές προδιαγραφές δημιουργώντας φαινόμενα παραεμπορίου και αθέμιτου ανταγωνισμού.
Κυρώσεις
Σύμφωνα με την απόφαση στους παραβάτες των διατάξεων του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011, ανεξάρτητα από άλλα μέτρα που προβλέπονται από την παρούσα απόφαση, επιβάλλεται πρόστιμο από 2.000 μέχρι και 50.000 ευρώ, ανάλογα με την σοβαρότητα/βαρύτητα της παράβασης και της μη συμμόρφωσης, σύμφωνα με τις κατηγορίες του Πίνακα που ακολουθεί.
Για το ύψος του χρηματικού προστίμου λαμβάνεται υπόψη η έκταση της μη συμμόρφωσης, η επικινδυνότητα και το είδος του δομικού προϊόντος, το σύστημα αξιολόγησης και επαλήθευσης της σταθερότητας της επίδοσης του δομικού προϊόντος όπως καθορίζεται στο παράρτημα V του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011, η ιδιότητα του οικονομικού φορέα (κατασκευαστής, εξουσιοδοτημένος αντιπρόσωπος, εισαγωγέας, διανομέας) και το μέγεθος της επιχείρησης, οι συνθήκες κάτω από τις οποίες τελέσθηκε ή εξακολουθεί να τελείται η παράβαση, ο όγκος των διατιθεμένων στην αγορά προϊόντων, οι ιδιαιτερότητες των ευρημάτων και οι επιπτώσεις αυτών στη δημόσια ασφάλεια και υγεία, οι τυχόν διορθωτικές ενέργειες και η εκ των υστέρων συμμόρφωση του οικονομικού φορέα καθώς και ο βαθμός της συνεργασίας του ελεγχόμενου με τα κλιμάκια ελέγχου και την αρμόδια υπηρεσία.
Τα χρηματικά πρόστιμα διακρίνονται σε τέσσερις κατηγορίες και ειδικότερα προβλέπεται ότι των κατηγοριών Α έως και Γ, ισχύουν ανά μη συμμορφούμενο τύπο προϊόντος.
Για τις κατηγορίες παραβάσεων Α έως και Γ, σε περίπτωση που διαπράττονται ταυτόχρονα διαφορετικές παραβάσεις στην ίδια κατηγορία, το σύνολο του προστίμου δεν μπορεί να υπερβαίνει το ανώτατο όριο αυτής και συγκεκριμένα των πέντε χιλιάδων (5.000,00) ευρώ για το σύνολο των παραβάσεων που εμπίπτουν στην κατηγορία Α, των τριάντα χιλιάδων (30.000,00) ευρώ για το σύνολο των παραβάσεων που εμπίπτουν στην κατηγορία Β και των πενήντα χιλιάδων (50.000,00) ευρώ για το σύνολο των παραβάσεων που εμπίπτουν στην κατηγορία Γ.
Όταν διαπράττονται παραβάσεις που εμπίπτουν σε περισσότερες εκ των ανωτέρω Α έως και Γ κατηγοριών, για την επιβολή του συνολικού προστίμου λαμβάνονται υπόψη μόνο οι παραβάσεις της εκάστοτε ανώτατης κατηγορίας. Σύμφωνα με τον ανωτέρω πίνακα, ανώτατη κατηγορία παραβάσεων είναι η Γ, ακολουθεί η Β και έπεται η Α.
Σε κάθε περίπτωση, το συνολικό πρόστιμο για όλες τις παραβάσεις των κατηγοριών Α έως και Γ του ανωτέρω πίνακα δεν μπορεί να υπερβεί τις πενήντα χιλιάδες (50.000,00) ευρώ ανά μη συμμορφούμενο τύπο προϊόντος.
Τα πρόστιμα της κατηγορίας Δ επιβάλλονται ανεξάρτητα, μεμονωμένα και ξεχωριστά για κάθε παράβαση.
Σε περίπτωση υποτροπής οι παραβάτες τιμωρούνται με πρόστιμο διπλάσιο του αρχικού.
Τα ανωτέρω πρόστιμα επιβάλλονται με αιτιολογημένη απόφαση του προϊσταμένου της αρμόδιας αρχής εποπτείας της αγοράς.
Το πρόστιμο βεβαιώνεται και εισπράττεται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις περί δημοσίων εσόδων, σε πίστωση του Ειδικού Λογαριασμού υπέρ Υπουργείου Ανάπτυξης Κωδικός Φορέα: 35/110, ΚΑΕ:84583, με αριθμό 234218/6 της Τράπεζας Ελλάδος, ΙΒΑΝ GR 8601000230000000002342186 – ο οποίος έχει συσταθεί και λειτουργεί για ομοειδή σκοπό εποπτείας και ελέγχου ηλεκτρολογικών προϊόντων – βάσει χρηματικών καταλόγων που συντάσσονται και αποστέλλονται από την αρμόδια αρχή για την παρακολούθηση και τον έλεγχο εφαρμογής των διατάξεων του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011 στην Δ.Ο.Υ. του οφειλέτη.
Κατά της ανωτέρω απόφασης επιτρέπεται η άσκηση αιτιολογημένης προσφυγής ενώπιον του Γενικού Γραμματέα Βιομηχανίας του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της στον ενδιαφερόμενο, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Ολόκληρη η απόφαση
Οι διατάξεις της νές κοινής υπουργικής απόφασης έχουν ως εξής:
Άρθρο 1 Σκοπός
Με την παρούσα απόφαση καθορίζονται τα αναγκαία συμπληρωματικά μέτρα για την εφαρμογή του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 9ης Μαρτίου 2011 «για τη θέσπιση εναρμονισμένων όρων εμπορίας των δομικών προϊόντων και για την κατάργηση της οδηγίας 89/106/ΕΟΚ του Συμβουλίου», όπως ισχύει με to διορθωτικό επί αυτού που δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EE L103/10-15/12.04.2013), και τροποποιήθηκε με τους κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμούς (ΕΕ) 574/2014, 568/2014 και 157/2014.
Άρθρο 2
Γλώσσα πληροφοριών/οδηγιών/εγγράφων συμμόρφωσης
- Τα απαιτούμενα στοιχεία επικοινωνίας των παραγράφων 5 και 3 των άρθρων 11 και 13 αντίστοιχα του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011 διατυπώνονται στην ελληνική ή αγγλική γλώσσα.
- Οι οδηγίες και οι πληροφορίες ασφάλειας των παραγράφων 6, 4 και 2 των άρθρων 11, 13 και 14 αντίστοιχα του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011 διατυπώνονται στην ελληνική γλώσσα.
- Η δήλωση επιδόσεων των άρθρων 4, 6 και 7 του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011 και του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 574/2014 διατυπώνεται ή μεταφράζεται στην ελληνική γλώσσα από επίσημη αρχή κατά τις κείμενες διατάξεις.
- Οι πληροφορίες και η τεκμηρίωση των παραγράφων 8 και 9 των άρθρων 11 και 13 του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011 παρέχονται στην ελληνική ή αγγλική γλώσσα.
Άρθρο 3
Αρμόδια αρχή
- Αρμόδια αρχή για την παρακολούθηση και τον έλεγχο εφαρμογής των διατάξεων του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011, καθώς και αρμόδια αρχή εποπτείας της αγοράς, ορίζεται η Διεύθυνση Τεχνικής Βιομηχανικής Νομοθεσίας της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης.
- Για τους σκοπούς της εποπτείας της αγοράς, ο κανονισμός (ΕΕ) 305/2011 θεωρείται τεχνική βιομηχανική νομοθεσία κατά την έννοια του άρθρου 23 του ν. 4072/2012.
Άρθρο 4
Κοινοποιούσα αρχή
Η Διεύθυνση Πολιτικής Ποιότητας της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης ορίζεται ως η αρμόδια κοινοποιούσα αρχή του άρθρου 40 του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011.
Άρθρο 5
Κυρώσεις
- Επιβολή χρηματικών προστίμων και κατηγοριοποίηση των παραβάσεων.
Στους παραβάτες των διατάξεων του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011, ανεξάρτητα από άλλα μέτρα που προ- βλέπονται από την παρούσα απόφαση, επιβάλλεται πρόστιμο από 2.000 μέχρι και 50.000 ευρώ, ανάλογα με την σοβαρότητα/βαρύτητα της παράβασης και της μη συμμόρφωσης, σύμφωνα με τις κατηγορίες του Πίνακα που ακολουθεί.
Για το ύψος του χρηματικού προστίμου λαμβάνεται υπόψη η έκταση της μη συμμόρφωσης, η επικινδυνότητα και το είδος του δομικού προϊόντος, το σύστημα αξιολόγησης και επαλήθευσης της σταθερότητας της επίδοσης του δομικού προϊόντος όπως καθορίζεται στο παράρτημα V του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011, η ιδιότητα του οικονομικού φορέα (κατασκευαστής, εξουσιοδοτημένος αντιπρόσωπος, εισαγωγέας, διανομέας) και το μέγεθος της επιχείρησης, οι συνθήκες κάτω από τις οποίες τελέσθηκε ή εξακολουθεί να τελείται η παράβαση, ο όγκος των διατιθεμένων στην αγορά προϊόντων, οι ιδιαιτερότητες των ευρημάτων και οι επιπτώσεις αυτών στη δημόσια ασφάλεια και υγεία, οι τυχόν διορθωτικές ενέργειες και η εκ των υστέρων συμμόρφωση του οικονομικού φορέα καθώς και ο βαθμός της συνεργασίας του ελεγχόμενου με τα κλιμάκια ελέγχου και την αρμόδια υπηρεσία.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ | ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΑΡΑΒΑΣΗΣ | ΧΡΗΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΣΤΙΜΟ | |
ΠΑΡΑΒΑΣΗΣ | (ευρώ) | ||
ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ Α – Πρωτοβάθμιος έλεγχος | |||
(ενδεικτικά περιλαμβάνονται οι περιπτώσεις τυπικής μη συμμόρφωσης, κ.λπ.) | |||
Δεν έχει τοποθετηθεί σήμανση CE ή το προϊόν δεν φέρει σήμανση CE | 2.000 | ||
Α α | κατά τον επιτόπιο έλεγχο ή η σήμανση CE έχει τεθεί κατά παράβαση | έως | |
των άρθρων 8 και/ή 9 του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011. | 5.000 | ||
Το προϊόν δεν συνοδεύεται από τις οδηγίες και τις πληροφορίες ασφάλειας στην ελληνική γλώσσα σύμφωνα με τις παραγράφους | 2.000 | ||
Α β | 6, 4 και 2 των άρθρων 11, 13 και 14 αντίστοιχα του κανονισμού (ΕΕ) | έως | |
305/2011 και με την παράγραφο 2 του άρθρου 2 της παρούσας απόφασης. | 5.000 | ||
Απουσία ή ελλείψεις των ενδείξεων που πρέπει να φέρει το προϊόν, | 2.000 | ||
Α γ | όπως προβλέπεται από την παράγραφο 4 του άρθρου 11 και το | έως | |
άρθρο 9 του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011. | 5.000 | ||
Δεν έχει συνταχθεί δήλωση επιδόσεων ή δεν έχει καταρτιστεί σωστά, | 2.000 | ||
Α δ | κατά παράβαση των άρθρων 4, 6 και 7 του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011 | έως | |
και του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 574/2014. | 5.000 | ||
Α ε | Απουσία στοιχείων ταυτότητας κατασκευαστή ή/και εισαγωγέα επί του δομικού προϊόντος, όπως προβλέπεται από τις παραγράφους 5 και 3 των άρθρων 11 και 13 αντίστοιχα του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011 και από την παράγραφο 1 του άρθρου 2 της παρούσας απόφασης. | 2.000
έως 5.000 |
|
Οι πληροφορίες που αναφέρονται στην παράγραφο 5 του άρθρου 11 | 2.000 | ||
Α στ | ή στην παράγραφο 3 του άρθρου 13 του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011 | έως | |
είναι λανθασμένες ή είναι ελλιπείς. | 5.000 | ||
Δεν ικανοποιείται κάποια άλλη από τις απαιτήσεις που προβλέπονται | 2.000 | ||
Α ζ | στο άρθρο 11 ή στο άρθρο 13 ή στο άρθρο 14 του κανονισμού (ΕΕ) | έως | |
305/2011. | 4.000 | ||
Μη παράδοση στα αρμόδια ελεγκτικά όργανα ή μη προσκόμιση στην αρμόδια αρχή εποπτείας αγοράς των παραστατικών αγοράς | 2.000 | ||
Α η | και διακίνησης (τιμολόγια, δελτία αποστολής κλπ.) των ελεγχόμενων | έως | |
προϊόντων, μη ικανοποίηση των απαιτήσεων του άρθρου 16 του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011. | 3.000 | ||
ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ Β – Δευτεροβάθμιος έλεγχος | |||
(ενδεικτικά περιλαμβάνονται οι παραβάσεις μη συμμόρφωσης ως προς τα | |||
απαιτούμενα στοιχεία τεκμηρίωσης συμμόρφωσης, κ.λπ.) | |||
Β α | Έλλειψη ή μη προσκόμιση τεχνικής τεκμηρίωσης και απουσία σή- | 5.000 έως | |
μανσης CE ή δήλωσης επιδόσεων. | 20.000 | ||
Έλλειψη ή μη προσκόμιση τεχνικής τεκμηρίωσης και τοποθέτηση | 5.000 έως 30.000 | ||
Β β | της σήμανσης CE ή/και κατάρτιση της δήλωσης επιδόσεων από τον οικονομικό φορέα. | ||
Ελλείψεις στα στοιχεία του φακέλου τεχνικής τεκμηρίωσης του προ- | |||
Β γ | ϊόντος (π.χ. έκθεση αρχικών δοκιμών, πιστοποιητικό σταθερότητας της επίδοσης από κοινοποιημένο οργανισμό, πιστοποιητικό συμμόρφωσης του ελέγχου παραγωγής στο εργοστάσιο από κοινοποιημένο οργανισμό, κ.λπ.). | 5.000 έως 20.000 | |
Β δ | Μη συμμόρφωση με το άρθρο 28 του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011 και τον κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμό (ΕΕ) 568/2014 ως προς την | 5.000 έως | |
αξιολόγηση και επαλήθευση της σταθερότητας της επίδοσης των δομικών προϊόντων. | 20.000 | ||
Επίθεση σήμανσης CE ή κατάρτιση της δήλωσης επιδόσεων χωρίς να έχουν τηρηθεί οι απαιτούμενες διαδικασίες αξιολόγησης και | 5.000 έως 30.000 | ||
Β ε | επαλήθευσης της σταθερότητας της επίδοσης του άρθρου 28 του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011 και του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 568/2014. | ||
ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ Γ – Τριτοβάθμιος έλεγχος
(ενδεικτικά περιλαμβάνονται οι παραβάσεις που διαπιστώνονται από τα αποτελέσματα εργαστηριακών ελέγχων και δοκιμών κατά την διαδικασία επαλήθευσης της συμμόρφωσης του ελεγχόμενου προϊόντος από την αρμόδια αρχή εποπτείας της αγοράς, κ.λπ.) |
||
Γ α | Μη συμμόρφωση προς τις απαιτήσεις των εναρμονισμένων προτύπων του άρθρου 17 ή των ευρωπαϊκών τεχνικών αξιολογήσεων του άρθρου 26 ή μη συμμόρφωση προς τις βασικές απαιτήσεις των δομικών έργων του παραρτήματος I ή γενικά προς τις απαιτήσεις των διατάξεων του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011, βάσει των αποτελεσμάτων των εκθέσεων εργαστηριακών δοκιμών που διενεργούνται από την αρμόδια αρχή εποπτείας της αγοράς σε εφαρμογή του κανονισμού. | 10.000 έως 50.000 |
Γ β | Αθέμιτη χρήση της σήμανσης CE, παραπλανητική σήμανση CE ή δήλωση επιδόσεων, ανακριβή στοιχεία τεχνικής τεκμηρίωσης ή ανακριβή ή αναληθή ή παραποιημένα πιστοποιητικά, σε σχέση με τα αποτελέσματα των εργαστηριακών δοκιμών. | 10.000 έως 50.000 |
ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ Δ
(ενδεικτικά περιλαμβάνεται η μη υλοποίηση των επιβαλλόμενων διοικητικών μέτρων, κλπ) |
||
Δ α | Μη εφαρμογή των μέτρων άρσης της μη συμμόρφωσης, όπου είναι εφικτό ή μη λήψη των απαιτούμενων για την συμμόρφωση του προϊόντος διορθωτικών μέτρων εντός της ταχθείσας προθεσμίας που ορίζει εγγράφως η αρμόδια αρχή εποπτείας της αγοράς σε εφαρμογή των διατάξεων του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011. | 5.000 έως 10.000 |
Δ β | Μη εφαρμογή των επιβαλλόμενων μέτρων περιορισμού της διάθεσης και διαθεσιμότητας των μη συμμορφούμενων προϊόντων, σε εφαρμογή του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011. | 10.000 έως 50.000 |
Δ γ | Παρεμπόδιση ή άρνηση ελέγχου ή άρνηση χορήγησης δείγματος. | 10.000 έως 50.000 |
Τα παραπάνω χρηματικά πρόστιμα των κατηγοριών Α έως και Γ, ισχύουν ανά μη συμμορφούμενο τύπο προϊόντος.
Για τις κατηγορίες παραβάσεων Α έως και Γ, σε περίπτωση που διαπράττονται ταυτόχρονα διαφορετικές παραβάσεις στην ίδια κατηγορία, το σύνολο του προστίμου δεν μπορεί να υπερβαίνει το ανώτατο όριο αυτής και συγκεκριμένα των πέντε χιλιάδων (5.000,00) ευρώ για το σύνολο των παραβάσεων που εμπίπτουν στην κατηγορία Α, των τριάντα χιλιάδων (30.000,00) ευρώ για το σύνολο των παραβάσεων που εμπίπτουν στην κατηγορία Β και των πενήντα χιλιάδων (50.000,00) ευρώ για το σύνολο των παραβάσεων που εμπίπτουν στην κατηγορία Γ.
Όταν διαπράττονται παραβάσεις που εμπίπτουν σε περισσότερες εκ των ανωτέρω Α έως και Γ κατηγοριών, για την επιβολή του συνολικού προστίμου λαμβάνονται υπόψη μόνο οι παραβάσεις της εκάστοτε ανώτατης κατηγορίας. Σύμφωνα με τον ανωτέρω πίνακα, ανώτατη κατηγορία παραβάσεων είναι η Γ, ακολουθεί η Β και έπεται η Α.
Σε κάθε περίπτωση, το συνολικό πρόστιμο για όλες τις παραβάσεις των κατηγοριών Α έως και Γ του ανωτέρω πίνακα δεν μπορεί να υπερβεί τις πενήντα χιλιάδες (50.000,00) ευρώ ανά μη συμμορφούμενο τύπο προϊόντος.
Τα πρόστιμα της κατηγορίας Δ επιβάλλονται ανεξάρτητα, μεμονωμένα και ξεχωριστά για κάθε παράβαση.
Σε περίπτωση υποτροπής οι παραβάτες τιμωρούνται με πρόστιμο διπλάσιο του αρχικού.
Τα ανωτέρω πρόστιμα επιβάλλονται με αιτιολογημένη απόφαση του προϊσταμένου της αρμόδιας αρχής εποπτείας της αγοράς.
Το πρόστιμο βεβαιώνεται και εισπράττεται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις περί δημοσίων εσόδων, σε πίστωση του Ειδικού Λογαριασμού υπέρ Υπουργείου Ανάπτυξης Κωδικός Φορέα: 35/110, ΚΑΕ:84583, με αριθμό 234218/6 της Τράπεζας Ελλάδος, ΙΒΑΝ GR 8601000230000000002342186 – ο οποίος έχει συσταθεί και λειτουργεί για ομοειδή σκοπό εποπτείας και ελέγχου ηλεκτρολογικών προϊόντων – βάσει χρηματικών καταλόγων που συντάσσονται και αποστέλλονται από την αρμόδια αρχή για την παρακολούθηση και τον έλεγχο εφαρμογής των διατάξεων του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011 στην Δ.Ο.Υ. του οφειλέτη.
Κατά της ανωτέρω απόφασης επιτρέπεται η άσκηση αιτιολογημένης προσφυγής ενώπιον του Γενικού Γραμματέα Βιομηχανίας του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της στον ενδιαφερόμενο, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
- Πρόσθετα Διοικητικά Μέτρα.
Με την επιφύλαξη των περιοριστικών μέτρων ή των εκτελεστικών αποφάσεων της Επιτροπής που προβλέπονται από τις διατάξεις των άρθρων 56 έως 59 του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011, η αρμόδια αρχή εποπτείας της αγοράς δύναται να λαμβάνει, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα διοικητικά μέτρα ανάλογα με την περίπτωση, εφόσον διαπιστωθεί ότι το ελεγχόμενο προϊόν δεν συμμορφώνεται προς τις απαιτήσεις του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011.
α) Σύσταση για διορθωτικές ενέργειες.
Το μέτρο της σύστασης επιβάλλεται μόνο σε περιπτώσεις παραβάσεων τυπικής μη συμμόρφωσης του άρθρου 59 του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011 και γενικότερα για παραβάσεις που δεν παρουσιάζουν κίνδυνο για την εκπλήρωση των βασικών απαιτήσεων των δομικών έργων που προβλέπονται από τον κανονισμό (ΕΕ) 305/2011 και για τις οποίες υφίσταται, κατά την κρίση της αρμόδιας αρχής εποπτείας της αγοράς, δυνατότητα ανάληψης διορθωτικών ενεργειών από τους οικονομικούς φορείς.
Το μέτρο της σύστασης αφορά στην άμεση έγγραφη απαίτηση της αρμόδιας αρχής εποπτείας της αγοράς από τον υπεύθυνο οικονομικό φορέα να θέσει τέλος στην προκείμενη μη συμμόρφωση, εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος, το οποίο καθορίζεται από αυτήν.
Σε περίπτωση που ο οικονομικός φορέας δεν λάβει τα απαιτούμενα διορθωτικά μέτρα εντός της ταχθείσας προθεσμίας που αναφέρεται ανωτέρω, η αρμόδια αρχή εποπτείας της αγοράς επιβάλλει τις κυρώσεις της περίπτωσης (γ).
β) Προσωρινή Δέσμευση
Σε περίπτωση που τα προϊόντα ενδέχεται να παρουσιάζουν κίνδυνο κατά την έννοια του άρθρου 56 του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011, το εντεταλμένο ελεγκτικό όργανο δύναται να προβεί στην προσωρινή δέσμευση του προϊόντος για την περίοδο που απαιτείται για τους διάφορους ελέγχους, εξακριβώσεις ή αξιολογήσεις ασφάλειας, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 περίπτωση (δ) του άρθρου 8 της κοινής υπουργικής απόφασης Ζ3-2810/20.12.2004 (ΦΕΚ Β’ 1885) για τη γενική ασφάλεια προϊόντων, όπως εκάστοτε ισχύει.
Τα προϊόντα δεσμεύονται προσωρινά άμεσα εις χείρας των κατόχων τους. Η δέσμευση πραγματοποιείται από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα μέσω του Πρακτικού Δέσμευσης, το οποίο συντάσσεται εις διπλούν, σύμφωνα με το υπόδειγμα του παραρτήματος Ι της παρούσας. Ένα αντίγραφο παραδίδεται στον παραβάτη οικονομικό φορέα και ένα υποβάλλεται στην αρμόδια αρχή εποπτείας της αγοράς.
Το παραπάνω μέτρο εφαρμόζεται και στις περιπτώσεις εντοπισμού κατά τον επιτόπιο έλεγχο προϊόντων που έχουν κοινοποιηθεί στην αρμόδια αρχή εποπτείας αγοράς μέσω του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ταχείας Ανταλλαγής Πληροφοριών (RAPEX) ή του Ευρωπαϊκού Συστήματος Πληροφόρησης και Επικοινωνίας για την Εποπτεία Αγοράς (ICSMS), ή για τα οποία έχουν κοινοποιηθεί στην αρμόδια αρχή εποπτείας της αγοράς εκτελεστικές περιοριστικές αποφάσεις της Επιτροπής, σύμφωνα με τα άρθρα 57 και 58 του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011.
Η διαπίστωση από την αρμόδια αρχή εποπτείας αγοράς περιπτώσεων παραβάσεων τυπικής μη συμμόρφωσης του άρθρου 59 του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011 παρέχει επαρκείς λόγους να θεωρεί ότι το προϊόν μπορεί να παρουσιάσει κίνδυνο σε οποιαδήποτε από τις περιπτώσεις α, β, γ, δ και ε του άρθρου 59 του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011 ή όταν δεν ικανοποιούνται οι απαιτήσεις που προβλέπονται στις παραγράφους 6, 4 και 2 των άρθρων 11, 13 και 14 αντίστοιχα του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011.
Ανεξάρτητα από το αν η αξιολόγηση δείχνει ότι το προϊόν στην πραγματικότητα παρουσιάζει κίνδυνο, η αρμόδια αρχή εποπτείας της αγοράς ζητεί από τον οικονομικό φορέα να προβεί στην άρση της μη συμμόρφωσης. Εάν ο οικονομικός φορέας δεν το πράξει, η αρμόδια αρχή εποπτείας της αγοράς διασφαλίζει ότι το προϊόν αποσύρεται από την αγορά.
γ) Απαγόρευση διάθεσης και διαθεσιμότητας
Απαγόρευση της διάθεσης του προϊόντος και της διαθεσιμότητάς του στην αγορά επιβάλλεται στις περιπτώσεις στις οποίες:
- η άρση από τους οικονομικούς φορείς των μη συμμορφώσεων κρίνεται από την αρμόδια αρχή εποπτείας της αγοράς τεχνικά μη δυνατή ή δεν καθίσταται εφικτή η πλήρης συμμόρφωση του προϊόντος ή εφόσον ο οικείος οικονομικός φορέας δεν λάβει, μέσα στο χρονικό διάστημα που ορίζει η αρμόδια αρχή εποπτείας της αγοράς, τα αναγκαία διορθωτικά μέτρα για τη συμμόρφωση του προϊόντος,
- από τα αποτελέσματα των εργαστηριακών ελέγχων και τις εκθέσεις δοκιμών διαπιστώνεται η μη συμμόρφωση του προϊόντος προς τις απαιτήσεις του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011 και ιδίως προς τις βασικές απαιτήσεις δομικών έργων του παραρτήματος Ι ή και των εναρμονισμένων προτύπων του άρθρου 17 του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011 ή και των ευρωπαϊκών τεχνικών αξιολογήσεων του άρθρου 26,
- διαπιστώνεται αθέμιτη χρήση της σήμανσης CE, πλαστή ή παραπλανητική σήμανση CE,
- η συμμόρφωση των προϊόντων δεν πραγματοποιείται εντός της ταχθείσας προθεσμίας της ως άνω περίπτωσης (1),
- προβλέπεται από τις διατάξεις των άρθρων 56 έως 59 του κανονισμού (ΕΕ) 305/2011,
- σε κάθε άλλη περίπτωση που για λόγους προστασίας της δημόσιας ασφάλειας και υγείας και του περιβάλλοντος επιβάλλεται η λήψη περιοριστικών μέτρων.
Η απαγόρευση διάθεσης και διαθεσιμότητας στην αγορά των μη συμμορφούμενων προϊόντων επιβάλλεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Βιομηχανίας, ύστερα από σχετική εισήγηση της αρμόδιας αρχής εποπτείας της αγοράς. Η απαγόρευση μπορεί να είναι προσωρινή ή οριστική ανάλογα με τον χαρακτήρα των μη συμμορφώσεων του προϊόντος ή την επικινδυνότητα αυτού. Με την ίδια απόφαση επιβάλλεται, αν κριθεί αναγκαίο από την αρμόδια αρχή εποπτείας της αγοράς, και η απόσυρση ή η ανάκληση των ήδη διατεθέντων προϊόντων στην αγορά σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
Οι αποφάσεις με τις οποίες επιβάλλονται οι ανωτέρω κυρώσεις κοινοποιούνται στους ενδιαφερομένους υπόχρεους με συστημένη επιστολή ή με τηλεομοιοτυπία (FAX).
Κάθε ελεγχόμενος εντός δέκα (10) ημερών από την παραλαβή της απόφασης, ενημερώνει με υπεύθυνη δήλωσή του την αρμόδια αρχή εποπτείας της αγοράς για την εκτέλεση της απόφασης απόσυρσης ή ανάκλησης. Στη δήλωσή του οφείλει να αναφέρει το πλήθος των προϊόντων που αποσύρθηκε από την αγορά ή έχει ανακαλέσει από τους καταναλωτές και τον ακριβή χώρο (οδό, αριθμό) της αποθήκευσης αυτού.
Η αρμόδια αρχή εποπτείας της αγοράς μπορεί, όποτε κρίνει σκόπιμο, να προβεί στον έλεγχο της πραγματοποίησης της οριστικής απαγόρευσης κυκλοφορίας ή/ και απόσυρσης, μετά από τον οποίο συντάσσει πρωτόκολλο ελέγχου που προσυπογράφεται και από τον ενδιαφερόμενο. Το προϊόν που απαγορεύθηκε δεν μπορεί πλέον να διατεθεί στην αγορά.
Κατά της απόφασης επιβολής κυρώσεων της παρού
σας παραγράφου επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της στον ενδιαφερόμενο.
Άρθρο 6
Προσαρτάται και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας απόφασης το παράρτημα I που ακολουθεί:
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι
Υ π ό δ ε ι γ μ α Π ρ α κ τ ι κ ο ύ Δ έ σ μ ε υ σ η ς Οι υπογράφοντες:
1 ……………………………………. ειδικότητα,
2 ……………………………………. ειδικότητα,
ελεγκτές του Μητρώου Πιστοποιημένων Ελεγκτών του άρθρου 27, του νόμου
4072/2012, κατά τη διάρκεια ελέγχου που πραγματοποιήθηκε την … / … / 20
………….. στην εγκατάσταση :
Επωνυμία επιχείρησης:…………………………………..
Είδος επιχείρησης:………………………………………
Διεύθυνση επιχείρησης:………………………………
Ονοματεπώνυμου υπευθύνου: ……………
σύμφωνα με το άρθρο 4 της ΥΑ …………………..
των παρακάτω προϊόντων:
Είδος και ποσότητα δεσμευθέντων προϊόντων
……………….. προβήκαμε
στην προσωρινή δέσμευση
(Ως συνημμένη κατάσταση)ΐ Συσκευασία και επισήμανση:
Αιτιολογία δέσμευσης:………………………………………………………………….
Τα δεσμευθέντα προϊόντα φυλάσσονται με ευθύνη του ιδιοκτήτη ή του νόμιμου εκπροσώπου του μέχρι τη λήψη οριστικής απόφασης.
Επιδόθηκε σήμερα, … / … / 2 0
Ο νόμιμος εκπρόσωπος της επιχείρησης Οι ελεγκτές
1 ……………………………………………………………………………………………..
2………………………………………………………………………………………………
Αν δεν επαρκεί ο χώρος, αναγράφονται σε ξεχωριστή συνημμένη κατάσταση.
Τεύχος Β’ 958/21.03.2019
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
11003
Άρθρο 7 Κατάργηση
- Το π.δ. 334/1994 (Α’176) καταργείται από την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης.
- Οι εκδοθείσες κατ’ εξουσιοδότηση της παραγράφου 2 του άρθρου 2 του π.δ. 334/1994 κοινές υπουργικές αποφάσεις (κ.υ.α.) και συγκεκριμένα: η με αριθμ. 6690/2012 κ.υ.α. (Β’1914), η με αριθμ. 4861/232/2012 κ.υ.α. (Β’1546), η με αριθμ. 16462/29/2001 κ.υ.α. (Β’917), η με αριθμ. 18174/393/2007 κ.υ.α. (Β’1870), η με αριθμ. 15894/337/2007 κ.υ.α. (Β’1557), η με αριθμ. 15914/340/2007 κ.υ.α. (Β’1557), η με αριθμ. 5328/122/2007 κ.υ.α. (Β’386), η με αριθμ. 10976/244/2007 κ.υ.α. (Β’973), η με αριθμ. 6310/41/2006 κ.υ.α. (Β’427), η με αριθμ. 1783/64/2010 κ.υ.α. (Β’210), η με αριθμ. 9451/208/2007 κ.υ.α. (Β’815), η με αριθμ. 12394/406/2009 κ.υ.α. (Β’1794), η με αριθμ. 12395/407/2009 κ.υ.α. (Β’1794), η με αριθμ. 12396/408/2009 κ.υ.α. (Β’1794), η με αριθμ. 12397/409/2009 κ.υ.α. (Β’1794), η με αριθμ. 12398/410/2009 κ.υ.α. (Β’1794), η με αριθμ. 1781/62/2010 κ.υ.α. (Β’210), η με αριθμ. 1782/63/2010 κ.υ.α. (Β’210), η με αριθμ. 8136/390/2010 κ.υ.α. (Β’1100), η με αριθμ. 8135/389/2010 κ.υ.α. (Β’1100), η με αριθμ.
8624/416/2010 κ.υ.α. (Β’1263), η με αριθμ. 8625/417/2010 κ.υ.α. (Β’1263), η με αριθμ. 8622/414/2010 κ.υ.α. (Β’1162), η με αριθμ. 8623/415/2010 κ.υ.α. (Β’1162) και η με αριθμ. 8134/388/2010 κ.υ.α. (Β’1091), καταργούνται από την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης.
- Όπου στην κείμενη νομοθεσία γίνεται παραπομπή σε διατάξεις του π.δ. 334/1994 (Α’176) και των κατ’ εξουσιοδότηση κοινών υπουργικών αποφάσεων αυτού που καταργούνται σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο, η παραπομπή θεωρείται ότι γίνεται στις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 305/2011 και της παρούσας απόφασης.
Άρθρο 8
Δημοσίευση-Έναρξη Ισχύος Οι διατάξεις της παρούσας απόφασης ισχύουν από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 5 Μαρτίου 2019
Ο Υπουργός
ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ
Ο Αναπληρωτής Υπουργός
ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΠΙΤΣΙΟΡΛΑΣ
Σχετικά Άρθρα
- ΕΕ: συμφωνία αλλαγής του κανονισμού για τα δομικά προϊόντα
- Νέοι κανόνες για την μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων
- Υποχρεωτικές προδιαγραφές για αδρανή υλικά σε όλα τα δημόσια έργα
- Απαγορεύεται η εξαγωγή προϊόντων υλοτομίας εκτός επικράτειας
- Βουλή: κατατέθηκε νομοσχέδιο για τα δικαιώματα των καταναλωτών
- ΕΕ: καμπάνες και δορυφορική επιτήρηση για θαλάσσια ρύπανση πλοίων