ecopress
Του Κώστα Βουτσαδάκη/ Υποδομές για φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δηλαδή καλώδια και πρίζες, θα ενσωματώνονται υποχρεωτικά στους χώρους στάθμευσης στα νέα κτίρια καθώς και σε... Στην … πρίζα τα νέα κτίρια από το 2021 – Οι απαιτήσεις της νέας Οδηγίας της ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων

Του Κώστα Βουτσαδάκη/

Υποδομές για φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δηλαδή καλώδια και πρίζες, θα ενσωματώνονται υποχρεωτικά στους χώρους στάθμευσης στα νέα κτίρια καθώς και σε όσα παλιά υφίστανται ριζική ανακαίνιση,  σύμφωνα με την Οδηγία για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων η οποία πήρε το τελικό ΟΚ από το συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 14 Μαΐου στη Σόφια. Συγκεκριμένα, από το 2021 σε κάθε νέο κτίριο και κάθε παλιό που ανακαινίζεται θα πρέπει να υπάρχει μία πρίζα ανά πέντε θέσεις στάθμευσης.

Η Οδηγία αποτελεί τμήμα της δέσμης μέτρων που έχει υποβάλει η Κομισιόν για την καθαρή ενέργεια, βασικό στοιχείο της οποίας είναι η ενθάρρυνση της ηλεκτροκίνησης στις μεταφορές. Όμως ένα από τα εμπόδια προς την κατεύθυνση αυτή είναι η έλλειψη επαρκών σημείων φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων την οποία επιχειρεί να αντιμετωπίσει η οδηγία για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων (Energy Performance Building Directive).

Ενεργειακή αγορά

Πέρα από τη φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων οι υποδομές αυτές θα παίζουν σημαντικό ρόλο και στην ενεργειακή αγορά καθώς οι μπαταρίες θα συμμετέχουν στο σύστημα όχι μόνο ως καταναλωτές αλλά και ως παραγωγοί.

Για παράδειγμα τις ώρες αιχμής ο κάτοχος ενός ηλεκτρικού ΙΧ θα μπορεί να το συνδέει στο δίκτυο για πουλάει ρεύμα ενώ η φόρτιση των μπαταριών θα γίνεται κατά τις ώρες χαμηλής ζήτησης οπότε δεν κινδυνεύει η ευστάθεια του συστήματος και οι τιμές είναι χαμηλότερες.

Ήδη υπάρχει σχετική πρόβλεψη στην Οδηγία 2014/94/EE για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων που αναφέρει συγκεκριμένα ότι :

«Για την επαναφόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων στα σημεία επαναφόρτισης θα πρέπει να χρησιμοποιούνται, εφόσον είναι τεχνικά και οικονομικά εύλογο, ευφυή συστήματα μέτρησης ώστε να ενισχυθεί η σταθερότητα του ηλεκτρικού συστήματος με την επαναφόρτιση των μπαταριών από το δίκτυο τις ώρες χαμηλής γενικής ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας και να επιτραπεί ο ασφαλής και ευέλικτος χειρισμός δεδομένων. Μακροπρόθεσμα θα μπορούσαν έτσι τα οχήματα να διοχετεύουν ηλεκτρισμό από τις μπαταρίες τους στο δίκτυο κατά τις ώρες υψηλής γενικής ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας».

Εγκατάσταση υποδομών

Οι διατάξεις που αφορούν την εγκατάσταση υποδομών φόρτισης διακρίνουν μεταξύ οικιστικών και μη οικιστικών κτιρίων και προβλέπουν τα εξής:

– Όσον αφορά τα νέα μη οικιστικά κτίρια και τα μη οικιστικά κτίρια που υπόκεινται σε σημαντική ανακαίνιση, με περισσότερους από δέκα χώρους στάθμευσης, τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν την εγκατάσταση τουλάχιστον ενός σημείου επαναφόρτισης  και υποδομή αγωγών για τουλάχιστον έναν στους πέντε χώρους στάθμευσης, ώστε να είναι δυνατή η εγκατάσταση σε μεταγενέστερο στάδιο σημείων επαναφόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα όπου:

α) ο χώρος στάθμευσης βρίσκεται εντός του κτιρίου και, για σημαντικές ανακαινίσεις, τα μέτρα ανακαίνισης περιλαμβάνουν τον χώρο στάθμευσης ή την ηλεκτρική υποδομή του κτιρίου · ή

β) ο χώρος στάθμευσης είναι φυσικά δίπλα στο κτίριο και, για σημαντικές ανακαινίσεις, τα μέτρα ανακαίνισης περιλαμβάνουν τον χώρο στάθμευσης ή την ηλεκτρική υποδομή του χώρου στάθμευσης.

-Τα κράτη μέλη θεσπίζουν απαιτήσεις για την εγκατάσταση ενός ελάχιστου αριθμού σημείων επαναφόρτισης για όλα τα μη οικιστικά κτίρια με περισσότερους από είκοσι θέσεις στάθμευσης, έως την 1η Ιανουαρίου 2025.

– Όσον αφορά τα νέα κτίρια κατοικιών και τα κτίρια κατοικιών που υπόκεινται σε σημαντική ανακαίνιση, με περισσότερους από δέκα χώρους στάθμευσης, τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν την εγκατάσταση υποδομής αγωγών, για κάθε χώρο στάθμευσης που επιτρέπει την εγκατάσταση, σταδιακά, των σημείων επαναφόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων, όπου:

α) ο χώρος στάθμευσης βρίσκεται στο εσωτερικό του κτιρίου και, για σημαντικές ανακαινίσεις, τα μέτρα ανακαίνισης περιλαμβάνουν το χώρο στάθμευσης ή την ηλεκτρική υποδομή του κτιρίου · ή

ο χώρος στάθμευσης είναι φυσικά δίπλα στο κτίριο και, για σημαντικές ανακαινίσεις, τα μέτρα ανακαίνισης περιλαμβάνουν το πάρκινγκ ή την ηλεκτρική υποδομή του χώρου στάθμευσης.

Οι προθεσμίες και τα κίνητρα

Οι υποχρεώσεις αυτές τίθενται σε ισχύ 32 μήνες από την  ημερομηνία έναρξης ισχύος της Οδηγίας, που τοποθετείται μέσα στον Ιούνιο ενώ για τον τομέα των μη οικιστικών κτιρίων προβλέπεται δυνατότητα εξαίρεσης των κτιρίων μικρομεσαίων επιχειρήσεων καθώς και απομονωμένων κτιρίων.

Σε κάθε περίπτωση το κόστος των εγκαταστάσεων επαναφόρτισης και αγωγών (καλωδίων) δεν πρέπει να υπερβαίνει το 7% του συνολικού κόστους της μεγάλης ανακαίνισης του κτιρίου.

Η Οδηγία περιλαμβάνει κίνητρα και ελέγχους με στόχο την δραστική μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης στα κτίρια όπου καταναλώνεται το 40% του συνόλου της ενέργειας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Απώτερος στόχος είναι η στροφή σε κτίρια μηδενικής (ή σχεδόν μηδενικής) κατανάλωσης ενέργειας με έμφαση κυρίως στις ανακαινίσεις υφιστάμενων κτιρίων.

Δείτε το κείμενο της Οδηγίας που εγκρίθηκε στη διεύθυνση http://www.consilium.europa.eu/el/press/press-releases/2018/05/14/energy-efficient-buildings-council-adopts-revised-directive/ , στο σημείο “Αναθεωρημένος Κανονισμός”.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας