ecopress
Του Αργύρη Δεμερτζή Δασολόγοι και δασοπόνοι του δημοσίου κατακεραύνωσαν ως αντισυνταγματική και ζήτησαν την απόσυρση της ρύθμισης του ΥΠΕΝ για τις εκχερσωμένες εκτάσεις. Στο... ΠΕΔΔΥ, ΕΕΔΔΥ: στο στόχαστρο οι νέες ρυθμίσεις για δάση και εκχερσωμένες εκτάσεις

Του Αργύρη Δεμερτζή

Δασολόγοι και δασοπόνοι του δημοσίου κατακεραύνωσαν ως αντισυνταγματική και ζήτησαν την απόσυρση της ρύθμισης του ΥΠΕΝ για τις εκχερσωμένες εκτάσεις. Στο στόχαστρο και οι ρυθμίσεις για τουριστικές εγκαταστάσεις σε δάση και η αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των χορτολιβαδικών και βραχωδών εκτάσεων, με οικοδομική άδεια.

Οι εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ένωσης Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΕΔΔΥ) και Ένωσης Ελλήνων Δασοπόνων Δημοσίων Υπαλλήλων (ΕΕΔΔΥ), με ξεχωριστές παρεμβάσεις τους στη Βουλή πήραν θέση και προδιέγραψαν τις εξελίξεις για τις δασικές, περιβαλλοντικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, στη διαδικασία ακρόασης των εκπροσώπων των φορέων στην αρμόδια Επιτροπή, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου μαμούθ του υπουργείου Περιβάλλοντος, που τίθεται σε δεύτερη ανάγνωση την Πέμπτη 9 Μαρτίου 2023 και ακολούθως εισάγεται στην Ολομέλεια για τελική ψήφιση την Τρίτη 14 Μαρτίου 2023.

-«Μην ξεχνάτε ότι ο συνταγματικός ορισμός του δάσους έφτασε μέχρι το ευρωπαϊκό δικαστήριο και απασχόλησε και το Συμβούλιο της Επικρατείας και τη Διοίκηση με αφορμή τους δασικούς χάρτες» τόνισε η ΠΕΔΔΥ με έγγραφο υπόμνημα στη Βουλή.

Εκχερσωμένες δασικές εκτάσεις

Στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος των εκπροσώπων δασολόγων και δασοπόνων του δημοσίου βρέθηκαν οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για άνω των 2 εκατ. στρεμμάτων  εκχερσωμένων δασικών εκτάσεων, για τις οποίες προβλέπεται ότι «εκχέρσωση δασών προς απόδοση σε αγροτική οποιασδήποτε φύσης καλλιέργεια απαγορεύεται. Κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται « η από γεωργικούς συνεταιρισμούς, ομάδες παραγωγών ή φυσικά πρόσωπα εκχέρσωση δασικών εκτάσεων ή η χρήση από αυτούς ασκεπούς έκτασης ή διάκενου εντός δάσους ή δασικής έκτασης, εμβαδού έως 30 στρέμματα όταν πρόκειται για φυσικά πρόσωπα, για γεωργική ή δενδροκομική καλλιέργεια». Στις ξεχωριστές τοποθετήσεις τους όσο και με υπομνήματα που κατέθεσαν στη Βουλή, ο Νίκος Μπόκαρης πρόεδρος της ΠΕΔΔΥ και η  Αντιγόνη Καραδόντα πρόεδρος της ΕΕΔΔΥ είπαν ότι είναι αντισυνταγματικές, έθεσαν ερωτήματα για την εφαρμογή τους και ζήτησαν να αποσυρθούν.

“Επιβράβευση καταπατητών”

Συγκεκριμένα η πρόεδρος της ΕΕΔΔΥ είπε ότι: με το άρθρο 218 προσπαθεί η κυβέρνηση εμμέσως να νομιμοποιήσει την αλλαγή χρήσης στις δασικές εκτάσεις στα λεγόμενα Δ.Α. και παρατηρούμε το εξής οξύμωρο. Από τη μία η κυβέρνηση να αναγνωρίζει ως μη σύννομη την αλλαγή χρήσης επί δασικών εν γένει εκτάσεων σε αγροτικές και αντί να επιβάλλει κυρώσεις, να επιβραβεύει τους καταπατητές με μόνο κριτήριο την επιδότησή  τους από το ΟΣΔΕ, χωρίς να αποδίδεται κανένα αντισταθμιστικό όφελος στο Ελληνικό Δημόσιο, εμμέσως ή αμέσως απεμπολεί τα δικαιώματα του Ελληνικού Δημοσίου, αφού δεν εξετάζει την κυριότητα των εκτάσεων αυτών».

-«Είναι απόλυτα σαφές και πέρα κάθε αμφιβολίας ότι το Δημόσιο ευνοεί τους καταπατητές και δημιουργεί δύο κατηγορίες πολιτών, αυτών που λαμβάνουν νόμιμη έγκριση επέμβασης για την αλλαγή χρήσης των δασικών εκτάσεων, οι οποίοι πληρώνουν αντάλλαγμα χρήσης το κόστος των νομοτεχνικών μελετών και λοιπά και των μη σύννομων, αυτών οι οποίοι δεν πληρώνουν τίποτα με έμμεση επίκληση τη διατήρηση της αγροτικής καλλιέργειας λόγω επισιτιστικής κρίσης, είναι δε σε ευθεία αντίθεση με την αριθ. 645/2019 απόφαση του ΣτΕ», είπε η  Αντιγόνη Καραδόντα και τόνισε:

 -«Ένα μεγάλο ερώτημα  που παραμένει είναι τι θα γίνει με την κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου, όταν κυρωθούν οι πρώτες εγγραφές του Κτηματολογίου;»

Να μπει τίμημα 

-« Η Ένωση Ελλήνων Δασοπόνων έχει την άποψη ότι στο πλαίσιο της χρηστής διοίκησης και της αρχής της ισότητας των πολιτών θα πρέπει να προταθεί ή να θεσπιστεί εκμίσθωμα για αυτούς οι οποίοι καλλιεργούν τις εκτάσεις που στον αναρτημένο Δασικό Χάρτη φέρουν την καταχώρηση Δ.Α. και επιδοτούνται από τον ΟΣΔΕ» τόνισε η ίδια.

ΠΕΔΔΥ: αυστηρή κριτική και ερωτήματα

«Για τις εκχερσωμένες εκτάσεις έχει προηγηθεί η απόφαση της μείζονος Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας και έχει βγει η  απόφαση 710 του 2020, που οι σχετικές ρυθμίσεις τότε που παρείχαν τη δυνατότητα να παραχωρηθούν αυτές οι εκτάσεις, έχουν κριθεί στο σύνολό τους αντισυνταγματικές» τόνισε ο Νίκος Μπόκαρης προσθέτοντας ότι «τώρα καταργούνται μεν οι παράδρομοι που κρίθηκαν αντισυνταγματικές,  αλλά, επανέρχεται  στο σχέδιο νόμου μια ρύθμιση, η οποία  μας προβληματίζει».

Σε σχετικό έγγραφο υπόμνημα της ΠΟΔΔΥ που κατέθεσαν ο πρόεδρος Νίκος Μπόκαρης και ο γενικός γραμματέας Γεώργιος Παπαρουσόπουλος σχετικά σημειώνεται ότι: «Άρθρο 218 εκχερσωμένες εκτάσεις -τροποποίηση άρθρου 47 νόμου 998/79 Με το άρθρο αυτό καταργούνται οι διατάξεις του άρθρου 47 παρ.5 -14 του Νόμου 998/79 που κρίθηκαν αντισυνταγματικές από το Συμβούλιο της επικρατείας (ΣτΕ 710/2020) κατά το μέρος που αφορούν εξαγορά ή έγκριση επέμβασης και αλλαγή χρήσης δασικών εκτάσεων που εκχερσώθηκαν αυθαιρέτως προ της ισχύος του Συντάγματος του 1975 και καλλιεργούνται έκτοτε αγροτικώς. Υπενθυμίζουμε ότι με την ιδια απόφαση της μείζωνος ολομέλειας του ΣΤΕ κρίθηκε αντισυνταγματικό και το άρθρο 47 β του ιδίου νόμου το οποίο αναφέρεται εξ ορισμού σε εκχέρσωση δασικών εκτάσεων χωρίς άδεια. Επίσης το ΣΤΕ ακύρωσε ως αντισυνταγματικές και τις προσβληθείσες πράξεις άρθρο 13 κεφαλαίου Α και 1 έως 12 κεφ. Β και το παράρτημα ΙΙ της Απόφασης 156586/2798/19-5-2017 (Β’ 1782) και την Απόφαση 157196/3204/7.06.2017 (Β’2082) κατά το μέρος που αφορούν τίτλους που νομιμοποιούν αυθαίρετες εκχερσώσεις δασικών εκτάσεων και τέλος την Κοινή Απόφαση 158298/3670/4.07.2017 του ΥΠΕΝ και του ΥΠΑΑΤ.

Το άρθρο 218 του Ν/Σ παρά την ανωτέρω απόφαση του ΣΤΕ εισάγει νέες διατάξεις με τις οποίες οι εκτάσεις που έχουν εκχερσωθεί και είναι αγροτικές και ενταγμένες στο ΟΣΔΕ διατηρούν τη γεωργική χρήση για όσο χρόνο λαμβάνουν ενισχύσεις. Η διάταξη αυτή προσπαθεί να συγκεράσει την αντισυνταγματικότητα των καταργούμενων διατάξεων. Δεν δίνει λύση στο θέμα των εκχερσωμένων εκτάσεων στο σύνολό τους, που θα προέκυπτε μετά από μία συνολική μελέτη για αγροτική χρήση των εκτάσεων όπως προβλέπεται στην απόφαση του ΣτΕ (που έκρινε αντισυνταγματικές τις καταργούμενες διατάξεις των παρ.5 έως 14).

Ερωτήματα που χρήζουν απαντήσεως:

α) Οι εκτάσεις αυτές θα μπορούν να μεταβιβαστούν με επαχθή ή άλλη αιτία.

β) όσες εκτάσεις έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες σύμφωνα με το άρθρο 117 παρ. 3 του Συντάγματος τις συμπεριλαμβάνει, διότι προβλέπει η διάταξη ότι για τις εκτάσεις με πρωτεύοντα χαρακτηρισμό «ΔΑ» ή «ΧΑ» στους δασικούς χάρτες αποσιωπώντας ότι υπάρχει και δευτερεύον χαρακτηρισμός «ΑΝ», δηλαδή αναδασωτέα έκταση.

γ) για τις εκτάσεις που δεν έχουν γεωργική χρήση σήμερα ή δεν είναι στον ΟΣΔΕ δεν υπάρχει πρόβλεψη. Κατά συνέπεια είναι διάταξη αποσπασματική, πρόχειρη, προδήλως αντισυνταγματική. Η θέση μας είναι αρνητική -Ζητάμε να αποσυρθεί η ρύθμιση».

Ιδιοκτησιακό καθεστώς χορτολιβαδικών και βραχωδών εκτάσεων

Η πρόεδρος της ΕΕΔΔΥ ανάδειξε θέμα αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των χορτολιβαδικών και βραχωδών εκτάσεων με την οικοδομική άδεια η οποία δεν έχει υλοποιηθεί, αναφερόμενη στη διάταξη του νομοσχεδίου περί τροποποίηση της παραγράφου 7 του άρθρου 3 του νόμου 998.

«Είναι γνωστό σε όλους τους δασικούς ότι οι χορτολιβαδικές εκτάσεις είναι άμεσα συνυφασμένες με το ιδιοκτησιακό καθεστώς που φέρουν και ανάλογα με αυτό είναι υπαγόμενες ή μη υπαγόμενες  στις διατάξεις της νομοθεσίας είπε η κα Καραδοντά και σημείωσε ότι:

-«Έχει κριθεί με την αριθμ. 1364 του 2021 και 1365 του 2021 με απόφαση της Ολομέλειας του Σ.τ.Ε. ως αντισυνταγματικό το γεγονός ότι οι οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί, αλλά δεν έχουν υλοποιηθεί οδηγούν σε αλλαγή της μορφής χρήσης δασικής έκτασης. Έτσι με τη διάταξη αυτή κάποιος που διαθέτει οικοδομική άδεια την οποία όμως δεν έχει υλοποιήσει και αυτή εκδόθηκε από το χρονικό διάστημα 2011 έως 2014 μπορεί να αλλάξει το χαρακτήρα της έκτασης, δηλαδή,  αν θα υπάγεται ή όχι στις διατάξεις της νομοθεσίας».

Παράκτιες δασικές περιοχές

Η ίδια μίλησε για «προσπάθεια να αλλάξουν μορφή οι παράκτιες περιοχές, που είχαν δασική μορφή και να νομιμοποιηθούν με αυτό τον τρόπο οι τυχόν εγκαταστάσεις επί αυτών». Χαρακτήρισε προβληματικό «το άρθρο 212  του νομοσχεδίου, που αφορά σε έκταση 128.114 περίπου τ.μ.  στην περιοχή «ΠΡΩΗΝ ΝΤΑΜΑΡΙΑ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ» και η έκταση αυτή έχει κηρυχθεί ως αναδασωτέα. Με την εν λόγω διάταξη παραχωρείται η έκταση αυτή στο Δήμο Γαλατσίου. Την εν λόγω διάταξη αδυνατούμε να την κατανοήσουμε αφού προκειμένου να γίνει οποιαδήποτε επιτρεπτή επέμβαση σε έκταση αναδασωτέα απαιτείται προηγούμενη ανάκληση ή άρση της  απόφασης κήρυξης ως αναδασωτέας.  Αυτά βρίσκονται ρητώς αναφερόμενα στο άρθρο 46 όπου αναφέρονται ποιες επεμβάσεις είναι επιτρεπτές εντός αναδασωτέων εκτάσεων, στο άρθρο 58 του ν.998/1979 και ειδικότερα στην παράγραφο 7 όπου αναφέρεται ότι οι αποφάσεις κήρυξης δασωτέων ή αναδασωτέων που αφορούν σε πάρκα ή άλση αίρονται με απόφαση του γενικού γραμματέα κατόπιν σχετικής εισήγησης της αρμόδιας δασικής υπηρεσίας μετά τη δημιουργία ή αναδημιουργία της βλάστησης».

Οι θέσεις της ΠΕΔΔΥ

Σε σχετικό έγγραφο υπόμνημα της ΠΟΔΔΥ που κατέθεσαν ο πρόεδρος Νίκος Μπόκαρης και ο γενικός γραμματέας Γεώργιος Παπαρουσόπουλος σε σχέση με το νομοσχέδιο που συζητείται στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής κσι Εμπορίου, «Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων και διεύρυνση του αντικειμένου της με αρμοδιότητες επί των υπηρεσιών ύδατος και της διαχείρισης αστικών αποβλήτων, ενίσχυση της υδατικής πολιτικής – Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για τη χρήση και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές μέσω της ενσωμάτωσης των οδηγιών ΕΕ 2018/2001 και 2019/944 – Ειδικότερες διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος», το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Ένωσης Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΕΔΔΥ) θέτει υπόψη σας τα εξής :

1.Η αιφνιδιαστική κατάθεση του (πολύ) νομοσχεδίου όπως και ο ελάχιστος χρόνος που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, δεν μας επιτρέπουν να κάνουμε θετικά σχόλια για την εσπευσμένη διαδικασία που ακολουθήθηκε.

2.Ιδίως όταν πολλές από τις διατάξεις αφορούν προστατευόμενα από το Σύνταγμα αγαθά, όπως το νερό, τα δάση ή οι προστατευόμενες περιοχές, εκτιμούμε ότι οι σχετικές διατάξεις του Σ/Ν που συνδέονται με αυτά τα αγαθά έπρεπε να συζητηθούν διεξοδικότερα και ασφαλώς όχι μέσα στο τριήμερο της καθαρής δευτέρας ή των συνθηκών που ακολούθησαν με το τραγικό δυστύχημα με τη σύγκρουση των τραίνων.

Ειδικότερα σχετικά με τα επιμέρους άρθρα του συζητούμενου Νομοσχεδίου που συνδέονται με τη ρύθμιση θεμάτων που αφορούν στα δάση και τη δασοπροστασία, έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής :

ΜΕΡΟΣ Δ’ μΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

Κεφάλαιο Α «ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ»

Άρθρα 173. Στις παραγράφους 8 και 9 του άρθρου 173 δίνονται οι ορισμοί «Αρχέγονο Δάσος» και «παλαιά δάση», που κατά την άποψη μας εκτός από το ότι είναι εννοιολογικά ασαφείς μιας και στη χώρα μας είναι δύσκολο να ευρεθούν δάση με αυτά τα χαρακτηριστικά, είναι και νομικά μη παραδεκτοί δεδομένης της έννοιας του δασικού οικοσυστήματος που δίνεται στο Σύνταγμα της Χώρας στο οποίο και καθορίζεται το επίπεδο προστασίας τους καθώς και τα μέτρα που οφείλει να λαμβάνει η πολιτεία για την προστασία τους.

Μην ξεχνάτε ότι ο συνταγματικός ορισμός του δάσους έφτασε μέχρι το ευρωπαϊκό δικαστήριο και απασχόλησε και το Συμβούλιο της Επικρατείας και τη Διοίκηση με αφορμή τους δασικούς χάρτες.

Επίσης στις παραγράφους 12 και 13 του ιδίου άρθρου δίνονται οι ορισμοί «αστικός χώρος πρασίνου» και «αστική συγκόμωση», που επίσης κατά την άποψη μας επεκτείνουν (με μη παραδεκτό νομικά τρόπο) την έννοια του αστικού χώρου σε «δάση πλατύφυλλων και κωνοφόρων σε μεικτά δάση σε φυσικούς λειμώνες σε βάλτους και χερσότοπους και εκτάσεις μετάβασης μεταξύ δασικών και θαμνωδών εκτάσεων και περιοχές με αραιά βλάστηση, εντός πόλεων ή κωμοπόλεων και προαστίων» και εκτιμούμε ότι θα επρεπε και αυτός ο ορισμός να τύχει μεγαλύτερης τεχνικής και νομικής ανάλυσης για να μη δημιουργηθούν προβλήματα στην εφαρμογή του.

Άρθρο 178 έως 181 Με τις ρυθμίσεις αυτές τροποποιούνται διατάξεις του Ν.1650/1986 που η κυβέρνηση με το Ν.4685/2020 είχε η ίδια τροποποιήσει και ουσιαστικά καταργούνται πριν καν εφαρμοστούν. Αυτό δείχνει ότι οι νομοθετικές παρεμβάσεις στις προστατευόμενες περιοχές (ζωνοποιήσεις κλπ) γίνονται με πρόχειρο τρόπο χωρίς πλήρη μελέτη και αξιολόγηση των αλλαγών που θα προκαλέσουν στο περιβάλλον.

Ουσιαστικά έχει επικρατήσει η τάση να αυξάνουμε (θεωρητικά) την έκταση των προστατευόμενων περιοχών αλλά από την άλλη πλευρά (στην πράξη) με τη ζωνοποίηση που καθιερώνεται επιτρέπουμε χρήσεις γης (επενδύσεις διαφόρων κατηγοριών) που δεν συμβαδίζουν με τη λειτουργία τους ως προστατευόμενων περιοχών.

Επισημαίνουμε ότι τα δάση και οι αρχαιολογικοί χώροι που το σχέδιο νόμου στην παρ.5 του άρθρου 178 συμπεριλαμβάνει στη ζωνοποίηση, έχουν ειδικό καθεστώς προστασίας που δεν μπορεί να μειωθεί με την ένταξη τους στην όποια ζωνοποίηση.

Κεφάλαιο Β «ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΚΥΡΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΜΕΤΡΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ»

Τα άρθρα 184,185,187 αφορούν πρόσθετες αρμοδιότητες που παρέχονται στις Μονάδες Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών του ΟΦΥΠΕΚΑ. Πολλές φορές αυτή η διαχυση αρμοδιοτήτων ανάμεσα σε φορείς δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου δημιουργεί περισσότερα προβλήματα γιατί έμμεσα οδηγεί στη σταδιακή απαξίωση των δημόσιων θεματικών υπηρεσιών, που συνήθως είναι υποστυλωμένες ή υποχρηματοδοτούνται.

Η ΠΕΔΔΥ έχει πάγια θέση τη λειτουργία ενός σύγχρονου μηχανισμού προστασίας των φυσικών χερσαίων οικοσυστημάτων στο πλαίσιο της Δασικής Υπηρεσίας, είτε αφορά στην προστασία τους είτε στην εκτέλεση έργων δασικής ανάπτυξης, διαχείρισης και προστασίας τους.

Κεφάλαιο Γ «ΠΟΙΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ»

Άρθρο 190 : Με το άρθρο αυτό αυστηροποιείται το πλαίσιο για την επιβολή ποινών για αδικήματα που αφορούν στην άγρια πανίδα και πλέον τις υπάγουν στην κατηγορία του άρθρου 34 του ν. 4830/2021. Η ρύθμιση αυτή έχει διαμορφωθεί μετά από συνεργασία του ΥΠΕΝ με το Υπουργείο Δικαιοσύνης με αφορμή περιστατικά θανάτωσης μεγάλων θηλαστικών.

Με τα άρθρα 191 έως 208 πραγματοποιούνται απαραίτητες θεσμικές παρεμβάσεις μετά την τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής δικονομίας και την κατάργηση των πταισμάτων και των πταισματοδικείων που είχε σαν αποτέλεσμα για πολλές δασικές παραβάσεις σε επίπεδο πταίσματος να μην επιβάλλονται ποινές. Είναι μια αναγκαία θεσμική παρέμβαση που έπρεπε να γίνει και για την οποία οι αρμόδιες Δ/νσεις του ΥΠΕΝ έχουν κάνει τη σχετική διαμόρφωση των ρυθμίσεων και τις έχουν εισηγηθεί με την οποία για μια σειρά παραβάσεων του δασικού κώδικα πλέον προβλέπονται διοικητικές κυρώσεις και πρόστιμα .

Για το άρθρο 207 του Ν/Σ που αφορά τις ποινές κατά των παραβατών των διατάξεων περί Θήρας – Αντικατάσταση άρθρου 287 ν.δ. 86/1969 προτείνουμε δύο προσθήκες παραγράφων ως ακολούθως :

«22. Τα διοικητικά πρόστιμα του παρόντος άρθρου εφαρμόζονται και για τη θήρα των πτηνών, με την επιφύλαξη των προβλεπόμενων διοικητικών προστίμων και ποινών στα περί θήρας άρθρα των Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων που αφορούν στα πτηνά υπ.αρ.414985/85   (Β’757) «Μέτρα διαχείρισης της άγριας πτηνοπανίδας» όπως τροποποιήθηκε με τις αρΙθ.87578/703/07 (Β’ 581), 99098/5881/06 (Β’ 1570), 331794/99 (Β 281) και ισχύει σήμερα καθώς και στην Υ.Α. Η.Π. 37338/1807/Ε.103/2010 (Β’1495), όπως τροποποιήθηκε με την αριθ. 8353/276/Ε103/12 (Β’415) ΚΥΑ των Υπουργών Εσωτερικών, Οικονομικών- Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και ισχύει σήμερα .

23.Οι διοικητικές κυρώσεις και τα πρόστιμα που προβλέπονται από το παρόν άρθρο επιβάλλονται ανεξάρτητα από τις ποινικές κυρώσεις που προβλέπονται για τα ίδια αδικήματα και την έκβαση της ποινικής δίκης για αυτά.»

Άρθρο 208 (διαδικασία βεβαίωσης παραβάσεων) πρέπει να μπεί η λέξη «προσθήκη» στον τίτλο του άρθρου αντί της λέξης «αντικατάσταση» .

Άρθρο 209 (Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Κυνηγών, point system) πρέπει να μπει η λέξη «προσθήκη» στον τίτλο του άρθρου αντί της λέξης «αντικατάσταση» και Άρθρο 210 (Κατασχεση και δήμευση μέσων παράνομης θήρας) πρέπει να μπει η λέξη «προσθήκη» στον τίτλο του άρθρου αντί της λέξης «αντικατάσταση»

Κεφάλαιο Δ’ «ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΔΑΣΩΝ»

Άρθρα 213 και 214 που αφορούν στην υποστήριξη των προγραμμάτων δασοπροστασίας και τη λειτουργία των Επιτροπών Εξέτασης Αντιρρήσεων για την κύρωση των δασικών Χαρτών. Συμφωνούμε με τη ρύθμιση. Με τις ρυθμίσεις αυτών των άρθρων εξασφαλίζονται οι απαραίτητοι πόροι μέσω του Πράσινου Ταμείου για την υλοποίηση των σχετικών προγραμμάτων του ΥΠΕΝ και παρέχεται η δυνατότητα αναπλήρωσης του κενού που προκύπτει στην πράξη από τις παραιτήσεις των δικηγόρων που ασκούν καθήκοντα προέδρου στις ΕΠΕΑ ή και των μηχανικών .

Τονίζουμε όμως την ανάγκη προσλήψεων δασολόγων δεδομένου ότι με το ελάχιστο επιστημονικό προσωπικό που υπηρετεί στις δασικές υπηρεσίες δεν μπορεί να καλυφθεί ο φόρτος και ο όγκος των αντιρρήσεων. Για να εισαχθεί ο φάκελος της αντίρρησης στην ΕΠΕΑ πρέπει να προηγηθεί η προετοιμασία της εισήγησης και να εξασφαλιστεί η τεχνική πληρότητα του φακέλου και αυτό είναι αρμοδιότητα του τμήματος δασικών χαρτογραφήσεων της Δ/νσης Δασών που κατά κανόνα είναι ελλιπώς στελεχωμένα.

Άρθρο 216 α) Εισάγει και τις διοικητικές πράξεις που έχουν καθορισθεί χερσαία ζώνη λιμένα ή έχει καθορισθεί χώρος που εξομοιώνεται με χερσαία ζώνη λιμένα, ως διοικητικές πράξεις που δίνουν τη δυνατότητα για μη χαρακτηριστεί δάσος ή δασική μία έκταση β) μεταθέσει την ισχύ των οικοδομικών αδειών από το 2011 στο 2014. Εκφράζουμε την επιφύλαξή μας για τη σκοπιμότητα της μετάθεσης αυτής.

Άρθρο 217 Τροποποιεί το άρθρο 45 του Ν998/79 α) όσον αφορά το αρμόδιο όργανο που εγκρίνει την επέμβαση στα δάση και δασικές εκτάσεις β) Ρυθμίζει θέματα καταβολής του ανταλλάγματος χρήσης και την υποχρέωση αναδάσωσης από τον δικαιούχο της επέμβασης. Δεν έχουμε αντίρρηση – Είναι στη θετική κατεύθυνση.

Άρθρο 219 Με την παρ.1 ουσιαστικά δίνεται η δυνατότητα εγκατάστασης τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών επί ιδιωτικών δασών και δασικών εκτάσεων. Η δυνατότητα αυτή δεν προβλέπεται από το ισχύον άρθρο 49 παρ.1 του 998/1979 και κατά τη γνώμη μου είναι αμφιβόλου συνταγματικότητας διότι και τα ιδιωτικά δάση και δασικές εκτάσεις έχουν την ίδια συνταγματική προστασία. Στην ουσία πρόκειται για οικιστική ανάπτυξη η οποία έχει κριθεί αντισυνταγματική (ΣτΕ 1058/2012) θεωρώ ότι η προσθήκη αυτή και η δυνατότητα εγκατάστασης τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών είναι περίπτωση που μου θυμίζει την προσπάθεια του Πόρτο Καρράς να χρησιμοποιήσει το ιδιωτικό δάσος που έχει για οικιστική αξιοποίηση κατά συνέπεια η θέση μας να είναι αρνητική.

Με την παρ.2 επιχειρείται να περάσει η δυνατότητα της προσμέτρησης στην αρτιότητα τα δάση και οι δασικές εκτάσεις. Η κυβέρνησης είχε ξαναφέρει τη διάταξη αυτή όταν ψηφιζόταν ο νόμος 4688/2020 με το άρθρο 31 στο τότε σχέδιο νόμου, Ειχαν γίνει παρεμβάσεις και αποσυρθηκε η τότε διάταξη και δεν ψηφίστηκε στο τελικό νόμο 4682/2020. Κατά συνέπεια η θέση μας είναι αρνητική όπως και στην ψήφιση του 4688/2020.

Με την παρ. 3 επιτρέπεται στα δάση η δημιουργία campings αυξάνοντας την πίεση εις βάρος του φυσικού περιβάλλοντος με την δυνατότητα που δίνεται για παρκινγκ ουσιαστικά τροχό9σπιτων και οχημάτων στα δάση. Συγχρόνως θα υπάρχει η πρόβλεψη ήδη στο άρθρο 50 του 998/79 για απλές κατασκηνώσεις.

Άρθρο 220 Ρυθμίζει θέματα της έγκρισης Επέμβασης και εξαιρεί από την υποχρέωση έγκρισης επέμβασης τα έργα, που αφορούν παραλλαγές ήδη υφιστάμενων δικτύων, στοιχείων και υποδομών του ΕΔΔΗΕ. Με την παρ.2 επιτρέπει αυτοτελώς την εγκατάσταση σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.

Άρθρο 221 Δίνει παράταση νομιμοποίησης -κτηνοτροφικών μονάδων (παρ.7 του ν. 4280/2014), κατασκηνώσεων (παρ.10 του ν.4280/2014). Υφιστάμενα κτίρια και υποδομές εντός πάρκων και αλσών (παρ.4.αρθ 58 του 998/79). Δεν έχουμε αντίρρηση

Άρθρα 222-223, Δεν έχουμε αντίρρηση.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

Ο Πρόεδρος

Νικόλαος Μπόκαρης

Ο Γενικός Γραμματέας

Γεώργιος Παπαρουσόπουλος”

 

 

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας