ecopress
Ξέσπασε νέος γύρος διαμάχης μεταξύ του ΥΠΕΝ και της ΚΕΔΕ και Δήμων με διαφορετικές ερμηνείες  για την ανακοίνωση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας,... NOK: νέα διαμάχη Δήμων, ΥΠΕΝ για τις οικοδομικές άδειες που διασώζονται

Ξέσπασε νέος γύρος διαμάχης μεταξύ του ΥΠΕΝ και της ΚΕΔΕ και Δήμων με διαφορετικές ερμηνείες  για την ανακοίνωση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας, ως προς το ποιες οικοδομικές άδειες διασώζονται και μπορούν να συνεχίσουν να υλοποιούνται και ποιες όχι. Το υπουργείο νομοθέτησε ότι όλες οι νόμιμες άδειες που εκδόθηκαν πριν την απόφαση του ΣτΕ υλοποιούνται και ότι η ανακλήσεις τους από ΥΔΟΜ είναι άκυρες. Η ΚΕΔΕ μιλάει για νέα αντισυνταγματική ρύθμιση.

 

Η ΚΕΔΕ με ανακοίνωση της εκφράζει την αντίθεση της με τη νέα νομοθετική ρύθμιση του ΥΠΕΝ, που ψηφίστηκε τα μεσάνυχτα της Πέμπτης στη Βουλή για τη διάσωση των οικοδομικών αδειών που εκδόθηκαν νόμιμα πριν την ανακοίνωση της απόφασης του ΣτΕ της 11ης Δεκεμβρίου 2024 και «εφιστά την προσοχή, ως προς την αντισυνταγματικότητα της παρ. 2 του άρθρου 6 της ως άνω τροπολογίας».

Ο υπουργός ΠΕΝ Θόδωρος Σκυλακάκης τόνισε στη Βουλή ότι  «με την τροπολογία εφαρμόζεται άμεσα η απόφαση του ΣτΕ, στη βάση της σχετικής ανακοίνωσης του ΣτΕ» και υπογράμμισε ότι:

-«Είναι δυνατόν με νομιμοποιήσεις εκατομμυρίων παρανομιών αυθαιρέτων, να συμπεριφερθούμε τιμωρητικά σε δεκάδες, εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες, που ήταν απολύτως νόμιμοι και για τους οποίους δεν υπάρχει ίχνος υπόνοιας ότι έκαναν κάποιο σφάλμα. Προφανώς δεν μπορούμε. Επίσης, προφανώς δεν μπορούμε να αφήσουμε κάθε δήμο να θεσμοθετήσει διαφορετική έναρξη εργασιών».

“Κάνει δική του περιοριστική ερμηνεία ένας δήμος”.

Ο ΥΠΕΝ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι: «ο δήμαρχος Αλίμου, για παράδειγμα, ανακοίνωσε ότι θα ανακαλέσει τις άδειες όπου δεν έχουν ξεκινήσει εργασίες σκυροδέτησης. Πριν προλάβει να δημοσιεύσει την απόφαση το ΣτΕ, κάνει δική του περιοριστική ερμηνεία ένας δήμος. Έχουμε το δεδομένο ότι οι δήμοι μπορούν να δώσουν διαταγές ΥΔΟΜ. Μιλάμε για τεράστιο αριθμό αδειών. Ακούστε για να έχετε μία αίσθηση του προβλήματος που έχει δημιουργηθεί: Έχουμε πάνω από 14.000 άδειες οικοδομημάτων που είναι κατά ΝΟΚ και για τις οποίες δεν έχει κληθεί ακόμη ελεγκτή δόμησης. Αυτό σημαίνει ότι κάποιες μπορεί να έχουν ξεκινήσει εργασίες και να μην έχουν καλέσει ελεγκτή, κάποιες να μην έχουν ξεκινήσει καν. Δεν ξέρουμε τι σημαίνει κατά το ΣτΕ η έννοια της «έναρξης εργασιών».

ΥΠΕΝ: δεν θα τιμωρήσουμε χιλιάδες νόμιμους πολίτες, με οικοδομικές άδειες ΝΟΚ

Η επίμαχη αναφορά στην ανακοίνωση του ΣτΕ 

Ο νέος γύρος της διαμάχης λοιπόν αφορά στον διαφορετικό τρόπο, που  ερμηνεύουν υπουργείο Περιβάλλοντος και Δήμοι και ΚΕΔΕ την ανακοίνωση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας ως προς το ποιες οικοδομικές άδειες διασώζονται και μπορούν να συνεχίσουν να υλοποιούνται . Η σχετική αναφορά της ανακοίνωσης του ΣτΕ είναι:

«Το Δικαστήριο, σταθμίζοντας αφενός τις αρχές της ασφάλειας δικαίου, της προβλεψιμότητας και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης των διοικουμένων και αφετέρου το δημόσιο συμφέρον, έκρινε ότι τα αποτελέσματα της αντισυνταγματικότητας πρέπει να μην καταλάβουν τις οικοδομικές άδειες, των οποίων η υλοποίηση (οικοδομικές εργασίες) έχει αποδεδειγμένα αρχίσει πριν από την παρούσα ανακοίνωση».

Η ανακοίνωση της ΚΕΔΕ για τη νομοθετική ρύθμιση του ΥΠΕΝ για το ΝΟΚ

Η ανακοίνωση της ΚΕΔΕ για τη νομοθετική ρύθμιση του ΥΠΕΝ για το ΝΟΚ αναφέρει τα ακόλουθα:

-«Συμπεριλήφθηκε στο άνω σχέδιο νόμου τροπολογία (άρθρο 6) με τίτλο «Μεταβατικές διατάξεις για το Νέο Οικοδομικό Κανονισμό – Εξουσιοδοτική διάταξη», με την οποία επιχειρείται η ρύθμιση της κατάστασης έως τη δημοσίευση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας, επί της οποίας εκδόθηκε η από 11 Δεκεμβρίου 2024 ανακοίνωση του Προέδρου αυτού, κατ’ εφαρμογή της παρ. 8 του άρθρου 34 του π.δ. 18/1989 (Α΄8).

Με την τροπολογία ορθώς προβλέπεται ότι αναστέλλονται: α) η έκδοση προεγκρίσεων και νέων οικοδομικών άδειων, που κάνουν χρήση των κινήτρων: αα) προσαύξησης των όρων δόμησης του άρθρου 10, της παρ. 8 του άρθρου 15, της παρ, 2 του άρθρου 19 και του άρθρου 25 του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ν. 4067/2012, Α 79), αβ) της μη προσμέτρησης στον συντελεστή δόμησης, δυνάμει της παρ. ότου άρθρου 11 του ΝΟΚ, των εσωτερικών εξωστών (παταριών) και του χώρου κύριας χρήσης επιφάνειας τριάντα πέντε τετραγωνικών μέτρων (35 τμ.) στο δώμα της οικοδομής, όπως και της εξομοίωσης της πισίνας με φυτεμένη επιφάνεια της παρ. 2 του άρθρου 19 του ΝΟΚ.

Επίσης προβλέπεται ότι αναστέλλονται οι συνεδριάσεις των Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής του άρθρου 7 του ν. 4495/2017 (Α’ 1ό7), των Συμβουλίων Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων του άρθρου 20, των Κεντρικών Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής του άρθρου 13 και των Κεντρικών Συμβουλίων Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων του άρθρου 24 του ίδιου νόμου, για Θέματα στις μελέτες των οποίων γίνεται χρήση των κινήτρων του ΝΟΚ.

Δυστυχώς όμως και πάλι παρατηρείται, με την παρ.2 του συγκεκριμένου άρθρου, παραβίαση του Συντάγματος και τούτο διότι με την παράγραφο αυτή : «2. Οι οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί κατ’ εφαρμογή των κινήτρων της περ. α) της παρ.1 δεν ανακαλούνται από τη Διοίκηση έως τη δημοσίευση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας της παρ. 1 του παρόντος. Ανακλήσεις οικοδομικών αδειών από τη Διοίκηση, λόγω της χρήσης των ανωτέρω κινήτρων, που έλαβαν χώρα από την ΙΙη Δεκεμβρίου 2024 έως τη δημοσίευση του παρόντος, ανακαλούνται αυτοδικαίως.»

Με την άνω ρύθμιση, σε αντίθεση με τις γενικές αρχές του Διοικητικού Δικαίου περί ανάκλησης διοικητικών πράξεων και κατά παράβαση των Συνταγματικών αρχών, προβλέπεται η ανάκληση διοικητικών πράξεων, που έχουν εκδοθεί από αρμόδια προς τούτο όργανα, επί συγκεκριμένων υποθέσεων και βασιζόμενες σε συγκεκριμένα στοιχεία.

Η άνω ρύθμιση έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το άρθρ. 21 παρ. 1 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν.2690/1999), σύμφωνα με το οποίο αποκλειστικά αρμόδιο για την ανάκληση διοικητικής πράξης είναι το όργανο που την εξέδωσε ή εκείνο που είναι αρμόδιο για την έκδοσή της. Η δε διαδικασία ανάκλησης επίσης ρυθμίζεται ρητά με την παρ. 2 του άρθρ. 21 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, κατά τις διατάξεις της οποίας, για την ανάκληση διοικητικής πράξης απαιτείται η τήρηση της διαδικασίας που προβλέπεται για την έκδοση της, ύστερα από εκτίμηση πραγματικών περιστατικών.

Η ΚΕΔΕ δηλώνει ικανοποιημένη για την άμεση αντίδραση της νομοθετικής εξουσίας προς συμμόρφωση με απόφαση του ΣτΕ αλλά εκφράζει την αντίθεση της και εφιστά την προσοχή ως προς την αντισυνταγματικότητα της παρ. 2 του άρθρου 6 της ως άνω τροπολογίας».

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας