Στον κεντρικό στόχο της αναβάθμισης της ποιότητας ζωής στα αστικά κέντρα και στην ανάγκη εκπόνησης ενός Βιώσιμου Σχεδίου Αστικής Κινητικότητας που θα έχει τον...

Στον κεντρικό στόχο της αναβάθμισης της ποιότητας ζωής στα αστικά κέντρα και στην ανάγκη εκπόνησης ενός Βιώσιμου Σχεδίου Αστικής Κινητικότητας που θα έχει τον πολίτη στο επίκεντρο των επιλογών και των πρωτοβουλιών, αναφέρθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, στον χαιρετισμό του, κατά την έναρξη της διημερίδας που διοργανώνει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

Η εκδήλωση πραγματοποιείται σε συνεργασία με τους εταίρους του ευρωπαϊκού προγράμματος CIVITAS SUMPs-UP, σήμερα Πέμπτη 16 Ιανουαρίου και αύριο Παρασκευή 17 Ιανουαρίου, παρουσία τεχνοκρατών και στελεχών της Tοπικής Aυτοδιοίκησης.

Ο κ. Κώστας Καραμανλής επισήμανε ότι από το 2013 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εκπονήσει μια δέσμη μέτρων και σε πολλές χώρες τα μέτρα αυτά έχουν ωριμάσει: «Δυστυχώς, εμείς στην Ελλάδα είμαστε πίσω. Και γι’ αυτό πρέπει να κινηθούμε πολύ γρήγορα», είπε ο Υπουργός, τονίζοντας παράλληλα ότι «αν και υπάρχει ο σχετικός νόμος από τον Μάρτιο του 2019 – με ατέλειες και παραλείψεις – αυτός δεν είναι αρκετός. Γι’ αυτό στόχος μας είναι με νομοσχέδιο που θα καταθέσουμε τους επόμενους μήνες να τις διορθώσουμε».

Στη συνέχεια ο υπουργός ανέφερε ότι η κυβέρνηση, από την πρώτη ημέρα της θητείας της, τοποθέτησε τον πολίτη και τη βελτίωση της καθημερινότητάς του στον πυρήνα των επιλογών και των πρωτοβουλιών της: «Μια βελτίωση στην ποιότητα των μετακινήσεων και την ποιότητα των μεταφορών, οδηγεί σε βελτίωση της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος καθώς και της ποιότητας ζωής για τους πολίτες και την κοινωνία μας.

Και τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, οι υποδομές για πεζή μετακίνηση και ποδηλασία, η ορθολογική διαχείριση των ΙΧ οχημάτων, οι σύγχρονες εναλλακτικές μορφές μετακίνησης, με σεβασμό και μέριμνα για το περιβάλλον και σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να συνθέσουν το παζλ της Αστικής Κινητικότητας», υπογράμμισε ο κ. Καραμανλής.

Σε άλλο σημείο της ομιλίας του, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών περιέγραψε την κατάσταση που βρίσκονται τα τελευταία χρόνια οι αστικές συγκοινωνίες στις δύο μεγάλες πόλεις της Ελλάδας:

«Παραλάβαμε στην Αθήνα μετά βίας 1.000 λεωφορεία, με τον μέσο όρο ηλικίας τους να είναι πάνω από τα 15 χρόνια και τα έσοδα να είναι μειωμένα», τόνισε χαρακτηριστικά.

Όσον αφορά στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Κώστας Καραμανλής επισήμανε ότι «θέσαμε σε κυκλοφορία 102 επιπλέον λεωφορεία, πετύχαμε συμφωνία με τα ΚΤΕΛ, ενώ, σύντομα θα κυκλοφορήσουν για λογαριασμό του ΟΑΣΘ άλλα 100 με 120 λεωφορεία των ΚΤΕΛ».

Επιπλέον, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έδωσε έμφαση στο μεγάλο πρόγραμμα που αφορά στην προμήθεια ηλεκτροκίνητων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη το οποίο προετοιμάζεται, αφού, όπως εξήγησε «χωρίς αστικές συγκοινωνίες δε μπορεί να “κουμπώσει” το παζλ και δε μπορούν να προχωρήσουν τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας».

Γ. Κεφαλογιάννης

Στη διημερίδα απηύθυνε χαιρετισμό και ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, ο οποίος αναφέρθηκε στον ρόλο του Υπουργείου για να δημιουργηθεί ένα φιλικό θεσμικό πλαίσιο, ώστε κάθε Δήμος να μπορεί να οργανώσει και να αναζητήσει χρηματοδότηση για το πρόγραμμα Αστικής Κινητικότητας που ενδιαφέρεται.

«Ο νόμος βοηθά ώστε να υπάρχουν κοινές κατευθύνσεις, κανόνες, προδιαγραφές και εργαλεία προς διευκόλυνση των ΟΤΑ, προκειμένου να υλοποιούνται οι δράσεις σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο», υποστήριξε ο κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, παρουσιάζοντας τους στόχους των ΣΒΑΚ:

– Να αναβαθμίσουν τα δημόσια μέσα μεταφοράς

– Να δημιουργήσουν περιβαλλοντικά φιλικούς τρόπους μετακίνησης

– Να εξασφαλίσουν προσβασιμότητα στο δίκτυο μεταφορών για όλους

– Να επιδιώξουν τη μείωση της κυκλοφορίας αυτοκινήτων

– Να βελτιώσουν την κυκλοφορία των οχημάτων διανομής

– Να οργανώσουν τη στάθμευση και, γιατί όχι,

– Να αξιοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες, όπως τα ευφυή συστήματα μεταφορών

Στη συνέχεια της ομιλίας του, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε πως γίνονται ταυτόχρονες κινήσεις για την επιτάχυνση των διαδικασιών:

«Από τη μία, στη βελτίωση της νομοθεσίας για τα ΣΒΑΚ και από την άλλη, στη δημιουργία εργαλείων που είναι αναγκαία για να τρέξει το εγχείρημα, όπως η ψηφιοποίηση και η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού μητρώου. Η καλή οργάνωση στο εσωτερικό μας είναι προτεραιότητα. Είναι όμως και το εφαλτήριο για να διεκδικήσει η χώρα μας κάθε δυνατότητα χρηματοδότησης για την υλοποίηση Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Τα ΣΒΑΚ αποτελούν κομβικό σημείο για τη συγχρηματοδότηση έργων κατά την νέα προγραμματική περίοδο», επισήμανε.

«Ακόμη και οι πολίτες έχουν λόγο σε αυτή τη διαδικασία μέσω των σύγχρονων μεθόδων διαβούλευσης. Άλλωστε, αυτούς αφορούν τα έργα», κατέληξε ο κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης.

Ευθ. Μπακογιάννης

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας συμμετέχει με εκπροσώπους από όλες τις διευθύνσεις της Γενικής Γραμματείας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος στη διήμερη εκδήλωση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Δώσε κίνηση στην πόλη σου», 16-17.01.2019, στην οποία παρουσιάζεται το υπό επεξεργασία νέο θεσμικό πλαίσιο για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) και σχετικές πρακτικές και εισηγήσεις.

Ο Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, κ. Ευθύμιος Μπακογιάννηςσυμμετείχε σε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με κεντρικό θέμα «Προκλήσεις ΣΒΑΚ στην επόμενη Προγραμματική Περίοδο». Κατά την ομιλία του με θέμα «Πολεοδομία και Βιώσιμη Κινητικότητα», ο κ. Μπακογιάννης έκανε αναφορά στην επί πολλών ετών πολιτική του ΥΠΕΝ για την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας και των ΣΒΑΚ, ως μέρος  της ολοκληρωμένης αστικής στρατηγικής, η οποία αποτελεί το βασικότερο εργαλείο για την εφαρμογή αναπτυξιακών στρατηγικών καθώς και την επίτευξη των στόχων οικονομίας μηδενικού άνθρακα στις αστικές περιοχές.

Ο κ. Μπακογιάννης, μεταξύ άλλων, τόνισε ότι «ο συγκοινωνιακός σχεδιασμός καθοδηγείται από τη δομή του αστικού χώρου, εξυπηρετώντας τους στόχους του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού, βασιζόμενος στις αρχές και στους κανόνες του– κατά συνέπεια ο συνδυασμένος χωροταξικός/πολεοδομικός και συγκοινωνιακός σχεδιασμός είναι βασική αρχή για μια βιώσιμη πόλη. Στο πλαίσιο αυτό απαραίτητο στοιχείο των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) είναι η προώθηση της «προσβάσιμης αλυσίδας» μετακίνησης, η δημιουργία ολοκληρωμένων δικτύων «ήπιας μετακίνησης» σε κάθε δήμο, και όχι αποσπασματικά, ο συσχετισμός των χρήσεων γης με τον κυκλοφοριακό σχεδιασμό και η προώθηση των αστικών αναπλάσεων».

Παράλληλα, ο Πρόεδρος του Πράσινου Ταμείου, κ. Στάθης Σταθόπουλος τόνισε πως μέχρι σήμερα το Πράσινο Ταμείο είναι θεσμικά ο εγγυητής της ένταξης και χρηματοδότησης των ΣΒΑΚ στην Ελλάδα. Αναφέρθηκε στις 4 προσκλήσεις ύψους 72 εκ. ευρώ το τελευταίο δίμηνο για τη χρηματοδότηση έργων όλων των Δήμων της χώρας σχετικά με το περπάτημα, το ποδήλατο, την προσβασιμότητα, την ανακαίνιση- επανάχρηση διατηρητέων ή δημοτικών κτιρίων, αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς, καθώς και προτάσεις αναπλάσεων ή απόκτησης ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων στα κέντρα των πόλεων.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας