Τι αλλάζει στους δήμους με τον νέο εκλογικό νόμο- σε διαβούλευση το νομοσχέδιο
ΑυτοδιοίκησηΕιδήσεις 5 Μαρτίου 2021 ecotypos
Της Ντίνας Καράτζιου/
Με βασικές διατάξεις την επαναφορά της πενταετούς θητείας και την αλλαγή του εκλογικού συστήματος τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το Νομοσχέδιο «Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών». Ποιες είναι οι σημαντικότερες αλλαγές, ποια η θέση της ΚΕΔΕ επί του νομοσχεδίου.
Οι βασικές αλλαγές που επιφέρει το Σχέδιο Νόμου, το οποίο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση συνίστανται σε έξι σημεία:
- Επαναφορά της 5ετούς θητείας. Οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες που θα εκλεγούν τον Οκτώβριο του 2023, θα έχουν πλήρη πενταετή θητεία.
- Μείωση του αριθμού των μελών των δημοτικών συμβουλίων, των συμβουλίων δημοτικής κοινότητας και των περιφερειακών συμβουλίων.
- Το όριο εκλογής από τον πρώτο γύρο τίθεται στο 43% συν μία ψήφο.
- Τίθεται όριο 3% για το δικαίωμα εκλογής δημοτικού ή περιφερειακού συμβούλου, το οποίο είναι ευθυγραμμισμένο με το ισχύον στις βουλευτικές εκλογές και ανεξάρτητο από τον αριθμό των μελών του.
- Εξασφαλίζεται η εκλογή των 3/5 των μελών του συμβουλίου στον νικητή των εκλογών.
- Τίθεται καταληκτική ημερομηνία η 31η Αυγούστου για την κατάρτιση και δήλωση των συνδυασμών ώστε να υπάρχει πλήρης έλεγχος των εκλογικών δαπανών και να είναι εγκαίρως στο εκλογικό σώμα γνωστοί οι υποψήφιοι.
Θετική η ΚΕΔΕ
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΥΠΕΣ οι βασικές αλλαγές που επιφέρει το Σχέδιο Νόμου, βαίνουν προς θεσμοθέτηση, αφού προηγήθηκε ένας γόνιμος διάλογος με τους θεσμικούς εκπροσώπους της Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού. Γεγονός που αποτυπώνεται και στις παρατηρήσεις –προτάσεις της ΚΕΔΕ, οι οποίες εγκρίθηκαν κατά πλειοψηφία. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στη σχετική απόφαση του δ.σ της ΚΕΔΕ, « Το νομοσχέδιο του Υπουργείου με τίτλο «Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών» είναι σε γενικές γραμμές προς τη σωστή κατεύθυνση. Έχει γίνει καλή δουλειά και προσπαθεί να δώσει λύσεις και διεξόδους στα προβλήματα που αντιμετωπίζαμε στο παρελθόν στο θέμα της εκλογικής διαδικασίας».
Διαφωνίες & προτάσεις
Στις βασικές επιμέρους διαφωνίες αλλά και προτάσεις που διατυπώνει η ΚΕΔΕ συγκαταλέγονται τα εξής
*Διαφωνεί με τη μείωση των μελών του δημοτικού συμβουλίου. Οπως αναφέρει, η μείωση αυτή θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα δεδομένου ότι: υπάρχουν δήμοι διαφόρων ταχυτήτων, υφής και χαρακτηριστικών. Υπάρχουν δήμοι που προήλθαν από συνενώσεις πολλών Δημοτικών Ενοτήτων κλπ. Υπογραμμίζει ακόμη, ότι αφαιρεί τη δυνατότητα σε μέλη όλων των κοινωνικών ομάδων και ηλικιών να δραστηριοποιηθούν στα τοπικά προβλήματα (ή δρώμενα). Και υπογραμμίζει, οτι άν τελικώς γίνει μείωση των μελών του Δ.Σ. θα πρέπει αυτή να είναι ανάλογη και σε ποσοστό έως 10%.
*Διαφωνεί με τη μείωση του ποσοστού του αριθμού των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων από κάθε φύλο από 40% που ισχύει σήμερα σε 33%. Σημειώνει δε, ότι το ποσοστό 40% δεν δημιούργησε προβλήματα κατά την κατάρτιση των ψηφοδελτίων στις προηγούμενες εκλογές (2019) και προτείνει να παραμείνει ως έχει.
Διαφωνεί επίσης με την πρώτη παράγραφο του άρθρου 13 στην οποία προβλέπεται ότι εκλογή εκπροσώπων των δημοτικών κοινοτήτων με μόνιμο πληθυσμό έως 500 κατοίκους, θα γίνεται με ενιαίο ψηφοδέλτιο όλων των μεμονωμένων υποψηφίων, το οποίο, θα αποτελεί τμήμα των ψηφοδελτίων όλων των συνδυασμών του οικείου δήμου. Η ΚΕΔΕ θεωρεί, η συγκεκριμένη διάταξη θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από όσα προσπαθεί να λύσει. Οπως αναφέρει, το να εμφανίζεται ένας υποψήφιος σε πέντε ή δέκα ψηφοδέλτια δημιουργεί σύγχυση. Προτείνει λοιπόν, για λόγους απλότητας το ψηφοδέλτιο να είναι ενιαίο και παραταξιακό ανεξάρτητα από το όριο των κατοίκων και να εμφανίζονται οι υποψήφιοι του κάθε συνδυασμού.
*Προτείνεται να παραμείνει ως έχει η διάταξη της παρ.3 του άρθρου 7 του Ν.3852/2010 «Καλλικράτης», σύμφωνα με την οποία σε δήμους που προέρχονται από συνένωση πάνω από 6 δήμων και κοινοτήτων ο αριθμός των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου να είναι εκείνος που αντιστοιχεί στην επόμενη πληθυσμιακή κλίμακα σε σχέση με το συνολικό πληθυσμό.
*Διαφωνεί επίσης με την κατάργηση των κοινοτήτων με πληθυσμό έως 300 κατοίκους. Και προτείνει να παραμείνουν οι διατάξεις του άρθρου 8 του Ν.3852/2010 σύμφωνα με τις οποίες προβλέπονται τα εξής: ότι οι τοπικές κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό μέχρι τριακοσίους κατοίκους όπου εκλέγεται ένας εκπρόσωπος που θα είναι ο πρόεδρος της κοινότητας, όπως επίσης, ότι οι τοπικές κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό από τριακόσιους έναν έως δύο χιλιάδες (301-2.000) κατοίκους με τριμελές συμβούλιο. Ενώ, προτείνει να ισχύσει και η περαιτέρω διαβάθμιση της παρ.3 του άρθρου 8.
*Προτείνεται τέλος η μη κατάργηση δημοτικών κοινοτήτων σε δήμους με πληθυσμό της έδρας τους κάτω των 100.000 κατοίκων για δύο λόγους:
– Σε πολλούς επαρχιακούς Δήμους, στις έδρες των Δήμων είναι προσαρτημένα μεγάλα χωριά και συνοικισμοί που δεν εκλέγουν προέδρους. Στα τοπικά συμβούλια των εδρών συμμετείχαν εκπρόσωποι των χωριών αυτών, καλύπτοντας το κενό.
-Τα τοπικά συμβούλια των εδρών αποτελούν θερμοκοιτίδες στελεχών που μπορούν να μεταπηδήσουν στα Δημοτικά Συμβούλια σε μέλλοντα χρόνο.
Η διαβούλευση του σχεδίου νόμου «Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών» θα ολοκληθεί στις 18 Μαρτίου στις 21:00
Σχετικά Άρθρα
- Νέοι κανονισμοί λειτουργίας για Περιφερειακά και Δημοτικά Συμβούλια
- Στη Βουλή το ενδεχόμενο παράτασης των αυτοδιοικητικών εκλογών
- Επιχειρηματικά Πάρκα: νομοσχέδιο για ίδρυση-λειτουργία
- Αυτοδιοίκηση: οι αλλαγές στις εκλογές του Οκτωβρίου – Εγκύκλιοι ΥΠΕΣ
- Αύξηση της αποζημίωσης των δημοτικών συμβούλων
- Ακίνητα: στην τελική ευθεία ο νέος ΕΝΦΙΑ-τι αλλάζει