ecopress
Της Ντίνας Καράτζιου/  Με τις έξι πρώτες προκηρύξεις του προγράμματος να είναι ήδη στον αέρα, στους Δήμους καταγράφεται μεγάλη κινητικότητα για την υποβολή προτάσεων, αλλά... Οδηγός 32 ερωτήσεων- απαντήσεων για τα έργα του «Αντώνης Τρίτσης»

Της Ντίνας Καράτζιου/

 Με τις έξι πρώτες προκηρύξεις του προγράμματος να είναι ήδη στον αέρα, στους Δήμους καταγράφεται μεγάλη κινητικότητα για την υποβολή προτάσεων, αλλά και υπερ -συσσώρευση ερωτήσεων, όσον αφορά τη διαχειριστική αντιμετώπιση των προσκλήσεων ενδιαφέροντος του προγράμματος “Αντώνης Τρίτσης”, συνολικού προϋπολογισμού 1.140.000.000 ευρώ, που «τρέχουν» με προθεσμίες υποβολής προτάσεων έως το τέλος του έτους.. 

Δείτε εδώ στο ecopress: “Βιομηχανία” μελετών καρμπόν στους Δήμους για τα έργα του “Αντώνης Τρίτσης”

Το ecopress, σταχυολογεί τις κυριότερες απορίες των δήμων αλλά και τις   απαντήσεις όπως αυτές έχουν διατυπωθεί από την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης & Εφαρμογής του Υπουργείου Εσωτερικών για τις έξι πρώτες προσκλήσεις.

Μεγάλος όγκος ερωτήσεων

Μπροστά στο μεγάλο όγκο ερωτήσεων και αποριών, τα οποία έχει να διαχειριστεί η νεοσύστατη Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης και Εφαρμογής του υπουργείο Εσωτερικών (ΕΥΔΕ/ ΥΠΕΣ) , η οποία αντικατέστησε την  «Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης (Τομέας Εσωτερικών)», έχει δημιουργήσει μία δεξαμενή ερωτοαπαντήσεων, που αποτελούν τον καμβά των κυριοτέρων αποριών που έχουν διατυπωθεί από τους ΟΤΑ της χώρας, γύρω από το θέμα της διαχείρισης των έξι πρώτων  προσκλήσεων ενδιαφέροντος.

Ερωτήσεις- απαντήσεις

Το ecopress σταχυολογεί αυτές που συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τις έξι προσκλήσεις, ήτοι οι:

ΑΤ03- Παρεμβάσεις και δράσεις της διαχείρισης ενέργειας και αξιοποίησης ΑΠΕ στις υποδομές διαχείρισης υδάτων και λυμάτων,

ΑΤ05 –Ανάπτυξη υπαίθρου – Αγροτική Οδοποιία,

ΑΤ06- Αστική Αναζωογόνηση,

ΑΤ09 Ωρίμανση έργων και δράσεων για την υλοποίηση του Προγράμματος,

ΑΤ11- Δράσεις για υποδομές που χρήζουν αντισεισμικής προστασίας, καταγράφοντας σε ποια πρόσκληση κατευθύνεται το ερώτημα:

Ακολουθούν οι ερωτοπαντήσεις:

1.Σε περίπτωση που ο προϋπολογισμός της αίτησης χρηματοδότησης υπερβαίνει το ανώτατο ποσό χρηματοδότησης, μπορεί η πράξη να ενταχθεί στο πρόγραμμα; (οριζόντια)

Στην περίπτωση που ο συνολικός προϋπολογισμός της αίτησης είναι μεγαλύτερος του ποσού χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα (αφορά στις προσκλήσεις με ανώτατα όρια χρηματοδότησης, π.χ. Πρόσκληση Μελετών) ή ο δικαιούχος πρόκειται να συμβάλλει με ίδιους πόρους στην υλοποίηση της προτεινόμενης πράξης (π.χ. λόγω μη επιλέξιμου  τμήματος, όπως κινητός εξοπλισμός νέου Δημαρχείου), τη διαφορά πρέπει να την καλύψει ο Δικαιούχος, υποβάλλοντας σχετική Απόφαση του αρμοδίου οργάνου.

2.Μπορεί ο Δήμος να αξιοποιήσει το ποσό που προκύπτει από την έκπτωση; (6,9,11)

Εφόσον το ποσό της σύμβασης του υποέργου είναι μικρότερο από τον επιλέξιμο προϋπολογισμό ένταξης του συγκεκριμένου υποέργου, τότε τα προϊόντα των εκπτώσεων που προκύπτουν, διατίθενται/επιστρέφουν στο Πρόγραμμα.
Σε περίπτωση που στο συγκεκριμένο υποέργο ο δικαιούχος συμμετείχε με ιδίους πόρους (όχι λόγω μη επιλεξιμότητας δαπανών), ο δικαιούχος οφελείται της εκπτώσεως.

3.Η μελέτη σκοπιμότητας πρέπει να εκπονηθεί από το προσωπικό του δικαιούχου ή μπορεί να ανατεθεί σε τρίτους; (3)

Η μελέτη σκοπιμότητας είναι αναγκαίο στοιχείο της υποβολής, δεν αποτελεί προϋπόθεση να την έχει εκπονήσει ο δικαιούχος.  Στην περίπτωση ανώριμων έργων, δύναται να αποτελεί στοιχείο των αιτούμενων μελετών ωρίμανσης.

4.Μπορεί ένα κτίριο να είναι παραχωρημένο στο Δήμο από μη Δημόσιο Φορέα; (6)

Οι προτάσεις που θα υποβληθούν στο πλαίσιο της πρόσκλησης αφορούν σε περιοχές αρμοδιότητας και ακινήτων ιδιοκτησίας των Δικαιούχων.  Επομένως το κτίριο απαιτείται να είναι ιδιοκτησίας του Δήμου ή να έχει παραχωρηθεί σε αυτόν από μη Δημόσιο Φορέα για χρονικό διάστημα άνω των 15 ετών μετά και την οριστική παραλαβή του έργου.
Ένα κτίριο θεωρείται δημοτικό εφόσον υπάρχει η κατάλληλη τεκμηρίωση ιδιοκτησιακού καθεστώτος του ακινήτου ή αρμοδιότητας στην περιοχή παρέμβασης (π.χ. πιστοποιητικό Εθνικού κτηματολογίου, τίτλος ιδιοκτησίας και μεταγραφή σε υποθηκοφυλακείο ή άλλα επίσημα έγγραφα που πιστοποιούν την κυριότητα της έκτασης) ή παραχώρηση (απόφαση παραχώρησης για χρήση των χώρων εκτέλεσης των πράξεων για όλη τη διάρκεια κατασκευής και λειτουργίας αυτών).

5.Η συμβολαιογραφική πράξη παραχώρησης ή μίσθωσης χρειάζεται κάποια περαιτέρω διαδικασία;  (οριζόντια)

Η συμβολαιογραφική πράξη θα πρέπει να μεταγραφεί στο οικείο Υποθηκοφυλακείο, ή αντίστοιχα να γίνει εγγραφή στο αρμόδιο Κτηματολογικό Γραφείο.  Επισημαίνεται ότι ιδιωτικό συμφωνητικό μίσθωσης δεν είναι αποδεκτό.

6.Σύμφωνα με την πρόσκληση, «σε περίπτωση που δεν είναι ιδιόκτητο το οικόπεδο ή κτίριο, απαιτείται παραχωρητήριο για διάστημα τουλάχιστον 15 ετών μετά την οριστική παραλαβή του έργου».  Δεδομένου ότι η ημερομηνία της οριστικής παραλαβής του έργου δεν είναι γνωστή, ποιο είναι το ελάχιστο διάστημα που είναι απαιτητό για το παραχωρητήριο πλέον των 15 ετών;(6)

Δεδομένου ότι το πρόγραμμα υλοποιείται έως 31.12.2023, θα απαιτηθεί διάρκεια παραχωρητηρίου τουλάχιστον 20 ετών (με έτος υποβολής/αναφοράς το 2020).

7.Σύμφωνα με την Πρόσκληση, σε περίπτωση που προτείνεται παρέμβαση σε κτίριο χαρακτηρισμένο ως διατηρητέο απαιτείται (επί ποινή αποκλεισμού) και η θετική γνωμοδότηση από το οικείο Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής.  Αντίστοιχα σε περίπτωση που προτείνεται παρέμβαση σε κτίριο χαρακτηρισμένο ως νεότερο μνημείο απαιτείται (επί ποινή αποκλεισμού) και η Απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού.  Υπάρχει περίπτωση που να απαιτούνται και οι δύο ενέργειες; (6,11)

Ως νεότερα μνημεία νοούνται τα πολιτιστικά αγαθά που είναι μεταγενέστερα του 1830 και των οποίων η προστασία επιβάλλεται λόγω της ιστορικής, καλλιτεχνικής ή επιστημονικής σημασίας τους.  Αντίστοιχα μνημεία μπορεί να έχουν χαρακτηριστεί ή/και ως «διατηρητέα».  Γενικότερα ο ορισμός σχετίζεται με την χρονολογία χαρακτηρισμού (πριν ή μετά το 2002 – έκδοση του Ν.3028).  Ανακεφαλαιώνοντας, για παρεμβάσεις σε κτίριο χαρακτηρισμένο ως νεότερο μνημείο ή/και διατηρητέο απαιτείται θετική γνωμοδότηση από το οικείο Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής (ΣΑ) και Απόφαση του αρμόδιου Υπουργού (του Υπουργείου που έκανε τον χαρακτηρισμό – ΥΠΕΝ, Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής, κ.λ.π.). Για τις χωρικές αρμοδιότητες προτείνεται ο σύνδεσμος (link):http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=382 Επίσης: Διαρκής κατάλογος των κηρυγμένων αρχαιολογικών χώρων και μνημείων από το Υπουργείου Πολιτισμού: listedmonuments.culture.gr

8.Για την ένταξη υποέργου μελέτης στην Πρόσκληση απαιτείται πλήρης φάκελος έργου της μελέτης ωρίμανσης; (3,6,9,11)

Στην περίπτωση μη ύπαρξης τεχνικής μελέτης πρέπει να υπάρχει πλήρης Φάκελος Έργου των απαιτούμενων μελετών ωρίμανσης που να περιλαμβάνει: (α) τεχνικά δεδομένα, (β) σκοπιμότητα μελέτης, (γ) πρόγραμμα απαιτούμενων μελετών, (δ) προεκτίμηση αμοιβών μελετών.

9.Πως συνδέεται το παρόν πρόγραμμα με άλλα προγράμματα του ΕΣΠΑ που χρηματοδοτούν δράσεις Δήμων;  Μπορεί να υπάρχει συμπληρωματικότητα; (οριζόντια)

Δεν εντάσσονται στο Πρόγραμμα έργα που έχουν ήδη ενταχθεί για χρηματοδότηση από άλλα Προγράμματα.  Επί πλέον, δεν εντάσσονται έργα που έχουν τη δυνατότητα και ήδη προορίζονται να ενταχθούν σε άλλα Προγράμματα με βάση τα εγκεκριμένα κείμενα και τις εξειδικεύσεις αυτών των Προγραμμάτων. Επισημαίνεται ότι το παρόν Πρόγραμμα λειτουργεί συμπληρωματικά άλλων Προγραμμάτων (π.χ. Τομεακών, Περιφερειακών ΕΠ του ΕΣΠΑ 2014-2020) με στόχο την ικανοποίηση των αυξημένων αναγκών που δεν είναι εφικτό να καλυφθούν από άλλα Προγράμματα. Υπενθυμίζεται ότι τυπική προϋπόθεση ένταξης στο πρόγραμμα είναι οι δικαιούχοι να δεσμευτούν «ότι το προτεινόμενο έργο δεν έχει ήδη ενταχθεί για χρηματοδότηση σε κάποιο άλλο πρόγραμμα και ότι δεν υφίσταται άμεσα δυνατότητα να ενταχθεί». Σε περίπτωση που στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ υλοποιείται ή πρόκειται να υλοποιηθεί μόνο ένα μέρος/τμήμα (Α’ Φάση) έργου, δύναται με το Πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης να υλοποιηθεί το υπόλοιπο μέρος/τμήμα.  Στην περίπτωση αυτή πρέπει να υποβληθούν όλα τα σχετικά έγγραφα σε συνεργασία με την αρμόδια Διαχειριστική Αρχή του προγράμματος του ΕΣΠΑ, από όπου θα προκύπτει η αναγκαιότητα εξεύρεσης πρόσθετων πόρων (ενώ ταυτόχρονα θα ισχύουν και όλες οι προϋποθέσεις της πρόσκλησης του προγράμματος Αντώνης Τρίτσης).

10.Στο πλαίσιο της Πρόσκλησης Αστική Αναζωογόνηση εντάσσονται οι παιδικοί σταθμοί; (6)

Οι παιδικοί σταθμοί, όπως και οι λοιπές υποδομές εκπαίδευσης (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια), αποτελούν επιλέξιμη δαπάνη/κατηγορία στην πρόσκληση Αστική Αναζωογόνηση.Υποδομές εκπαίδευσης δύναται να υποβληθούν και στην Πρόσκληση «Αξιοποίηση Κτιριακού Αποθέματος των Δήμων» (αναμένεται το προσεχές διάστημα).

11.Εάν ο Δήμος δε διαθέτει εγχειρίδιο διαδικασιών τι πρέπει να κάνει ώστε να έχει διοικητική και διαχειριστική επάρκεια; (οριζόντια)

Ο Δικαιούχος, ως προς την τεκμηρίωση της διοικητικής του ικανότητας, θα πρέπει:
– είτε να διαθέτει εγκεκριμένο εγχειρίδιο διαδικασιών,
-είτε να προσκομίζεται ισχύον πιστοποιητικό ΙSO, στο οποίο θα αποτυπώνεται η αρμοδιότητα για διαχείριση χρηματοδοτούμενων έργων,
-σε απουσία των ανωτέρω στοιχείων τεκμηρίωσης διοικητικής ικανότητας, δύναται για την περίπτωση των ΟΤΑ/Περιφερειών/ΝΠΔΔ, ο δικαιούχος να προσκομίσει σε ηλεκτρονική μορφή συνοπτική περιγραφή των εφαρμοζόμενων διαδικασιών, προσαρμοσμένων στην ισχύουσα νομοθεσία. Προς διευκόλυνσή σας, στην ιστοσελίδα του προγράμματος, έχουν αναρτηθεί ενδεικτικά υποδείγματα διοικητικής και διαχειριστικής ικανότητας.

12.Αν ο Δήμος διαθέτει πιστοποιητικό ΕΛΟΤ 1429 με πεδίο εφαρμογής και τεχνικά έργα (κατά ΕΛΟΤ 1431-1) ισχύει ότι ισχύει και για έργα ΕΣΠΑ;  (οριζόντια)

Αν ο Δήμος διαθέτει πιστοποιητικό ΕΛΟΤ 1429 με πεδίο εφαρμογής και τεχνικά έργα (κατά ΕΛΟΤ 1431-1) ισχύει ότι ισχύει και για έργα ΕΣΠΑ.

13.Εάν οι δαπάνες αρχαιολογίας δεν είναι προσδιορισμένες, τι ποσό θα μπει στο τεχνικό δελτίο;  Πρέπει να είναι χωριστό υποέργο; (οριζόντια)

Όσον αφορά στο υποέργο Αρχαιολογία πρέπει να είναι ξεχωριστό υποέργο και επιπλέον πρέπει, επί ποινή αποκλεισμού, να υπάρχει η σχετική αλληλογραφία με την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού, από την οποία να προκύπτει η εκτίμηση των απαιτούμενων δαπανών (βάσει του μεγέθους και του είδους του έργου, όπως αναλύεται και στην πρόσκληση).  Μόνο στην περίπτωση των ανώριμων έργων (που αιτούνται μελέτη) δεν απαιτείται ο σχετικός προσδιορισμός της δαπάνης αρχαιολογικών εργασιών-ερευνών.

14.Επιθυμούμε να υποβάλουμε πρόταση σε διαδημοτική συνεργασία με άλλο δήμο, καθώς έχουμε εκπονήσει από κοινού μελέτη για έργο της περιοχής.  Την υποβολή θα την κάνει ο άλλος Δήμος και όχι εμείς.  Από πλευράς μας πρέπει να υποβληθεί μόνο Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής ή υπάρχουν και άλλες δεσμεύσεις;  Θα μπορούσατε να μου παρέχετε διευκρινίσεις σχετικά με τα δικαιολογητικά; (οριζόντια)

Όπως αναγράφεται στην Πρόσκληση, η αίτηση ένταξης θα συνοδεύεται από την σύμφωνη γνώμη του φορέα που αναλαμβάνει τα καθήκοντα υποβολής και διαχείρισης της πρότασης.  Από το Δήμο σας πρέπει να υπάρχει απόφαση της οικονομικής επιτροπής για αποδοχή της συνεργασίας και υποβολής της πρότασης στο Πρόγραμμα.  Σύμφωνα με την Πρόσκληση, οι δύο φορείς θα συνυπογράψουν Προγραμματική Συμφωνία επ’ αυτού.
Αν υποβάλλεται με την πρόταση η σύμφωνη γνώμη του φορέα που θα αναλάβει, τότε η Προγραμματική μπορεί να υπογράφεται στη συνέχεια (στην ένταξη του έργου).

15.Σε περίπτωση που κάποιο υποέργο απορρίπτεται θα απορριφθεί όλη η πρόταση; (οριζόντια)

Οχι, απορρίπτεται μόνο το συγκεκριμένο υποέργο, αρκεί να μην επηρεάζονται η συνάφεια και η λειτουργικότητα τόσο της συνολικής πράξης, όσο και των υπολοιπόμενων κύριων υποέργων που παραμένουν.

16.Αν ο προϋπολογισμός μελέτης είναι άνω του 1εκ.€ απαιτείται χρηματοοικονομική ανάλυση; (6)

Μόνο στην περίπτωση που παράγονται έσοδα για τον Δικαιούχο, σύμφωνα και με τους κανόνες των Κρατικών Ενισχύσεων.

17.Οι μελέτες πρέπει να είναι θεωρημένες από την υπηρεσία που διαθέτει την επάρκεια, σε περίπτωση προγραμματικής σύμβασης; (οριζόντια)

Οι Μελέτες πρέπει να είναι αρμοδίως θεωρημένες με βάση την κείμενη Νομοθεσία.

18.Οι οριζόντιες δράσεις πρέπει να αποτυπώνονται σε ξεχωριστά υποέργα; (οριζόντια)

Κάθε οριζόντια δράση αποτελεί ξέχωρο υποέργο με ρητή αναφορά στο κύριο έργο που σχετίζεται. Απαιτείται σχετική αιτιολόγηση και προσδιορισμός της δαπάνης, όπως αναλύεται σε κάθε πρόσκληση (Επιτροπή διερεύνησης τιμών κτλ).

19.Υπάρχουν ανώτατα όρια προϋπολογισμού για το υποέργο του κινητού εξοπλισμού σχολείου;  Τι ισχύει για τα άλλα κτίρια; (6)

Η προμήθεια εξοπλισμού σχολείου πρέπει να αποτυπώνεται σε ξεχωριστό υποέργο και να τεκμηριώνεται επαρκώς, ενώ στις υπόλοιπες κατηγορίες έργων (επανάχρηση κτιρίου πολιτισμού, δημαρχεία κτλ) πρέπει επίσης να τεκμηριώνεται επαρκώς και να βεβαιώνεται ότι θα καλυφθεί από ιδίους πόρους του δικαιούχου ή/και άλλους πόρους χρηματοδότησης.Δεν υπάρχουν ανώτατα όρια προϋπολογισμού για τον εξοπλισμό στην περίπτωση σχολείων.  Απαιτείται ωστόσο σχετική αιτιολόγηση και προσδιορισμός της δαπάνης, όπως αναλύεται στην πρόσκληση (Επιτροπή διερεύνησης τιμών κτλ).

20.Είναι δυνατό να υποβληθεί αίτηση χρηματοδότησης με στόχο την ολοκλήρωση ενός έργου το οποίο χρηματοδοτήθηκε εν μέρει στο πλαίσιο άλλου εθνικού ή ευρωπαϊκού προγράμματος; (οριζόντια)

Όσον αφορά στο υφιστάμενο κτίριο, είναι επιλέξιμες εργασίες και δράσεις που δε δύναται ο διαχωρισμός/επιμερισμός τους σε σχέση με το νέο τμήμα/επέκταση (πχ νέου τύπου καυστήρας που θα καλύπτει το σύνολο του κτιρίου, ΑΠΕ στο σύνολο της στέγης, αλλά ΟΧΙ εργασίες διαμόρφωσης/συντήρησης εσωτερικών χώρων υφιστάμενων αιθουσών/υποδομών κλπ). Στην περίπτωση επέκτασης υφιστάμενων κτιρίων ισχύουν ακριβώς οι ίδιες προϋποθέσεις που αφορούν και την ανέγερση κτιρίων (ΚΕΝΑΚ, μοναδιαία κόστη για νέα κτίρια κτλ).

21.Είναι δυνατό να υποβληθεί αίτηση χρηματοδότησης με στόχο την ολοκλήρωση ενός έργου το οποίο χρηματοδοτήθηκε εν μέρει στο πλαίσιο άλλου εθνικού ή ευρωπαϊκού προγράμματος; (οριζόντια)

Το έργο είναι καταρχήν επιλέξιμο εφόσον το υλοποιημένο και εναπομείναν τμήμα του έργου (λήξη εργολαβίας) είναι «διαχειριστικά διακριτά», απαιτούνται σχετικά έγγραφα από το Πρόγραμμα που χρηματοδότησε το έργο, από τα οποία θα προκύπτουν τόσο το επιμερισμένο φυσικό και οικονομικό αντικείμενο όσο και η μη δυνατότητα χρηματοδότησης του υπολοιπόμενου έργου από το Πρόγραμμα αυτό.Επιπλέον, πρέπει να πληρούνται οι όροι και προδιαγραφές της πρόσκλησης.

22.Στην πρόσκληση αναφέρονται τα ανώτατα μοναδιαία κόστη (προ ΦΠΑ) ανά τ.μ. επιφάνειας.  Ποιοι χώροι προσμετρούνται ως κύριοι χώροι;  Σε ποιες περιπτώσεις δύναται να ξεπερνιούνται αυτά τα κόστη και τι γίνεται σε αυτή την περίπτωση; (6)

Η ωφέλιμη επιφάνεια προκύπτει από το “εμβαδόν δόμησης”, δεν προσμετρούνται ημιυπαίθριοι, εξώστες, βεράντες, ταράτσες κ.τ.λ.  Επιπλέον, εξετάζονται και θέματα αναγκών/σκοπιμότητας, πχ δεν μπορεί ένα σχολείο με απαίτηση 8 αιθουσών, σύμφωνα με την σύμφωνη γνώμη/σκοπιμότητα των αρμόδιων υπηρεσιών, να αιτείται 12 αίθουσες, αντίστοιχα ερμηνεύεται και η ωφέλιμη επιφάνεια για κτίριο Δημαρχείου (βάσει οργανογράμματος κτλ). Σε περίπτωση μικρής υπέρβασης στο μοναδιαίο κόστος μίας κατηγορίας, αλλά βάσει του συνόλου των ανώτερων μοναδιαίων να μην υπάρχει υπέρβαση, το σχετικό έργο είναι καταρχήν επιλέξιμο:
Π.χ. Οι επιφάνειες νέου πολιτιστικού πολυχώρου αναλύονται βάσει μεγεθών Διαγράμματος Δόμησης ως εξής:
Κύριοι χώροι:             2.000,00 μ2
Υπόγειο & parking:    1.000,00 μ2
Περιβάλλων Χώρος:  2.000,00 μ2
Ο ανώτατος επιλέξιμος προϋπολογισμός είναι: (2.000 μ2 x 1.500 €/μ2) + (1.000 μ2 x 700 €/μ2) + (2.000 μ2 x 100 €/μ2) = 3.900.000,00 € (προ ΦΠΑ).
Εφόσον ο συνολικός προϋπολογισμός του συγκεκριμένου έργου είναι μικρότερος αυτού (<3.900.000 €), παρά την μικρή υπέρβαση του επιμέρους μοναδιαίου μίας κατηγορίας (π.χ. συνολικό κόστος κύριων χώρων: 3.100.000 € > 3.000.000 €), το έργο κρίνεται επιλέξιμο.

23.Στην περίπτωση προτάσεων ωρίμανσης μελετών, ποια είναι τα απαραίτητα έγγραφα που πρέπει να υποβληθούν για την τεκμηρίωση του προϋπολογισμού του υποέργου κατασκευής των σχετικών έργων; (6,11)

Οι εν λόγω προτάσεις, εφόσον δε διαθέτουν ώριμο έργο οπότε και προϋπολογισμό μελέτης, απαιτείται, επί ποινή αποκλεισμού, να έχουν ολοκληρωμένο φάκελο έργου της απαιτούμενης μελέτης, με αναλυτική εκτίμηση του κόστους της μελέτης, και μεταξύ άλλων και καταρχήν εκτίμηση του κατασκευαστικού κόστους. Στο τεχνικό δελτίο, στο σχετικό υποέργο, αναγράφεται μόνο ο προϋπολογισμός της απαιτούμενης μελέτης, το αντίστοιχο υποέργο κατασκευής θα προστεθεί όταν η μελέτη εγκαίρως ολοκληρωθεί και λάβει τις απαραίτητες άδειες και εγκρίσεις, οπότε και θα γίνει τροποποίηση της απόφασης ένταξης της συγκεκριμένης πράξης.

24.Εφόσον το ιδιοκτησιακό καθεστώς του υπό ένταξη κτιρίου δεν είναι ξεκάθαρο, μπορεί ένα κτίριο να ενταχθεί με όρο στην Απόφαση Ένταξης;  Αν ναι, ποιο είναι το ορόσημο που τίθεται για την κάλυψη του όρου αυτού; (οριζόντια)

Το ιδιοκτησιακό καθεστώς πρέπει να είναι σαφές, δεν μπορεί να γίνει ένταξη έργου υπό όρους στο ιδιοκτησιακό.  Με την υποβολή του αιτήματος θα πρέπει π.χ. να έχει γίνει η διαπιστωτική πράξη μεταβίβασης από την Κεντρική Διοίκηση σε ΟΤΑ Α΄ Βαθμού ή να υπάρχει συμβολαιογραφική πράξη παραχώρησης του κτιρίου από τον ιδιώτη στον ΟΤΑ για τουλάχιστον 15 χρόνια από την ολοκλήρωση του έργου. Επισημαίνεται ότι η συμβολαιογραφική πράξη παραχώρησης ή μίσθωσης πρέπει να έχει μεταγραφεί στο οικείο Υποθηκοφυλακείο, ή αντίστοιχα να έχει γίνει εγγραφή στο αρμόδιο Κτηματολογικό Γραφείο.  Ιδιωτικό συμφωνητικό μίσθωσης δεν είναι αποδεκτό.

25.Από τα συνημμένα που έχουμε να υποβάλουμε, οι χάρτες καταλαμβάνουν μεγάλο όγκο, μπορούμε να τους αποστείλουμε σε έντυπη μορφή, όπου φαίνεται και η θεώρηση;  (οριζόντια)

ΌΛΑ τα έγγραφα, πλην της αίτησης υποβολής, πρέπει να είναι σε ηλεκτρονική μορφή, σε δύο Usb flash stick, αυτό ισχύει και για τους χάρτες, πρέπει να υπάρχουν στα sticks.  Αποστολή χαρτών σε έντυπη μορφή θα γίνει ΜΟΝΟ μετά από υπόδειξη της ΕΥΔΕ ΥΠΕΣ.

  1. Θα θέλαμε να ρωτήσουμε τί σημαίνουν οι όροι : Δικαιούχος, Φορέας Πρότασης, Κύριος του Έργου και Φορέας Υλοποίησης. (οριζόντια)

Οι όροι Δικαιούχος, Φορέας Πρότασης και Κύριος του Έργου ταυτίζονται και αφορούν στο Φορέα (Δήμο, ΔΕΥΑ, Σύνδεσμο Ύδρευσης, Σύνδεσμο Αποχέτευσης κλπ) ο οποίος έχει τη θεσμική αρμοδιότητα της δραστηριότητας για την οποία αιτείται χρηματοδότηση.  Ακολουθούν ενδεικτικά παραδείγματα:
Έργο ύδρευσης: ΔΕΥΑ, Δήμος (αν δεν διαθέτει ΔΕΥΑ), Σύνδεσμοι (διαδημοτικοί συνήθως) Ύδρευσης.
Οι ως άνω αρμοδιότητες προκύπτουν θεσμικά και αποτυπώνονται σε νομοθετήματα όπως ο Νόμος του Καλλικράτη, όπως ισχύει καθώς και στους ΟΕΥ των Δήμων και τους Κανονισμούς των ΔΕΥΑ.
Οι ως άνω Φορείς, ως Κύριοι των έργων που θα τα λειτουργούν και θα τα συντηρούν, είναι οι Φορείς που θα συνάψουν Δανειακή Σύμβαση με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (ΤΠ&Δ) και θα έχουν την ευθύνη της οικονομικής διεκπεραίωσης της πράξης στη διάρκεια του Προγράμματος.
Σε περίπτωση που οι ως άνω Δικαιούχοι δεν διαθέτουν επιχειρησιακή επάρκεια, τότε μέσω Προγραμματικών Συμβάσεων εκχωρείται η αρμοδιότητα υλοποίησης (και μόνο) σε αντίστοιχο επαρκή Φορέα ο οποίος αναλαμβάνει καθήκοντα Φορέα Υλοποίησης. Ο Φορέας Υλοποίησης συνδράμει στην δημοπράτηση των έργων και στην επίβλεψή τους. Ο Φορέας Υλοποίησης δεν συνάπτει δανειακή Σύμβαση με το ΤΠ&Δ.

27.Στην πρόσκληση των ΑΠΕ σχεδιάζουμε δύο υποέργα, ένα αφορά στην αντικατάσταση 5 αντλητικών συστημάτων ύδρευσης και ένα υποέργο φ/β στη στέγη του κτιρίου διοίκησης της ΕΕΛ, υπάρχει πρόβλημα στο ότι το ένα υποέργο αφορά στην ύδρευση και το άλλο στην αποχέτευση; (3)

Καταρχάς απαιτείται μία τεχνική έκθεση στην οποία θα αποτυπώνεται η προτεραιοποίηση των έργων.  Εφόσον με το υποέργο της αντικατάστασης των 5 αντλιών επιλύονται τα προβλήματα των ενεργοβόρων υποδομών σας (πχ στην ΕΕΛ δεν αντιμετωπίζετε κάποιο θέμα ενεργοβόρου εξοπλισμού λόγω παλαιότητας ή στην αφαλάτωση σας;), τότε μπορείτε να προχωρήσετε σε αξιοποίηση ΑΠΕ, στην προκειμένη περίπτωση (το ότι είναι στην ΕΕΛ) δεν κωλύει την επιλεξιμότητα των υποέργων.

28.Στο πλαίσιο της οικονομίας κλίμακας και της συνέργειας δύο έργων ύδρευσης και λυμάτων, όπως αναφέρετε στις προσκλήσεις, θα θέλαμε να μας ενημερώσετε πως θα επιμερίσουμε το κόστος που αντιστοιχεί στη ύδρευση και στην αποχέτευση στο κοινό σκάμα; (1)

Καταρχάς, τίθεται και ο επιπλέον λόγος της κατάτμησης, στο γιατί να είναι δύο και όχι ένα ενιαίο έργο.  Στα τμήματα που οι δύο αγωγοί διέρχονται από κοινό σκάμα, πρέπει να γίνει απλός επιμερισμός των υλικών που αφορούν στην ύδρευση, η δημοπράτηση θα είναι ενιαία.

29.Ο οικισμός για τον οποίο πρόκειται να υποβάλουμε πρόταση είναι παραδοσιακός, με μεγάλα τμήματα πλακόστρωτων οδών.  Μπορούμε για λόγους ευρύτερου σχεδιασμού στα σκάματα της ύδρευσης να προβλεφθούν σωλήνες για μελλοντική χρήση οπτικών ινών ή/και ηλεκτροδότησης; (1)

Ασφαλώς και μπορείτε, απαιτούνται τα σχετικά έγγραφα των αρμόδιων υπηρεσιών για τον όλο σχεδιασμό σας (δεδδηε κτλ), ενώ το κόστος προμήθειας των εν λόγω σωλήνων πρέπει να καλυφθεί από εσάς, και να είναι επιμερισμένη δαπάνη στον προϋπολογισμό του έργου.

30.Η Δ.Ε.Υ.Α. δεν καλύπτει τις απαιτήσεις της διοικητικής και επιχειρησιακής ικανότητας ως δικαιούχου του προς υλοποίηση Έργου, εφόσον συνάψει προγραμματική σύμβαση με τον Δήμο, ο τελευταίος δικαιούται το 1,5% του π/υ μελέτης για τις διαχειριστικές/επιχειρησιακές υπηρεσίες που θα προσφέρει;  Το ίδιο ισχύει για σύμβαση με την ΕΕΤΑΑ; (οριζόντια)

Ακριβώς, είναι επιλέξιμη η κάλυψη του διοικητικού κόστους του Φορέα στον οποίο θα ανατεθούν υπηρεσίες επίβλεψης και διαχείρισης έργου (κατά τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 44 του ν. 4412/2016, ΦΕΚ Α’ 147), στην περίπτωση δυνητικών δικαιούχων που δεν διαθέτουν την απαιτούμενη τεχνική επάρκεια ή έχουν τεχνική επάρκεια αλλά καλούνται να υλοποιήσουν έργα, για τις ανάγκες των οποίων δεν έχουν το απαιτούμενο τεχνικό προσωπικό και πρόκειται να αναθέσουν την τεχνική τους υπηρεσία σε άλλον.  Η κάλυψη του διοικητικού κόστους αυτού δύναται να είναι έως 1,5% του προϋπολογισμού δημοπράτησης του έργου.

  1. Μπορούν 3 δήμοι της Αττικής να κατεβάσουν πρόταση για κατασκευή εγκαταστάσεων στο πλαίσιο προστασίας των ζώων συντροφιάς; Ο δήμος που θα αναλάβει την υλοποίησή του θα επωμιστεί το σύνολο του προϋπολογισμού ή θα επιμεριστεί και στους 3 δήμους; Θα έχει δικαίωμα να αναλάβει και άλλα έργα; (6)

Είναι επιλέξιμη η δράση, πρέπει όμως να υπάρξει σχετική προγραμματική μεταξύ των δήμων, ώστε ο ένας δήμος να αναλάβει την υλοποίηση του έργου, και να διασφαλίζεται η μετέπειτα εύρυθμη λειτουργία αυτού.  Ο προϋπολογισμός του έργου αυτού θα επιμεριστεί σε τρία μέρη (πχ αναλογικά του πληθυσμού, της έκτασης κτλ), ο κάθε δήμος θα έχει διαθέσιμο να αιτηθεί το υπολοιπόμενο ποσό (10 εκ.€ – Π/Υ διαδημοτικού υποέργου που του αναλογεί).

32 Με δεδομένο ότι ο Δήμος μας υδρεύεται (για πόσιμο νερό) από την ΕΥΔΑΠ, θα ήθελα να μας πληροφορήσετε αν μπορεί να συμπεριληφθεί στο εν λόγω Πρόγραμμα ή σε άλλο αντίστοιχο η αναβάθμιση του δικτύου ύδρευσης, η συντήρηση – αναβάθμιση – επαναλειτουργία γεωτρήσεων του Δήμου ή ακόμη και η ανόρυξη νέων γεωτρήσεων για άρδευση πρασίνου;  (1)

Η ΕΥΔΑΠ δεν αποτελεί δυνητικό δικαιούχο της Πρόσκλησης (όπως εξάλλου και η ΕΥΑΘ).
Εάν η ΕΥΔΑΠ προμηθεύει το Δήμο σας με νερό σε κεφαλή του δικτύου και ο Δήμος σας έχει την ευθύνη λειτουργίας και συντήρησης του εσωτερικού δικτύου διανομής νερού, τότε μπορείτε να υποβάλετε αίτηση στο Πρόγραμμα. Εάν η ΕΥΔΑΠ έχει την ευθύνη λειτουργίας και συντήρησης του εσωτερικού δικτύου διανομής νερού και οι καταναλωτές πληρώνουν λογαριασμό που εκδίδει η ΕΥΔΑΠ τότε δεν μπορείτε να υποβάλετε αίτηση στο Πρόγραμμα.  Η εν λόγω Πρόσκληση αφορά αποκλειστικά σε ύδρευση, όχι σε άρδευση.

 

 

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας