Πολυκατοικίες: πως θα σταματήσουν οι εμφύλιοι πόλεμοι για τους φορτιστές
ΕνέργειαΚτηματαγοράΟικονομίαΠεριβάλλονΠολεοδομίαΠρώτο θέμα 10 Ιανουαρίου 2025 Αργύρης
Νομοθετική ρύθμιση ετοιμάζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με νέους κανόνες εγκατάστασης και λειτουργίας φορτιστών για τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά (plug-in) οχήματα στους ιδιόχρηστους και κοινόχρηστους χώρους των πολυκατοικιών. Οι εμφύλιοι πόλεμοι που έχουν ξεσπάσει στις πολυκατοικίες ανά την επικράτεια, ιδίως για την απαιτούμενη συναίνεση των συνιδιοκτητών, τα σημεία εγκατάστασης των φορτιστών και την παροχή του ρεύματος επιταχύνουν τις εξελίξεις.
-«Η καλύτερη δουλειά των δικηγόρων είναι οι διενέξεις των πολυκατοικιών, οι οποίοι να ξέρετε είναι εμφύλιοι πολύ σκληροί», είπε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου, προσθέτοντας ότι «η συμβίωση των ανθρώπων δεν είναι πάντα εύκολη», αναγνωρίζοντας για τις διενέξεις για τους φορτιστές στις πολυκατοικίες ότι «πραγματικά είναι ένα ζήτημα το οποίο ανακύπτει μέσα από τα νέα δεδομένα της ηλεκτροκίνησης που αναπτύσσεται στη χώρα μας» και προαγγέλλοντας νομοθετική ρύθμιση για την επίλυση του σημείωσε ότι: «εμείς θα δούμε τώρα όλα τα ζητήματα που προκύπτουν γιατί είναι σε εξέλιξη η δημιουργία και η λειτουργία αυτού του ηλεκτρικού στόλου σε πολλά θέματα».
Υπάρχει νομοθετικό κενό στις υφιστάμενες πολυκατοικίες
Το θέμα για τους φορτιστές που έχει αντιμετωπιστεί νομοθετικά στις νέες οικοδομικές και σε αυτοτελείς ιδιοκτησίες αλλά «βράζει» στις υφιστάμενες πολυκατοικίες, καθώς υπάρχει νομοθετικό κενό ως προς τις τεχνικές προδιαγραφές εγκατάστασης και λειτουργίας τους, τις θέσεις τοποθέτησης τους, την παροχή ρεύματος αλλά και τα ισχύοντα για τους κοινόχρηστους χώρους, με αποτέλεσμα να πυροδοτούνται διαμάχες μεταξύ των συνιδιοκτητών ανάδειξε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ) και ζήτησε νομοθετική ρύθμιση για να μπει τέλος στις εντάσεις που προκύπτουν μεταξύ των συνιδιοκτητών στις πολυκατοικίες.
-«Το κράτος το έχουμε για να ρυθμίζει τις σχέσεις όλων μας μεταξύ μας. Έτσι πρέπει λοιπόν να έρθει, όπως έκανε ας πούμε στο αέριο κάποια στιγμή, όπως έκανε σε άλλα θέματα, να έρθει να πει, στην περίπτωση αυτή των φορτιστών για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα θα ισχύει αυτό στην περίπτωση εκείνη θα ισχύει εκείνο» ανέφερε ο Μάνος Κρανίδης, εκπρόσωπος Τύπου της ΠΟΜΙΔΑ, σημειώνοντας πως όσο δεν υπάρχει νομοθετική ρύθμιση, αποφασίζει η συνέλευση της πολυκατοικίας.
Οι διαστάσεις του προβλήματος, οι πρωτοβουλίες της ΠΟΜΙΔΑ και οι δεσμεύσεις του υπουργείου για επίλυση του
Σε ραδιοφωνική εκπομπή στην ΕΡΤ, ο Μάνος Κρανίδης, εκπρόσωπος Τύπου της ΠΟΜΙΔΑ έθεσε τα ζητήματα που ανακύπτουν για τους φορτιστές στις πολυκατοικίες, με βάση αναφοράς τις επισημάνσεις 10 σημείων τεχνικού οδηγού, που έχει εκπονήσει ο Κώστας Καράμπαμπας πολιτικός μηχανικός τεχνικός σύμβουλος της ΠΟΜΙΔΑ και εν συνεχεία ο υφυπουργός Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου, αφού αναγνώρισε τα προβλήματα που ανακύπτουν μίλησε για νομοθετική λύση που θα προωθήσει άμεσα το υπουργείο.
ΠΟΜΙΔΑ: «Εκεί που δεν υπάρχει συναίνεση και πάμε σε πρόχειρες λύσεις με μπαλαντέζες, που βγαίνουν καλώδια, είναι επικίνδυνα»
Μόνη λύση, η νομοθετική ρύθμιση για να μπει τέλος στις εντάσεις που προκύπτουν μεταξύ των κατοίκων στις πολυκατοικίες με αφορμή τη φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σύμφωνα με όσα ανέφερε o εκπρόσωπος Τύπου της ΠΟΜΙΔΑ Μάνος Κρανίδης, στη διάρκεια της εκπομπής «Πρωινές Διαδρομές στο Πρώτο» με τον Βασίλη Αδαμόπουλο και την Μαρία Γεωργίου στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8.
«Το κράτος το έχουμε για να ρυθμίζει τις σχέσεις όλων μας μεταξύ μας. Έτσι πρέπει λοιπόν να έρθει, όπως έκανε ας πούμε στο αέριο κάποια στιγμή, όπως έκανε σε άλλα θέματα, να έρθει να πει, στην περίπτωση αυτή θα ισχύει αυτό στην περίπτωση εκείνη θα ισχύει εκείνο» ανέφερε ο κ. Κρανίδης, σημειώνοντας πως όσο δεν υπάρχει νομοθετική ρύθμιση, αποφασίζει η συνέλευση της πολυκατοικίας.
Σύμφωνα με τον υπάρχοντα κανονισμό, αν δεν τεκμαίρεται από κάπου ότι πρέπει να υπάρχει μια διαδικασία, προϋποτίθεται ότι πρέπει να υπάρχει συναίνεση εκτός και αν μιλάμε για αποκλειστική χρήση.
-«Εκεί που δεν υπάρχει συναίνεση και πάμε σε πρόχειρες λύσεις με μπαλαντέζες, που βγαίνουν καλώδια, είναι επικίνδυνα. Γι’ αυτό ξεκίνησα τεχνικά. Και τεχνικά πρέπει να προβλεφθεί από την νομοθετική παρέμβαση, δηλαδή πώς θα μπαίνει το καλώδιο, πού θα μπαίνει το καλώδιο, είναι και αυτά καλώδια, να έχουν μια ασφάλεια, όπως επίσης να υπάρχει έστω ένα υποτυπώδες σύστημα πυρασφάλειας» προσέθεσε ο ίδιος.
Πάντως, πέρα από το κομμάτι της συναίνεσης των κατοίκων μιας πολυκατοικίας, το βασικό είναι να ξεκαθαρίσουν τα σημεία της τεχνικής πλευράς του ζητήματος.
«Σε ποιο σημείο θα μπει αυτός ο φορτιστής. Δηλαδή θα μπει σε ένα χώρο αποκλειστικής χρήσης, σε έναν χώρο κοινόχρηστο; (..) Καταρχήν, να ξεκαθαρίσουμε στα νεόδμητα δεν υπάρχει πρόβλημα γιατί αυτά γίνονται από την αρχή της κατασκευής τώρα, προβλέπονται στην οικοδομική άδεια. Είναι πολύ πιο απλό. Τα έχει προβλέψει ο κατασκευαστής τώρα αυτά που γίνονται τώρα. Επίσης δεν έχουμε θέμα στα αυτοτελή γιατί είμαστε μόνοι μας. Από κει και πέρα είναι βασικό λοιπόν σε τι σημείο μπαίνει, γιατί είναι πολύ κρίσιμο αν θες συναίνεση ή όχι και δεύτερον με ποια παροχή συνδέεσαι. Συνδέεσαι με την ιδιωτική παροχή σου, του διαμερίσματος δηλαδή ή με μια άλλη παροχή του κοινόχρηστου ρεύματος;» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Βασίλης Οικονόμου: «Εμείς θα δούμε τώρα όλα τα ζητήματα που προκύπτουν»
«Πραγματικά είναι ένα ζήτημα το οποίο ανακύπτει μέσα από τα νέα δεδομένα της ηλεκτροκίνησης που αναπτύσσεται στη χώρα μας και την οποία πριμοδοτούμε άλλωστε σαν κυβέρνηση, σαν πολιτεία, μέσα από τα προγράμματα τα οποία λειτουργούμε στο Υπουργείο και της ηλεκτροκίνησης και σε όλα τα επίπεδα και προσπαθούμε να εμφυσήσουμε αυτή τη νέα προοπτική μέσα από την αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων», τόνισε στη διάρκεια της ίδιας εκπομπής στην ΕΡΤ, ο Βασίλης Οικονόμου, υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
«Από την άλλη, οι φορτιστές είναι η αναγκαία υποδομή που χρειάζεται για να υπάρχει ο ηλεκτρικός στόλος. Θέλω να σας πω ότι το 2019 είχαμε σε δημόσιους χώρους 200 φορτιστές στη χώρα μας τώρα έχουμε 6.700 και στα προγράμματα τα οποία είναι σε εξέλιξη και θα ολοκληρωθούν μέσα το 2025, το Φορτίζω Παντού, δηλαδή, το οποίο αφορά δήμους και ιδιωτικές επιχειρήσεις, θα φτάσουμε πάνω από τους 10.000 φορτιστές» συνέχισε ο κ. Οικονόμου
Όσο αφορά στο πρόβλημα που προκύπτει σε παλιότερες πολυκατοικίες, ο κ. Οικονόμου διευκρίνισε τα εξής.
«Το νομοθετικό πλαίσιο που καθορίζει αυτή την περίπτωση και των πολυκατοικιών είναι ο 4710/2020, ο νόμος αυτός, ο οποίος είναι ένας βασικός νόμος πάνω στον οποίο λειτουργεί η ηλεκτροκίνηση στην χώρα μας και όπως είπε και ο κύριος Κρανίδης υπάρχει ένα πλαίσιο στην λειτουργία των πολυκατοικιών, υπάρχει γενική συνέλευση, η λειτουργία του διαχειριστή. (…) Αν με ρωτάτε και σαν δικηγόρος, η καλύτερη δουλειά των δικηγόρων είναι οι διενέξεις των πολυκατοικιών, οι οποίοι να ξέρετε είναι εμφύλιοι πολύ σκληροί. (…) Θέλω να σας πω δηλαδή ότι η συμβίωση των ανθρώπων δεν είναι πάντα εύκολη. Γι’ αυτό λέω μην το βάζουμε, ότι οι φορτιστές δημιουργούν πρόβλημα. (…) Εμείς θα δούμε τώρα όλα τα ζητήματα που προκύπτουν γιατί είναι σε εξέλιξη η δημιουργία και η λειτουργία αυτού του ηλεκτρικού στόλου σε πολλά θέματα. Τώρα στον νόμο που φέρνουμε, λύνουμε ζητήματα για τα ηλεκτρικά συνεργεία. Πρέπει να ξέρετε ότι υπάρχουν θέματα σε εκκρεμότητα που αφορούν τη συντήρηση αυτού του στόλου που φτιάχνουμε. Έχουμε 50.000 αυτή τη στιγμή περίπου ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι ειδικότητες που θα τα διορθώνουν και θα τα επιδιορθώνουν, τα συνεργεία τα οποία θα επιλαμβάνονται με ειδικότητα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που χρειάζεται ή για τη μεταφορά από την οδική βοήθεια. Είναι ζητήματα ακόμα εκκρεμή. Γι’ αυτό σας λέω, είμαστε ακόμα σε πρώιμο στάδιο, άρα λοιπόν και στο κομμάτι αυτό, γιατί οι φορτιστές είναι ένα πολύ βασικό στοιχείο για την ύπαρξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ό, τι ζητήματα προκύπτουν, εμείς εδώ είμαστε» συμπλήρωσε ο κ. Οικονόμου.
ΠΟΜΙΔΑ: Τι ισχύει σήμερα και γιατί έχουν ξεσπάσει οι εμφύλιοι πόλεμοι στις πολυκατοικίες
Η άνοδος στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά (plug-in) οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους οδηγεί πολλές φορές και σε προστριβές μεταξύ των συνιδιοκτησιών των πολυκατοικιών
Γιατί συμβαίνει αυτό; Συμβαίνει επειδή η εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης προϋποθέτει και τη δυνατότητα φόρτισης των αυτοκινήτων εντός των ιδιόχρηστων ή κοινόχρηστων χώρων των πολυκατοικιών. Κάτι τέτοιο όμως δεν είναι πάντοτε αυτονόητο…
Για τον λόγο αυτό, ο δημοσιογράφος Προκόπης Γιόγιακας στη εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ», με τη βοήθεια του πολιτικού μηχανικού και τεχνικού συμβούλου του Γραφείου Ενημέρωσης Μελών της ΠΟΜΙΔΑ Κώστα Καράμπαμπα,παρουσιάζουν μέσα από 10 ερωτήσεις – απαντήσεις έναν οδηγό με όλες τις νομικές και τεχνικές διαδικασίες εγκατάστασης των φορτιστών στις πολυκατοικίες.
Τι ισχύει για υφιστάμενα κτίρια με πρόβλεψη θέσεων στάθμευσης;
Σε υφιστάμενα κτίρια, για τα οποία υπήρχε υποχρέωση πρόβλεψης θέσεων στάθμευσης, μπορεί να αποφασιστεί η εγκατάσταση υποδομής καλωδίωσης σε κοινόχρηστους ή και κοινόκτητους χώρους, για την τοποθέτηση ξεχωριστής κοινόχρηστης παροχής ηλεκτρικού ρεύματος, η οποία επιτρέπει την τοποθέτηση σημείων επαναφόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (Η/Ο).
Τι ισχύει στις περιπτώσεις με πολλαπλές ιδιοκτησίες;
Σε περιπτώσεις κτιρίων με πολλαπλές ιδιοκτησίες, για την εγκατάσταση απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της απόλυτης πλειοψηφίας των συνιδιοκτητών [τουλάχιστον πεντακόσια ένα χιλιοστά (501/1.000)]. Η λειτουργία και ο τρόπος χρήσης του συνόλου της εγκατάστασης συμπεριλαμβάνονται σε τεχνική έκθεση ηλεκτρολόγου ή ηλεκτρολόγου μηχανικού, η οποία προσαρτάται στον κανονισμό του κτιρίου.
Τι ισχύει στην περίπτωση που υπάρχει ιδιοκτήτης ή δικαιούχος αποκλειστικής χρήσης χώρου στάθμευσης;
Σε υφιστάμενα κτίρια επιτρέπεται στον ιδιοκτήτη ή δικαιούχο αποκλειστικής χρήσης χώρου στάθμευσης, με αποκλειστική δαπάνη, ευθύνη και επιμέλειά του, η εγκατάσταση υποδομής καλωδίωσης στη δική του θέση στάθμευσης, και η εγκατάσταση και λειτουργία σημείου επαναφόρτισης Η/Ο, το οποίο τροφοδοτείται απευθείας μέσω της υφισταμένης παροχής ρεύματος ιδιόκτητου χώρου εντός της ίδιας οικοδομής ή μέσω νέας ιδιόκτητης παροχής ρεύματος.
Ποιες είναι οι υποχρεώσεις των ενδιαφερομένων;
α) Ο ιδιοκτήτης ή ο δικαιούχος αποκλειστικής χρήσης χώρου στάθμευσης υποχρεούται να προβεί σε προηγούμενη έγγραφη γνωστοποίηση προς τον διαχειριστή του κτιρίου επί αποδείξει παραλαβής της, ο οποίος οφείλει να ενημερώσει αμελλητί τους λοιπούς συνιδιοκτήτες του κτιρίου. Μετά την πάροδο τριάντα ημερολογιακών ημερών από τη γνωστοποίηση προς τον διαχειριστή, ο ως άνω ιδιοκτήτης ή δικαιούχος χρήσης δικαιούται να προβεί στην εγκατάσταση.
β) Η Υπεύθυνη Δήλωση Εγκαταστάτη (ΥΔΕ), το αντίγραφο της έγγραφης γνωστοποίησης προς τον διαχειριστή του κτιρίου και η απόδειξη παραλαβής της διατηρούνται στο αρχείο του ιδιοκτήτη ή του δικαιούχου χρήσης του χώρου στάθμευσης και είναι διαθέσιμα για έλεγχο.
γ) Σε όλους τους στεγασμένους κλειστούς χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων που διαθέτουν σημεία επαναφόρτισης Η/Ο, πέρα από τα νόμιμα μέτρα πυροπροστασίας του κτιρίου, επιβάλλεται η τοποθέτηση ενός πυροσβεστήρα διοξειδίου του άνθρακα (CO2), κατασβεστικής ικανότητας τουλάχιστον 55Β, ανά τρία σημεία επαναφόρτισης Η/Ο.
Έχουν τη δυνατότητα να αντιδράσουν οι υπόλοιποι ένοικοι;
Έχουν. Η Γενική Συνέλευση των συνιδιοκτητών του κτιρίου δικαιούται, με απόφαση της απόλυτης πλειοψηφίας των συνιδιοκτητών [τουλάχιστον πεντακόσια ένα χιλιοστά (501/1.000)] να εναντιωθεί στην πραγματοποίηση της εγκατάστασης, λόγω ουσιώδους παρεμπόδισης της χρήσης των υπόλοιπων χώρων στάθμευσης ή κοινόχρηστων χώρων του κτιρίου, προσκομίζοντας τεχνική έκθεση αρμόδιου ηλεκτρολόγου μηχανικού στην αρμόδια Υπηρεσία Δόμησης, με κοινοποίηση στον ενδιαφερόμενο.
Με την ίδια διαδικασία, δύναται να ζητήσει οποτεδήποτε τη διακοπή λειτουργίας της εγκατάστασης αυτής, λόγω μη τήρησης των προδιαγραφών ασφαλούς κατασκευής και λειτουργίας της ή ουσιώδους παρεμπόδισης της χρήσης των υπόλοιπων χώρων στάθμευσης ή κοινόχρηστων χώρων του κτιρίου.
Πότε δεν απαιτείται έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας ή οικοδομική άδεια;
Για κατασκευές σε υφιστάμενα κτίρια με σκοπό την εγκατάσταση της υποδομής και την τοποθέτηση συσκευών φόρτισης Η/Ο, για τη σύνδεση των οποίων δεν απαιτείται η εγκατάσταση νέου Μετασχηματιστή (Μ/Σ) Μέσης Τάσης/Χαμηλής Τάσης (ΜΤ/ΧΤ) στην εσωτερική ηλεκτρική εγκατάσταση, δεν απαιτείται οικοδομική άδεια, ούτε έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας. Η περαίωση των εργασιών εγκατάστασης πιστοποιείται με τη συμπλήρωση του εντύπου της αίτησης/ενημέρωσης προς τον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ), η οποία κοινοποιείται στον διαχειριστή του κτιρίου. Μετά την έναρξη λειτουργίας της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου, η αίτηση προς τον διαχειριστή με τα συνημμένα σε αυτήν έγγραφα αποστέλλονται μέσω του πληροφοριακού συστήματος e-adeies και καταχωρίζονται στον φάκελο Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου.
Πότε απαιτείται έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας;
Για την εγκατάσταση της υποδομής και την τοποθέτηση συσκευών φόρτισης Η/Ο σε υφιστάμενα κτίρια, για τη σύνδεση των οποίων απαιτείται η εγκατάσταση νέου Μ/Σ ΜΤ/ΧΤ στην εσωτερική ηλεκτρική εγκατάσταση, απαιτείται έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας. Οι μελέτες, οι τεχνικές περιγραφές, οι τεχνικές εκθέσεις, τα σχέδια, η ΥΔΕ και αντίγραφο της έγγραφης γνωστοποίησης προς τον διαχειριστή του κτιρίου, στην περίπτωση έγκρισης εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας, υποβάλλονται στο πληροφοριακό σύστημα e-adeies, από τον εξουσιοδοτημένο μηχανικό.
Πότε η σύνδεση υποδομών γίνεται σύμφωνα με τις διαδικασίες ηλεκτροδοτήσεων;
Η σύνδεση υποδομών επαναφόρτισης Η/Ο σε υφιστάμενη παροχή, με επαύξηση αυτής ή μέσω νέας παροχής, διενεργείται σύμφωνα με τις διαδικασίες ηλεκτροδοτήσεων.
Τι ισχύει γενικά για τα δίκτυα φόρτισης στα νέα κτίρια;
Στην ηλεκτρολογική μελέτη των νέων κτιρίων περιλαμβάνεται η εγκατάσταση υποδομής καλωδίωσης, δηλαδή σωληνώσεων, οχετών, καναλιών για τη διέλευση ηλεκτρικών καλωδίων, ώστε στις θέσεις στάθμευσης, όπως αυτές προκύπτουν από την οικοδομική άδεια, να μπορούν να εγκατασταθούν σημεία επαναφόρτισης Η/Ο, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο παρόν. Η ηλεκτρολογική μελέτη, αποτελεί μέρος της συνολικής ηλεκτρομηχανολογικής μελέτης και της μελέτης πυρασφάλειας του κτιρίου.
Τι ισχύει για τα κτίρια αποκλειστικής χρήσης κατοικίας;
Σε νέα κτίρια με αποκλειστική χρήση κατοικίας και με περισσότερες από δέκα (10) θέσεις στάθμευσης, εγκαθίσταται υποχρεωτικά υποδομή καλωδίωσης, ώστε να καθίσταται δυνατή σε μεταγενέστερο στάδιο η εγκατάσταση σημείου επαναφόρτισης Η/Ο σε κάθε θέση στάθμευσης οχημάτων.
Οι δηλώσεις του υφυπουργού Μεταφορών κ. Οικονόμου στην ΕΡΤ:
Σχετικά Άρθρα
- Φωτοβολταικά στέγης: νομοθετική λύση για πολυκατοικίες
- Ηλεκτροκίνηση: σε λειτουργία το ψηφιακό μητρώο φορτιστών
- Εξοικονομώ: τα αποτελέσμστα για τις αιτήσεις πολυκατοικιών
- Υποδομών: 20.000 ευρώ επιδότηση για πράσινα ταξί
- bluePass: νέα υπηρεσία για δημόσιους φορτιστές ΔΕΗ blue και το σπίτι
- Τεχνίτες ηλεκτροκίνησης: νομοθετική ρύθμιση για κατάρτιση και πιστοποίηση