Οικοδομικές άδειες: νομοθετική ρύθμιση για χαμένους φακέλους
ΑυτοδιοίκησηΕιδήσειςΚτηματαγοράΟικιστικάΟικονομίαΠολεοδομίαΧωροταξία 18 Ιανουαρίου 2023 Αργύρης

Πρόταση νομοθετικής ρύθμισης, ώστε να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα μεγάλων καθυστερήσεων για τη χορήγηση των απαιτούμενων δικαιολογητικών και σχεδίων και κυρίως, οι πολλές περιπτώσεις που αυτά έχουν χαθεί από τα αρχεία των Πολεοδομιών και χρειάζεται ανασύσταση φακέλου οικοδομικής άδειας για την έκδοση της ταυτότητας κτιρίου ετοιμάζει το ΤΕΕ προς την κυβέρνηση.
-«Οι περιπτώσεις, όπου πράγματι έχουν χαθεί οι οικοδομικές άδειες και τα σχετικά έγγραφα, αποτελούν εστία προβληματισμού, καθώς καθιστούν δυσχερή τη συμπλήρωση της ηλεκτρονικής ταυτότητας από τον ιδιώτη μηχανικό. Στο πλαίσιο αυτό, μελετούμε το ζήτημα και είναι πολύ πιθανό να καταθέσουμε πρόταση νομοθετικής ρύθμισης προς την κυβέρνηση τις επόμενες ημέρες», δήλωσε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός στην “Καθημερινή”
Οι κατευθύνσεις επίλυσης του προβλήματος είναι να χορηγείται από την Πολεοδομία με απλή ψηφιακή αίτηση βεβαίωση απώλειας του φακέλου. Σε κάθε περίπτωση να αναλαμβάνει την ευθύνη η ίδια η πολιτεία, που έχει και την ευθύνη για τα χαμένους φακέλους και όχι να μετατίθεται το πρόβλημα στον πολίτη, ο οποίος για να πουλήσει ένα ακίνητο του καλείται να πληρώσει μεγάλα ποσά για ανασύσταση φακέλου και να υποστεί πολύμηνες καθυστερήσεις, έξοδα και ταλαιπωρία.
Νομοθετική λύση για την απρόσκοππτη έκδοση της ταυτότητας κτιρίου, από τα χαμένα αρχεία των Πολεοδομιών ανακοίνωσε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός
Ψηφιοποίηση αρχείων Πολεοδομιών
Το πρόβλημα θα λυθεί οριστικά με το έργο ψηφιοποίησης των χάρτινων αρχείων των πολεοδομιών, έργο που έχει ενταχθεί στη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάπτυξης και υλοποιείται από το ΤΕΕ, για το οποίο ο Γιώργος Στασινός σημείωσε ότι: «ο σχετικός διαγωνισμός οδεύει προς συμβασιοποίηση, με την ανάδειξη της κοινοπραξίας των εταιρειών Vodafone – Wind – Intrasoft. Πρόκειται για έργο της τάξεως των 120 εκατ. ευρώ, μέσω του οποίου θα ψηφιοποιηθούν όλα τα αρχεία των πολεοδομιών, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα 2-2,5 χρόνια, ήτοι περί τα μέσα του 2025».
Οι δηλώσεις του προέδρου ΤΕΕ έγιναν στο πλαίσιο ρεπορτάζ του δημοσιογράφου Νίκου Ρουσάνογλου, το οποίο ανέδειξε τη διάσταση ότι η Ταυτότητα Κτιρίου, η οποία έχει προστεθεί από τον περασμένο Απρίλιο στα δεκάδες έγγραφα και πιστοποιητικά που συνοδεύουν την πώληση έχει επιφέρει σοβαρές καθυστερήσεις που σε αρκετές περιπτώσεις οδηγούν ακόμα και σε «μπλόκο» μιας αγοραπωλησίας κατοικίας.
Η θέσπιση της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου αποτελούσε πάγιο αίτημα του τεχνικού κόσμου, ήδη από την περίοδο 2008-2010. Στόχος ήταν να αποτραπεί η δημιουργία μιας νέας γενιάς αυθαιρέτων και να θωρακιστεί η ιδιοκτησία των πολιτών, καθώς θα είναι καταγεγραμμένες όλες οι ενδεχόμενες μεταβολές του ακινήτου, επιτυγχάνοντας και τη διαφάνεια στις μεταβιβάσεις.
Οι πολεοδομίες μπλοκάρουν την ταυτότητα κτιρίου
Η ταυτότητα κτιρίου είναι ένας ψηφιακός «φάκελος» στον οποίο συγκεντρώνονται όλα τα επιμέρους στοιχεία και έγγραφα που συνοδεύουν ένα ακίνητο, όπως η οικοδομική άδεια, το δελτίο στατικής τρωτότητας, οι τίτλοι ιδιοκτησίας, τα σχέδια κατόψεων, ο πίνακας χιλιοστών και τυχόν δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων επί αυθαιρέτων Ηλεκτρονική ταυτότητα πρέπει να εκδίδεται για όλα τα ακίνητα που πωλούνται.
Το ρεπορτάζ της “Καθημερινής” σημειώνει ότι στην πράξη, λίγους μήνες μετά την έναρξη εφαρμογής του θεσμού αυτού, τα προβλήματα που προκύπτουν είναι πολύ σοβαρά και έχουν επιφέρει νέες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση μιας συναλλαγής, ακυρώνοντας τα σημαντικά βήματα προόδου που έχουν σημειωθεί την τελευταία διετία στη μείωση της γραφειοκρατίας, όχι τόσο λόγω της μείωσης των απαιτούμενων εγγράφων, αλλά μέσω της δυνατότητας να εκδίδονται (τουλάχιστον τα περισσότερα) με ψηφιακό τρόπο.
Τι λέει για τα προβλήματα μεγάλων καθυστερήσεων χορήγησης των απαιτούμενων δικαιολογητικών και σχεδίων φακέλου οικοδομικής άδειας για την έκδοση της ταυτότητας κτιρίου από την Πολεοδομία της Αθήνας, ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Δημοτικής Περιουσίας και Δόμησης του Δήμου Αθηναίων Γρηγόρης Λέων, γνωστός ιατροδικαστής Δείτε εδώ στο ecopress
Σημαντικές καθυστερήσεις παρατηρούνται και σε άλλες υποστελεχωμένες πολεοδομίες, όπου το προσωπικό που έχει συνταξιοδοτηθεί δεν έχει αντικατασταθεί και σήμερα καλείται να εξυπηρετήσει σε καθημερινή βάση δεκάδες αιτήματα χορήγησης αδειών.
Ο συχνά ανυπέρβλητος «Γολγοθάς» των ιδιοκτητών ξεκινάει όταν δεν βρεθούν τα σχέδια που οφείλουν να συνοδεύουν το στέλεχος της οικοδομικής άδειας, φαινόμενο που δυστυχώς είναι συχνό. Ιδίως, στο κέντρο της Αθήνας, αλλά και σε άλλες περιοχές, όπως π.χ. το Μαρούσι ή ο Χολαργός, όπως αναφέρουν μηχανικοί και πολίτες, υπάρχουν περιπτώσεις χιλιάδων οικοδομικών αδειών που έχουν καταστραφεί με την πάροδο των ετών.
Ο Γολαγοθάς των χαμένων οικοδομικών αδειών
Σύμφωνα με μαρτυρία μηχανικού «για ακίνητο του 1980, η πολεοδομία Αμαρουσίου μας δήλωσε ότι ο φάκελος έχει χαθεί, μάλλον στις πλημμύρες. Φυσικά, δεν φέρουν καμία ευθύνη και καλείται ο ιδιοκτήτης να κάνει ανασύσταση φακέλου, βγάζοντας σχέδια από την αρχή, με δικά του έξοδα φυσικά!».
Εναλλακτικά, σε μια τέτοια περίπτωση, ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να αναζητήσει προσόψεις, κατόψεις και λοιπά έγγραφα είτε από τον ίδιο τον κατασκευαστή/εργολάβο του κτιρίου, είτε από την πράξη σύστασης οριζόντιων ιδιοκτησιών, με βάση την οποία έγιναν τα συμβόλαια αγοραπωλησίας. Ωστόσο, καμία από τις δύο αυτές επιλογές δεν εγγυάται κάποιο θετικό αποτέλεσμα, καθώς ο κατασκευαστής μπορεί να μη βρίσκεται πια εν ζωή, ή να μη διαθέτει πλέον αρχεία για τόσο παλιές κατασκευές. Αντίστοιχα, σε πολλά συμβόλαια που χρονολογούνται πριν από πολλές δεκαετίες, είναι πολύ πιθανό να μην επισυνάπτονται όλα τα σχετικά έγγραφα, ή ακόμα και κανένα εξ αυτών. Σημειωτέον ότι για τα μεταπολεμικά κτίρια του κέντρου της Αθήνας, πρόκειται για συμβόλαια, συχνά χειρόγραφα(!), με σημαντικές φθορές και ασφαλώς χωρίς την πρόνοια ότι θα χρειαστούν τέτοια στοιχεία έπειτα από 60-70 χρόνια…
Αν όμως δεν βρεθούν τα απαιτούμενα έγγραφα, ουσιαστικά δημιουργείται ένα αδιέξοδο που είναι δύσκολο να ξεπεραστεί, φτάνοντας στο σημείο να χρειάζεται πλήρης ανασύσταση φακέλου, μια διαδικασία που απαιτεί όχι μόνο πολλούς μήνες, αλλά και κόστος αρκετών χιλιάδων ευρώ, το οποίο καλείται να επωμιστεί ο πολίτης, εφόσον επιθυμεί να πωλήσει το ακίνητό του σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Ασφαλώς, σε κάθε ευνομούμενο κράτος, τη σχετική υποχρέωση οφείλει να αναλαμβάνει η ίδια η Πολιτεία, υπό την ευθύνη της οποίας χάθηκαν τα σχετικά έγγραφα.
Σχετικά Άρθρα
- Πολεοδομία Αθήνας: χάρτινο χάος 500.000 φακέλων οικοδομικών αδειών
- Αυθαίρετα: λήγουν προθεσμίες για ολοκλήρωση υπαγωγών
- ΝΟΚ: νομοθετική ρύθμιση με ψαλίδι έως και δέκα μέτρων στα ύψη κτιρίων
- Οι λύσεις για «εξοικονομώ» και αυθαίρετα, όταν χαθεί η οικοδομική άδεια
- Υποχρεωτική η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου 2022 – Όλα όσα πρέπει να ξέρεις
- Ταυτότητα κτιρίου: το κόστος στον πολίτη και η ευθύνη στον μηχανικό
