ecopress
Του Αργύρη Δεμερτζή/ Πιλοτικά από τον ερχόμενο  Σεπτέμβριο και αργότερα για το σύνολο των ακινήτων της χώρας θα εφαρμοστεί ο ηλεκτρονικός φάκελος μεταβίβασης ακινήτου,... Πώς θα λειτουργήσει ο ηλεκτρονικός φάκελος μεταβίβασης ακινήτου

Του Αργύρη Δεμερτζή/

Πιλοτικά από τον ερχόμενο  Σεπτέμβριο και αργότερα για το σύνολο των ακινήτων της χώρας θα εφαρμοστεί ο ηλεκτρονικός φάκελος μεταβίβασης ακινήτου, που θεσμοθετήθηκε με το νέο νομοσχέδιο για το Κτηματολόγιο, το οποίο ψηφίστηκε την Πέμπτη 29 Ιουλίου 2021 στη Βουλή.

Αυτά ανακοίνωσε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης αρμόδιος για το Κτηματολόγιο Γιώργος Στύλιος στη Βουλή,  τονίζοντας ότι με τον ηλεκτρονικό φάκελο μεταβίβασης ακινήτου, θα είναι δυνατό στο γραφείο του συμβολαιογράφου να συλλέγονται όλα τα δικαιολογητικά, μέσω της διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων από διαφορετικά μητρώα του Δημοσίου (ΑΑΔΕ, ΤΕΕ, Κτηματολόγιο κ.λπ.).

Ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης  εξήγησε αναλυτικά πως θα υλοποιηθεί το νέο ψηφιακό σύστημα ως εξής:

  • Για τον ηλεκτρονικό φάκελο μεταβίβασης ακινήτου η άντληση των δικαιολογητικών θα γίνεται: από το Κτηματολόγιο, από την ΑΑΔΕ, από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος και τον e – ΕΦΚΑ.
  • Επίσης θα συνδεθούν τα μητρώο των μηχανικών, των δικηγόρων, των συμβολαιογράφων. Και  όλα αυτά με την πλατφόρμα της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων.
  • Απαιτούνται επίσης έγγραφα,  που αφορούν σύσταση, μετάθεση, αλλοίωση ή κατάργηση εμπράγματος δικαιώματος σε ακίνητο.
  • Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων είναι αυτή, η οποία εξασφαλίζει την ασφάλεια των συναλλαγών. Με κωδικούς taxisnet θα συνδέονται οι πολίτες, θα δίνεται εξουσιοδότηση από τους πολίτες στους συμβολαιογράφους και στους δικηγόρους.

Ψηφιοποίηση και από συμβολαιογράφους

-«Συνδέοντας, λοιπόν, όλα τα παραπάνω συστήματα, τα μητρώα, που ανέφερα, απαιτείται η έκδοση ή η εξαγωγή εγγράφων ή η άντληση πληροφοριών από τους παραπάνω φορείς. Γίνεται η αίτηση, γίνεται η διόρθωση αυτών των εγγραφών και αναρτώνται τα ψηφιοποιημένα έντυπα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα. Ποιο από όλα αυτά δεν μπορούμε να πάρουμε ηλεκτρονικά; Δηλαδή, τι δεν μπορούμε να βρούμε ηλεκτρονικά; όσα δεν είναι δυνατό να πάρουμε ψηφιακά μέσω διαλειτουργικότητας θα τα ψηφιοποιεί και θα τα αναρτά ο ίδιος ο συμβολαιογράφος, μέχρι να ενεργήσουμε ό,τι είναι απαραίτητο για την πλήρη αυτοματοποίηση της υπηρεσίας» είπε ο κ Στύλιος.

Αρχεία Υποθηκοφυλακείων

-«Παρεμφερές είναι και το ζήτημα ότι μπορούμε να βρούμε ηλεκτρονικά κάποιο συμβόλαιο το οποίο είναι στο αρχείο των υποθηκοφυλακείων» είπε ο κ Στύλιος και ανακοίνωσε ότι:

-«Για αυτό έχουμε ένα μεγάλο έργο σε εξέλιξη το οποίο έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ένα έργο της τάξης των 242,4 εκατομμυρίων ευρώ, όπου το σύνολο των υποθηκοφυλακείων της χώρας, θα ψηφιοποιηθούν. Από εκεί δεν μπορούμε να πάρουμε ένα συμβόλαιο. Στο μέλλον, όταν θα γίνει η ψηφιοποίηση, θα μπορεί να γίνει η άντληση και αυτού από τα υποθηκοφυλακεία».

Στήνεται η πλατφόρμα

Επίσης ο υφυπουργός ανακοίνωσε ότι: «με διαλειτουργικότητες τις οποίες οικοδομούμε και τις χτίζουμε ακόμα και αυτήν τη στιγμή. Ο συγκεκριμένος φάκελος μεταβίβασης ακινήτου, προετοιμάζεται την ώρα που μιλούμε. Ξεκίνησε ο έλεγχος της πλατφόρμας από το τέλος του περασμένου μήνα, από το τέλος Ιουνίου. Φροντίζουμε η διαδικασία να γίνεται αυτόματα, με ασφάλεια των συναλλαγών».

Διαλειτουργικότητα 

Κατά την ομιλία του ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης για τον ηλεκτρονικό φάκελο μεταβίβασης ακινήτου είπε ότι: «διαλειτουργικότητα σημαίνει να μπορώ να τραβήξω πληροφορίες από άλλα μητρώα αυτόματα με την συνένωση του πολίτη. Άρα δεν λέει κανείς ότι θα πρέπει τα χαρτιά, τα όποια πιστοποιητικά βρίσκονται σε έγχαρτη μορφή να τα κυκλοφορούμε σε ψηφιακή μορφή. Αυτό σε κάποιες περιπτώσεις γίνεται. Εδώ ο στόχος είναι ο συμβολαιογράφος που θα έχει αυτή την εφαρμογή να μπορεί να αντλεί από όλες τις διαθέσιμες βάσεις δεδομένων του Δημοσίου όλα τα στοιχεία τα οποία χρειάζεται αυτόματα. Το ποια είναι αυτά τα στοιχεία μπορούμε να το συζητήσουμε εκτενώς, αλλά από τη στιγμή που θα αντλούνται αυτόματα έχουμε κερδίσει πολλές φυσικές επισκέψεις οι οποίες δεν θα γίνονται. Αυτός είναι και ο στόχος».

Ο κ Πιερρακάκης ανάφερε ακόμη ότι «Η Παγκόσμια Τράπεζα κοιτάζει αφενός τη πορεία της κτηματογράφησης αλλά κυρίως κοιτάζει τα βήματα και τη ταλαιπωρία της μεταβίβασης ακινήτων. Είναι τεράστιο θέμα, μας είχαν προσεγγίσει στο Υπουργείο από τη πρώτη ημέρα για να απλουστεύσουμε τη διαδικασία η ΠΟΜΙΔΑ και άλλοι φορείς. Εμείς λοιπόν τι λέμε: καταρχήν λέμε να έχουμε ένα σύστημα στο συμβολαιογράφο να γίνεται μία στάση στο συμβολαιογράφο και να υπάρχει και ένα σύστημα που να μπορεί να αντλήσει όλα εκείνα τα στοιχεία που υπό άλλες συνθήκες οι πολίτες θα έπρεπε να τα αποκτήσουν με επισκέψεις. Αυτό είναι ένα μεγάλο βήμα. Και εάν δεχτούμε ότι έχουμε περίπου 17 πιστοποιητικά τα οποία σήμερα οι πολίτες πρέπει να πάρουν στα χέρια τους και πάνω από 10 βήματα στη καταγραφή της παγκόσμιας τράπεζας που όταν ο παγκόσμιος μέσος όρος είναι 4,7 βήματα και αυτό επιδρά στην αξιολόγηση μας διεθνώς. Θα έλεγα ότι αυτό από μόνο του θεμελιώνει και μία μεγάλη ανάγκη. Βέβαια η ανάγκη δεν είναι να καταγραφόμαστε πάντα καλύτερα στους διεθνείς δείκτες, καλοδεχούμενο είναι, αλλά μεγάλη ανάγκη θεμελιώνεται στο πεδίο, θεμελιώνεται στην ανάγκη που έχουν οι ίδιοι οι πολίτες και οι επιχειρηματίες να μην ταλαιπωρούνται στις μεταβιβάσεις». Ο ίδιος επισήμανε ότι:

-«Άρα είναι ένα σημαντικό βήμα και, όπως όλα τα βήματα, θα κριθεί στην πράξη, στον τρόπο με τον οποίο θα το εφαρμόσουμε στο πεδίο, αλλά όπως έχει δείξει η εμπειρία στο σύνολο των εφαρμογών που έχει αναπτύξει το Υπουργείο βήμα – βήμα, υπάρχει μία φιλοσοφία διαρκούς βελτίωσης και διαρκών αποτελεσμάτων στο πεδίο που μιλούν από μόνα τους και πολύ καλύτερα από εμάς τους ίδιους».

ΠΟΜΙΔΑ

Θετικό χαρακτήρισε τον ηλεκτρονικό φάκελο για τις μεταβιβάσεις ακινήτων, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων Στράτος Παραδιάς, κατά την παρέμβαση του στην επιτροπή ακροάσεων της Βουλής,  σημειώνοντας ότι «η ΠΟΜΙΔΑ το είχε θέσει, ως πρώτο θέμα που πρέπει να λυθεί, στην ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης». Τόνισε πάντως ότι «δεν αρκεί ο ηλεκτρονικός φάκελος, αλλά χρειάζεται και άμεση μείωση των πάμπολλων δικαιολογητικών που απαιτούνται για μια μεταβίβαση και έχουν φέρει σε απόγνωση πολίτες και συμβολαιογράφους».

 

 

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας