ecopress
Οι τρεις «ρυθμίσεις- κλειδιά», που μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο, για την απλούστευση και επιτάχυνση της αδειοδότησης και την ενίσχυση των επενδύσεων στη... ReDePlan: Οι “ρυθμίσεις- κλειδιά” για τις επενδύσεις στη βιομηχανία

Οι τρεις «ρυθμίσεις- κλειδιά», που μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο, για την απλούστευση και επιτάχυνση της αδειοδότησης και την ενίσχυση των επενδύσεων στη βιομηχανία προβλέπουν:

  • Ένταξη επενδυτικών σχεδίων Επιχειρηματικών Πάρκων στο καθεστώς των στρατηγικών ιδιωτικών επενδύσεων,
  • Ανακατάταξη της περιβαλλοντικής κατηγορίας των Επιχειρηματικών Πάρκων σε όλη τη χώρα και
  • Άρση των περιορισμών ίδρυσης νέων επιχειρήσεων μέσης όχλησης στην Αττική, εντός Επιχειρηματικών Πάρκων

Το νέο αναπτυξιακό νομοσχέδιο, όπως αποφασίστηκε στο υπουργικό συμβούλιο θα τεθεί τις επόμενες ημέρες σε δημόσια διαβούλευση και, εν συνεχεία, θα κατατεθεί στη Βουλή.

Οι τρείς αυτές ρυθμίσεις, που υιοθετεί η κυβέρνηση περιλαμβάνονται στο «Εθνικό Σχέδιο Δράσης Επιχειρηματικών Πάρκων Βιομηχανίας και Εφοδιαστικής 2018 – 2040», το οποίο έχει κατατεθεί από τον πρόεδρο της ΚΕΕΕ και του ΕΒΕΑ, Κων/νος Μίχαλο στην κυβέρνηση και τα συναρμόδια υπουργεία, ως αποτέλεσμα ολοκληρωμένης μελέτης και μακράς διαβούλευσης με τη συμμετοχή του επιχειρηματικού κόσμου και των αρμοδίων φορέων.

Το  «Εθνικό Σχέδιο Δράσης Επιχειρηματικών Πάρκων Βιομηχανίας και Εφοδιαστικής 2018 – 2040» έχει τη «σφραγίδα», του έμπειρου τεχνοκράτη Μανώλη Μπαλτά, ο οποίος είναι διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας  Re.De-PlanAE Consultants, που εκπόνησε την ολοκληρωμένη μελέτη και παράλληλα είναι μέλος του Συμβουλίου Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής και εκπρόσωπος του προέδρου του ΕΒΕΑ Κων/νου Μίχαλου.

Υπουργικό συμβούλιο

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, με το αναπτυξιακό νομοσχέδιο που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο επιτυγχάνεται η απλούστευση των διαδικασιών, συμπεριλαμβανομένων των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων (εκκρεμεί η έκδοση του ΠΔ για τους περιβαλλοντικούς αξιολογητές), ενώ ακολουθείται ως γενικός κανόνας πρώτα να ξεκινούν τη λειτουργία τους οι επιχειρήσεις και ο έλεγχος των απαιτούμενων δικαιολογητικών να διενεργείται εκ των υστέρων, με σκοπό την αποφυγή χρονοτριβής και άσκοπων καθυστερήσεων. Στόχος είναι η μείωση των διοικητικών βαρών, ώστε να ενισχυθεί η αναπτυξιακή προοπτική.

Επιπλέον, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, προβλέπεται:

– Κατάργηση της απαρχαιωμένης κατηγορίας «μεσαίας όχλησης», ιδίως για βιοτεχνικές και εμπορικές επενδύσεις, συμπεριλαμβανομένης της περιοχής της Αττικής.

– Για τα επιχειρηματικά πάρκα: Ευκολότερη εγκατάσταση επιχειρήσεων εντός του πάρκου και δυνατότητα διαμεσολάβησης μεταξύ φορέα διαχείρισης πάρκου και εγκατεστημένων επιχειρήσεων για την άμεση επίλυση διαφορών.

Οι νέες ρυθμίσεις

Ειδικότερα οι νέες ρυθμίσεις για την επίσπευση των αδειοδοτήσεων και την ενίσχυση και επιτάχυνση των επενδύσεων μεταξύ άλλων προβλέπουν:

Στρατηγικές ιδιωτικές επενδύσεις

Για την ενταξη επενδυτικών σχεδίων Επιχειρηματικών Πάρκων του Ν.3982/2011 στο καθεστώς των  Στρατηγικών ιδιωτικών  Επενδύσεων , σημειώνεται ότι  με το εδαφ. (ε) του άρθ. 1 του Ν.4146/2013, τα Επιχειρηματικά Πάρκα του Ν.3982/2011, με προϋπολογισμό άνω των 5 εκ. €, συμπεριλαμβάνονταν στις Στρατηγικές Ιδιωτικές Επενδύσεις. Η εν λόγω διάταξη, απολύτως ατεκμηρίωτα και αναιτιολόγητα, καταργήθηκε  στο νέο νόμο των Στρατηγικών Επενδύσεων (Ν.4608/2019), παρά την ριζική  αντίθεση των φορέων της αγοράς και τις προτάσεις που είχαν καταγράφει στη διάρκεια της διαβούλευσης.

Οι λόγοι που απέτρεψαν τη εφαρμογή του Ν.4146/2013,κατά τη διάρκεια ισχύος του, τόσο για τα Πάρκα όσο και για άλλες μεγάλες επενδύσεις, ήταν κατά κανόνα τα υψηλά κόστη ένταξης και η αναποτελεσματική διοικητική πρακτική που καταγράφηκε, σε συνδυασμό με τις συνθήκες που δημιουργήθηκαν από την οικονομική κρίση.

Με την ψήφιση του Ν.4608/2019 και τη μείωση της σχετικής δαπάνης διαχειριστικής αμοιβής  και του ρυθμού απόδοσης της, αναμένεται να δημιουργηθούν καλύτερες συνθήκες για την αξιοποίηση του απ την αγορά και για επενδύσεις σε Ε.Π.

Για το λόγο αυτό προτείνεται η επαναφορά της εν λόγω διάταξης στο Ν. 4608/2019, ώστε οι επενδύσεις Επιχειρηματικών Πάρκων να μπορούν να λάβουν τα κίνητρα των άρθρων 11 και 13, που αφορούν στη χωροθέτηση και την ταχεία αδειοδότηση, περιοριστικά.

Προς επιβεβαίωση αυτής της αναγκαιότητας, τονίζεται ότι οι εν λόγω επενδύσεις, εκτός από τις προφανέστατες ωφέλειες χωροταξικής και περιβαλλοντικής ευνομίας που διασφαλίζουν, δημιουργούν, δυναμικά, εκατοντάδες θέσεις εργασίας για εκατοντάδες επιχειρήσεις που μπορούν να εγκατασταθούν σε αυτά. Ενδεικτικά και μόνο αναφέρεται ότι σε ένα Πάρκο με προϋπολογισμό 5 εκ. €, με έκταση 500 στρ., μπορούν να εγκατασταθούν περισσότερες από 175 επιχειρήσεις, με μέση επιφάνεια εκμετάλλευσης 2 στρέμματα/ επιχείρηση , με προϋπολογισμό, σε πλήρη ανάπτυξη του Πάρκου, να υπερβαίνει τα 350 εκ. € και με πρόβλεψη εκατοντάδων (ή/και χιλιάδων) θέσεων εργασίας.

Συμπερασματικά, η βελτίωση των όρων υπαγωγής και προώθησης των Στρατηγικών Επενδύσεων που επήλθε με τον Ν.4608/2019 και βεβαίως η μείωση της διαχειριστικής αμοιβής, θα αποτελέσει σημαντικό κίνητρο για την υπαγωγή Επιχειρηματικών Πάρκων του Ν.3982/2011, στο νέο νομοθετικό πλαίσιο. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τη δραστική μείωση του χρόνου, άρα και του κόστους, αδειοδότησης τους, που σήμερα διαρκεί 3 έως 5 έτη, και γενικότερα θα συμβάλει στην ανάπτυξη σημαντικών επενδύσεων στον τομέα αυτό.

Πρόταση Νόμου

Η σχετική πρόταση νόμου, προβλέπει: «Προσθήκη εδαφ. (ε) στην παραγ. 2 στο Άρθ.10 και αναρίθμηση του εδαφ. (ε) του Ν.4608/2019.  «Στρατηγικές επενδύσεις χωρικής οργάνωσης των επιχειρήσεων», οι οποίες αφορούν στην ανάπτυξη Επιχειρηματικών Πάρκων του Ν3982/11 με συνολικό προϋπολογισμό άνω των πέντε εκατομμυρίων ευρώ (5 εκ. €). Οι επενδύσεις της κατηγορίας αυτής μπορούν να λάβουν τα κίνητρα των άρθρων 2 και 4 του παρόντος, διαζευκτικά ή σωρευτικά και κατόπιν σχετικού αιτήματος του Φορέα επένδυσης (ΕΑΝΕΠ).».

Ανακατάταξη περιβαλλοντικής κατηγορίας

Δεδομένου ότι το ΕΠ που εγκρίνεται με την ΚΥΑ, είναι ένα απλό και σύνηθες οικοδομικό έργο οδοποιίας και υδραυλικών δικτύων, προτείνεται διάταξη που προβλέπει τη μετάπτωση του ΕΠ Τύπου Β και Γ (χαμηλής και μέσης όχλησης) καθώς και Ειδικού Τύπου, στην Β’ Κατηγορία Περιβαλλοντικής Κατάταξης αντί της Α1 που ισχύει σήμερα (ΠΠΔ αντί ΑΕΠΟ κ.λπ.). Εναλλακτικά, η περιβαλλοντική κατηγορία του ΕΠ μπορεί και πρέπει να απορρέει από τα μεγέθη των έργων υποδομής που προτείνονται να κατασκευαστούν και πιο συγκεκριμένα από την περιβαλλοντική κατηγορία των έργων αυτών διακριτά. Σε κάθε περίπτωση, είναι αναγκαίο να θεσμοθετηθούν συγκεκριμένα πρότυπα και διαδικασίες έγκρισης ΜΠΕ, κατ’ αναλογία προς τα εφαρμοζόμενα στις ΠΠΔ. Η ρύθμιση αυτή, θα μειώσει το χρόνο αδειοδότησης κατά 1,5 έως 2 χρόνια.

Σχετικά με την άρση των περιορισμών ίδρυσης νέων επιχειρήσεων μέσης όχλησης στην Αττική, αποκλειστικά εντός Επιχειρηματικών Πάρκων σημειώνεται ότι η διερεύνηση της άρσης των περιορισμών εγκατάστασης νέων δραστηριοτήτων μέσης όχλησης αποκλειστικά σε Επιχειρηματικά Πάρκα στην Αττική, έχει υποβληθεί δεκάδες φορές στις κυβερνήσεις που όλες προφορικά το έκαναν δεκτό αλλά καμία δεν το θεσμοθέτησε, παρά την οικονομική κρίση και τις συνέπειες της και όταν η περιβαλλοντική νομοθεσία και η περιβαλλοντική τεχνολογία μπορούν πλέον να διασφαλίσουν την προστασία του περιβάλλοντος.

Το μέτρο αποσκοπεί και στη δημιουργία κινήτρων για την ανάπτυξη των ΕΠ, ιδίως στην Αττική, όπου δεν υφίστανται (ΕΠ) και αντιθέτως οι ΑΒΣ (αρκετά οχλούσες) υπερβαίνουν τις 30.

Η πρόταση έχει τύχει αποδοχής όλων των αρμοδίων υπουργών από το 2014 έως σήμερα και του ΟΡΣΑ πριν την κατάργηση του. Συνιστάται η αξιολόγηση και η αποδοχής της από το Μητροπολιτικό Συμβούλιο Αττικής. Υπενθυμίζεται ότι η ΚΕΕ έχει αιτηθεί τη συμμετοχή της σε αυτό (μέσω κοινού εκπροσώπου των Επιμελητηρίων της Αττικής).

Πρόταση Νόμου

Η σχετική πρόταση νόμου προβλέπει τροποποίηση της παρ. 2 του άρθ. 17 του Ν.3325/2005 ως εξής:

«2. Σε περιοχές ΒΙΠΕ, ΒΙΟΠΑ, ΒΙΠΑ, EM, EO, σε περιοχές υποδοχής χρήσεων των Αρθ-5 και Αρθ-6 του ΠΔ/23-2-87 και σε περιοχές που, από ειδικές πολεοδομικές διατάξεις, προορίζονται για την εγκατάσταση βιοτεχνιών – βιομηχανιών επιτρέπεται η εγκατάσταση βιομηχανιών – βιοτεχνιών, επαγγελματικών εργαστηρίων χαμηλής όχλησης, καθώς και μηχανολογικών εγκαταστάσεων παροχής υπηρεσιών και αποθηκών της, όπως ορίζονται στο άρθρο 17 του ν. 3982/2011.

Σε περιοχές Ε.Π. Τύπου Β΄ που έχουν εγκριθεί κατά τις διατάξεις του Ν.3982/2011 και για τις οποίες έχει διαπιστωθεί η ολοκλήρωση των έργων υποδομής τους κατά το Άρθ. 53 του ίδιου Νόμου, επιτρέπεται η εγκατάσταση βιομηχανιών-βιοτεχνιών, επαγγελματικών εργαστηρίων μέσης όχλησης, καθώς και μηχανολογικών εγκαταστάσεων παροχής υπηρεσιών και αποθηκών όπως ορίζονται στο άρθρο 17 του ν. 3982/2011.»

Προτάσεις

Σημειώνεται ότι οι προτάσεις του ΚΕΕΕ και του ΕΒΕΑ, σύμφωνα με την μελέτη της Re.De-PlanAE Consultants στην ενότητα των Επιχειρηματικών Πάρκων, που θα βελτιώσουν το επιχειρηματικό περιβάλλον ανάπτυξης τους ειδικότερα  αφορούν:

  • Στην επανεκπόνηση του Επιχειρησιακού Σχεδίου Ανάπτυξης Επιχειρηματικών Πάρκων της ΓΓΒ,
  • Στη σημειακή αναθεώρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας για τα Επιχειρηματικά Πάρκα
  • Στην επανένταξη των επενδύσεων των Επιχειρηματικών Πάρκων στις Στρατηγικές Ιδιωτικές Επενδύσεις
  • Στον ορισμό νέου τύπου διχωρικού Πάρκου για την υποστήριξη του τομέα της Εφοδιαστικής στα λιμάνια της χώρας.
  • Σε σημειακές βελτιώσεις της διοικητικής διαδικασίας για την απλοποίηση της αδειοδότησης των πάρκων
  • Στη δημιουργία των προϋποθέσεων για την άσκηση αρμοδιοτήτων αδειοδότησης επιχειρήσεων εντός ΕΠ από Φορείς ΕΔΕΠ
  • Στην άρση των περιορισμών ίδρυσης νέων επιχειρήσεων μέσης όχλησης στην Αττική , αποκλειστικά εντός Επιχειρηματικών Πάρκων

Και τέλος στη δημιουργία ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ εποπτείας και παρακολούθησης της εξέλιξης ανάπτυξης ΕΠ στην Ελληνική επικράτεια.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας

Προτιμήσεις Cookies

Μπορείτε να ορίσετε τις προτιμήσεις συγκατάθεσης και να προσδιορίσετε με ποιους τρόπους θέλετε να χρησιμοποιούνται τα δεδομένα σύμφωνα με τους παρακάτω σκοπούς.

Απολύτως Απαραίτητα Cookies

Τα cookies αυτά είναι ουσιαστικής σημασίας για την ορθή λειτουργία του ιστότοπου, σας επιτρέπουν να κάνετε περιήγηση και να χρησιμοποιήσετε τις λειτουργίες του, όπως πρόσβαση σε ασφαλείς περιοχές. Τα cookies αυτά είναι αναγκαία για τη λειτουργία του ιστοτόπου και χωρίς αυτά δεν θα ήταν τεχνικά εφικτή η παροχή υπηρεσιών του ιστοτόπου.

Cookies Aνάλυσης

Η υπηρεσία Google Analytics χρησιμοποιείται για την ανάλυση στατιστικών στοιχείων με σκοπό την βελτίωση της εμπειρίας των επισκεπτών της ιστοσελίδας. Χρησιμοποιούνται για να συλλέξουν πληροφορίες και να αναλύσουν πώς οι επισκέπτες χρησιμοποιούν τον ιστότοπο (για παράδειγμα τις κινήσεις από και προς αυτόν, τις σελίδες που έχουν την πιο συχνή επισκεψιμότητα και αυτές που παρουσιάζουν λάθη) ώστε να βελτιώνουμε συνεχώς την εμπειρία περιήγησης στον ιστότοπό μας. Όλες οι πληροφορίες που συλλέγονται από τα cookies είναι ανώνυμες και δε χρησιμοποιούνται για να σας ταυτοποιήσουν.Η πολιτική χρήσης της Google όσον αφορά την νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα βρίσκεται εδώ: https://privacy.google.com/businesses/compliance/

Cookies Τρίτων Προμηθευτών

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies τρίτων για λόγους εξατομίκευσης του περιεχομένου τους καθώς επίσης και για λόγους διαφήμισης.